Sidste gang USA afholdte et Grand Prix var i 1991 i Phoenix.
Han har noteret sig at Hakkinen laver de alvorligste fejl, når han ligger alene i spidsen. "Sådan var det på Imola og Monza. Når hans position trues, laver han aldrig fejl." Disse ytringer faldt i forbindelse med optagelser til en TV-reklame, hvor han ironiserende fortsatte: "Da han ikke laver fejl, når jeg angriber ham, har jeg fundet ud af at det eneste rigtige simpelthen er at lade ham køre."
Begge kørere ligger i toppen af tabellen med hver 60 points, og da Irvine fik en chance for et udfald mod Mclarens verdensmester, som spandt af banen i Monza, kunne han ikke modstå fristelsen.
"Jeg har en god chance for at vinde på Nürburgring, og ikke blot fordi vognen er blevet forbedret," har han sagt til nyhedbureauet ANSA. Og om årets VM-titel udtaler han: "Jeg skal vinde den, fordi det skylder så mange mennesker: FIAT, Italien, Ferrari, hele holdet og alle fans'ne.... Det bliver ikke let, men jeg tror vi har en god chance for at klare det."
Senere har Ferrari offentliggjort at man har kasseret Irvine 'lykke'-chassis (nr. 191) og at weekenden's løb skal køres i det nyeste F399-196. Det er første gang i denne sæson Eddie Irvine forlader det gamle karosseri, for at konkurrere i det nyeste og mest avancerede, der bl. a. har tank-studsen placeret nogle cm lavere. Man må håbe det ikke giver knas i de ellers top-optimerede pitstops, Ferrari er kendt for.
Insidere har antydet at nr. 191 opgives fordi teknikerne har indset, de ikke kan udvikle dette chassis yderligere, og måske nok så vigtigt: det er ved at miste stivheden, som jo er altafgørende for bilens køreegenskaber. Desuden skal de ny-udviklede aerodonamiske komponenter ikke have virket tilfredsstillende på dette chassis, selv efter over 10.000 km's prøvekørsler.
Irvine er kendt for at være lidt overtroisk, og derfor er skiftet et resultat af et lille fup-nummer holdet har spillet overfor ham. Man erstattede simpelthen nr 191 med 196 uden at fortælle Eddie andet end at man testede nye komponenter, som han så godkendte - og ennda med en vis begejstring. Og så, surprise surprise ....
Skiftet skal nok også ses i lyset af den skuffende præstation i sidste løb, hvor nogle fans endda talte om sabotage af Irerens bil. Man kan undre sig over hvorfor Irvine fik lov til at fortsætte i et nærmest udtjent karosseri, men på den anden side har han jo insisteret på at kun det, har kunnet give ham årets tre sejre.
Det bliver spændende at følge weekends løb og høre hvilke nye kommentarer det giver anledning til fra Irvine's side.
Ellers har Jordan og Heinz-Harald været i gang med at teste i på Magny-Cours, det var en privat test.
De prøvede nogle nye aerodynamiske dele til bilen. De har også en ny motor klar men den vil kan blive brugt til kvalifikationen.
Det er blevet lavet en aftale med Damon Hill som går ud på at Heinz-Harald har første priotet på alle nye dele der bliver fremstillet, så der for deltager Damon ikke i denne test.
Efter at Jordan og Heinz-Harald havde testet på Magny-Cours var de sikker på at de er kommet tættere på de 2 topteams. Heinz-Harald som i øjeblikket ligger på 3. pladsen i kørenes mesterskab sagde at bilen nok ikke bliver meget hurtigere end den er nu, men at bilen havde kørt perfekt med den nye tiltage der er blevet gjort på den, det er meget nemmere at finde balancen i bilen og finde et perfekt set-up.
Heinz-Harald prøvede også nogle nye dele til den nye sæson.
Schumacher benægter også de rygter der har været
om at han e.v.t. stopper karrieren helt.
"Det ligger i mit blod at køre F1, det er hvad jeg er født til
og det er hvad jeg elsker at gøre."
Samtidig vil Schumacher heller ikke stille op til GP'et På Nurburgring. Så kan man jo spørge sig selv om det er for at vente på at Verdensmesterskabet er afgjort...
Schumacher har prøvet to gange at teste F399'eren men begge gange måtte han stoppe på grund af for store smerter i sit ben.
Irvine affærdigede kritikere, som tror McLaren er urørlige - bortset fra kørerfejl, med at sige: "Tværtimod, jeg tror McLarens gylden tider er ved at være slut. Jeg vidste at Spa og Monza ville være utroligt svære for os. Men fra og med det næste løb skulle vi igen kunne dyste på mere lige vilkår. Desuden vil der være nyudviklede komponenter på Ferrari'erne på Nürburgring." Han uddybede, hvorfor holdets held vil øges, med at udtale: "Det er simpelthen skiftet til andre baner. De anlæg, der skal køres på resten af sæsonen, stiller større krav til aerodynamikken, og under de betingelser klarer vi os godt. Derfor har vi igen en chance for at vinde. Og jeg kan påny kæmpe indædt oppe foran." Og han tilføjede: " Kun hvis vi er langsomme på Nürburgring, kan vi ligesågodt sige farvel til verdensmesterskabet. For mig bliver det hele afgjort i de næste to løb. Men jeg er optimist."
Man har jo før hørt store ord fra den kant og set den store stygge ulv falde ned som et lam, men sikkert er det at kampen om titlen vil blive afgjort i Asien, hvor det Malayiske Grand Prix køres d. 17. oktober i Sepang og sæsonen sluttet på Suzuka hvor det Japanske GP køres d. 31. oktober.
Irvine har allerede prøvekørt anlægget i Sepang, men kun i en almindelig gadebil. "Banen ligner til en vis grad Nürburgring, så den ligger godt til os," har han udtalt til Gazetta dello Sport. "Og derfor er jeg på ingen måde demotiveret, når jeg nu står overfor de sidste tre GP'er. Tværtimod." Irvine gjorde også kort proces med den opfattelse, at Jordan's Heinz-Harald Frentzen, der nu ligger på 3. pladsen med 50 points efter han vandt på Monza, skulle kunne være kandidat til titlen. "De næste 3 løb passer bedre til Ferrari'en end Jordan'en," sagde han. "Se hvordan det gik i Ungarn, hvor banen er langsommere end Monza, der så man ikke meget til Jordan. Deres bil er bedre på hurtige baner, jeg tror ikke den vil vise sig hurtig på Nürburgring eller i Malaysien."
Efter at have testet på Mugello har Irvine erklæret, at hans Ferrari F399 nu er så konkurrencedygtig som aldrig før. Han har afprøvet forskellige nye komponenter, og mange tror Ferrari har udviklet et helt nyt udstødningssystem. Denne ændring skulle give den Italienske motor flere hestekræfter, men trods løfterige brøl fra Irvine og testkøreren Luca Badoer, har team'et endnu ikke besluttet om det nye udstødningssystem skal bruges i det Europæiske Grand Prix her på søndag. Holdet skal dog være fast besluttet på (igen) at yde en optimal indsats for effektivt at fravriste Mclaren føringen.
Team chef Ron Dennis virker dog stadig meget afslappet, selvom han dog ikke længere blankt afviser muligheden for team ordrer:
”Vi vil sandsynligvis se på muligheden for team ordrer før næste løb. Kampen er tæt, så det er sandsynligvis den vej, vi er nødt til at gå. Men vi fører altså stadig begge konkurrencer, vi har den hurtigste bil, to af de hurtigste kørere og vi er i kanon form”.