Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
20.9.2005
 Brasiliens GP - Dæk preview
 
19.9.2005
 Skal Jani til Minardi i 2006?
 Pizzonia erstatter Heidfeld i Brasilien
 Klien tager de tre sidste løb
 

Hop til top20.9.2005

Brasiliens GP - Dæk preview

Den europæiske sæson er slut, men det betyder ikke at der ikke er nye udfordringer for dækfirmaerne. Den første udfordring kommer her i weekenden i Brasilien.

Interlagos banen i Sao Paulo lægger som sædvanlig asfalt til det brasilianske GP. Banen har ry for at være meget ujævn - det er dog blevet udbedret meget i de seneste år, men det giver visse udfordringer. Samtidigt er det en af tre baner hvor der køres i retning mod uret. Det giver større belastninger og dækslid på dækkene i højre side af bilen end vanligt. Samtidigt er det første gang at det brasilianske GP skal køres i september måned. På de kanter er det overgangen mellem vinter og forår. Der ventes temperaturer på ca. 18 - 23 graders varme. Det er måske det mindste af to problemer. Det er også årstiden hvor der kan ventes regn. En regn der kan komme med meget kort varsel. Det giver en væsentligt større udfordring for de som skal vælge dæktyperne ud til deres respektive teams.

Bridgestone:
Bridgestone har i forberedelserne til det brasilianske GP testet hovedsagligt sammen med Ferrari og Jordan. Det er sket på Jerez og Silverstone. Udfra erfaringerne fra disse tests og selvfølgelig sammenholdt med data fra tidligere tilsat nyudviklinger, har Bridgestone udvalgt to typer tørvejrsdæk. Ifølge Bridgestone selv er det af den blødere slags, men mon ikke et af dem er noget hårdere, måske endda et medium compound dæk. Og selvfølgelig er der intermediate dæk og deciderede regnvejrsdæk med også. Bridgestone satser og håber på, at man kan give især Ferrari et godt resultat. Ferrari skal forsvare tredjepladsen i konstruktørmesterskabet, ligesom M. Schumacher også har noget at forsvare. Ligeledes vil man gerne give R. Barrichello et godt hjemmebaneløb - det sidste som Ferrari kører.

Michelin:
I tidligere løb har der sommetider været problemer med at der har været dannet blærer i dækkene, når man har kørt det brasilianske Grand Prix. Det forventer man ikke bliver et problem i år, da der er relativt koldt i Brasilien i øjeblikket. Blærer i dækkene giver mindre vejgreb. Det kan betyde at Michelin satser på medium compounds dæk til deres teams. Der kan også være en compound af blødere karakter med. Man har selvfølgelig noteret sig - ligesom tilfældet er hos Bridgestone - at banen som regel er meget beskidt og støvet fredag og til dels lørdag. Det kan gøre et dækvalg væsentligt vanskeligere. Hvor står man i forhold til vejgreb? I hvert fald udtrykker Michelin ikke den store bekymring for Grand Prixet i Brasilien. Har de noget gemt i ærmet?

PDL  


 

Hop til top19.9.2005

Skal Jani til Minardi i 2006?

Silly Season kører i højeste gear i øjeblikket, og med nyt ejerskab på Minardi teamet, så er det kun naturligt at der spekuleres mere end normalt i hvem der skal køre der i 2006 sæsonen.

Da Dietrich Mateschitz, Red Bull milliardæren, købte Minardi teamet, så var det signalet til ny gætterier og rygter i Firmel 1 pitlanen - hvem skal køre for 'det nye team' i 2006?

Red Bull har tidligere meldt ud at de fortsætter med David Coulthard i deres 'gamle team', ligeledes er det meldt ud at både Christian Klien og Vintantonio Liuzzi, med købet af Minardi vil være sikret en fremtid i Formel 1 sammen med Red Bull.
Hvem af dem der skal køre i det gamle eller det nye team, er der dog ikke kommet noget frem om.

Det var Dr. Helmut Marko der gav 'garantien' for Klien og Liuzzi, og nu er han på banen med endnu en udmelding:
Kampen om det sidste sæde indenfor Red Bull teamne, kommer sandsynligvis til at stå mellem schweizeren Neel Jani og og amerikaneren Scott Speed.

AN  


Hop til top
Pizzonia erstatter Heidfeld i Brasilien

Williams teamet har meddelt at det bliver Antonio Pizzonia der skal erstatte Nick Heidfeld i det brasilianske Grand Prix.

Nick Heidfeld er forfulgt af uheld. Først kørte han galt på Monza under test, og fik en hjernerystelse som har sat ham ud af spillet i de italienske og belgiske Grand Prixer. Nu er den gal igen, da Nick Heidfeld da han var ude at cykle, blev påkørt af en motorcyklist og derved beskadige skulderbladet. Hvor stor skaden er på Heidfelds skulder har været lidt svært at finde ud af, men i hvert fald er den så alvorlig, at Nick Heidfeld heller er i stand til at stille op i det brasilianske GP i den kommende weekend.

Antonio Pizzonia som med blandet succes har afløst Nick Heidfeld i de to seneste Grand Prixer, skal også denne gang afløse tyskeren. Og det er vel en kærkommen gave til Antonio Pizzonia, der dermed får mulighed for at køre foran sit hjemmepublikum. Pizzonia har kun en gang tidligere kørt foran hjemmepublikummet i Formel 1. Det var i 2003 for det daværende Jaguar team.

PDL  


Hop til top
Klien tager de tre sidste løb

Red Bull teamet har, sæsonen igennem skiftet mellem Vintantonio Liuzzi og Christian Klien, som teammate til David Coulthard i forbindelse med Formel 1 løbene.

Men nu oplyser Red Bull at det er besluttet at Christian Klien skal køre de resterende tre løb i denne sæson, det betyder at Vintantonio Liuzzi må 'tage til takke' med rollen som fredags testkører i forbindelse med Brasilien's, Kina's og Japan's Grand Prix løb.

Mon ikke denne 'byrde' er til at bære for Liuzzi, selv om han havde sat næsen op efter at køre Brasiliens Grand Prix. For Red Bull's sports direktør udtalte i forbindelse med beslutningen følgende:
"Som en følge af at Red Bull har opkøbt Minardi teamet, så er der en fremtid i Formel 1 for både Christian Klien og Vintantonio Liuzzi."

AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk