Det hed sig at Ferrari's udviklings afdeling tidligere på året havde fået grønt lys så de kunne udvikle en mindre og lettere V12 motor. Sidst Ferrari brugte en V12 motor var i 1995. Men efter mange timers test i laboratoriet, og mange detailede oplysninger fra Michael Shumacher's bil, er teamet kommet frem til at man for mest ud af V10 motoren i forhold til en V12 motor.
Ferrari's nye motor har kodenavnet 049, som er en vidre udvikling af deres V12 motor, man har blot fjernet 2 cylindre. Manden bag den nye motor er Luca Marmorini som er stoppet hos Ferrari efter at det blev besluttet at droppe V12 motoren, han er nu hos Toyota som efter signe er ved at udvikle en V12 motor, så det må være en torn i øjet for Ferrari hvis de kommer ud med en V12 der vinder i en BAR bil næste år.
Det nye ved motoren er at man har flyttet cylindrene tættere sammen for at får mere effekt ud af motoren. Mens Ferrari's værste rivaler Mercedes går efter at får de fleste hk ud af motoren, så har Ferrari udviklet en motor som er meget stabil, den skulle være mere stabil end 048 som nok er den Ferrari motor der har vist sig gennem tiderne.
Da Ferrari sidst kørte med deres V12 motor model 044 havde den 17100 omdrejninger, den nye motor skulle have 17500 omdrejninger og den skulle være lettere end 048 modellen .
Ferrari har også undersøgt benzinens gang gennem motoren, og man har rettet nogle dele til så den kommer " nemmere " gennem motoren, der er kommet et nyt benzindæksel som man vil bruge i år, en ny benzin pumpe.
Køreegenskaberne for motoren er meget vigtige for udviklingen af 049, og MS har sagt at motoren skal havde en flader kraft kurve, da den vil være mere bruger venlig på flere baner.
Motoren, EV7 (udvikling 7), er en videreudvikling af den nuværende motor med elementer fra næste sæsons motor A20. Prost kørte før med EV4 -motorer i løbene og EV5 i kvalifikationerne. Sidstnævnte vil nu blive tilpasset så de kan bruges i Malaysias og Japans GP'er. En anden ændring på Prost-bilen er det høje udstødningssystem, som Ferrari introducerede i begyndelsen af året, og som Olivier Panis benyttede første gang på Monza.
Panis testede den nye A18 på Magny-Cours, hvor hans tid lå i midten af de testende teams alle tre dage.
Tyskeren sluttede kun 10 points efter den førsteplads, Mika Hakkinen og Edie Irvine deles om. Hvis Frentzen kan vinde på hjemmebane og hvis såvel Hakkinen som Irvine slutter udenfor points'ene kan der blive trængsel i toppen med 3 kørere á points.
Men man må give ham ret i at denne række af forudsætninger er højst usandsynlig, og Gascoyne er realistisk nok til at indse dette. Han sagde: "Jeg tror ikke Heinz-Harald har titlen indenfor rækkevidde, men han vil nyde de sidste 3 løb mere end de andre konkurrenter, fordi han ikke har noget at tabe."
Jordan har kunnet give Ferrari baghjul i de sidste to GP'er, og det er team'ets topprioritet at forblive foran de Italienske vogne i denne weekend.
"Jeg forventer at Hakkinen tager Pole i alle de tre resterende løb, men under vor test følte vi os meget tæt på McLarens. Så man ved jo aldrig hvad der kan ske," sagde Mike Gascoyne.
Frentzen holder rekorden for hurtigste omgang på Nürburgring sat i 1997, da han kørte for Williams. Den 32-årige tysker var også med fremme under test-kørslerne på Magny-Cours sidste uge, hvor han sluttede blot 0.1 sekund efter David Coulthards hurtigste tid på en bane, der sammenlignet med Nürburgring kræver nogenlunde identisk setup.
Sidste gang USA afholdte et Grand Prix var i 1991 i Phoenix.
Han har noteret sig at Hakkinen laver de alvorligste fejl, når han ligger alene i spidsen. "Sådan var det på Imola og Monza. Når hans position trues, laver han aldrig fejl." Disse ytringer faldt i forbindelse med optagelser til en TV-reklame, hvor han ironiserende fortsatte: "Da han ikke laver fejl, når jeg angriber ham, har jeg fundet ud af at det eneste rigtige simpelthen er at lade ham køre."
Begge kørere ligger i toppen af tabellen med hver 60 points, og da Irvine fik en chance for et udfald mod Mclarens verdensmester, som spandt af banen i Monza, kunne han ikke modstå fristelsen.
"Jeg har en god chance for at vinde på Nürburgring, og ikke blot fordi vognen er blevet forbedret," har han sagt til nyhedbureauet ANSA. Og om årets VM-titel udtaler han: "Jeg skal vinde den, fordi det skylder så mange mennesker: FIAT, Italien, Ferrari, hele holdet og alle fans'ne.... Det bliver ikke let, men jeg tror vi har en god chance for at klare det."
Senere har Ferrari offentliggjort at man har kasseret Irvine 'lykke'-chassis (nr. 191) og at weekenden's løb skal køres i det nyeste F399-196. Det er første gang i denne sæson Eddie Irvine forlader det gamle karosseri, for at konkurrere i det nyeste og mest avancerede, der bl. a. har tank-studsen placeret nogle cm lavere. Man må håbe det ikke giver knas i de ellers top-optimerede pitstops, Ferrari er kendt for.
Insidere har antydet at nr. 191 opgives fordi teknikerne har indset, de ikke kan udvikle dette chassis yderligere, og måske nok så vigtigt: det er ved at miste stivheden, som jo er altafgørende for bilens køreegenskaber. Desuden skal de ny-udviklede aerodonamiske komponenter ikke have virket tilfredsstillende på dette chassis, selv efter over 10.000 km's prøvekørsler.
Irvine er kendt for at være lidt overtroisk, og derfor er skiftet et resultat af et lille fup-nummer holdet har spillet overfor ham. Man erstattede simpelthen nr 191 med 196 uden at fortælle Eddie andet end at man testede nye komponenter, som han så godkendte - og ennda med en vis begejstring. Og så, surprise surprise ....
Skiftet skal nok også ses i lyset af den skuffende præstation i sidste løb, hvor nogle fans endda talte om sabotage af Irerens bil. Man kan undre sig over hvorfor Irvine fik lov til at fortsætte i et nærmest udtjent karosseri, men på den anden side har han jo insisteret på at kun det, har kunnet give ham årets tre sejre.
Det bliver spændende at følge weekends løb og høre hvilke nye kommentarer det giver anledning til fra Irvine's side.