Team Den Blå Avis må ud og kikke sig om efter en anden storsponsor. Petrobras som pga. sit meget store sponsorat lægger navn til teamet, trækker sig ud af Formel 3000. Det sker af økonomiske årsager. Årsager som Petrobras ikke selv er skyld. Den brasilianske stat som i årevis har kørt med kæmpestore underskud på betalingsbalancen, har indført en række nye skatter.
De nye skatteregler er udformet sådan at man bl.a. kommer til at betale skat af såkaldte oversøiske sponsorater. Disse skatter gør at Petrobras ikke ser sig i stand til at forsætte sit sponsorat i Team Den Blå Avis.
Teamet gav Petrobras lov til at kalde teamet for Petrobras Junior fordi der indeholdt i aftalen er en klausul om at det skulle være brasilianske talenter der fik plads i sæderne. Bl.a. var det den vej at Bruno Junquiera kom frem i verden. Han vandt mesterskabet i Formel 3000 i 2000 og kom videre til CART serien. Nu kan søsterteamet til Super Nova teamet få frie hænder til at få andre kørere ind.
"Dette markerer begyndelsen på et nyt kapitel for teamet, som stadig vil konkurrere i det internationale Formel 3000 mesterskab. Dette giver os også adgang til det store frie marked blandt kørere og sponserer. Vi har allerede startet nye forhandlinger både med kørere og sponsorer. Alle kørere som kunne have interesse i at deltage i vinterens test burde kontakte os så snart som muligt."
hedder det i en udtalelse fra teamet, som selvfølgeligt har fået travlt med forberedelserne til næste sæson. Nu er situationen lige pludselig en helt anden.
Petrobras er også sponsor for Williams teamet i Formel 1, og ifølge Petrobras vil dette sponsorat forsætte.
Nicolas Kiesa startede weekenden med kæmpe lidt med bilen. Det blev ikke til den forventede startplads højere oppe i feltet. Kiesa måtte nøjes med en startplacering som nr. 14. Men som sædvanligt fik han styr på bilen, og kæmpede sig - også som sædvanligt - godt op igennem feltet, men helt nemt var det nu ikke.
Den første chikane på Monza byder næsten pr. tradition på problemer. Kiesa tog turen igennem chikanen ad den forkerte vej sammen med flere andre kørere, da nogle af de førende lavede en del karambolage og spærrede vejen. Det lykkedes for Kiesa at komme igennem første omgang på en 11 plads. På de næste omgange pressede han på for 10 pladsen og det lykkedes. Kiesa kom forbi Patrick Friesacher og kunne holde sin position til 11 omgang. Så fik han et gratis avancement da Ricardo Sperafico måtte en tur igennem pitlane til en straf.
På 22 omgang undgik Kiesa med nød og næppe at blive involveret i en ulykke da et par af de nært forankørende ikke kunne blive enige om hvad de ville. Senere på samme omgang udgik 3 andre kørere, og nu var Kiesa så lige pludselig oppe på en 5 plads. Men så kom sikkerhedsbilen ud og så bliver feltet samlet. Og på langsiden lykkedes det for førnævnte Ricardo Sperafico at overhale Nicolas Kiesa. Denne stilling blev dog holdt til mål, så Kiesa igen fik kørt et enkelt point hjem til sig selv og teamet.
På trods af en masse vanskeligheder sæsonen igennem, er det trods alt lykkedes for Nicolas Kiesa og det nystartede team at få points i debutsæsonen.
Og måske kan Kiesa få forbedret sine resultater en smule. Mesterskabsvinderen Tomas Enge har nemlig leget lidt for meget med cannabis. Og det er ifølge reglement selvfølgeligt ikke legalt. Det bliver afgjort i starten af oktober hvor Enges sag skal for FIA.