At blive verdensmester i Formel 1 kræver en anselig bunke talent - at blive det mere end gang, kræver endnu mere talent. Ingen tvivl om at Vettel har rigeligt med talent. Som sagerne nu står nu kræver det dog også et særligt talent at undgå at blive verdensmester. Hvis det skal undgåes, skal Vettel ikke have flere point i år. Det vil altså kræve at bilen bliver dårlig, eller Vettel begynder at køre med fødderne på rattet og hænderne på pedalerne. Samtidig kræver det så også at Button vinder alle løb!
Sagt på en kortere måde: Vettel er de facto verdensmester - og med 10 sejre i år, kan ingen vel være uenig i, at det er fortjent. Kedeligt har VM kampen været, men resultatet kan ikke anfægtes.
Mens VM kampen aldrig rigtig har været spændende i år, har vi dog flere gange været velsignet med spændende løb. Singapore var bare ikke et af dem.
Jenson Button satte sig hurtigt på 2. pladsen og der blev han. I de sidste omgange satte han et angreb ind på Vettel, men han var for langt efter ham og angrebet kom for sent. Generelt var mulighederne for hvad der kunne ske, mere spændende, end det der faktisk skete på banen.
Webber tog en 3. plads efter et par dueller med Alonso - som han dog passerede uden de store problemer. DRS gav store fordele til den overhalende i Singapore. Webber startede ellers skidt med at miste et par placeringer. Sådan har billedet været hele året, at australieren simpelthen laver elendige starter - flere gange har det kostet i resultatet, og enkelte kunne der endda have været forhåbninger om at han kunne have kæmpet mod Vettel, men aldrig fik chancen, fordi han missede starten.
Alonso kom ind på en 4. plads - bedre var bilen bare ikke. Hamilton blev nr. 5 efter at have skabt lidt drama undervejs. Ganske tidligt i løbet lå den iltre unge englænder bag Massa og ville gerne forbi. Men Massa havde indersporet og holdt sin linje, mens Hamilton drejede ind for tidligt. Masssa punkterede og måtte trille rundt. Hamilton måtte have skiftet næsen - og fik senere en velfortjent straf og måtte trille en tur igennem pitten.
At Hamilton alligevel kunne ende på en 5. plads fortæller en hel del om mandens talent for at køre ræs, men også om hvor let det egentlig var med en hurtigere bil i DRS zonen.
På 6. pladsen finder vi resultatets positive overraskelse: Di Resta. Den unge skotte havde valgt at starte på de bløde dæk, fremfor de superbløde. Det betød at han kørte en helt anden pitstrategi end alle andre - og det lykkedes altså for ham at placere sig på en fornem 6. plads.
Rosberg på 7. pladsen var den enlige Mercedes der gennemførte. Schumacher der ellers havde vist gode takter, lavede en brøler da han kørte bag en Sauber, og brugte den som rampe og fortsatte ind i barrieren. Det fremprovokerede dagens eneste SC periode.
Mercedes virker stadig til at de trives bedst i starten af løbet, og mod slutningen der kan de i bedste fald holde deres placering.
Adrian Sutil fik med en 8. plads sat punktum for en særdeles god dag for Force India, der med en 6. og en 8. plads præsterede bedre end Mercedes og Renault - de andre teams der kunne være det femtebedste i F1.
Efter Hamiltons påkørsel af Massa, så man ikke meget mere til brasilianeren, der dog endte på 9. pladsen. At blive sat tilbage og så lave et comeback har aldrig været en disciplin Massa har været god til.
Sidste point gik til Perez i Sauber, som er netop en af dem, der nævnes som mulig afløser for Massa, når dennes kontrakt udløber med udgangen af 2012.
Mere at sige om det løb? Næ... det er vist bedst at glemme det, og bare huske de gode løb fra 2011.
I 2008 vandt Fernando Alonso det første Grand Prix kørt i Singapore. Sejren er dog stadig genstand for debat og diskussioner da mange mener at han blev hjulpet til sejren. Det er selvfølgelig 'Crash-gate' skandalen der stadig ikke er glemt.
Det andet Grand Prix i 2009 blev vundet af Lewis Hamilton mens det i 2010 blev vundet af Fernando Alonso - denne gang for Ferrari. Fernando Alonso og Lewis Hamilton vandt Grand Prixer i 2009 og 2010 fra pole position.
Den danske racerkører, Christian Bakkerud, gik den 11. september 2011 bort efter en tragisk trafikulykke i Wimbledon i England. Det har efterladt et stort savn hos mange, da den blot 26 årige var yderst vellidt i motorsportsbranchen.
Narain Karthikeyans HRT racer med mindeteksten, foran de mange TV seere.
(Foto: HRT F1 Team)
Det savn er også markant hos hans tidligere racerteam, Team Kolles, hvor Christian tidligere har kørt både DTM og Le Mans. Han besøgte HRT F1 Team så sent som til Formel 1 løbet på Silverstone i England, hvor han var inviteret som gæst af teamet.
Derfor var det oplagt for Kolles der nu er teamchef hos HRT F1 Team i Formel 1, at markere savnet med et klistermærke på siddebrønden af hver af de to Formel 1 biler kørt af Daniel Ricciardo, Vitantonio Liuzzi og Narain Karthikeyan, med teksten "Always with us Christian" under weekendens Singapore Grand Prix.
Daniel Ricciardos bil i Singapore Grand Prix, med mindeteksten på siddebrønden.
(Foto: HRT F1 Team)
Der er mange teamkammerater fra Christians tid hos Team Kolles, der nu arbejder i HRT F1 teamet. Derfor var chokket over tabet markant. Teamet ville gerne have deltaget i begravelsen i torsdags, men var grundet forpligtelserne i Formel 1 ikke i stand til at deltage i fuldt omfang. Derfor var ikke langt til at sætte en tilkendegivelse på F1 bilen i stedet, en tilkendegivelse som ellers er sjældent set i Formel 1 sporten. .
Always with you Christian, skrevet på siden af Narain Karthikeyans racer.
(Foto: HRT F1 Team)
"Han var en fantastisk person - meget høflig, meget behagelig og meget hjælpsom", fortæller teamchef Colin Kolles til Speed. "Han var et familiemenneske, den flinkeste kører man kan møde. Alle hans teamkammerater er helt i chok, fordi de kunne virkeligt godt lide ham"
Always with us Christian - fra teamet til Christian.
(Foto: HRT F1 Team)
Teksten bliver vist for mere end 600 millioner TV seere i denne weekend, og er blot den sidste tilkendegivelse af det store tab. Andre smukke tanker har været 1 minuts stilhed til DTM løbet på den tyske Oschersleben racerbane, den danske racerkører Martin Jensen som kørte med sørgebind til Grand Am løbet i Mid-Ohio i USA, samt ikke mindst de danske DASU juniortalenter, som kørte VM i karting i Sarno i Italien med sørgebind.
Gripping Media
Sebastian Vettel starter fra Pole Position
(Foto: Red Bull Media)
Resultatet af kvalifikationen:
Pl. | No | Kører | Team | Q1 | Q2 | Q3 |
1 | 1 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:46.397 | 1:44.931 | 1:44.381 |
2 | 2 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:47.332 | 1:45.651 | 1:44.732 |
3 | 4 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 1:46.956 | 1:45.472 | 1:44.804 |
4 | 3 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:47.014 | 1:46.829 | 1:44.809 |
5 | 5 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:47.054 | 1:45.779 | 1:44.874 |
6 | 6 | Felipe Massa | Ferrari | 1:47.945 | 1:45.955 | 1:45.800 |
7 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:47.688 | 1:46.405 | 1:46.013 |
8 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:48.819 | 1:46.043 | |
9 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:47.952 | 1:47.093 | |
10 | 15 | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 1:48.022 | 1:47.486 | |
11 | 17 | Sergio Perez | Sauber-Ferrari | 1:47.717 | 1:47.616 | |
12 | 11 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 1:48.061 | 1:48.082 | |
13 | 12 | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth | 1:49.710 | 1:48.270 | |
14 | 18 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:48.753 | 1:48.634 | |
15 | 9 | Bruno Senna | Renault | 1:48.861 | 1:48.662 | |
16 | 19 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:49.588 | 1:49.862 | |
17 | 16 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 1:48.054 | ||
18 | 10 | Vitaly Petrov | Renault | 1:49.835 | ||
19 | 20 | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault | 1:50.948 | ||
20 | 21 | Jarno Trulli | Lotus-Renault | 1:51.012 | ||
21 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 1:52.154 | ||
22 | 25 | Jerome d'Ambrosio | Virgin-Cosworth | 1:52.363 | ||
23 | 22 | Daniel Ricciardo | HRT-Cosworth | 1:52.404 | ||
24 | 23 | Vitantonio Liuzzi | HRT-Cosworth | 1:52.810 | ||
Baneforholdene er stort set ligesom under den 1. fri træning hvilket vil sige 31 graders varme, asfalt temperatur på 35 grader og en anelse højere luftfugtighed.
De første 10 minutter bragte ikke noget videre andet at alle foretog en installationsomgang. Jerome d'Ambrosio sætter efter yderligere et par minutter en tid der siger: 2:01.917, men han forsætter og forbedrer denne tid der ligger langt fra gårsdagens kørsler.
Med 40 minutter tilbage har flere kørere endelig fået sat nogen tider. Top 3 udgøres lige nu af Jenson Button foran Kamui Kobayashi og Sergio Perez. Buttons tid er: 1:50.707
Efter at den halve time er passeret mangler Felipe Massa, Mark Webber og Sebastian Vettel at sætte en tid. Til gengæld har Mercedes GP kørerne igen markeret sig med tider der ligger tæt på toppen.
Og når det så er skrevet, kommer Sebastian Vettel ud og sætter en tid der bringer ham som andenhurtigste kører, efter Jenson Button, men foran Fernando Alonso. Vettel forsætter og sætter en hurtigste tid der nu lyder på 1:47.737. Og nu har alle så også sat en tid.
Med godt 20 minutter tilbage forsætter Sebastian Vettel med at presse tiden. Michael Schumacher kører hurtigste 1. sektor og er pt. næsthurtigste kører, men næsten 0,8 sekund efter Sebastian Vettel. Fernando Alonso er på tredjepladsen.
Lewis Hamilton har med 12 minutter tilbage kørt 14 omgange, men er svært langt tilbage i rækkerne og befinder sig pt. på en placering som nummer 18. Lotus Renault GP kørerne har det tilsyneladende lidt bedre i dag end igår. Placeringsmæssigt er der en svag fremgang at spore.
I den sidste fjerdedel af sessionen har flere og flere skiftet til den blødeste af de to compounds. Det ses også på flere af kørernes tider som løbende forbedres. Eksempelvis Fernando Alonso som sætter hurtigste tid med 1:46.452 og er pt. 0,6 sekund hurtigere end Sebastian Vettel.
I de døende minutter af den 3. fri træning bliver kørt hurtigt, ligesom stort set alle er på banen for lige at få forbedret deres tider efter dækskifte. I toppen skifter det også. Jenson Button markerer sig igen med hurtigste tid, men må afgive den til Mark Webber. Fernando Alonso forbedrer sig også men må nøjes med tredje hurtigste tid.
Lewis Hamilton viser sig igen, ligesom Sebastian Vettel også gør det. Lewis Hamilton er nu tilbage i toppen på en midlertidig femteplads.
Top 3 efter at den 3. fri træning er kørt er den at Mark Webber sørgede for at Red Bull Racing igen har en bil i front. Han satte en tid der hedder 1:46.081. Næsthurtigst blev Jenson Button foran Sebastian Vettel.
Tiderne fra 3. fri træning:
Pos. | Kører | Team | Tid | Omg |
1. | Mark Webber | Red Bull | 01:46.081 | 15 |
2. | Jenson Button | McLaren | 01:46.108 | 17 |
3. | Sebastian Vettel | Red Bull | 01:46.345 | 14 |
4. | Fernando Alonso | Ferrari | 01:46.396 | 14 |
5. | Lewis Hamilton | McLaren | 01:46.936 | 20 |
6. | Nico Rosberg | Mercedes | 01:47.831 | 14 |
7. | Michael Schumacher | Mercedes | 01:47.837 | 12 |
8. | Felipe Massa | Ferrari | 01:48.711 | 12 |
9. | Kamui Kobayashi | Sauber | 01:49.057 | 15 |
10. | Adrian Sutil | Force India | 01:49.304 | 16 |
11. | Sergio Perez | Sauber | 01:49.583 | 17 |
12. | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 01:49.679 | 18 |
13. | Paul di Resta | Force India | 01:49.816 | 18 |
14. | Pastor Maldonado | Williams | 01:49.851 | 17 |
15. | Rubens Barrichello | Williams | 01:50.189 | 15 |
16. | Vitaly Petrov | Lotus Renault | 01:50.229 | 15 |
17. | Bruno Senna | Lotus Renault | 01:50.523 | 14 |
18. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 01:50.547 | 17 |
19. | Heikki Kovalainen | Team Lotus | 01:52.510 | 17 |
20. | Jerome d` Ambrosio | Virgin | 01:52.697 | 19 |
21. | Daniel Ricciardo | HRT | 01:53.728 | 17 |
22. | Jarno Trulli | Team Lotus | 01:53.823 | 18 |
23. | Timo Glock | Virgin | 01:53.829 | 16 |
24. | Vitantonio Liuzzi | HRT | 01:55.203 | 17 |
I de hidtil tre kørte kvalifikationer har det været 3 forskellige kørere der har vundet retten til at starte som nummer 1 i selve Grand Prixet.
I start året 2008 var det Felipe Massa der i sin Ferrari race sikrede sig pole position. Året efter i 2009 var det Lewis Hamilton i McLaren der præsterede dette og i sidste sæsons Grand Prix i Singapore, var det Fernando Alonso i Ferrari der gjorde det.
Den korte statistik er som beskrevet at tre forskellige kørere i de tre hidtil kørte Grand Prixer i Singapore har startet som nummer 1. Blandt teamene er det Ferrari der 'fører' med to ud af tre mulige pole positions.
Der er dog stor mulighed for at denne statistik bliver ændret senere i dag, da Red Bull Racing har vist sig som det dominerende team i denne sæson.