Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
25.9.2001
 Irvine beundrer Lauda
 Hvem erstatter Raikkonen?
 Montezemolo vil kæmpe for Italien
 Honda har ikke hestekræfter nok
 Skal der stoplygter i Formel?
 
24.9.2001
 Alesi kommer i Club 200
 

Hop til top25.9.2001

Irvine beundrer Lauda

Jaguar-teamet har udover svage resultater også haft dårlig medieomtale at kæmpe med. Hovedparten af kræfterne er naturligvis gået på at forbedre det første, men Eddie Irvine og Niki Lauda har på det seneste begge gjort en indsats på det sidste område ved at rose hinanden i pressen, når chancen har budt sig. Lauda's overtagelse af ledelsen i teamet er afgjort vejen frem mener Irvine.

Laudas autoritet har helt klart haft en markant indflydelse på teamets medarbejde, mener Irvine. "Niki har planer, der, hvis de bliver til noget, vil være ganske gode. Det er ret utroligt, men så snart Niki kom ind, blev målene for næste års bil drastisk forhøjet," fortæller Irvine, der har fundet ud af at Lauda er en af hans bedste forbundsfæller. "Alle var glade fo den og den og den figur, og hele tiden sagde jeg, at det ikke var godt nok, og så kom Niki ind. Jeg forklarede ham, hvorfor tingene ikke var gode nok, og han gik bare ind og sagde, at det ikke var godt nok, alle fokuserede og satte højere mål," forklarer Irvine om 'mirkael-kuren'.

Denne sæson har Jaguar scoret foreløbig 7 point, og et af de erklærede mål er derfor en placering i top 5 i 2002. Irvines egne mål på teamets vegne er helt klare. Jo hurtigere til toppen, jo bedre. "Vi skal ikke bare klare os bedre end i år, vi skal excellere. Formel 1 handler om excellence, ikke middelmådighed," slår nordireren fast.

CBA  


Hop til top
Hvem erstatter Raikkonen?

McLaren har kapret Saubers superfund Raikkonen, så nu er det svejtsiske team på jagt efter en afløser til den kommende sæson. Både unge talenter og garvede kræfter er blevet nævnt i den sammenhæng. En talsperson fra teamet fortæller dog, at offentligheden ikke vil få noget at vide før tidligst januar.

Sauber-teamet holder kortene tæt til kroppen foreløbigt, men deres første test med brasilianeren Felipe Massa sidste uge på Mugello gik lovende. 101 omgange blev det til over de to dage, hans test varede. Efter første dag var antallet af afkørsler op på to med en bedste tid på 1:26.23, men på andendagen var Massa overraskende hurtigere end Ferrari-kørerne, Michael Schumacher og Rubens Barrichello, ugen forinden i tiden 1:23.47. Den tyveårige Massa har vundet fem ud af syv F3000-løb i denne sæson.

"Den første dag handlede helt om at få ham vænnet til kræfterne, bremserne og g-kraften i svingene," fortalte teamets tekniske direktør Willy Rampf. Han har kun ros tilovers for brasilianeren. "Det var rart at arbejde med ham. Han er fokuseret, beslutsom og sikker på sine egne evner. Den anden dag lod vi ham få lidt erfaring med mekaniske og aerodynamiske opsætninger. Han har så meget selvtillid, at vi ovenikøbet brugte ham til at begynde opsætningsarbejdet til Indianapolis. Om eftermiddagen var banen våd, og han klarede sig godt under disse forhold."

Felipe Massa ser således bestemt ud som et godt bud, men samtidig gør Sauber meget ud af at understrege, at en test er en test - ikke noget forpligtende. Rivaler til sædet er australske Mark Webber og Minardi-køreren Fernando Alonso, der begge er under Flavio Briatores management.Vælger teamet at gå i den anden grøft og vægte erfaring tungere end talent, kunne et par tidligere Sauber-kørere komme på tale, nemlig Heinz-Harald Frentzen og Jean Alesi. Men forvent altså ingen offentliggørelser på denne side af nytåret.

CBA  


Hop til top
Montezemolo vil kæmpe for Italien

Formel 1-kalenderens sammensætning er altid emne for debat med alt for mange mulige grand prix'er og alt for lidt tid. Tobaksreklameforbudet var med til at rykke ved flere europæiske løbs position, og i jagten på nye markeder kigger Bernie Ecclestone & Co. på mange muligheder.

I 2003 ryger et til to af de traditionelle baner ud af kalenderen, fortalte Ecclestone tidligere på året. Der skal blandt andet gøres plads til Det Russiske Grand Prix på en bane i Moskva. Både Tyskland (Hockenheim og Nürburgring) og Italien (Monza og Imola) er i praksis værter for to GP'er om året og står derfor sandsynligvis til at miste et.

Både Monza og Imola har mange traditioner, og både tifosi'er og andre F1-fans ville være kede af, at se det ene forsvinde. Også Ferraris øverste chef Luca Montezemolo vil gerne undgå den situation, og han har lovet at bruge alt sin indflydelse på at beholde begge arrangementer. At udvide kalenderen har været oppe før, men det har teamene enstemmigt afvist. En længere ville betyde både større udgifter og mere besvær end de i forvejen har.

CBA  


Hop til top
Honda har ikke hestekræfter nok

Craig Pollock er ikke helt tilfreds med de Honda motorer som BAR teamet kører med. De er ikke effektfulde nok. Konkurrenterne er for stærke.

BAR chefen Craig Pollock er ikke tilfreds med de motorer som Honda har leveret til BAR i år. Bl.a. så føler han at BMW har overhalet Honda i den grad, at der nu må ske noget fra Hondas side.

Craig Pollock:
"Honda er nødt til at gøre store fremskridt til næste år. Men det er ikke bare motoren, alt hvad der skal foregå omkring motorudviklingen skal forbedres. Vi behøver ikke at fortælle Honda dette, det ved de allerede. Vi har haft adskillige møder om dette. De ved også at hvis de forventer at vi skal vinde et mesterskab inden for x antal år, så skal de gøre det bedre end andre. Vi skal måske have bedre kørere, bedre dæk og det betyder at de skal levere den bedste motor, ellers kan det ikke lade sig gøre. Jeg tror ikke at dette års motor har noget potentiale til at konkurrere med Ferrari eller BMW. Men jeg vil også sige at vi har store forhåbninger til den nye motor efter det vi foreløbigt har hørt."

Det Craig Pollock antyder til sidst er, at Honda i øjeblikket arbejder med en prototype af en motor, som angiveligt skulle have en bredere vinkel mellem cylinderrækkerne. Lidt i stil med Renault, som i øjeblikket opererer med 111 grader mellem cylinderrækkerne. Dette sker for at integrere motoren i større udstrækning som en del af karrosseriet.

Jordan som også anvender Honda motoren, har endnu ikke officielt beklaget sig - ikke offentligt i hvert fald. Honda har måske et problem. Man valgte at satse på to teams. Det har måske krævet så store resurser at udviklingen ikke er gået i et ønsket tempo. Samtidigt er der tegnet langtidskontrakter med begge teams. Begge har 5 års kontrakter med Honda. BAR's kontrakt udløber et år før Jordans. Men måske er det slut inden da for det ene af de to teams.

PDL  


Hop til top
Skal der stoplygter i Formel?

Flere gange i de seneste år har der været talt om at indføre stoplygter på Formel 1 bilerne. Specielt i år har det været på tale flere gange.

Man i har flere omgange snakket om muligheden for at indføre stoplys på bilerne i Formel 1. Det skal have den hensigt at advare de bagved kørende om at man bremser eller har løftet højre fod fra speederen. Hensigten er at opnå endnu mere sikkerhed på banen så man i vis udstrækning undgår påkørsler bagfra. Dem var der en del af i de første løb i sæsonen. Tænk bare på Albert Park og også i Brasilien hvor Montoya blev påkørt bagfra af Verstappen.

Der har fra FIA's side været snakket om at prøve stoplys på bilerne ved det amerikanske Grand Prix. Ikke i selve Grand Prix'et, men ved fredagens frie træninger. Men det er foreløbig blevet udsat. Frank Williams fortalte i fredags at man fra alle teams side var blevet enige om at det var for tidligt at prøve det på Indianapolis. Hvor når det så sker er endnu uvist. Forslaget fra FIA lyder på at man skal prøve at udstyre bilerne med stoplys, der virker ved nedbremsninger og måske også hvis køreren bare slækker på gassen.

PDL  


 

Hop til top24.9.2001

Alesi kommer i Club 200

Jean Alesi, den temperamentsfulde franske kører, står foran et flot jubilæum. Ved det amerikanske Grand Prix kører han sit Grand Prix nr. 200.

Jean Alesi runder et skarpt hjørne ved det amerikanske Grand Prix. Der stiller han til start i sit Grand Prix nr. 200. Det er der ikke ret mange der tidligere har nået. Rent faktisk er der kun 4 andre kørere der gennem tiderne har kørt flere Grand Prix'er end Jean Alesi. Ricardo Patrese (256), Gerhard Berger (210), Andrea de Cesaris (208) og Nelson Piquet (204). Hans tidligere chef, Alain Prost, nåede 199 Grand Prix'er. Men det er ikke blevet til ret mange sejre, faktisk har Jean Alesi kun vundet ét Grand Prix hidtil, nemlig i Canada i 1995. Af de andre i Club 200 har kun de Cesaris aldrig vundet et Grand Prix.

Jean Alesi har til gengæld været med hele vejen. Efter nogle ganske få løb i gokart rykkede han op i den franske Formel Renault serie. Der blev han en samlet nr. 5, hvorefter han kom til Eddie Jordans daværende Formel 3 team. Det første blev han nr. 2 og året efter vandt han serien. Så var det tiden at komme videre og i 1988 kørte han så i Formel 3000. I 1989 debuterede han i Formel 1 for Tyrrell i det franske Grand Prix og en fjerdeplads i det løb sikrede ham et fast sæde hos nu afdøde Ken Tyrrell for hele 1990 sæsonen.

Siden har han været omkring flere teams. Efter Tyrrell kom turen til Ferrari, Benetton, Sauber, Prost og nu er han tilbage hos Eddie Jordan. Efter så mange Grand Prix'er og så mange år i Formel 1 feltet kan man måske synes at man kan blive mæt, men det lader ikke til at være tilfældet for Jean Alesi.

Jean Alesi:
"Jeg tænker sommetider på hvor mange gange jeg har holdt i startfeltet. Hvor mange mennesker jeg har mødt, og især den spændende tid jeg har haft. Mest af alt er utrolig taknemmelig over at jeg ikke har været udsat for de voldsomme uheld, desværre har jeg været vidne til mange alvorlige og triste ulykker ude på banen. Jeg har stadig den samme begejstring for Formel 1 som da jeg begyndte. Det er måske en af grundene til at jeg stadig er med - man skal give sig 100% hver gang ellers kan man lige så godt give op. Jeg er tilbage hos Jordan, nu hvor jeg nærmer mig afslutningen på min karriere. Det sker inden for ganske få år. Det er faktisk en drøm der bliver opfyldt. Jeg vil gerne slutte min karriere hos Jordan, så er ringen sluttet."

Alesi's karriere har ikke budt på de mange højdepunkter, talentet har aldrig rigtigt slået til. På den anden side set har han altid været en af de mest farverige kørere i feltet. Et eller andet tyder dog på at han har haft en tendens til at være det forkerte sted på det forkerte tidspunkt - i hvert fald hvad angår succes. Tiden hos Ferrari var ikke nogen succes, de gode relationer til Ferrari har han dog stadig, ligesom så mange af tidligere Ferrari kørere. Bortset fra et enkelt lyspunkt med den enkelte Grand Prix sejr i 1995 har hans tid i Formel været tilbragt i - ja middelmådige teams. Ferrari var måske en skuffelse for Alesi. De røde var inde i en periode hvor tingene ikke lykkedes. Benetton og Sauber perioden var næsten ligeså. Nu vil tiden vise om ringen bliver sluttet hos Jordan.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk