Rubens Barrichello var dog lidt splittet i sine følelser for Stewarts første sejr. "Jeg er af hele mit hjerte glad for Johnny fordi han har haft sådan en svær tid i denne sæson. Men for at være ærlig er jeg i delt, for selvom jeg er glad på Johnnys vegne, ville det have været rart at være den der gav Stewart-Ford deres første sejr – specielt fordi det er min sidste sæson for dem. Men jeg vil ikke tage noget fra Johnny – han kørte virkelig et godt løb." Men Barrichellos udtalelser lugter af misundelse...
Jackie Stewart var naturligvis ligeså glad som Herbert. "Det er svært at beskrive hvordan jeg føler. Det er bare utroligt for hele teamet. Det er uden sidestykke det vigtigste øjeblik i min racekarriere. Jeg har vundet grand prix, jeg har vundet VM, men det at vinde som konstruktør er den højeste opnåelige følelse. Kørerne lavede ingen fejl overhovedet. Vores strategi var helt rigtig. Det var en total teampræstation og alle medlemmer af teamet skal have lige ros," siger Jackie Stewart mens Martin Whitaker glædede sig over at Herbert hentede Fords grand prix-sejr nummer 175. "Fords 175 g.p-sejr er en fænomenal milepæl og det vil give et boost til alles selvtillid og moral til fremtiden. Vi har alle oplevet en meget lang tid uden at vinde," siger Fords motorsportsleder.
Derudover havde teamet ikke en af de bedste dage – ligesom McLaren egentlig heller ikke havde det. "Vores strategi var noget forkert. Vi blev ude hvor vi skulle have været kørt ind. Det var endnu en mistet chance," siger Eddie Irvine meget ærgerligt efter løbet, der dog ikke gik så galt fordi McLaren også fumlede kraftigt! Men Ferrari havde også deres momenter: "Under mit første pitstop var pitfolkene klar til mig, men Salo kom ind først og så måtte mekanikerne få mine dæk væk for at få hans dæk på. Da jeg kom ind kunne de ikke finde et af mine dæk, men de fandt det til sidst men jeg mistede masser af tid," fortsætter han og fortæller at han og teamet ikke fik udnyttet mulighederne godt nok. "Vi skulle have angrebet foran i stedet for at dække Hakkinen, men der var for mange fejl," siger han videre og er glad for at han kun er to point efter i VM-stillingen.
Også i Ferraris ledelse var man skuffet. "Løbet var en serie af problemer der blev livet op af en masse drama," siger Jean Todt og berettet om de samme kaotiske problemer under teamets pitstops og han indrømmer at de blev slået klart. "Under disse specielle forhold klarede vores konkurrenter det bedre end os. Mesterskabet er stadig muligt," konkluderer han og siger at teamet er klar til at kæmpe – og vil forsøge at minimere de mange fejl der var under det europæiske grand prix. Men nu bliver det nok bedre – ligesom de sagde før Nürburgring!
Den øvrige dramatik var i første række forårsaget af det omskiftelige vejr, der fik Hakkinen til at begå en taktisk brøler. Han gik fra 2. position som eneste mand ind og skiftede til regnvejrsdæk, men bygen var meget kortvarig, og derfor måtte han snart ind igen og skifte tilbage og gled derfor ned på en anonym 10-11. plads. I en meget lang tid gjorde han ikke meget væsen af sig, men fik sat en god slutspurt ind hvor han overhalede både Irvine, Marc Gene og dagens vinder (men MH var en omgang bagud). På grund af mange afkørsler sluttede Hakkinen trods alt 5. og scorde derved 2 vigtige VM-points.
Ferrari-mekanikerne havde tilsyneladende problemer med at akklimatisere sig til nordligere breddegrader og præsterede hele to katastrofalt langvarige pitstop. Salo 37,9 sekunder og Irvine 28,2 ! Sidstnævnte måtte bl.a. vente på et friskt højre baghjul – total panik i pitten. Senere gik det bedre i pitten, men Salo måtte udgå med defekte bremser, mens Irvine lige akkurat sluttede udenfor points'ne. En kulsort dag for Ferrari.
Dagens triumfator blev Stewart-team’et: 2 mand på podiet! Herbert vandt og Barrichello blev tre’er, da han trods ihærdige forsøg ikke kunnet komme udenom den endnu større overraskelse: Trulli. Både Jackie Stewart og Eddie Herbert lignede lykkelige mænd!
Takket være vejret bød løbet på mange gode dueller og afkørsler. En overgang så det faktisk ud til at uheldet klæbede til førstepladsen. Frentzen holdt længe teten, men endte så i græsset tæt på barrieren. Og bedre gik ikke Couldhart da han omsider lå forrest, selvom han dog holdt lidt længere før han spandt af banen.Senere gik det ligeså for Fisichella. Ralf Schumacher havde efter Hakkinens nedtur kæmpet bravt med Couldhart, og han overtog da føringen for blot få omgange efter et pitstop at punktere på højre bagdæk (vragrester?). Selvom han kunne halte hjem i pit var han dog effektivt ude af kampen om førstepladsen.
Det varer vist længe før vi atter får så dramatiskt et løb.
Irvine begyndte at finde formen hvor han i spektakulær stil satte en hurtig tid, mens Salo satte en endnu bedre tid og kørte en tid på 1:32,577 – den hurtigste tid efter 20 minutter af træningen. Frentzen var en af de første på tørvejrsdæk og forbedrede sin tid – dog ikke så meget at han satte den bedste tid. Derefter kom flere andre ud på tørvejrsdæk og det var tydeligt at de var hurtigere efter at banen var blevet tør – Zanardi satte den hurtigste tid og dette var en god indikation af at banen var tør nok til at lade regnvejrsdækkene blive i pitten. Dette viste Ralf Schumacher ved at sætte tiden 1:30,708 – halvandet sekund bedre end holdkammeratens tid.
Ligesom under kvalifikationen var stort set alle racere på banen – Hakkinen kom op på 3. pladsen, hvorefter Fisichella satte den bedste tid, og banen blev hurtigere og hurtigere mod slutningen af warm-up'en. Føringen skiftede flere gange i de sidste sekunder – og til sidst var det Giancarlo Fisichella der var den hurtigste med tiden 1:26,935 foran Coulthard og Ralf Schumacher. Mika Hakkinen var nummer 6 mens de to Ferrari-kørere var et godt stykke efter med Irvine som nummer 10 og Salo to placeringer bedre.
Uheld og afkørsler var der ikke så mange af – Badoer stoppede ude på banen med et teknisk problem. Jacques Villeneuve kørte rundt på banen med et bøjet venstre baghjul hvor ophænget var blevet bøjet. Damon Hill havde et spin i "Castro S'et." Løbet kan blivet meget spændende med flere outsider-chancer og bliver det perioder med regnvejr kan det blivet ekstra spændende.
"Det var en meget blandet kvalifikation for os med Ralf meget tæt på fronten og Alex meget tæt på den bagerste del," siger Patrick Head. "Det er helt sikkert en god placering til Ralf – hans bedste i år – og det er godt sted at starte løbet fra," fortsætter han. Ralf Schumacher har tidligere udtalt at Nürburgring er en af hans favoritbaner så mon ikke han kan gøre sig godt gældende i eftermiddag?
Naturligvis var også Eddie Jordan glad for dagens resultat: "Det var meget nervepirrende men til sidst gik alt perfekt og beslutningen om at komme ind for at skifte dæk gav Heinz muligheden for at tage pole." Damon Hill kom ud lige lidt for tidligt og derfor røg han længere ned og starter som nummer 7. Alle de mange rygter om at Hill slutter efter dette løb virker ikke så sandsynligt ud fra hans kommentarer til kvalifikationen: "Det var meget spændende og det kunne nemt gå galt ved at time det hele forkert og ende helt nede. Så det at være udenfor top 6 er ikke så dårligt. På et tidspunkt var jeg rigtig skarp og det føltes rart," siger Damon Hill og glæder sig over at Frentzen har sat pole.
Der var dog ikke megen optimisme at spore hos Jean Todt. "Forskellen mellem bilerne er meget lille, men begge biler er i midten af grid'en, mens vores nærmeste konkurrenter ligger på de tre første pladser. Det er ikke en ideel situation forud for løbet," siger Todt og det er ikke en kommentar der ligefrem spreder optimisme!
Ron Dennis deler samme holdning som hans to kørere – det gjaldt om at få pole og holde de nærmeste rivaler i kort snor. "Vi lavet et kompromis set-up til forholdene som sammen med den sædvanlige kvalifikationstrafik kun gav os anden og tredjepladsen – hvilket ikke er så dårligt taget forholdene i betragtning," siger teamchefen. Norbert Haug bemærkede at det havde været en spændende kvalifikation – og ønskede hans gamle elev Frentzen tillykke med hans første pole i denne sæson.
Det regnede da kvalifikationen begyndte, men da banen langsomt tørrede, kom flere kørere ud og der blev en del trafik. Ricardo Zonta, var den kører der ventede længst og da han endelig kom ud, rakte hans bedste tid kun til en 17.-plads, ni placeringer dårligere end Villeneuve på 8.-pladsen. Den nye Peugeot-motor hjalp Olivier til en 5.-plads, foran Giancarlo Fisichella. Længere nede i feltet finder man nok to meget skuffede herrer, Eddie Irvine som nr. 9 og Rubens Barrichello, med sin klart dårligste placering i år, som nr. 15. Johnny Herbert ligger for en gang skyld bedre, nr. 14, trods problemer med bilen tidligt i tidtagningen.