Efter den træning, hvor Jason Watt satte pole position, blev hans Peugeot 306 GTI kørt på rullefelt, hvor en måling viste en effekt på 228,7 hk. Problemer med den elektroniske vægt betød imidlertid, at man måtte udskyde vejningen af bilen til efter anden tidtagning, og her viste det sig, at bilen vejede 1.168 kg mod de 1.207 kg, som reglementets krav om 5,5 kg pr. hk foreskriver. Løbets dommere valgte derfor at udelukke Jason Watt fra tidtagning, hvilket betød, at han i første omgang skulle starte dagens løb fra bageste række.
"Jeg har anket den afgørelse med den begrundelse, at der er tale om en procedurefejl," sagde Jason Watt, imens han underskrev sin skriftlige anke.
"De vejer først bilen efter den anden tidtagning, og så regner man på det resultat, man får, hvor man trækker noget vægt fra. Samtidig kører man bilen på rullefelt igen, og denne gang måler den kun 220 hk."
Jason Watts anke har fået opsættende virkning, og det betyder, at han nu alligevel får lov til at starte fra bedste startposition. Selve ankesagen skal behandles af Dansk Automobil Sports Unions Ankeudvalg, som dog først kan behandle sagen efter løbet. Går ankesaagen derfor Jason Watt imod, vil han miste sine eventuelle placeringer i lørdagens kvalifikationsheat og finale.
"Jeg var startet på regnvejrsdæk, men allerede efter en omgang var jeg klar over, at jeg skulle køre på slicks," sagde den professionelle Peugeot-kører.
"Jeg kom tilbage på banen på slicks og var på et tidspunkt etter, men så blev jeg ved med at blive fanget i trafikken. Da der var tre omgange igen, var jeg klar over, at jeg skulle til at gøre noget. Jeg fangede så Mike Legarth, men lod mig falde lidt tilbage i opløbssvinget, så jeg havde så meget luft, at jeg i hvert fald ikke ville fange ham på den næste omgang. Det gav tiden. Den var en pæn omgang uden fejl, men jeg kunne godt have prøvet lidt mere i nogle af svingene, men det ville jeg ikke."
Den førende i DTC-serien Michael Carlsen, Vissenbjerg, måtte derfor se sig henvist til andenpladsen, mens Kristian Kolby, England, også satte en god tid på sidste omgang og dermed maste sig ind på tredjepladsen lige foran Jens Andersen, der også havde været indehaver af pole position.
"Strategien virkede med at starte på slicks," sagde den glade Volvo-kører fra Farsø. "Det var min mekaniker, Jørgen Vestergaard, der lagde planen, og den virkede. Men jeg kom ud i noget af det fedtede, og så var der ikke noget at gøre. Men det var sjovt."
Undervejs i tidtagningen skiftede pole position ejermand mange gange. Én af de kørere, der for en kort bemærkning var hurtigst af alle, var Jørgen Weinreich, Hammel, som var startet på regnvejrsdæk. Men i modsætning til størstedelen af sine konkurrenter valgte han ikke at komme i pit og skifte til slicks, og det kostede.
"Jeg ved heller ikke, hvorfor jeg gjorde det," sagde en arrig Weinreich efter tidtagningen, der for hans vedkommende endte med en beskeden attendeplads.
Top-6 i kvalifikationen til DTC på Jyllandsringen
| Nr. | Kører | Bil | Bedste tid |
| 1. | Jason Watt | Peugeot 306 GTI | 53,496 |
| 2. | Michael Carlsen | Peugeot 306 GTI | 53,729 |
| 3. | Kristian Kolby | Renault Megane | 54,025 |
BB CART - Franchitti bliver i USATeam Kool Green får igen i 2001 Paul Tracy og Dario Franchitti som kørere. Dermed er skotten afskrevet til et sæde hos Jaguar, selvom det vist har været offentligt kendt at han efter testen fik kolde fødder og hellere ville blive i ChampCar.Skotten har underskrevet en ny kontrakt der gælder for et år, mens Tracy har underskrevet en langtidskontrakt der gælder helt frem til 2005. Dermed er to af de mest attraktive sæder i ChampCar blevet besat, og ligesom i Formel 1 er kørerkabalen ved at gå op i ChampCar. Desværre lader det til at vi igen i 2001 ikke får en dansker i den amerikanske serie. Derimod har amerikanerne fortsat Franchitti. "Jeg er glad for at blive hos de folk som gav mig chancen for at vinde løb, og være med i mesterskabet, og have det sjovt med det," siger Franchitti. "Jeg værdsætter en tillid som Barry Green og Kool har til mig, og jeg vil komme i gang med at vinde løb for dem," forsikrer skotten.
BB KOOL Green fortsætter med samme driver lineup næste år. Dario Franchitti og Paul Tracy har genforhandlet deres kontrakter med teamet, og det har altså resulteret i, at de også er team-kammerater næste år.
| |||