For at tage det sidste først, så er der kun 3 teams der kan vinde VM for konstruktører. Red Bull Racing er i spidsen med 350 points tæt efterfulgt af McLaren-Mercedes der har 347 points. Ferrari har kun en teoretisk chance da teamet "kun" har 290 points.
Blandt kørerne er spændingen til gengæld større. 5 kørere har chancen, og lige nu er det Mark Webber der fører med 187 points, skarpt efterfulgt af Lewis Hamilton der har 182 points. Til gengæld er der kun 3 points der adskiller de næste kandidater. Fernando Alonso har 166 points, Jenson Button 165 points og Sebastian Vettel med 163 points.
Lewis Hamilton er stor kandidat til mesterskabet
(Foto: Flemming Jensen.com)
Hvem vinder VM? Det er der mange faktorer der afgør. Baner, bil og ikke mindst de indbyrdes resultater i de sidste 5 Grand Prix er i år.
Meningerne er mange. McLaren chef Martin Whitmarsh vil ikke nævne nogen kandidater, men med 2 kørere med blandt de 5 er der gode chancer.
Niki Lauda som altid har en mening klar mener at det bliver afgjort mellem Red Bull Racings kørere, da han mener at Red Bull Racing er det team der har den bedste samlede pakke - også til de resterende Grand Prixer.
Fernando Alonso er efter i mesterskabet, men har stadig en chance
(Foto: Flemming Jensen.com)
Ferrari chef Stefan Domenicali siger at Ferrari selvfølgelig vil kæmpe for deres chance i form af Fernando Alonso, men tror ikke er chancen er så stor for Ferrari. Han siger det ikke direkte, men mener at de 4 andre nævnte kørere er dem med størst chance. Han erkender dermed at Ferrari ikke har haft den bedste pakke til denne sæson generelt set.
Fernando Alonso vil derimod ikke afskrive sine chancer endnu. For som han siger, så er der masser af points at køre om endnu, og forsætter med at sige at det kan afgøres i et enkelt løb.
Hos flere brasilianske kommentatorer er holdningen den at det bliver en af Red Bull Racings kørere der vinder. De har den bedste samlede pakke. 24 points adskiller de to Red Bull Racing kørere inden søndagens Grand Prix i Singapore.
Som altid når en Formel 1 sæson går mod sin slutning, kommer der flere kørerskift, og for at hele den kabalen kan blive lagt, skal først de bedste kørere placeres og de bedste pladser besættes, hvilket naturligvis påvirker alle de øvrige kontraktforhandlinger.
Og netop fordi der kan være nogle pladser i nogle af topteamne der bliver ledige, er der rigtig gang i rygterne her op til Singapores Grand Prix den kommende weekend.
Et af de rygter der har levet længe, og som både er bekræftet af kørerens manager Steve Robertson, samt det involverede team, er at den tidligere verdensmester Kimi Raikkonen arbejder på at få en plads i Renault's Formel 1 team.
Har Kimi Raikkonen allerede fået nok af at køre rally?
(Foto: Citroën Press)
Renault F1 teamet råder i øjeblikket over Robert Kubica og Vitaly Petrov, og spørgsmålet her må jo så være om en af dem (eller de begge) skal forlade teamet.
Der er ingen tvivl om at det er Robert Kubica der er 'første-kører' hos Renault, så er der en der sidder lidt løst er det Vitaly Petrov - eller er det?
Grunden til tvivlen her er to:
Vitaly Petrov har lige tilført Renault F1 teamet en stor sponsor, de russiske skibsværft 'Vyborg Shipyard JSC' der holder til huse i Petrov's hjemby, og som for første gang optræder på Renault racerne denne weekend.
Den anden grund er at Robert Kubica nu oftere og oftere sættes i forbindelse med en plads i Scuderia Ferrari teamet!
Så det kan måske ende med at Renault F1 teamet stiller med Kimi Raikkonen og Vitaly Petrov i 2011.
Men samtidig sættes Vitaly Petrov i forbindelse med Lotus teamet, der udover at sikre sig hans talent, sikker også gerne vil have fat i sponsoratet fra 'Vyborg Shipyard JSC'.
Skifter Robert Kubica over til Ferrari teamet?
(Foto: Bridgestone F1)
Rygterne omkring et muligt skifte til Ferrari teamet for Robert Kubica tiltager næsten dagligt, uden at der dog af den grund behøver at være hold i dem.
Men yderligere en kører rygtes nu på vej til et teamskifte, og det er Ferrari køreren Felipe Massa, og dermed bliver der plads til Robert Kubica i teamet - så måske er der lidt om snakken alligevel.
Felipe Massa sætte i forbindelse med teamet der startede hans Formel 1 karriere, Sauber teamet, men derudover har Massa også været nævnt som afløser for Robert Kubica i Renault F1 teamet!
Rykker Felipe Massa til Sauber, hvem skal så ud af teamet for at gøre plads til ham?
Er Felipe Massa på vej ud af Ferrari teamet?
(Foto: Ferrari Media)
Et rygte antyder at Nick Heidfeld's nye Sauber kontrakt er udformet, men endnu ikke underskrevet, samt at han stadig forhandler med flere andre teams.
Sauber kontrakten til Nick Heidfeld kostede ellers Pedro de la Rosa pladsen i teamet som teamkollega til Kamui Kobayashi, og Heidfeld står da også på startlisten til Singapores Grand Prix!
Nogle kørere der ikke har deres faste plads i Formel 1 feltet i øjeblikket står også i kulissen og banker på:
Den nuværende DTM kører og Force India test- og reservekører Paul di Resta spås at være på vej til en fast plads i Formel 1 feltet, og det er med stor opbakning af Mercedes Benz og ikke mindst deres motorsportschef Norbert Haug.
Er Force India teamet ved at love Paul de Resta en fast plads i 2011?
(Foto: Force India)
Norbert Haug er overbevist om at Paul di Resta får en fast plads næste sæson, og det lyder jo positivt for ham. Men samtidig oplyser Force India at han ikke ,som ellers planlagt, skal køre ved den fri træning fredag i Singapore.
Romain Grosjean har overtaget rollen som Pirelli testkører efter Nick Heidfeld nu skal køre hos Sauber teamet, og han satser ligesom Heidfeld på at den viden han opbygger omkring de Pirelli dæk der skal benyttes næste sæson, kan være hans billet til en fast plads i et af Formel 1 teamne i 2011.
Arrangørerne af Singapores Grand Prix, er lydhøre overfor kritik. Det har man bevist flere gange ved at rette flere ting. Også til den kommende weekends Grand Prix på bybanen i Singapores gader, er der ændret og forbedret flere ting.
Banen har blandet andet fået skyld for at på visse steder at være meget ujævn. Nu har arrangørerne lagt jævnet og udlagt ny asfalt på strækningen mellem sving 3 og sving 7. Det samme er sket mellem sving 14 og 19.
Hele pitlane er sænket ca. 1 cm for at jævne overgangen mellem pitlane og selve udkørslen til banen, hvor der tidligere har været rigelig niveau forskel efter manges mening.
Sving 10 eller "Singapore Sling" chikanen er også ændret. Her har man også udlignet nogle niveaul forskelle ligesom et af de store kritikpunkter på stedet - kerbs - også er ændret. Desuden er flere af omgivende betonmure blevet malet så de er mere iøjnefaldende. Sidstnævnte kan have betydning idet Grand Prixet som de fleste ved, køres i kunstlys hvilket giver en hel anden belysning og dermed ændrede betingelser for kørerne.