Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
22.9.2005
 Brasiliens GP - Teams previews - Top 5
 
21.9.2005
 Afgørelsens time?
 Brasiliens GP - Teams preview - Bunden
 

Hop til top22.9.2005

Brasiliens GP - Teams previews - Top 5

Spændingen stiger. Vil Fernando Alonso sikre sig titlen i Brasilien? Dette kan ske på søndag. 25 points er forspringet til Raikkonen og der er 30 at køre om i resten af sæsonen.

Der bliver med garanti regnet, ganget osv. alle steder. Hvilke teoretiske muligheder er der for at Alonso vinder sit første VM på søndag, og hvilke teoretiske muligheder har Raikkonen for at gøre det samme? Skal spændingen bevares, skal Raikkonen vinde og Alonso må ikke få mere end fem points. Så er der forskellen 20 points, og regn så selv resten ud. Så er der noget med en sejr til hver, og flest vundne sejre. Men mesterskabet kan blive afgjort søndag aften dansk tid.

Renault:
Renault kan på søndag sikre Alonso mesterskabet. Men det gælder i særdeleshed også for teamet om at sikre sig så mange points som muligt i konstruktørmesterskabet. Nøgleordet for Renault har i de seneste løb været stabilitet. Evnen til at have en bil der kan køre hjem hver gang - helst i toppen - og samtidigt slutte et løb på de højeste pointgivende placeringer. Det gælder også denne gang. Alonso har samlet på podieplaceringer i denne sæson, og en mere af slagsen vil sikre ham verdensmesterskabet i år. Briatore vil dog også gerne have at Renault vinder konstruktørmesterskabet. Det kræver top indsats fra begge kørere og ikke mindst teamet, der ikke altid har været lige heldige med Fisichellas bil. Renault har hele setuppet klar. Motor, chassis og aerodynamik. Det eneste man har lidt tanker omkring er dæk og banetemperatur. Kørerne er selvfølgelig opsatte på at gøre det bedst muligt. Alonso kan nøjes med en tredjeplads, hvis Raikkonen vinder. Fisichella har ikke noget at køre for andet end teamet, som skal have alle de points de kan hente. Men motivationen er i top hos begge. Der skal hentes points, mens man samtidigt håber på at nærmeste konkurrent forsat gerne må være ustabil på den ene eller anden måde. De sidste forberedelser - når der tales test - var henlagt til Silverstone, hvor flere af de sædvanlige ting blev testet og afprøvet. Renault er klar når det brasilianske GP startes på søndag.

McLaren:
McLaren har alt at køre for. Teamet ligger til at kan vinde både konstruktørmesterskabet og kørernes mesterskab. Bedst ser det ud for konstruktørmesterskabet hvor pointforskellen ikke er ret stor. McLaren er stærke i øjeblikket, og det vil man selvfølgelig prøve at udnytte. Målet er at få 18 points med fra Brasilien - med andre ord én et-to sejr. Nu skal vi ikke nævne ordet teamordrer, men mon ikke at der køres for så mange points som muligt til Raikkonen - Montoya kan ikke nå en titel. Teamet testede i sidste uge på Silverstone, hvor Alex Wurz og de la Rosa hvor fokus var på dæktest og dækvalg til Brasilien. Det skete i stort samarbejde med Michelin. Grundet den meget ujævne Interlagos bane, så har man også prøvet at kalkulere sig frem til den rigtige ridehøjde på bilen. Den skal være lidt højere uden at det går udover over bilens andre egenskaber. Stabilitet under nedbremsning er en anden ting som er væsentligt - især på denne ujævne bane. Kørerne er selvfølgelig fokuseret på at det er dem der skal være i toppen når løbet bliver flaget af. Raikkonen pointerer dog at der trods gode overhalingsmuligheder, stadig er vigtigt at få en så god kvalifikation som muligt. Der kan være problemer i første sving lige efter starten. Det er før set i det brasilianske GP.

Ferrari:
Ferrari har ikke så meget at køre for. To ting er der dog at køre for i Brasilien. Tredjepladsen i VM skal bevares ligesom M. Schumachers ditto, og så er det dét sidste brasilianske GP for Barrichello for Ferrari, så her satses der måske lidt. Shell har meldt ud at man ikke har nye olier og brændstoffer med denne gang. Dog har man valget mellem to forskellige motorolier. Eftersom samarbejdet mellem Shell og Ferrari forsætter, så er udviklingen af nye produkter til 2006 sæsonen for længst startet. Udviklingen af 2005 produkter er stoppet. Teamet testede i Spanien i sidste uge lige

PDL  


 

Hop til top21.9.2005

Afgørelsens time?

Den europæiske sæson er slut og nu venter de tre sidste opgør i årets kamp om VM trofæet i Formel 1. Der er to kandidater tilbage, men efter Interlagos kan Alonso være verdensmester.

Godt nok fik Kimi Raikkonen hentet to point ind på Alonso ved sidste løb i Belgien. Men to point gør ikke den store forskel i VM. Der er 25 point der skiller dem. Det vil sige at Kimi Raikkonen i Brasilien skal have mindst fem point mere end Alonso for at bevare sin, efterhånden teoretiske, VM chance.

Eller sagt på en anden måde, Alonso skal helst slutte på en 4. plads eller dårlige og samtidig skal Raikkonen vinde løbet. Matematikken er begyndt at spille en rolle i årets VM kamp, og det er sjældent et godt tegn for ham der er bagud. En 3. plads til Alonso og han vil være mester uanset hvad.

Så der er alle muligheder for at vi på søndag kan kåre en ny verdensmester i Formel 1 og ovenikøbet den yngste af slagsen. Den nuværende rekord indehaves af Emerson Fittipaldi der var 25, da han vandt VM i 1972.

At Kimi Raikkonen og McLaren i de seneste løb har vist sig at være den stærkeste kombination hjælper dem ikke ret meget, når de er bagud. Set over en hel sæson har McLaren været for langsomme til at komme igang og derefter har der manglet stabilitet. En stabilitet som Renault tilgengæld har haft til overflod, og Alonso i særdeleshed. Den unge spanier har ikke lavet mange fejl i år, og uheld har han været forskånet for.

VM 2005 blev en klassisk duel med pålidelighed og hastighed. Og som ofte i den slags dueller ender det med at pålideligheden vinder. Forklaringen er ret enkel. Den pålidelige er måske ikke helt så hurtige, som den hurtigste, men den er, også i dette tilfælde, blandt de skarpeste i feltet alligevel. Renault og Alonso har sæsonen igennem været i stand til at hente de point som McLaren har smidt væk, samtidig med at de har været skarpe hele vejen igennem.

Den bakkede Interlagos er en interessant bane, der ofte byder på gode løb og blandet vejr. Flere gange er løbet mere eller mindre regnet væk. Overraskende resultater har man også set, senest i 2003 da Fisichella vandt i en Jordan. Nu kører Fisichella for Renault og selv håber han på en gentagelse af sejren fra foråret 2003. En umulig drøm er det ikke. Fisichella har været en god anden kører for Alonso i denne sæson, og for Renault vil der være en idé i at sætte fuld damp på Fisichella og lade ham forsøge at køre en sejr hjem. Kimi Raikkonen har nemlig brug for en sejr, for at give lidt mere tid i respiratoren til sit døende VM håb. Og en sejr til Fisichella vil alt andet lige være til fordel for Alonso.

Alonso skal selvfølgelig søge at køre titlen hjem, uanset han i den forgangne uge har sagt at han vil gå efter sejren. I sidste ende er det Flavio Briatore der bestemmer, og han er alt for gavet og klog til at lade Alonso gå kompromisløst efter en sejr.

Sidste år vandt Montoya løbet, for Williams. En sejr han var glad for, da Brasilien er det nærmeste han kommer sit hjemland Columbia i Formel 1 kalenderen. Montoya har da også en stor fanskare på Interlagos, der ville give ham al den opbakning han kan ønske sig. Samtidig må han føle en vis trang til at revanchere sit exit fra Belgiens Grand Prix.

En anden faktor, der allerede nu burde spille ind i Montoyas bevidsthed, er næste sæson. Når nu Kimi Raikkonens VM alligevel er mere end teoretisk mulighed end noget reelt opnåeligt, kan man vel ligeså godt begynde den interne kamp for 2006. Et par sejre her i slutningen af sæsonen til Montoya vil klart styrke han position i teamet, og lægge op til en spændende intern McLaren kamp i 2006.

Resten af feltet er der ikke så meget at sige om. De gør hvad de kan. Generelt er der ikke mange af dem der har leveret resultater på stabil nok basis til at man kan udpege en forhåndsfavorit blandt dem.

For nylig påstod Fiat bossen Luca di Montezemolo at Bridgestone ville komme med nye og spændende dæk til de sidste tre løb og så ville Fer

MMT  


Hop til top
Brasiliens GP - Teams preview - Bunden

Tre af de fem nederste teams fik points i Belgien. Vil historien gentage sig? Ikke utænkeligt hvis det bliver et lignende regnvejr som for nogle få år siden.

Jordan fik sin seneste sejr i et tropisk regnvejr for få år siden i Brasilien. Et GP som var stærkt præget af vejret og mange afkørsler. Så drastisk en måde behøver et GP ikke at blive afviklet under, men anderledes var det. Kun i teorien kan BAR avancere til top 5. Ellers er det for så vidt kun den indbyrdes placeringskamp der hersker blandt de nederste fem. Jordan kan stadig nå at drille Sauber lidt - der er kun 5 points mellem dem, og Jordan har vel egentlig vist fremgang på det seneste.

BAR:
Jenson Button vil gerne blive hos BAR. BAR vil gerne beholde Jenson Button. Men endnu er der ingen officiel bekræftelse på sagen, selvom forlydender fortæller at der er fundet afgørelse. Det er lige før at Brasiliens GP bliver en ny hjemmebane for teamet. Barrichello skal køre for BAR næste år. Testkøreren Bernoldi kommer fra Brasilien, ligesom Gil de Ferran, teamets sportslige direktør gør. Denne sæsons sidste test for teamet blev kørt i sidste uge i Barcelona. Her forberedte man sig på årets sidste tre GP'er. Bl.a. blev en ny aeropakke testet. Honda har også varslet en opgradering af motoren, og teamet vil gerne have points i Brasilien - helst på podiet som man opnåede det i Belgien. Men banen er meget ujævn, så bilens retningsstabilitet bliver et af nøgleordene for teamet i setup arbejdet. Har BAR noget at byde på i Brasilien? Teamet lyder meget positive i deres seneste udmeldinger.

Red Bull:
Red Bull fortæller som sædvanligt ingenting om hvad de går og laver, udover at de prøver at være morsomme i deres previews om det land de nu skal besøge. Men der sker lidt - trods alt. Teamet har bekendtgjort at det bliver C. Klien der skal køre de sidste tre GP'er i år for teamet. Liuzzi har vel heller ikke imponeret særlig meget i de få chancer han trods alt har fået. Teamet har testet og forberedt sig med blandt andet ændret aerodynamik.

Sauber:
Sauber fik 3 points i Belgien og det var varmt velkommen. Det våde føre i Belgien var en af årsagerne til at man fik points der. Derfor håber Jacques Villeneuve igen på regnvejr på Interlagos. Han melder klart ud at han ikke bryder sig om banen. Men skal Sauber have en chance, skal banen være våd, siger JV. Willy Rampf er lidt på linie med JV, idet han siger at Sauber vil lide under den ret høje beliggenhed af banen. Derfor skal man enten have regnvejr, eller finde det perfekte aerodynamiske setup. Det kan være svært, siger Willy Rampf, for banen er samtidigt temmelig ujævn, så igen bliver det kompromiser. Massa glæder sig til at køre på hjemmebanen. Han erkender også at han ikke kan vinde, men håber på så godt et resultat som muligt til glæde for hjemmepublikummet.

Jordan:
Vi kan igen glæde os over at Kiesa stadig er med hos Jordan. Kiesa har kørt på Interlagos en enkelt gang - i Formel 3000, og vil selvfølgelig udnytte sin erfaring. Og der kan blive brug for den. Karthikeyan har også kørt der før, og har faktisk en banerekord - fra Nissan World Series. Monteiro skal lære banen at kende, og har også et uofficielt mål, nemlig at køre sæsonen igennem uden at udgå. Enestående rookie rekord hvis det lykkedes. Teamet testede i sidste uge på Silverstone, og har på trods af to "nye" testkørere i bilerne, fået indsamlet data, så man ikke kommer helt uforberedte til Interlagos. Teamet har 3 EJ15B biler med til Brasilien og det betyder at Kiesa også får kørt i den nye. Det giver bedre mulighed for teamet til at lave et så optimalt setup som muligt. Teamet fokuserer - udover aerodynamik - på retningsstabilitet og vejgreb. Ujævn asfalt og understyring er faktorer som banen giver, og det skal man kompenserer for.

Minardi:
Helt nede i bunden af tabellen finder vi - som sædvanligt - Minardi. I år har de dog fået points. Læg så lige mærke til at Minardi trods et yderst begrænset budget, har forbedre

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk