Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
19.9.2001
 Ny sponsor til Arrows
 Tvist om Toyotas testprogram afgjort
 Problemer med det amerikanske Grand Prix?
 
18.9.2001
 Zanardis tilstand stadig kritisk
 Reaktioner på Zanardis ulykke
 Button bliver stærkt kritiseret
 

Hop til top19.9.2001

Ny sponsor til Arrows

Midt i en tid hvor der foregår mange tragiske ting, bliver der heldigvis også arbejdet videre med de almindelige ting. Således har Arrows lavet en ny sponsoraftale.

Livet går videre på trods af de tragiske ting der er foregået i den sidste uge. Arrows teamet har netop indgået en sponsoraftale. Den nye sponsor er et firma som de fleste nok har støt på når reklamer og brochurer for pc og tilbehør er blevet gennemgået. I helt unaturligt for Arrows er det igen en hollandsk sponsor der får sit navn på bilerne.

Det store hollandske firma Trust som laver meget tilbehør er blevet sponsor for Arrows. Allerede ved det netop overståede italienske Grand Prix kunne firmaets reklame ses på bilerne. Begge biler er udstyret med firmaets reklame på næsen af bilen, og Jos Verstappen har ligeledes en reklame på siden af sin hjelm.

Firmaets CEO, Mr. Perridon udtalte bl.a. dette til pressen forleden:
"Trust er et hollandsk firma af oprindelse, så det passer meget fint for os at sponsorere Orange Arrows F1 med den hollandske kører Jos Verstappen. Både Orange Arrows og Trust kan beskrives som værende hårdtarbejdende og fast fokuserede på at nå målet. Jeg er stolt over at kan underskrive aftalen med teamet, som vil bringe Trust navnet direkte ud til publikum."

Det er ikke det første hollandske firma som Arrows og Jos Verstappen vel specielt har fået bragt ind i Formel 1. Gennem tiden har flere større og mindre hollandske firmaer haft deres logos på bilerne.

PDL  


Hop til top
Tvist om Toyotas testprogram afgjort

I de seneste måneder har Toyota været hovedperson og genstand i adskillige diskussioner i Formel 1 verdenen. Årsag: Toyotas testprogram.

Toyota har meldt deres ankomst i Formel 1 til næste år - med et års forsinkelse. Teamet har gennemgået et omfattende testprogram, som stadig ikke er afsluttet. Da det kom frem at Toyota også ville teste efter den indeværende sæsons afslutning, startede hele balladen. De nuværende teams har alle mere eller mindre opponeret imod denne beslutning. De mener at Toyota også skal være omfattet af testforbudet der træder i kraft efter det sidste af sæsonens Grand Prix'er. Toyota derimod har en anden mening og henholder sig til en aftale som teamet indgik med FIA allerede sidste år, inden den nye regel om testforbud blev lavet.

De mange klager og argumentationer har fået Bernie Ecclestone til at reagere. Det er blevet forklaret og aftalt med Toyota, at de heller ikke må teste. Der sker selvfølgelig med stor tilfreds fra de andre teams. Hvad grunden så måtte være til deres protester er uvist. Den egentlige årsag er ikke altid den officielle. Er der stor frygt for en evt. trussel og succes hos Toyota der får dem til at reagere? Det enorme beløb som Toyota allerede har brugt har måske skabt en form for respekt. Toyotas indsats i andre motorsportsgrene er selvfølgelig ikke gået upåagtet hen.

Nu føler Toyota sig selvfølgelig uretfærdig behandlet. Først indgår man aftale med FIA der siger at man har lov og ret til at teste, og nu viser det modsatte sig altså så at være tilfældet. Ikke noget at sige til at Toyota føler - på godt dansk - røvrendt. Men for ikke at skabe endnu mere uro, lader det til at Toyota vælger at efterkomme anmodningerne om ikke at teste.

Ove Anderson, Toyota teamchef:
"Da vi talte med FIA i november sidste år, sagde de at der ikke var noget i vejen for, i forhold til regulativerne, at vi kunne teste i hele 2001. Udfra dette har vi selvfølgelig udarbejdet testplaner, produktion osv. Al ting er gearet efter dette, og nu er vi blevet bedt om at stoppe alting. Jeg synes ikke på nogen måde at det er retfærdigt."

En af de teamchefer der har råbt højest i debatten om Toyotas planlagte tests er Ron Dennis. Han har efterfølgende FIA's nye beslutning udtalt følgende:
"Jeg har da sympati med Toyota, men det er her er en benhård sport, og de er et stort og mægtigt firma. De har haft masser af tid til deres forberedelser. Jeg kan ikke se hvorfor de skulle skubbe på for at komme i en position som skulle være anderledes end den position som alle andre teams tidligere har måttet starte op med."

Ved det italienske Grand Prix var teamcheferne samlet for at diskutere testforbudet. Man blev enige om at få udarbejdet en ændring til den nuværende og gældende regel. Forslaget skulle lyde på at testforbudet først skal træde i kraft i midten af november. Om de får held til at få det gennemført, er der nok noget tvivl om. Men intet er umuligt for de magtfulde teamchefer i motorsportens kongeklasse. Så måske.

PDL  


Hop til top
Problemer med det amerikanske Grand Prix?

Efter den frygtelige terroraktion som ramte masser af uskyldige mennesker i World Trade Center i New York, er det amerikanske Grand Prix blevet genstand for en større debat.

Det amerikanske Grand Prix kan måske være i fare. Efter terroraktionen imod World Trade Center er spørgsmålet om sikkerhed kommet i højsædet. Et af problemerne er at der på det gigantiske stadion som omgiver racerbanen er plads til 250.000 mennesker. Det kunne være et mål for en ny terroraktion. Vi må håbe at det ikke er tilfældet. Men sikkerhedsspørgsmålet bliver diskuteret mange steder på flere niveauer. Således har der været forslag fremme om at alt der skal til USA skal røntgenfotograferes. Et krav som er mere eller mindre vedtaget i USA. Tag en Formel 1 bil og røntgenfotografer den. Der er kun to steder i Europa der har kapaciteten til dette. Et sted i Amsterdam og et sted i Luxembourg. Det vil rent tidsmæssigt dage en dag ekstra i forhold til den normale rejsetid til Indianapolis.

Og måske bliver det ikke muligt at flyve direkte til Indianapolis. Pga. af de enorme sikkerhedsforanstaltninger som amerikanerne har sat i gang, skal al trafik gå igennem en storlufthavn. Eller også skal man rejse via Canada. Det kan også betyde yderligere transporttid. FBI - det amerikanske forbundspoliti - er dybt bekymret for arrangementet, da det er umuligt at sikre stedet tilstrækkeligt. Det er næsten umuligt at sikre 250.000 mennesker der er forsamlet på et sted. Meget af problematikken er omkring praktiske foranstaltninger.

Noget andet er de rent menneskelige aspekter. Det bliver diskuteret i øjeblikket i alle teams hvorvidt de vil deltage. FIA cheferne, Max Mosley og Bernie Ecclestone, har mere eller mindre dikteret at det skal gennemføres. Der har været rygter fremme om at eksempelvis den nykårede verdensmester Michael Schumacher måske ikke ville deltage. Jean Todt skulle ifølge nogle medier endda have sagt at Michael Schumacher ikke tager til USA og måske heller ikke til Japan. De to FIA chefer har udtrykt at hvis det er tilfældet vil han blive frataget sit verdensmesterskab. Det har fået Michael Schumacher til at fare i blækhuset og dementere disse rygter.

Michael Schumacher:
"Jeg har aldrig tænkt på ikke at ville deltage i de to sidste løb i denne sæson. Jeg har hørt adskillige rygter om at min sæson er over, men det har jeg altså ikke tænkt på."

Også lillebroderen Ralf har været ude med forskellige udtalelser. Han mener at det er op til den enkelte at afgøre i forhold til sine følelser om dette, om man vil deltage. Selv tager han til USA for at være med i det oprindeligt planlagte Grand Prix.

Ron Dennis udtaler at måske virker Formel 1 som en kold og kynisk verden. Men underfladen er alle mennesker individer med følelser. Arrangementet på Indianapolis International Speedway skal måske ændres på nogle punkter, men verdenen må ikke gå i stå. Og måske er jeg ikke den rette til at bedømme disse forhold. Udtaler Ron Dennis. Hos Jaguar er situationen en helt anden. Niki Lauda lægger op til at alle i teamet har mulighed for at vælge fra hvis de ikke ønsker at tage til USA under de nuværende forhold. Eddie Irvine er på linie med Lauda, men siger også at han selv vil tage derover. Han har et stykke arbejde og en opgave at udføre. Han opfordrer også til at arrangementet skal gennemføres, idet en aflysning vil være en sejr for terroristerne.

Altså er der mange meninger om arrangementets gennemførelse. Og som Ron Dennis siger, så er vi alle mennesker, ikke kolde og kyniske maskiner. Det har rundt omkring i krogene været hvisket at en evt. aflysning i det amerikanske kunne give mulighed for at gennemføre et Grand Prix i eksempelvis Jerez i Spanien. Banen har licens til at kunne afholde et Grand Prix. Ydermere er det også en godkendt testbane. Forslaget siger også at et evt. der skulle afholdes to uger efter det japanske Grand Prix. Det har så også den fordel for sponsorerne - i hvert fald nogle af dem - at tobaksreklamer stadig er tilladte.

En ting

PDL  


 

Hop til top18.9.2001

Zanardis tilstand stadig kritisk

Alex Zanardi var - som alle efterhånden ved - lørdag udsat for en yderst alvorlig ulykke. Allerede lørdag aften fik han amputeret begge ben ved knæene.

Alex Zanardi var lørdag udsat for en yderst alvorlig ulykke på Lausitzring i Tyskland. Ved ulykken blev begge hans ben så hårdt kvæstede, at man ikke så anden udvej end at sætte begge ben af ved knæene. Desuden fik Zanardi kvæstelser i underlivet, som man dog ikke kan operere for. Derudover fik Zanardi også kvæstelser i hovedet, samt et meget stort blodtab.

I går mandag var Zanardi igen på operationsbordet. Under en operation der varede nogle timer, rensede man endnu engang sårene for fragmenter fra ulykken. Zanardis bil blev ramt med ca. 320 km/t. og bilens karrosseri blev nærmest sprængt i atomer. Nogle af disse små fragmenter er meget ubelejligt trængt ind i kroppen - hovedsageligt i benene på Zanardi. Og for at sikre så optimal en heling af sår og operationssår har man nu renset Zanardi for disse fragmenter.

Efter denne operation udtalte den ansvarlige læge, Dr. Walter Schaffartzik:
"I øjeblik er hans tilstand stabil, men misforstå mig ikke. Det kan stadigt ændre sig fra minut til minut. Det er mit indtryk at hans tilstand bliver mere og mere stabil. Alting ser godt ud i øjeblikket. Der er ingen infektioner, huden ser godt ud og musklerne lige så. Vi håber på at det forbliver sådan."

I øjeblikket bliver Zanardi holdt i coma, men man forbereder at nedsætte mængden af bedøvende midler for langsomt, men sikkert at få Zanardi ud af den dybe coma han bliver holdt i. Hvor hurtigt Zanardi kommer tilbage til fuld bevidsthed og kan tages ud af respiratoren afhænger helt af hans reaktioner - forlyder det fra hospitalet.

Alle i motorsportsverdenen er dybt chokeret over Zanardis ulykke og tilstand. Fra nær og fjern strømmer det til med hilsner. Alex Zanardis familie har ønsket at man i stedet for sende blomster osv. giver penge til Verdens børnehjælpsfonden. Mo Nunn Racing som Zanardi kører for, har offentliggjort en adresse hvortil kort og breve kan sendes til. Mo Nunn Racing, 2920 Fortune Circle West, Suite E, Indianapolis, IN 46241, USA.

PDL  


Hop til top
Reaktioner på Zanardis ulykke

Alle i motorsportsverdenen fik lørdag et stort chok da man erfarede at Zanardi var involveret i en yderst alvorlig ulykke.

Zanardis ulykke lørdag på Lausitzring i Tyskland var endnu et chok i den meget ulykkelige uge, som sidste uge var. Alex Zanardi forulykkede på Lausitzring i Tyskland, og er meget heldig med at være i live. Efter ulykken fik han konstateret skader i underlivet og i hovedet. Og udover et meget stort blodtab, fik Zanardi da hans tilstand blev stabiliseret, også sat begge ben af ved knæene.

Alex Zanardi nyder stor respekt i specielt Formel 1 og Champ Car. Han har i flere omgange kørt i begge serier. På trods af den ikke ret store succes i Formel 1, så nyder han på den menneskelige side meget stor respekt. Flere teamchefer og kørere har allerede udtrykt deres store bekymring og medfølelse for Alex Zanardi.

Eddie Jordan:
"Vores tanker er hos Alex og hans familie. Alex er meget populær fyr og vi er alle meget bedrøvede efter hans ulykke. Vi beder for hans helbredelse og rehabilitering."

David Coulthard:
"Jeg har hørt at Alex har mistet begge sine ben og det i sig selv er forfærdeligt. Når man hører om sådan noget, er det første indtryk en form for lettelse. Men så kommer der flere ting til. Vi tænker alle på ham og har de stærkeste forhåbninger om at han komme over det og få et nogenlunde normalt liv. Når sådan noget sker, bliver man tvunget til at stoppe op og tænke på hvad der er vigtigt her i livet.

Frank Williams:
"Alle i teamet er dybt rystede, og vores tanker og bønner er hos ham og hans familie. Han er en sand gentleman, og jeg ved at hans mange venner og fans overalt i verdenen vil have ham i tankerne."

Barrichello:
"Denne weekend har været meget mørk, ikke bare pga. hvad der er sket i USA, men også med hvad der er sket med Alex Zanardi. Jeg kunne ikke lade være med at tænke på ham under løbet."

Jean Todt:
"På vegne af alle i teamet, vil jeg sende de bedste ønsker til Alex Zanardi. Alle vore tanker vil være hos ham."

PDL  


Hop til top
Button bliver stærkt kritiseret

Efter det italienske Grand Prix i søndags blev Jenson Button stærkt kritiseret for hans kollision med Jarno Trulli i den første chikane lige efter starten af løbet.

Forud for løbet havde kørerne haft et ekstra kørermøde hvor man prøvede at blive enige om, at tage den med ro og prøve at undlade at overhale inden man var kommet igennem de første chikaner. Der var to grunde til dette tiltag. Først og fremmest vil man på den måde vise respekt for ofrene for terrorist angrebne i USA, og dernæst havde man også Alex Zanardis ulykke på Lausitzring i tankerne.

Det var dermed lagt op til at man skulle tage den med ro. En enkelt kører havde dog ikke været enige med de andre. Michael Schumacher nævnte ingen navne, men antydede ret kraftigt hvem det kunne være. Flere tv-reportere sagde også at enkelte teamchefer havde sagt til kørerne at det forslag skulle de ikke følge. Bl.a. skulle Flavio Briatore og Arrowsteamchefen angiveligt have sagt til deres kørere at det behøvede de ikke at følge. Underforstået at de har et job der består i at køre racerløb. Og ikke at køre søndagskørsel. Om det var det som fik Jenson Button til at fare frem som lyn og torden og overhale flere kørere inden han mistede vejgrebet og påkørte Jarno Trulli bagfra, kan man kun gætte på. Men det lader umiddelbart til at Jenson Button fulgte sin teamchef mere end han fulgte den beslutning som han og 20 andre kørere havde taget.

Bl.a. var David Coulthard ude med riven efter Button:
"Det var ikke meningen at der skulle tages nogen unødvendig risiko. Jeg var noget skuffet over at se Jenson komme frem på ydersiden. Vi er her alle for at vinde, men følelserne kører nok i et højt gear i øjeblikket."

Også Eddie Jordan, Trullis nuværende teamchef var ikke helt tilfreds med forløbet:
"Det var en stor skuffelse at Jarnos løb var over næsten inden det begyndte. Specielt når hændelsen i den første chikane kunne være undgået hvis ikke Jenson Button havde været så desperat efter at vinde løbet i det første sving."

Jarno Trulli:
"Jeg lavede en rigtig god start og holdte min placering ind i det første sving, men pludselig ramte Button bagenden af min bil da han drejede og skubbede mig ud i et spin, og det var så slut for mig. Han fejlbedømte helt klart han nedbremsning, jeg var allerede inde i svinget og kunne ikke gøre noget. Jeg er igen skuffet over ikke at kunne fuldføre et løb pga. omstændigheder som jeg ikke er herre over."

Men hvad siger hovedpersonen selv til alle angrebne på ham?
"Jeg lavede en god start, men ved det første sving tror jeg at jeg var kommet lidt for langt ud. Der har nok været for meget olie og skidt der. Jeg bremsede på det samme tidspunkt som alle andre, men jeg kunne ikke stoppe hurtigt nok og kunne ikke undgå at ramme Trulli. Jeg kørte ind i ham, tabte min frontvinge og sendte ham ud af løbet, hvilket jeg beklager meget."

Det næsten pudsige er, at de to skal være holdkammerater i næste sæson, hvis ellers Button får lov til at blive hos Benetton, som næste år hedder Renault. Rygterne svirrer i øjeblikket om Button og hans fremtid i teamet.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk