Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
29.9.2007
 Japans GP - kvalifikation - tiderne
 Japans GP - 3. fri træning - aflyst
 
28.9.2007
 Japans GP - 2. fri træning
 Japans GP - 1. fri træning
 Nu skal bilerne ændres
 

Hop til top29.9.2007

Japans GP - kvalifikation - tiderne

Efter at formiddagens fri træning var blevet aflyst på grund af tåge og dårligt vejr over Fuji banen, som i år er vært for Japans Grand Prix, var der frygt for at også kvalifikationen skulle aflyses og flyttes til søndag formiddag.
Men vejret klarede så meget op at rednings helikopteren kunne gå i luften, og dermed blev kvalifikationen kørt til tiden.

I første runde var det Ferrari køreren Felipe Massa der satte hurtigste tid, mens vi her måtte sige farvel til:
17 - Rubens Barrichello
18 - Alexander Wurz
19 - Anthony Davidson
20 - Adrian Sutil
21 - Takuma Sato
22 - Sakon Yamamoto

Anden runde havde Lewis Hamilton som hurtigste kører, og her var det følgende kørere der ikke kom med til tredje og sidste runde:
11 - Giancarlo Fisichella
12 - Heikki Kovalainen
13 - David Coulthard
14 - Jarno Trulli
15 - Vitantonio Liuzzi
16 - Ralf Schumacher

Til tredje runde var de resterende racere tanket op med den mængde benzin som kørerne skal/vil starte søndagens løb med i tankene.
Samtlige 10 tilbageværende kørere var på banen 11 omgange, og blandt dem var det McLaren kørerne Lewis Hamilton og Fernando Alonso der var hurtigst.

Kvalifikationstiderne:
Pl.KørerTeamKval. 1Kval. 2Kval. 3
1Lewis HamiltonMcLaren1:25.4891:24.7531:25.368
2Fernando AlonsoMcLaren1:25.3791:24.8061:25.438
3Kimi RaikkonenFerrari1:25.3901:24.9881:25.516
4Felipe MassaFerrari1:25.3591:25.0491:25.765
5
AN  


Hop til top
Japans GP - 3. fri træning - aflyst

Den tredje fri træning forud for Japans Grand Prix 2007 på Fuji banen, der skulle have varet 60 minutter, er blevet stoppet og helt aflyst på grund af dårligt vejr i området.

Løbsledelsen startede den fri træning, men da redningshelikopteren ikke kunne flyve på grund af det meget dårlige vejr og tåge, stoppede man den igen efter få minutter.

Alle kørere minus Ferrari's Kimi Raikkonen nåede ud på en installationsrunde, men kun tre kørere nåede at sætte tider.
Blandt dem var Williams køreren Alexander Wurz den hurtigste med tiden 1:32,746, de to øvrige kørere var teamkollega Nico Rosberg samt Toyota køreren Jarno Trulli, de var henholdsvis 2 og 3,4 sekund langsommere end Wurz.

AN  


 

Hop til top28.9.2007

Japans GP - 2. fri træning

De to McLaren kørere Lewis Hamilton og Fernando Alonso viste sig som de hurtigste kørere, i den anden fri træning på Fuji banen forud for Japans Grand Prix 2007.

De to McLarens køreres tider var adskilt af 0,214 sekund, i Lewis Hamiltons favør.

På3. og 4. pladserne kom Felipa Massa (Ferrari) og Jarno Trulli (Toyota), de var henholdsvis 0,749 og 0,977 sekund fra Hamiltons tid.

Tiderne fra 2. fri træning:
Pl.KørerTeam TidOmg.
1Lewis Hamilton McLaren1:18,73438
2Fernando Alonso McLaren1:18,94834
3Felipe Massa Ferrari 1:19,48336
4Jarno Trulli Toyota 1:19,71135
5Kimi Raikkonen Ferrari 1:19,71429
6Heikki Kovalainen Renault 1:19,78940
7Giancarlo Fisichella Renault 1:19,92639
8David Coulthard Tiderne fra 1. fri træning:
Pl.KørerTeam TidOmg.
1Kimi Raikkonen Ferrari 1:19,11926
2Felipe Massa Ferrari 1:19,49827
3Fernando Alonso McLaren1:19,66727
4Lewis Hamilton McLaren1:19,80724
5Nico Rosberg Williams1:20,05826
6Robert Kubica BMW 1:20,29726
7Alexander Wurz
AN  


Hop til top
Nu skal bilerne ændres

Alt i mens vi nærmer os afslutningen af sæsonen, så arbejdes der med planer for de kommende sæsoner. Bilerne skal gøres endnu mere sikre.

Et uheld der kunne have haft et meget alvorligt udfald, har fået nogle kørere, deres organisation - GPDA - og FIAs tekniske arbejdsgruppe til at se nærmere på bilernes udforming. Sikkerheden kan til stadighed forbedres.

Det førnævnte uheld skete på Albert Park banen i Melbourne først på sæsonen. Her fløj David Coulthards bil hen over Alex Wurz's bil. Faktisk ganske få centimeter fra hovedet af Wurz. Denne hændelse fik begge kørere til at reagere.


Smil på læben kort efter en dødsens farlig ulykke. Nu sker der noget forebyggende.
(Foto: Gepa Pictures)

Begge kørere henvendte sig til FIA for at få organisationen til at arbejde med en forbedret sikkerhed omkring selve cockpittet eller siddebrønden. Og det ser ud til at henvendelserne har båret frugt. FIAs tekniske arbejdsgruppe har arbejdet med flere planer og har tilsyneladende fået gennemført et forslag. Forslaget går ud på at siderne på siddebrønden skal forhøjes, men hvormeget, hvordan og hvorledes er der endnu ikke sluppet noget ud om. Flere kilder tæt på FIA nævner at ændringerne skal gennemføres allerede til 2008 sæsonen, men intet er dog endnu bekræftet fra FIA selv. GPDA udtrykker stor tilfredshed med at der nu sker noget - og især at det faktisk sker længe før man egentlig havde forventet. Imens venter vi på den egentlige bekræftigelse fra FIA.

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk