Selvom denne aftale mellem CART og NASCAR jo på papiret lyder som et glimrende tiltag, så er der dog ikke sket ret meget siden aftalen blev indgået i juli måned sidste år. Endnu er der ingen af de enkelte teams i de to serier, der har rekruteret sorte kørere.
Den konkurrende serie til CART, IRL (Indy Racing League), har gjort noget ved sagen. I de to sidste løb i denne sæson skal 41-årige Willy T. Ribbs køre for McCormack Motorsports. Ribbs har rent faktisk kørt i CART serien, men det ligger helt tilbage i perioden 1992-1994. Han kørte i Trans-Am serien i 1980'erne, hvor han imponerede med hele 17 sejre. Han er desuden den hidtil eneste sorte kører, der har været med i Indy 500 løbet i Indianapolis, dog helt tilbage i 1991. Han har desuden kørt flere test-kørsler i den europæiske Formel Ford serie samt i Formel 3.
Det største problem for Ribbs har hele tiden været manglende økonomisk støtte fra sponsorer, og uanset om man kan lide det eller ej, så skal der en stor pose penge til for at kunne begå sig i top-klasserne indenfor motorsporten. Meget af problematikken med at motorsporten er en "hvid" sport, hænger helt sikkert sammen med den manglende velvilje hos sponsorerne til at give en talentfuld, sort kører en reel og fair chance for at nå til top indenfor motorsporten.
Hvis CART og NASCAR virkelig går ind for sagen, så har Jason Watt en fantastisk go' mulighed for at komme til at køre i FedEx CART serien. Han er, uden diskussion, den bedste sorte kører i verden i øjeblikket. Hvem husker ikke hans fantastiske dueller i F3000 med bl.a. Juan Pablo Montoya i årene 1997 og 1998. Gonzalo Rodriguez, der jo så tragisk blev dræbt på Laguna Seca i sidste weekend, kendte så sandelig også til Jasons store talent som racerkører. De to kæmpede hårdt om sejren på Spa-banen i Belgien, men til stor glæde for de danske motorsportsfans, blev det Jason, der trak det længste stå efter en fornem præstation.
Sejren på Spa-banen i Belgien var i hvert fald den bedst tænkelige reklame for Jason - og hvem ved; måske kommer han til at køre mod både Jan Magnussen og Tom Kristensen i næste sæson i FedEx CART serien.
www.cart.dk
Det var ellers planen, at den konkurrende IRL-serie (Indy Racing League) ville snuppe denne bane fra CART serien, men hovedsageligt p.g.a. den manglede tilskuer-interese for netop IRL, så forbliver løbet i Cleveland altså hos CART, hvor den har hørt hjemme siden 1982.
Den nye aftale løber helt frem til 2002. Løbsdatoen i 2000 er allerede nu fastlagt til d. 9. juli. Hele løbskalenderen er i øjeblikket under udarbejdelse, men den forventes offentliggjort i den nærmeste fremtid.
Montoya har allerede udpeget Cleveland-banen som én af hans favoritter. Den specielle bane, der bruger start- og landingsbanerne i Burke Lakefront Lufthavnen er populær ikke blot hos kørerne, men så sandelig også hos de mange fans. Det er nemlig en bane, hvor oversigtsforholdene er helt unikke.
Så Montoya (hvis han da kører i CART næste år) og de andre kørere kan godt begynde at glæde sig. Cleveland is back!
www.cart.dk