Jesper Carlsen har kørt en imponerende sæson i Formel Palmer Audi og for to uger siden imponerede han alle da han debuterede i Team Den Blå Avis’ Panoz racer som medkører til Jason Watt og Karsten Ree. Jesper Carlsens naturlige talent for at køre hurtigt har tiltrukket mange interesserede teams, der har fået øjnene op for danskerens evner bag et rat.
"Jeg har fået en masse henvendelser. Der er to test i Formel 3000, og jeg er blevet kontaktet af en, der har holdt øje med en række kørere i år. Han har lavet en "short-list" på fire kørere, hvor jeg er i blandt. Flere vil have mig til at køre deres biler, og det er godt," siger den ombejlede danske racerkører, hvis karriere for alvor har taget kometfart efter han fik en plads i Team Brasks Palmer Audi-team.
Den danske kører har aldrig lagt skjul på, at Formel 1 er målet. Det er det stadigvæk, og med test for blandet andet de to Formel 3000-teams, er han på vej i den rigtige retning. Men Jesper Carlsen udelukker heller ikke en sæson i den engelske eller tyske Formel 3-serie.
"Det er fedt at køre Formel 3000, men det er nødvendigvis ikke den rigtige vej at gå. Formel 3 fostrer i øjeblikket flere Formel 1 kørere og tendensen er, at man springer over formel 3000. Men vi må se, hvad de næste par måneder bringer," siger den 22-årige kører og forklarer:
"Bliver interessen ved med at stige, som det gør p.t., så bliver der en del sæder at vælge i mellem. Der er ingen tvivl om, at ligegyldigt hvad jeg skal køre næste år, så skal det være i et top-team. Hvis det ikke bliver et top-team, så vil det være spild af tid. Her kommer Brask Management ind i billedet. De har kontakterne til de rigtige personer og teams, så der er ingen tvivl om, at jeg står rigtig godt."
Jesper Carlsen tager torsdag til den franske Magny Cours-bane, hvor sæsonens sidste to løb i Palmer Audi-serien skal køres. Jesper er sammenlagt nummer fem i mesterskabet, men har en lille chance for at rykke op som samlet treer, hvis han kører optimalt, og konkurrenten Robbie Kerr på tredjepladsen ikke får point.
"Det bliver meget spændende, og jeg kan kun sige, at vi i Nissan-lejren bestemt ikke giver op," sagde John Nielsen om den tilspidsede mesterskabssituation. Også rivalen var optimistisk.
"Det ser fint ud, for jeg har stadig noget at tære af i det sidste løb," sagde Michael Carlsen, der måtte nøjes med en femteplads i finalen. "Vi fik mere fart på bilen i dag, end vi havde turdet håbe på efter de foregående dage, men jeg kunne lige så godt have været blevet nummer tre eller fem, for så tæt lå vi."
Derimod var John Nielsen flyvende specielt i finalen, efter at både han og teamkammeraten Thorkild Thyrring, England, havde måttet se sig passeret af en stærkt kørende Jason Watt, Herlev, i det foregående kvalifikationsløb. Her var McDonald's Nissan-duoen kommet bedst fra start, men i sin håndbetjente Peugeot 306 GTI var Watt dem overlegen i ét af banens mange svære sving, og det unyttede han til fulde til at gå forbi og vinde heatet.
"Jeg har altid troet på det, og det var faktisk rimeligt uproblematisk at gå forbi Thorkild og John dér, og der blev heller ikke byttet lak eller noget," sagde Watt om sine kanonoverhalinger.
Et for højt startgear betød imidlertid, at Jason ikke kunne forvandle sin pole position til en løbsføring. I stedet blev han passeret indenom af Thorkild Thyrring, mens John Nielsen gik forbi på yderbanen, og da to rød-hvide Nissan-biler kom ned til første sving, bremsede Thyrring lidt tidligere end normalt, og det gav plads til Nielsen.
"Det var flot teamkørsel, Thorkild lavede, og det var bare helt i orden," konstaterede Super John bagefter.
Allerede ved afslutningen af første omgang begyndte Jason Watt på sin tredjeplads at presse Thyrring, som han da også omgangen senere gik forbi. Men John Nielsen havde i mellemtiden fået opbygget et mindre forspring, og det var først, da han lavede en kørerfejl, at Watt atter kunne få kontakt med ham.
"Det var lidt min egen fejl," sagde John Nielsen. "Bilen understyrede ud af et sving, og jeg satte det ene hjulpar ud i græsset, og så var Jason bare helt oppe bag mig. Men han kom ikke tættere på mig. Han lavede senre en "do-or-die"-manøvre, og det endte med et "die" for hans vedkommende."
Kampen om tredjepladsen var mindst lige så intens. Her så det længe ud, som om at Thorkild Thyrring ville tage den sidste podieplads, men ligesom i det foregående kvalifikationsheat blev han presset hårdt af den forsvarende DTC-mester, Jesper Sylvest, Jægerspris, og Michael Carlsen. Specielt Sylvest kæmpede alt, hvad han havde lært, og trods flere gode udbremsningsdueller i det berømte Tarzan-sving, kunne han ikke komme forbi.
Top-6 i kvalifikationsheatet
![]() | |||
Nr. | Kører | Bil | Tid |
![]() | |||
1. | Jason Watt | BB ![]() ![]()
|