Han vil dog ikke juble endnu. "På den ene side er titlen tæt på, ja næsten allerede taget, men på den anden side så skal vi huske på at vi der stadig er lang vej tilbage, fordi alt kan ske i Formel 1," siger Michael Schumacher. Han satser stærkt på at vinde på Suzuka, for at afgøre VM med det samme. "Jeg skal vinde på Suzuka. Ellers kommer jeg til det sidste løb, som i de sidste par år altid har været fatal," siger han med erindring på det der skete i 1997 på Jerez og 1998 på Suzuka, hvor han henholdsvis tabte VM til Villeneuve og Hakkinen.
Men titlen bør tilfalde Schumacher - det mener han selv. "Jeg mener at jeg fortjener titlen, fordi jeg har vundet syv løb. Jeg har været på pole syv gange, og jeg har domineret denne sæson, og har kun lidt under et blackout i midten ad sæsonen, fordi jeg havde tre løb med sammenstød i starten," forklarer Schumacher. Nu håber han på at Ferrari-raceren holder på Suzuka - sker det samme for tyskeren som det skete for Hakkinen, så står de igen lige. Og så er Hakkinen måske favoritten.
Michael Schumacher satte dagens hurtigste tid - 1:24,71. Men hvad der var mere interessant, var at Sauber havde to af deres kandidater til pladsen som testkører, i aktion. Her trak deres nyfundne talent, Kimi Räikkönen sig ud som sejrvinder. Han delte nemlig raceren med teamets nuværende testkører, Enrique Bernoldi.
Räikkönen glæder sig over igen at få chancen. "Denne uge giver mig yderligere erfaring i Formel 1, og jeg føler allerede at jeg er faldet til. Vi arbejdede hård og fik et godt set-up til næste uges løb," siger finnen der er udset som en mulig testkører for teamet i 2001.
Deres nuværende testkører Enrique Bernoldi har følgende kommentar til dagens test. "Jeg kørte et par omgange før frokost, men min bedste omgang blev sat da banen var varmere end tidligere på dagen, så det var en god forbedring," siger Bernoldi.
Jacky Eeckelaert forklarede hvordan testen var bygge op. "Kimi fortsatte vores set-up program til morgen og fokuserede på det mekaniske og aerodynamiske arbejde til Suzuka," siger Saubers testleder. "Til eftermiddag bekræftede Enrique set-up'et," siger han videre.
Testtider fra Mugello, torsdag den 28. september 2000
Kører | Team | Bedste tid |
Michael Schumacher | Ferrari | 1:24,71 |
Kimi Räikkönen | Sauber-Petronas | 1:26,43 |
Enrique Bernoldi | Sauber-Petronas | 1:26,48 |
Således har Prost – sammen med Minardi – ikke fået et eneste point. Da forholdet mellem Peugeot og Prost faldt til under frysepunktet, begyndte han for første gang at overveje sin fremtid i Formel 1. "Jeg tænkte på at stoppe. Jeg mente at der var for meget modgang, og jeg ville aldrig kunne matche Ferrari eller McLaren," siger han desillusioneret.
Nu har han i stedet købt ældre Ferrari-motorer, og den konstruktion tror han meget på. "Vi har aldrig været et førende team, men jeg ved at vi kan gøre fremskridt indenfor to eller tre år, hvor vi kan være gode nok til at være seriøse konkurrenter," mener Alain Prost. Det er dog yderst tvivlsomt om det kommer til at give det helt store – har Sauber ligefrem taget stormskridt frem i Formel 1? Nej, vel…
Alligevel har han en meget stærk tro på megainvesteringen. "Jeg anser motoren som en stor investering, og som absolut nødvendig for teamets fremtid," siger Alain Prost. Fremtiden er dog ikke lys som bruger af ældre motorer. Der skal en fabriksmotor til at få teamet tilbage på rette køl.
"Jeg vil selvfølgelig helst ikke være pessimistisk, men hvis jeg tager et kort overblik over Formel 1, så skal man se hvor gode McLaren og Ferrari er," siger Williams, og kan konstatere at der er 100 point i forskel mellem anden- og tredjepladsen i konstruktørernes VM.
Der er meget arbejde der skal udføres før Williams er tilbage på det niveau de havde i 1997. "De er et sekund hurtigere end alle andre, og det er en stor afstand at minimere," forklarer Williams. Derfor slår han sig ikke om med store fagter - sådan som vi så Craig Pollock gøre det i 1999. "Jeg vil derfor tale lavt, og måske levere noget stort, frem for at tale højt og så levere mindre," siger Frank Williams. Klogt valg!
Brasilianeren tror simpelthen ikke længere på Sauber-teamet. "Problemet med Sauber, er at de ikke gør nogen fremskridt. Prost-Ferrari aftalen gør en stor forskel og jeg tror på Alain," siger Diniz. Hvis man skal se på de to teams har ingen af det gjort det særlig godt - men så langt fra har det været Prost der har været de mest overbevisende. Hvis han skifter team, vender han tilbage til Prost - han kørte for teamet før det blev helt overtaget af den 4-dobbelte verdensmester.
Det bliver nok en langt mere seriøs Hakkinen vi får at se ved de to næste løb...
Konkurrenten Michael Schumacher er før blevet skuffet i mesterskabsfinalerne og selv med det behagelig forspring, tør han ikke love noget: "Lad os tage det med ro, når vi taler om, at alt er afgjort. Som vi siger i Tyskland, er det for tidligt at pakke takerne sammen. Jeg tager aldrig forskud på glæderne og disse mesterskabspoint giver os ikke et sikkert forspring. Det er sandt at vi har en privilegeret position, men man bør aldrig miste koncentrationen, for intet er sikkert i Formel 1. Med den Ferrari jeg har, kan jeg vinde hvor som helst. Jeg vil forsøge at gøre det i det næste GP i Japan og så kan vi endelig begynde at feste."
Ron Dennis har også tænkt nærmere over situationen: "Man vinder eller taber ikke et verdensmesterskab på ét løb. Der er tyve point tilbage og vi er otte point bagefter. Vores vilje til at vinde verdensmesterskab er forsat uformindsket. Mika er et stærkt, fokuseret individ og det vil ikke ændre sig. Vi er tydeligvis på en rutschebanetur for tiden, men Formel 1 er ikke en sport for dem med svage hjerter!"
Eddie Irvine er ikke særlig interesseret i resten af sæsonen, han er så småt begyndt at rette blikket i mod næste sæson.
Irvine:
"Løbet i søndags markerede egentlig det samme, som er sket for os igennem hele sæsonen. Bilen føles egentlig god nok, men hver gang vi passerer målstregen, så er tiden bare ikke god nok. Jeg nyder faktisk at køre i den, men vi er bare ikke hurtige nok. Jeg tror, at det som modarbejdede os denne gang, var de hårde dæk. Bilen arbejder ikke ret godt, når der er et dårligt vejgreb. Jeg tror dog også, at det bliver bedre på Suzuka, der kan vi køre med blødere dæk."
Irvine føler sig faktisk helt godt hjemme hos Jaguar. Og på trods af en ikke så god sæson, så er han klar til at forlænge sin kontrakt hos Jaguar, når den udløber om 2 år.
Irvine:
"Jeg har 2 år tilbage af min kontrakt hos Jaguar, men jeg vil gerne forsætte. Jeg ligesom føler, at vi er på vej til at kunne kæmpe med McLaren og Ferrari. Så længe der er lys for enden af tunnelen, vil jeg gerne blive hos teamet - hvis de da ellers vil beholde mig - fordi jeg har ingen ønsker om, at køre for andre. Jeg vil gerne være med til at høste udbyttet af vores indsats. Jeg ville ikke føle det på den måde, hvis ikke jeg troede på teamet."
Jaguar venter at kunne starte byggeriet af helt nye bygninger og faciliteter i løbet 3 - 4 uger. Man venter kun på den sidste og endelige godkendelse. Det betyder så at Silverstone og Jordan teamet får nye naboer. Jordan har for øvrigt også planlagt at udvide deres faciliteter. Jaguar har, inden Jackie Stewart blev formand for BRDC som ejer Silverstone, indledt forhandlinger med BRDC, om et jordareal op til banen. Man vil her samle al Jaguars F1 indsats, Cosworth og Stewart F3. Man vil gerne have en vindtunnel opført også. Man har indgået aftale om, at det parkeringsområde, som blev vandet godt og grundigt i påsken, skal stilles til rådighed for teamet, til gengæld skal Jaguar, så klargøre et andet område til parkering, som erstatning for området som de overtager.
Bobby Rahal, som bliver teamchef for Jaguar fra næste sæson - han starter faktisk allerede 1 december i år - kommer faktisk til Jaguar ved lidt af en tilfældighed.
Bobby Rahal:
"Det hele startede med, at jeg så et GP på tv engang i maj måned. Så sagde kommentatoren, Derek Bell, at jeg bliver den nye teamchef hos Jaguar. Det var helt nyt for mig, fordi ingen havde sagt et ord til mig om noget sådant. Så blev der et frygteligt rend af mennesker, men jeg kunne kun sige til dem, at jeg ikke havde hørt om dette. Men så i slutningen af juni ringede Neil Ressler til mig og spurgte mig, om jeg var interesseret. Vi snakkede lidt frem og tilbage om det, samt at jeg skulle også snakke med min kone om det. I første omgang lød det meget tiltrækkende, men ved nærmere eftertanke, ja så tog det næsten pusten fra én. Jeg tog så over og besøgte Neil Ressler og så fabrikken. Både min kone og jeg har tidligere boet i England, og det ville nok ikke blive så vanskeligt at omstille sig igen. Men så var der det med mit eget team. Det er noget stort og vigtigt for mig. Nu har vi fundet en løsning, så det ikke giver nogen negativ påvirkning på det."
Det bliver nok lidt af en omvæltning, og en stor opgave han kommer til at overtage. Men Bobby Rahal har lang tids erfaring i formel sporten, både foran og bag kulisserne, og mon ikke Jaguar vil have godt af hans erfaring?
Men brasilianeren har været totalt sat i skyggen af Schumacher - dog med sejren på Hockenheim som det store højdepunkt. Men han har hentet masser af vigtige point - her og der. Derfor giver Jean Todt masser af roser til deres nye andenkører. "Rubens har været utrolig," berettede den franske general i det italienske team. "Det var af den grund at vi tog ham, og vi er meget glade ved at have ham," siger han rosende.
En af vore egne: Barrichello er den perfekte andenkører
Det er dog svært, for ikke at sige umuligt at være holdkammerat til Schumacher, da teamet alene er bygget op omkring tyskeren. At det er svært medgiver Todt. "Det er svært at være Michaels holdkammerat, og han er nok den stærkeste holdkammerat som Michael nogensinde har haft," siger Todt - tag den, Eddie!
Men den kritik som Hakkinen efter løbet kom med, giver han ikke så meget for. 3 omgange var han i stand til at holde den forsvarende verdensmester bag sig i kampen for 3. pladsen. Det må siges at være en fornem præstation. "Han burde have overhalet mig, hvis han virkelig var så hurtig, men sådan var det ikke," forklarer Mazzacane og mener at han var hurtigst når man så over hele banen - dette synes TV-billederne dog ikke helt at understøtte. Men faktum var dog at finnen ikke kunne komme forbi - og der var absolut ingen grund til at Mazzacane skulle vige.
"Jeg var hurtigere, og han kunne ikke engang overhale mig i slipstrømmen, på trods af at hans motor har flere hestekræfter. Så jeg sagde til mig selv: 'det kan godt være du er verdensmester, men du kan blive bag mig,'" siger Mazzacane som modsvar. Løbet blev dog ikke den helt store succes, idet han udgik og var indblandet i uheldet hvor et par mekanikere blev påkørt i pitten.
Derfor bliver der ingen slapperferie den sidste måned. "Vi har ingen pauser fra nu og til Suzuka og Malaysia - vi har en meget hård udfordring foran os på Suzuka," siger teamets tekniske leder. Det er ikke fordi Ferrari blot skal pine sig selv. "McLaren, vil som os, arbejdet hårdere end tidligere i denne uge. Vi vil være glade for at vinde mesterskabet på Suzuka, men vi skal arbejde med tanken om at det kan gå helt ned til sidste løb," forklarer Brawn.
Derudover mener Ferraris tekniske leder at formen på Suzuka bliver altafgørende. "Dem som er stærkes på Suzuka, vil sikkert også vinde VM. McLaren var gode her sidste år, men vi kan gøre det godt og jeg er sikker på at vi kan slå dem," vurderer Ross Brawn.
Hele Minardi-familien er snart samlet igen
De to mekanikere arbejder henholdsvis som benzinpåfylder og mekaniker. Begge kørere fik stillet diagnosen skadede ankler. Minardi vil hverken be- eller afkræfte om de to mekanikere kommer med til Japan. Men det gør næppe den helt store forskel.
Selvom vejret var noget ustabilt, vurderer Prost den første testdag til at have været meget nyttig. "Denne test har gjort det muligt for os at samle en hel del information til næste sæsons udviklingsprogram. Stephane gjorde et godt arbejde og hans meget akkurate feedback har hjulpet os til gøre fremskridt gennem tidskørslen, "fortæller John Walton, som er teamets sportslige leder. Sarrazins bedste tid var 1:17,672.
Dagens tider:
Kører | Team | Tid | Omgange |
Jenson Button | Williams | 1:20,898 | 44 |
De tre skuffede deltagere i testen var BAR, Jordan og Jaguar. Begge BAR's testkørere, Patrick Lemarie og Darren Manning, var til stede. Lemarie testede den nyeste udvikling af Honda-motoren, mens Manning arbejdede med ændringer til næste sæsons racer.
Hos Jordan stod Jarno Trulli for kørslen. Han testede også de seneste motorforbedringer til Suzuka og dele til Jordans 2001-model på sine 46 omgange. Derudover så man nærmere på stabiliteten.
Eddie Irvine var på arbejde for Jaguar i dag. Her koncentrerede man sig dækkene. Irvine var den, der fik kørt flest omgange på den regnvåde bane, nemlig 51. Bridgestone har fortalt at de kun medbringer 3 forskellige typer dæk til Japan: et tørverjsdæk (medium-hårdt) og to regnvejrsdæktyper.
Af de fire kørere var jarno Trulli hurtigst, en anelse hurtigere end Eddie Irvine. De to BAR-teskørere ligger lidt efter. I morgen forsætter testen på Silverstone.
Dagens tider:
Kører | Team | Tid | Omgange |
Jarno Trulli | Jordan | 1:28,34 | 43 |
Eddie Irvine | Jaguar | 1:28,48 | 52 |
Darren Manning | BAR | 1:29,01 | 19 |
Patrick Lemarie | BAR | 1:30,85 | 35 |
Den 58-årige sikkerhedsmand William Andis blev påkørt af en flugtbillist uden for en af Indianapolis' banens indgangsporte. Andis blev straks kørt på hospitalet hvor lægerne konstanterede et brækket bækken, brud på nakken og hjernerystelse.
Senere samme aften arresterede politiet den ansvarlige for påkørslen - Juan Diaz fra Indianapolis - og sigtede ham for spirituskørsel og for at forlade ulykkestedet uden at undersøge Andis' tilstand.
Julia Jensen
Michael Schumacher er efter sine to sejre i træk favorit med odds'ene 7/5. Troen på at Mika Hakkinen vinder sit tredje mesterskab i træk er knapt så stor. Her er odds'ene blot 5/1.
Tallene viser at det store hit var den forsinkede udsendelse på Fox. 4,7% af seerne fandt sig til rette for at se Formel 1 - det svarer til 43.000 seere... Løbet blev fulgt af 3,4% under den direkte udsendelse. Det er skuffende tal. "Vi ville gerne have haft bedre seertal, og det forventede vi," siger Jerry Harbin der er leder hos Fox's afdeling i Indianapolis.
Løbet bød på nogle tætte kampe - men de amerikanske seere blev væk
Ser man på hele USA blev tallet mindre - i flere stater nåede den end ikke op over 1%. Så den helt store PR fik de 11 teams og deres sponsorer ikke ud af det.
David Coulthard har lovet sig selv som loyal andenkører og støtte for Hakkinen, og vil gøre hvad han - indefor reglementet, selvfølgelig - kan for at holde Schumacher fra fadet. Hakkinen skal under alle omstændigheder vinde på Suzuka hvis drømmen om et vaskeægte hattrick stadig skal være i live.
Ferrari-teamchef Jean Todt håber da også at der bliver kørt pænt - og det gælder både Coulthard og Barrichello. "Holdkammeraterne til Michael og Hakkinen skal være fair. Formel 1 er ikke noget man kan manipulere i," hævder han, selvom det vist er bevist før at det sagtens kan lade sig gøre... "Der er løbsledere til at følge løbet, og der folk der tager beslutninger, og dem skal vi være opmærksomme på," siger Jean Todt.
Såfremt der ikke bliver kørt fair - hvis en af de to andenkører "uheldigvis" kører den anden VM-rival af banen, så bliver det interessant at se hvilken straf der i givet fald bliver udmålt. Men det vil vi helst gerne være foruden.
Alle teams har planlagt test i denne uge. Man bliver så nødt til enten at bruge tilbageværende reservebiler og/eller deciderede testbiler. Og det er gør man. Adskillige baner er allerede taget i brug i dag.
Silverstone: BAR, Benetton, Jaguar og Jordan.
Fiorano: Ferrari.
Mugello: Sauber.
Magny Cours: McLaren og Prost.
Estoril: Williams.
Alle teams vil selvfølgelig benytte sig af deres testkører, men ikke alle kørere vil deltage i denne uges test. Eksempelvis vil både Mika Hakkinen og David Coulthard holde ferie indtil weekenden, hvor de tager til østen for at opfylde forpligtigelser overfor sponsorerne, så Olivier Panis tester alene for McLaren. Hos Ferrari er Luca Badoer startet i dag, og torsdag vil Michael Schumacher deltage også. Ferrari har allerede meddelt at de også vil teste imellem det japanske og det malaysiske GP.
Prost mangler endnu at få forhandlet de sidste ting på plads med Internetportalen Yahoo. Det vides endnu ikke, hvorvidt de er interesseret i en forlængelse af deres sponsorat. Men måske er der håb forude. Et bryggeriselskab, Interbrew, som har bryggerier stort set over hele kloden, er interesseret i at skyde penge i teamet. Hvorvidt det drejer sig om køb eller sponsorat er endnu uvist. Men et medlem af den familie som kontroller selskabet, er set i dybe samtaler med Alain Prost, både på Monza og på Indianapolis, så måske er der drikkepenge til Prost teamet. Ifølge ikke officielle kilder, vil Interbrew ikke benytte selskabets navn, men et af deres store mærkers navn. Navnet på mærket er Stella Artois.
Hvis der er hold i disse forlydender, og de vil at mærke bliver til noget, vil det åbne for et par muligheder. Bertelsmann koncernen, som stadig udviser en lille interesse i Prost teamet, og så Interbrew. Det er også kommet frem, at hvis Prost kan skaffe nogle selskaber som er interesseret i, at skyde store penge i firmaet, er Vector, som ellers havde trukket sig, måske interesseret i et mindre sponsorat.
Det er godt man ikke hedder Alain Prost. Der er utroligt mange ender der snart skal bindes sammen, hvis man vil have en rimelig god fremtid i F1. Heldigvis har Alain Prost sikret sig Ferrari motorer for de næste to år.