Efter første dagen i Singapores projektør oplyste gader, ser det ud til at 3 teams vil skille sig ud, hvis da ikke lige at et par af de andre teams finder melodien i lørdagens træning og kvalifikation. Sammenlagt ser det ud til at Red Bull, Brawn og McLaren i hvert fald indtil videre, har taget teten.
Ferrari kørerne satte i den anden fri træning nærmest skræmmende dårlige tider, og havde det været kvalifikationen, så var kun Kimi Raikkonen gået videre til Q2 og så ikke længere. Teamet plejer dog som regel at finde et eller andet om lørdagen, og mon ikke det sker igen?
BMW Sauber som har ændret rigtig meget på bilen til Singapores Grand Prix, er for en gangs skyld helt godt med fremme. Det var Nick Heidfeld som gjorde det bedst med en placering som nr. 4 i dagens anden fri træning. Derimod har de seneste Grand Prixers positive overraskelse, Force India, endnu ikke gjort det store væsen af sig.
Tiderne fra den anden fri træning:
Pos | Kører | Team | Tid | Diff |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 1:48.650 | |
2. | Fernando Alonso | Renault | 1:48.924 | 0.274 |
3. | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 1:48.952 | 0.302 |
4. | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:49.098 | 0.448 |
5. | Jenson Button | Brawn-Mercedes | 1:49.311 | 0.661 |
6. | Mark Webber | Red Bull-Renault | 1:49.317 | 0.667 |
7. | Nico Rosberg | Williams-Toyota | 1:49.333 | 0.683 |
8. | Timo Glock | Toyota | 1:49.342 | 0.692 |
9. | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:49.358 | 0.708 |
10. | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:49.609 | 0.959 |
11. | Rubens Barrichello | Brawn-Mercedes | 1:49.616 | 0.966 |
12. | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:49.710 | 1.060 |
13. | Jarno Trulli | Toyota | 1:49.795 | 1.145 |
14. | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:49.941 | 1.291 |
15. | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | 1:50.023 | 1.373 |
16. | Giancarlo Fisichella | Ferrari | 1:50.253 | 1.603 |
17. | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 1:50.527 | 1.877 |
18. | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:50.605 | 1.955 |
19. | Romain Grosjean | Renault | 1:50.972 | 2.322 |
20. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 1:51.423 | 2.773 |
Den fri træning blev afbrudt i 11 minutter med rødt flag, efter at Renault teamets nye kører Romain Grosjean havde været i let berøring med barrieren i sving 14, hvilket efterlod ham holdende et farligt sted på banen.
Efter de 1½ time som denne fri træning strakte sig over, var det Brawn GP køreren Rubens Barrichello der toppede tidstabellen med en omgangstid på 1:50,179, hvilket var 0,177 sekund hurtigere end teamkollegaen Jenson Button på 2. pladsen kunne præsterer.
Tiderne fra 1. fri træning:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Rubens Barrichello | Brawn GP | 1:50,179 | 19 |
2 | Jenson Button | Brawn GP | 1:50,356 | 22 |
3 | Mark Webber | Red Bull | 1:50,416 | 21 |
4 | Fernando Alonso | Renault | 1:50,567 | 16 |
5 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:50,614 | 16 |
6 | Heikki Kovalainen | McLaren | 1:50,699 | 21 |
7 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:50,715 | 17 |
8 | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:50,815 | 15 |
9 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:50,865 | 19 |
10 | Kasuki Nakajima | Williams | 1:51,089 | 25 |
11 | Nico Rosberg | Williams | 1:51,427 | 23 |
12 | Adrian Sutil | Force India | 1:51,544 | 14 |
13 | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 1:51,643 | 28 |
14 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:51,656 | 15 |
15 | Timo Glock | Toyota | 1:52,083 | 20 |
16 | Jarno Trulli | Toyota | 1:52,135 | 20 |
17 | Giancarlo Fisichella | Ferrari | 1:52,390 | 24 |
18 | Vintantonio Liuzzi | Force India | 1:52,905 | 23 |
19 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 1:53,232 | 25 |
20 | Romain Grosjean | Renault | 1:53,468 | 9 |
Der er endnu en 1½ times fri træning i dag, den starter klokken 21:30 Singapore tid, hvilket svarer til klokken 15:30 her i Danmark.
Hos Renault teamet observerer man i øjeblikket Romain Grosjean der jo erstattede den meget omtalte Nelson Piquet jr. Sagen er den at Romain Grosjean i de seneste dage har været syg og har ligget i sengen på hotellet i Singapore.
En endelig test - som vi endnu ikke har fået resultatet af - skal foregå fredag morgen lokal tid. FIA's læger er blandt andet ind over, og vurderer de at det ikke er forsvarligt at lade Romain Grosjean køre, ja så kan Renault hive endnu en kører frem som kan få sin Formel 1 debut i denne sæson. Det er Luca di Grassi som blev teamets reservekører efter at netop Romain Grosjean erstattede Nelson Piquet jr. efter dennes noget uheldige afgang fra teamet.
Rygterne har længe sat Fernando Alonso i forbindelse med Ferrari teamet, og umiddelbart ser det ud til at muligheden er tættere på nu, og det af flere årsager. Renault har ikke rigtig præsteret det forventede og slet ikke set med Fernando Alonsos øjne.
Skifter Fernando Alonso til Ferrari til 2010 sæsonen?
(Foto: Renault F1)
Og ser er der selvfølgelig den netop afsluttede crash-gate sag. Med Flavio Briatore og Pat Symonds ude af billedet, skal Renault reorganisere sig og ingen har endnu den mindste formodning om hvordan det vil gå for teamet. Fremtiden er meget usikker på den led.
Kimi Raikkonen vil sandsynligvis gerne tilbage til McLaren og tilsyneladende underskrevet et udkast til en kontrakt gældende for 2010. Dog med visse betingelser som Ferrari skal opfylde og som er af økonomisk art.
Skifter Kimi Räikkönen til sin gamle arbejdsgiver - McLaren?
(Foto: Ferrari)
Døren for Fernando Alonso er blevet lidt mere åben af to grunde. For det første har Ferrari chefen Luca di Montezemolo udtrykt at Fernando Alonso kunne være interessant for Ferrari på et tidspunkt i fremtiden. For det andet har Ferrari sikret sig en storsponsor i form af den spanske bank Santander. Hvilke klausuler og aftaler der indbygget i denne sponsoraftale, kendes kun af Ferrari og Santander.
Med Luca di Montezemolo seneste udtalelser til en italiensk avis, ligger det fast at man vil beholde Felipe Massa. Men hvem bliver teamkollegaen i 2010, og hvis det eksempelvis bliver Fernando Alonso, kan de to kørere så enes? Det kunne Lewis Hamilton og Fernando Alonso øjensynligt ikke hos McLaren.
Williams teamet har så godt som endeligt besluttet sig for at anvende deres version af KERS systemet i den kommende 2010 sæson. Det sker på trods af at FOTA blandt andet har trumfet igennem, at det ikke mere er et reglementskrav at anvende KERS systemet. Det bliver frivilligt ligesom det er i denne sæson. Omkostningsudviklingerne har for flere teams været enorme, og flere har endda afskrevet KERS.
Men Williams som har været ude af FOTA, men nu er inde igen, har besluttet sig for at man i 2010 vil anvende systemet. Williams teamet har faktisk hele tiden været fortaler for systemet, på trods af at man endnu ikke har anvendt. Nu gør man så tilsyneladende alvor af sin holdning og vil køre med systemet.
Williams vil ikke - endnu - afsløre om man vil forsætte med Toyota i den kommende sæson. Flere iagttagere mener at teamet vil have sikkerhed for om teamets udgave af KERS kan implementeres med den motor man vil vælge at anvende.