Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
2.9.2000
 DTC - Watt anker udelukkelse
 DTC - Første pole til Jason
 
31.8.2000
 CART - Franchitti bliver i USA
 Franchitti og Tracy fortsætter hos KOOL Green
 

Hop til top2.9.2000

DTC - Watt anker udelukkelse

Når starten går til lørdagens femte afdeling af Dansk Touringcar Challenge, får Jason Watt, Herlev, alligevel lov til at starte fra pole position, efter at hans anke mod en udelukkelse har fået opsættende virkning.

Efter den træning, hvor Jason Watt satte pole position, blev hans Peugeot 306 GTI kørt på rullefelt, hvor en måling viste en effekt på 228,7 hk. Problemer med den elektroniske vægt betød imidlertid, at man måtte udskyde vejningen af bilen til efter anden tidtagning, og her viste det sig, at bilen vejede 1.168 kg mod de 1.207 kg, som reglementets krav om 5,5 kg pr. hk foreskriver. Løbets dommere valgte derfor at udelukke Jason Watt fra tidtagning, hvilket betød, at han i første omgang skulle starte dagens løb fra bageste række.

"Jeg har anket den afgørelse med den begrundelse, at der er tale om en procedurefejl," sagde Jason Watt, imens han underskrev sin skriftlige anke.

"De vejer først bilen efter den anden tidtagning, og så regner man på det resultat, man får, hvor man trækker noget vægt fra. Samtidig kører man bilen på rullefelt igen, og denne gang måler den kun 220 hk."

Jason Watts anke har fået opsættende virkning, og det betyder, at han nu alligevel får lov til at starte fra bedste startposition. Selve ankesagen skal behandles af Dansk Automobil Sports Unions Ankeudvalg, som dog først kan behandle sagen efter løbet. Går ankesaagen derfor Jason Watt imod, vil han miste sine eventuelle placeringer i lørdagens kvalifikationsheat og finale.

BB  


Hop til top
DTC - Første pole til Jason

Jason Watt, Herlev, starter på sin første pole position i Dansk Touringcar Challenge, når femte afdeling af DTC-serien køres ved 16-tiden lørdag eftermiddag. Det blev konklusionen efter en nervepirrende tidtagning, som fandt sted på en våd bane, der tørrede op, hvilket betød, at pole position konstant skiftede ejermand igennem den tyve minutter lange tidtagning. Men da det ternede flag faldt, var Watt hurtigst.

"Jeg var startet på regnvejrsdæk, men allerede efter en omgang var jeg klar over, at jeg skulle køre på slicks," sagde den professionelle Peugeot-kører.

"Jeg kom tilbage på banen på slicks og var på et tidspunkt etter, men så blev jeg ved med at blive fanget i trafikken. Da der var tre omgange igen, var jeg klar over, at jeg skulle til at gøre noget. Jeg fangede så Mike Legarth, men lod mig falde lidt tilbage i opløbssvinget, så jeg havde så meget luft, at jeg i hvert fald ikke ville fange ham på den næste omgang. Det gav tiden. Den var en pæn omgang uden fejl, men jeg kunne godt have prøvet lidt mere i nogle af svingene, men det ville jeg ikke."

Den førende i DTC-serien Michael Carlsen, Vissenbjerg, måtte derfor se sig henvist til andenpladsen, mens Kristian Kolby, England, også satte en god tid på sidste omgang og dermed maste sig ind på tredjepladsen lige foran Jens Andersen, der også havde været indehaver af pole position.

"Strategien virkede med at starte på slicks," sagde den glade Volvo-kører fra Farsø. "Det var min mekaniker, Jørgen Vestergaard, der lagde planen, og den virkede. Men jeg kom ud i noget af det fedtede, og så var der ikke noget at gøre. Men det var sjovt."

Undervejs i tidtagningen skiftede pole position ejermand mange gange. Én af de kørere, der for en kort bemærkning var hurtigst af alle, var Jørgen Weinreich, Hammel, som var startet på regnvejrsdæk. Men i modsætning til størstedelen af sine konkurrenter valgte han ikke at komme i pit og skifte til slicks, og det kostede.

"Jeg ved heller ikke, hvorfor jeg gjorde det," sagde en arrig Weinreich efter tidtagningen, der for hans vedkommende endte med en beskeden attendeplads.

Top-6 i kvalifikationen til DTC på Jyllandsringen

Nr.KørerBilBedste tid
1.Jason WattPeugeot 306 GTI53,496
2.Michael CarlsenPeugeot 306 GTI53,729
3.Kristian KolbyRenault Megane54,025
BB  


 

Hop til top31.8.2000

CART - Franchitti bliver i USA

Team Kool Green får igen i 2001 Paul Tracy og Dario Franchitti som kørere. Dermed er skotten afskrevet til et sæde hos Jaguar, selvom det vist har været offentligt kendt at han efter testen fik kolde fødder og hellere ville blive i ChampCar.

Skotten har underskrevet en ny kontrakt der gælder for et år, mens Tracy har underskrevet en langtidskontrakt der gælder helt frem til 2005. Dermed er to af de mest attraktive sæder i ChampCar blevet besat, og ligesom i Formel 1 er kørerkabalen ved at gå op i ChampCar. Desværre lader det til at vi igen i 2001 ikke får en dansker i den amerikanske serie.

Derimod har amerikanerne fortsat Franchitti. "Jeg er glad for at blive hos de folk som gav mig chancen for at vinde løb, og være med i mesterskabet, og have det sjovt med det," siger Franchitti. "Jeg værdsætter en tillid som Barry Green og Kool har til mig, og jeg vil komme i gang med at vinde løb for dem," forsikrer skotten.


'Hmm - det er nok for svært at køre Formel 1 med Jaguar'

BB  


Hop til top
Franchitti og Tracy fortsætter hos KOOL Green

KOOL Green fortsætter med samme driver lineup næste år. Dario Franchitti og Paul Tracy har genforhandlet deres kontrakter med teamet, og det har altså resulteret i, at de også er team-kammerater næste år.


Dario Franchitti

Silly Season havde ellers været fyldt med rygter om netop de to. Franchitti til Formel 1 som følge af hans test-kørsel hos Jaguar, og Tracy til Player's/Forsythe teamet. Alt dette er nu passé, og de to kan i stedet koncentrere sig fuldt ud om resten af denne sæson hos teamet.

Franchitti kan dermed se frem til hans 5. sæson i CART. Efter en formidabel sæson sidste år, var det næsten selvskrevet, at han også i denne sæson ville være favorit til at vinde mesterskabet. Desværre for skotten, så blev den værst tænkelige optakt, da han i forbindelse med Spring Training i Miami i februar måned, crashede hans Reynard-Honda i en voldsom ulykke. Det har taget ham det meste af denne sæson at ryste den oplevelse af sig, men han ser nu ud til at være oven på igen. Han var nemlig på pole-position i det sidste løb på Road America.


Paul Tracy

Indtil videre har Tracy ikke mindre end 146 starter bag sig i CART, og hans mere modne kørsel i denne sæson har helt klart gjort ham til en betydelig mere vellidt person hos resten af kørerne. Hans tidligere 'bad-boy' image synes nu at være vasket af tavlen, selvom hans lidt uheldige sammenkørsel med Franchitti i Chicago viste, at han skam stadig kan gribe fat i "rødderne". Alligevel er han en fænomenal racerkører. Hans 2 sejre i denne sæson har han opnået til trods for, at han måtte kæmpe sig næsten hele vejen op igennem feltet. Derudover, så har han også 1 pole-position (Michigan) i sækken.

Netop Tracy var nok den af de to, der har været flest rygter om eftersom at det rent canadiske team, Player's/Forsythe, var meget interesseret i at skrive kontrakt med ham, men team-ejer, Barry Green, der hele tiden har stået bag hans canadiske es, trak altså det længste strå.

Og netop m.h.t. Green, så er det endnu uvist, om han forlader KOOL Green, for at smutte til BAR-teamet i Formel 1. Det vil helt sikkert give anledning til endnu flere rygter i den altid-kørende Silly Season.

www.cart.dk

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk