Teamchef Ken Anderson og sportsdirektør Peter Windsor, de to som står bag det nye amerikanske Formel 1 team, USF1, har endnu ikke fundet deres kørere til 2010 sæsonen. Ambitionen er stadig at den ene af kørerne skal være amerikaner. Om det lykkes vil den kommende Silly Season vise. Men man har også en plan for teamets kørere på længere sigt.
Ambitionen om et rent amerikansk team lever hos de to bagmænd. Om det så er praktisk muligt er så en helt anden sag. Dog er den mere forsigtige målsætning at den ene af kørerne skal være amerikaner. Der er dog endnu ikke sat navn på de to sæder som teamet har. Men har en rekruteringsplan klar med henblik på fremtiden.
Ganske simpelt er det hensigten at man vil lede efter amerikanske talenter primært i den amerikanske Formel 2000 klasse. Andre klasser vil dog også have deres interesse. Målet er på lang sigt at skabe en amerikansk verdensmester i Formel 1, og det mener man at man kan ved at hente talenter ind fra den amerikanske Formel 2000 serie.
I en pressemeddelelse fra teamet lægger man dog ikke skjul på at man allerede nu har lavet aftale om et tæt samarbejde med den amerikanske Formel 2000 klasse. Og allerede nu har man tre kørere på listen som man vil iagttage nøjere. Det drejer sig om Joel Miller, Patrick Barrett og JR Hildebrand. Kørere som ikke ret mange i Europa endnu har hørt om. Men med chancen for at komme i Formel 1, må disse kørere skulle præstere noget ypperligt i deres kommende karriere, for måske at ende i Formel 1.
Brawn Grand Prix køreren Rubens Barrichello sikrede sig 5. hurtigste tid i den sidste af de tre kvalifikationsrunder, den der tæller til top 10.
Men da han under de frie træninger fik skiftet gearkassen på sin racer, bliver han rykket fem pladser bagud på startgridden til dagen løb på gadebanen i Singapore.
Den ny startopstilling ser således ud:
Kører/Team | Kører/Team | |
Række 1 | Lewis Hamilton | |
McLaren | Sebastian Vettel | |
Red Bull | ||
Række 2 | Nico Rosberg | |
Williams | Mark Webber | |
Red Bull | ||
Række 3 | Fernando Alonso | |
Renault | Timo Glock | |
Toyota | ||
Række 4 | Nick Heidfeld | |
BMW Sauber | Robert Kubica | |
BMW Sauber | ||
Række 5 | Heikki Kovalainen | |
McLaren | Rubens Barrichello | |
Brawn | ||
Række 6 | Kazuki Nakajima | |
Williams | Jenson Button | |
Brawn | ||
Række 7 | Kimi Raikkonen | |
Ferrari | Sebastien Buemi | |
Toro Rosso | ||
Række 8 | Jarno Trulli | |
Toyota | Adrian Sutil | |
Force India | ||
Række 9 | Jaime Alguersuari | |
Toro Rosso | Giancarlo Fisichella | |
Ferrari | ||
Række 10 | Romain Grosjean | |
Renault | Vitantonio Liuzzi | |
Force India | ||
Romain Grosjean var igen uheldig da han i Q1 mistede et bremsepunkt og måtte søge tilflugt i en afkørselszone. Han fik dog vendt bilen og kom tilbage. Han klagede efterfølgende over bremseproblemer, ikke rart og slet ikke på en bybane. Bortset fra Romain Grosjeans afkørsel var det for så vidt en fredelig og rolig Q1. Måske var det dog lidt overraskende at ingen af ingen af Force India bilerne ikke kom videre efter de seneste løbs flotte indsats. Banen passer sandsynligvis ikke Force India bilerne.
I Q2 fik man et noget mere overraskende resultat. Det lykkedes ikke for hverken Jenson Button i Brawn raceren eller Kimi Raikkonen i Ferrari at sætte den nødvendige tid for at komme videre. Heller ikke Jarno Trulli i Toyota fik held af sin indsats.
I Q3 skulle den endelige startopstilling så findes. Her satte kørerne på skift hurtige tider. Udkommet blev at Lewis Hamilton sikrede sig pole til morgendagens Grand Prix. Nogen vil sikkert sige lidt heldigt. Med 26 sekunder tilbage blev kvalifikationen stoppet, da Rubens Barrichello skred ud og rutchede i muren. Men undervejs var blandt andet Sebastian Vettel med en meget hurtig tid som tegnede sig meget kraftigt til at være hurtigere end den som Lewis Hamilton havde sat. Måske mistede Red Bull og Sebastian Vettel en pole position på grund af Rubens Barrichellos uheld og efterfølgende stop af kvalifikationen. Det vil sikkert blive diskuteret mere end almindelig meget. Rubens Barrichello må finde sig i at blive flyttet fra 3. startrække til 6. startrække, da hans bil har fået skiftet gearkasse udenfor den reglements bestemte termin. Det koster som vanligt 5 startplaceringer.
Tiderne fra kvalifikationen:
Pos | Kører | Team | Q1 | Q2 | Q3 |
1 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:46.977 | 1:46.657 | 1:47.891 |
2 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:47.541 | 1:46.362 | 1:48.204 |
3 | Nico Rosberg | Williams-Toyota | 1:47.390 | 1:46.197 | 1:48.348 |
4 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:47.646 | 1:46.328 | 1:48.722 |
5 | Rubens Barrichello | Brawn-Mercedes | 1:47.397 | 1:46.787 | 1:48.828 |
6 | Fernando Alonso | Renault | 1:47.757 | 1:46.767 | 1:49.054 |
7 | Timo Glock | Toyota | 1:47.770 | 1:46.707 | 1:49.180 |
8 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:47.347 | 1:46.832 | 1:49.307 |
9 | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:47.615 | 1:46.813 | 1:49.514 |
10 | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 1:47.542 | 1:46.842 | 1:49.778 |
11 | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | 1:47.637 | 1:47.013 | |
12 | Jenson Button | Brawn-Mercedes | 1:47.180 | 1:47.141 | |
13 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:47.293 | 1:47.177 | |
14 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:47.677 | 1:47.369 | |
15 | Jarno Trulli | Toyota | 1:47.690 | 1:47.413 | |
16 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:48.231 | ||
17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:48.340 | ||
18 | Giancarlo Fisichella | Ferrari | 1:48.350 | ||
19 | Romain Grosjean | Renault | 1:48.544 | ||
20 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:48.792 | ||
Nico Rosberg fra Williams teamet satte 3. hurtigste tid, med McLaren køreren Heikki Kovalainen lige bag sig.
5. og 6. pladserne gik til BMW Sauber teamet, hvor det var Robert Kubica foran Nick Heidfeld.
Tiderne fra 3. fri træning:
Pl. | # | Kører | Team | Tid | Diff. | Omg. |
1 | 1 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 1:47,632 | 15 | |
2 | 15 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 1:47,909 | 0,277 | 17 |
3 | 16 | Nico Rosberg | Williams-Toyota | 1:48,332 | 0,700 | 18 |
4 | 2 | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 1:48,420 | 0,788 | 14 |
5 | 5 | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:48,501 | 0,869 | 16 |
6 | 6 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | 1:48,526 | 0,894 | 13 |
7 | 23 | Rubens Barrichello | Brawn-Mercedes | 1:48,551 | 0,919 | 16 |
8 | 10 | Timo Glock | Toyota | 1:48,673 | 1,041 | 17 |
9 | 12 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 1:48,754 | 1,122 | 17 |
10 | 9 | Jarno Trulli | Toyota | 1:48,757 | 1,125 | 12 |
11 | 17 | Kazuki Nakajima | Williams-Toyota | 1:48,831 | 1,199 | 17 |
12 | 4 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:48,864 | 1,232 | 16 |
13 | 14 | Mark Webber | RBR-Renault | 1:48,876 | 1,244 | 15 |
14 | 22 | Jenson Button | Brawn-Mercedes | 1:48,921 | 1,289 | 17 |
15 | 7 | Fernando Alonso | Renault | 1:49,032 | 1,400 | 15 |
16 | 21 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 1:49,055 | 1,423 | 16 |
17 | 20 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 1:49,122 | 1,490 | 17 |
18 | 11 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 1:49,399 | 1,767 | 17 |
19 | 8 | Romain Grosjean | Renault | 1:49,641 | 2,009 | 16 |
20 | 3 | Giancarlo Fisichella | Ferrari | 1:50,039 | 2,407 | 21 |
Kvalifikationen starter klokken 22:00 lokal tid i Singapore, det er klokken 16:00 dansk tid.