Nick Heidfeld fik tilbuddet om at køre Formel 1 igen efter at have været test- og reservekører hos Mercedes GP. Et job som vel mest var af navn og ikke af gavn. Bridgestone ville ikke være med mere som dækleverandør, og i stedet valgte FIA så Pirelli som dækleverandør. Her fik Nick Heidfeld så nyt job, men det holdt kort, da Sauber-Ferrari ville erstatte Pedro de la Rosa og tilbød Nick Heidfeld jobbet og som han sagde ja til.
Så stod Pirelli uden kører til at foretage de planlagte tests. Ret hurtigt kom der dog en aftale i stand med Romain Grosjean som så skulle overtage Nick Heidfelds arbejde. Og nu har Pirelli så ansat en testkører mere til at hjælpe med at køre de sidste og vigtige tests inden leverancerne af dæk begynder.
Det var måske ventet at Pirelli ville overtage Pedro de la Rosa med det samme efter at Nick Heidfeld forlod jobbet. Pirelli har dog set nødvendigheden i at have to testkørere til de sidste afsluttende tests. Derfor er Pedro de la Rosa også hyret som testkører. Og det ser ud til at de to kørere ikke kommer til at kede sig.
Pirelli har nemlig ret travlt. Efter at Nick Heidfeld og til dels også Romain Grosjean har kørt de første tests som hovedsagligt har været fokuseret på blandt andet strukturen af dækket, så arbejdes der i øjeblikket meget med forskellige compounds, holdbarhed og slidstyrke til de forskellige typer af baner. Nogle baner er hurtige som eksempelvis Monza, mens andre er langsomme og slider rigtig hårdt på dækkene.
Derfor skal de to kørere kører tests på Monza og flere andre. Blandt andet skal der også testes på Jerez banen som er temmelig hård ved dækkene. Når Formel 1 feltet besøger Yas Marina Circuit i Abu Dhabi til årets sidste Grand Prix, er testarbejdet umiddelbart slut. Herefter kan Formel 1 teamene teste med Pirelli dækkene.
Tiderne fra 2. fri træning:
Pos | # | Kører | Team | Tid | Diff | Omg |
1 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:46.660 | 29 | |
2 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:47.287 | 0.627 | 27 |
3 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:47.690 | 1.030 | 28 |
4 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:47.718 | 1.058 | 20 |
5 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:47.818 | 1.158 | 28 |
6 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:48.302 | 1.642 | 31 |
7 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:48.341 | 1.681 | 28 |
8 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:48.679 | 2.019 | 26 |
9 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:48.855 | 2.195 | 15 |
10 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:48.889 | 2.229 | 31 |
11 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:49.153 | 2.493 | 32 |
12 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:49.438 | 2.778 | 30 |
13 | 22 | Nick Heidfeld | BMW Sauber-Ferrari | 1:49.558 | 2.898 | 26 |
14 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:49.608 | 2.948 | 30 |
15 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:49.896 | 3.236 | 28 |
16 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:49.984 | 3.324 | 11 |
17 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:50.191 | 3.531 | 31 |
18 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:50.896 | 4.236 | 35 |
19 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:51.878 | 5.218 | 30 |
20 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:52.150 | 5.490 | 22 |
21 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 1:53.431 | 6.771 | 25 |
22 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 1:53.526 | 6.866 | 27 |
23 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:54.725 | 8.065 | 27 |
24 | 20 | Christian Klien | HRT-Cosworth | 1:55.542 | 8.882 | 25 |
Der var næsten som vanligt lidt tid til nogen af testkørerne. Hos Lotus Racing/Team Lotus kørte Fairuz Fauzy i stedet for Jarno Trulli. Jerome D'Ambrosio kørte i stedet for Lucas di Grassi hos Virgin Racing. Christian Klien kørte i stedet for Sakon Yamamoto hos Hispania teamet. Det ser også ud til at Christian Klien får chancen i hele weekenden, da Sakon Yamamoto har pådraget sig en madforgiftning.
Tiderne fra 1. fri træning:
Pos | # | Kører | Team | Tid | Diff | Omg |
1 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:54.589 | 10 | |
2 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 1:54.708 | 0.119 | 24 |
3 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:54.827 | 0.238 | 15 |
4 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:55.137 | 0.548 | 12 |
5 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:55.160 | 0.571 | 20 |
6 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:55.333 | 0.744 | 12 |
7 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:55.510 | 0.921 | 15 |
8 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:55.523 | 0.934 | 15 |
9 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:55.672 | 1.083 | 11 |
10 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:55.914 | 1.325 | 20 |
11 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:56.090 | 1.501 | 12 |
12 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 1:56.339 | 1.750 | 22 |
13 | 22 | Nick Heidfeld | BMW Sauber-Ferrari | 1:56.458 | 1.869 | 18 |
14 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 1:56.598 | 2.009 | 8 |
15 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 1:56.603 | 2.014 | 12 |
16 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:56.615 | 2.026 | 17 |
17 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 1:56.840 | 2.251 | 14 |
18 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:56.884 | 2.295 | 9 |
19 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:57.760 | 3.171 | 22 |
20 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:59.034 | 4.445 | 19 |
21 | 25 | Jerome d'Ambrosio | Virgin-Cosworth | 1:59.275 | 4.686 | 16 |
22 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 1:59.783 | 5.194 | 23 |
23 | 20 | Christian Klien | HRT-Cosworth | 2:03.424 | 8.835 | 17 |
24 | 18 | Fairuz Fauzy | Lotus-Cosworth | 2:05.694 | 11.105 | 11 |
Fra og med sæsonstarten i 2011 så skifter Lotus Racing navn til at hedde Team Lotus, og overtager dermed det gamle oprindelige navn for teamet. Team Lotus blev kendt under Colin Chapmans ledelse.
Teamchef Tony Fernandez har netop offentliggjort denne nyhed i forbindelse med Singapores Grand Prix. Dermed har Lotus sikret sig navnerettigheden fra den nu tidligere ihændehaver af denne rettighed, David Hunt, som overtog denne, da det oprindelige Team Lotus lukkede i 1994.
Dermed er der sket meget hos Lotus i denne forgangne uge. Man har overtaget det gamle navn, man har indgået samarbejde med ART Grand Prix i GP2 og GP3 klasserne og stiller op som et fælles team - Lotus ART. Samtidigt har teamchef Tony Fernandez annonceret at han deltager med sit eget GP2 team - Team Air Asia.
Det eneste der nu mangler er den endelige bekræftelse på at man i næste sæson anvender Renault motorer og gearkasser. Selvom det forlyder at aftalen er indgået så er den ikke officielt bekræftet - endnu. Cosworth har dog meddelt at man lader Team Lotus slippe ud af den indgåede kontrakt der ellers ville være gældende 2 sæsoner mere.
Mange har henvendt sig for at komme med på Formel 1 kalenderen, men grænsen går tilsyneladende ved 20 Grand Prixer om året. Flere teams har allerede ytret sig om antallet, ligesom flere kørere og især medarbejderne i de respektive teams også har råbt højt. Med en lang sæson, er der ikke plads til fritid. Medarbejderne arbejder også når der ikke køres Formel 1 Grand Prixer.
Det har fået Bernie Ecclestone til at indse at 20 Grand Prixer om året er grænsen, omend hans forretningsgen siger noget andet. Her er der så lagt op til et puslespil. Et puslespil der skal få antallet af indgåede kontrakter til at gå op. For de nye baner skal passes ind. I år er der 19 løb, næste år er der 20 med tilgangen af Indiens Grand Prix. Og i 2012 kommer det nye US Grand Prix på også.
Det kan betyde at det flere gange omtalte Grand Prix i Roms gader ikke kommer med, ligesom et af de eksisterende Grand Prix - angiveligt i Europa - også ryger ud. Her kan det så diskuteres hvem der kan være kandidat til ikke at få forlænget sin aftale. Tyrkiets Grand Prix kan være på tale, da der ikke kommer ret mange tilskuere og dermed har en dårlig økonomi. Mange synes at det Europæiske Grand Prix der køres i Valencias gader også godt kunne undværes, men her økonomien tilsyneladende væsentligt bedre. Tysklands Grand Prix er også en mulighed, men her er der indgået en forløbig aftale mellem 2 baner. Belgiens Grand Prix er sådan en blandet fornøjelse, der tilsyneladende har haft sit lavpunkt med lave tilskuertal, og med nye og stærkt forbedrede faciliteter igen er vokset i interesse. Men det er Bernie Ecclestones opgave at få det puslespil til at gå op.
Op til weekendens kørsler er der alle tre dage lovet mellem 25 og 30 graders varme, samt regn og tordenvejr - noget der nok skal give Formel 1 kørerne en udfordring i kunstlyset!
Tidsplan:
Fredag den 24. september:
12:00 - 1. fri træning - 90 minutter
15:30 - 2. fri træning - 90 minutter
Lørdag den 25. september:
13:00 - 3. fri træning - 60 minutter
16:00 - kvalifikation
Søndag den 26. september:
14:00 - Singapores Grand Prix - 61 omgange