Efter en halv time havde kun 17 af de 20 kørere sat en tid.
Kimi Raikkonen, Sebastien Bourdais og Mark Webber havde slet ikke været på banen.
Flittigste tester på dette tidspunkt var Nico Rosberg og Nelson Piquet Jr. med hver 11 omgange.
Top 6 efter 30 minutter:
1 - Lewis Hamilton
2 - Nico Rosberg
3 - Felipe Massa
4 - Heikki Kovalainen
5 - Robert Kubica
6 - Fernando Alonso
De midterste 30 minutter af denne fri trænings 90 minutter, så lidt mere aktivitet på banen, nu er det kun Mark Webber mangler at komme ud fra pitten!
Flittigste tester her var Nelson Piquet Jr. med 26 omgang.
Top 6 efter 60 minutter:
1 - Lewis Hamilton
2 - Felipe Massa
3 - Nico Rosberg
4 - Robert Kubica
5 - Heikki Kovalainen
6 - Kimi Raikkonen
Den sidste halve time kom der rigtig godt med aktivitet på banen, og flere kørere nåede op over 30 omganmge totalt i denne 90 minutter fri træning, der sluttede med Renault køreren Fernando Alonso på 1. pladsen.
Timo Glock stoppede undervejs ude på 2. sektor, hvilket kortvaring fremkaldte gule flag i det område af banen.
Flittigste testere blev Robert Kubica, Nick Heidfel samt Adrian Sutil, de kørte alle 36 omgange.
Tiderne fra 2. fri træning:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Fernando Alonso | Renault | 1:45,654 | 30 |
2 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:45,752 | 28 |
3 | Felipa Massa | Ferrari | 1:45,793 | 31 |
4 | Heikki Kovalainen | McLaren | 1:45,797 | 31 |
5 | Nico Rosberg | Williams | 1;46,164 | 34 |
6 | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:46,384 | 36 |
7 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:46,580 | 25 |
8 | Jenson Button | Honda | 1:46,901 | 32 |
9 | Kazuki Nakajima | Williams | 1:47,013 | 32 |
10 | Timo Glock | Toyota | 1:47,046 | 22 |
11 | Mark Webber | Red Bull | 1:47,137 | 15 |
12 | Nelson Piquet Jr. | Renault | 1:47,145 | 35 |
13 | Sebastian Vettel | Toro Rosso | 1:47,300 | 33 |
14 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso | 1:47,487 | 24 |
15 | David Coulthard | Red Bull | 1:47,640 | 31 |
16 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:47,760 | 36 |
17 | Giancarlo Fisichella | Force India | 1:47,965 | 12 |
18 | Rubens Barrichello | Honda | 1:48,009 | 25 |
19 | Jarno Trulli | Toyota | 1:48,059 | 28 |
20 | Adrian Sutil | Force India | 1:48,311 | 36 |
Heldigvis var vejret tørt da kørerne her til aften lokaltid (kl. 13:00 dansk tid) kørte ud til deres første fri træning.
Luft temp.: | 28 C. |
Bane temp.: | 28 C. |
Til trods for at det er første gang Formel 1 kørerne er på denne bane, var der ikke stor aktivitet på banen i den første halvdel af den 90 minutter lange fri træning.
Flittigste tester på det tidspunkt var Timo Glock fra Toyota teamet med 15 omgange.
En kører har indtil nu haft lidt svært ved at lære banen at kende, er Mark Webber fra Red Bull teamet, der stoppede med sin racer ude på 3. sektor efter blot 4 omgange.
Top 6 efter 45 minutter:
1 - Lewis Hamilton
2 - Fernando Alonso
3 - Robert Kubica
4 - Jenson Button
5 - Heikki Kovalainen
6 - Felipe Massa
Efter 60 minutter er der tre nye kørere på første pladser, hvor det nu er Felipe Massa foran Robert Kubica og Fernando Alonso.
Tre kørere har nu kørt 18 omgange, det er Fernando Alonso, Jenson Butto samt Nelson Piquet Jr.
15 minutter før tid, er stillingen i toppen af feltet:
1 - Lewis Hamilton
2 - Kimi Raikkonen
3 - Felipe Massa
4 - Heikki Kovalainen
McLaren og Ferrari dominans som vi har været vant til at se det denne sæson.
Med 10 minutter tilbage kom de gule flag i brug igen, denne gang var det Honda køreren Rubens Barrichello (16. pl.) der 'parkerede' sin racer ude på 3. sektor af banen.
Med 3 minutter tilbage kom der atter grønne flag hele banen rundt, og 17 af de 18 tilbagværende biler var på det tidspunkt ude på banen, klar til den sidste spurt.
Her satte først Felipe Massa og derefter Kimi Raikkonen deres hurtigste tider, men de var ikke hurtige nok til at snuppe 1. pladsen fra Lewis Hamilton.
Flittigste tester blev Nelson Piquet Jr. samt Jenson Button med hver 30 omgange.
Tiderne fra 1. fri træning:
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
1 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:45,518 | 20 |
2 | Felipe Massa | Ferrari | 1:45,598 | 23 |
3 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 1:45,961 | 24 |
4 | Heikki Kovalainen | McLaren | 1:46,463 | 20 |
5 | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:46,618 | 23 |
6 | Nico Rosberg | Williams | 1:46,710 | 25 |
7 | Fernando Alonso | Renault | 1:46,725 | 29 |
8 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:46,964 | 24 |
9 | Nelson Piquet Jr. | Renault | 1:47,175 | 30 |
10 | Jenson Button | Honda | 1:47,277 | 30 |
11 | Sebastian Vettel | Toro Rosso | 1:47,570 | 28 |
12 | Kazuki Nakajima | Williams | 1:47,662 | 23 |
13 | Timo Glock | Toyota | 1:47,706 | 27 |
14 | Sebastien Bourdais | Toro Rosso | 1;48,097 | 16 |
15 | David Coulthard | Red Bull | 1:48,517 | 23 |
16 | Rubens Barrichello | Honda | 1:48,725 | 19 |
17 | Adrian Sutil | Force India | 1:48,839 | 24 |
18 | Giancarlo Fisichella | Force India | 1:48,906 | 25 |
19 | Jarno Trulli | Toyota | 1:49,064 | 29 |
20 | Mark Webber | Red Bull | 1:53,703 | 4 |
For os her i efterårslune Danmark betyder det at løbet bliver sendt på sædvanlig tid - klokken 14. For kørerne betyder det at de skal forholde sig til at køre i en mørket, med en bane oplyst af kunstigt lys. Om det får betydningen for nogle af kørerne er ikke til at sige på forhånd, men spændende skal det blive.
Kørerne virker på forhånd positive overfor banen, så der er begrundet håb om at vi kan blive godt underholdt søndag eftermiddag. Om det så bliver ligeså spændende som de to sidste løb er jo langtfra sikkert, men mindre kan vel også gøre det.
Lewis Hamilton og McLaren er under pres - der skal helst en sejr og ti point ind på kontoen og hvis Felipe Massa så ville være så venlig at forlade løbet i en røgsky, ville Ron Dennis og Co. være ganske begejstrede. Raikkonen er kørt agterud, men hans interesse for Massas succes kan nok ligge på et meget lille sted. Han ville, hvis omstændighederne er til det, nok blive nødt til at hjælpe ham, men han ville nok ikke græde mange tårer hvis Hamilton klarer sig bedst og Raikkonen selv næste år stadig er den eneste verdensmester hos Ferrari.
En gang var Robert Kubica outsider til titlen, men den rolle er efterhånden forduftet - BMW har ikke været i stand til at bevare det momentum de havde i starten af sæsonen. Overraskende nok er det nærmest Toro Rosso der har overtaget rollen som det 3. bedste team - i al fald hvis man kigger på deres formåen i de sidste to løb. Om de kan bevare den placering skal der være interessant at se, men det kan hurtigt gå den anden vej igen for små teams der får små drys af succes,
Toro Rossos storesøster Red Bull har egentlig også klaret sig meget fornuftigt på det sidste, omend de er meget i skyggen af den frække lillesøster. Toyota, Williams og Renault derimod har ligesom BMW ikke udviklet sig meget på det sidste - at næste sæson fylder meget i tankerne er både tydeligt og logisk. Der er alligevel ikke meget mere for nogen af dem at hente i år.
Grunden til at man kørere Formel 1 løbet i Singapore om aftenen, skyldes hovedsageligt at man ønsker at køre løbet live i primetime på de europæriske TV stationer, hvilket betyder at løbet startes klokken 20:00 lokal tid, hvilket svarer til klokken 14:00 her i Europa.
Tidsplan for Singapores Grand Prix:
(Danske tider)
Fredag den 26. september:
13:00 - 1. fri træning
15:30 - 2. fri træning
Lørdag den 27. september:
13:00 - 3. fri træning
16:00 - kvalifikation
Søndag den 28. september:
14:00 - race
Gadebane i Singapore er 5067 meter lang, har 23 sving, og der køres mod uret rundt.
Formel 1 deltagerne skal køre 61 omgange, svarende til 309,087 km.