Det er forventet at Pedro de la Rosa fortsætter hos Arrows teamet i næste sæson, mens teamet endnu ikke har fortalt hvem der skal køre den anden racer. Man forventer at komme med en pressemeddelelse inden udgangen af denne måned.
"Da jeg kørte gokart, ønskede jeg at komme til at køre i Formel klasserne. Man blev bedre med tiden, og man begyndte vinde løb og mesterskab. Så begyndte arbejdet på at få et sæde i en Formel-1 racer, og arbejdet blev meget fokuseret på at gøre det godt hele tiden. Men alt arbejdet har været sliddet værd" siger de la Rosa.
De la Rosa har været teamets stjerne denne sæson. Kun dårligt materiel har forhindret ham i at komme i mål. De la Rosa har indtil videre scoret to 6. pladser i år, og sammen med Arrows teamet har De la Rosa i alt scoret 3 point i sin karriere.
Barry Green indrømmer at der er noget i gang, men ikke hvad " Alt hvad jeg kan sige, er at jeg ikke er direkte involveret. Jeg har længe arbejdet sammen med BAT, og jeg ville ikke afvise at der har været følere ude efter mig,"
Barry Green tilføjer at BAT og BAR må lave en plan for fremtiden, før man arbejdere videre med disse planer. Green siger også at han har brugt meget tid på at tænke over sin fremtid, men endnu har han ikke været ovre og se BAR teamets faciliteter. Men der skal laves meget arbejde før det hele falder på plads.
Fisichella vil for ingen ting i verden, misse det Italienske Grand Prix, da det er hans hjemme Grand Prix, og derfor vil teamet gøre alt for at få Fisichella klar til weekendens løb.
Giancarlo Fisichella var i fredags i Rom for at gennemgå et læge check. Tirsdag eller onsdag skal Giancarlo Fisichella igen igennem et større læge check.
Fisichella pådrog sig sine skader efter 2 store uheld. Det første uheld skete under opvarmningen til det Belgiske Grand Prix, og det andet store uheld var da han testede for Benetton teamet i onsdags på Monza banen, forud for det Italienske Grand Prix.
En talsmand fra Benetton teamet udtaler: " Vi er sikker på at Giancarlo Fisichella vil deltage i det Italienske Grand Prix. Fisichella har så stor viljestyrke at han ikke misser sit hjemmebaneløb."
Ferrarien kunne kun præstere 8. bedste tid - 1m28.801 på 77. omgang - over 1 sekund dårligere end Ralf Schumacher i sin BMW-Williams.
MS koncentrede sig om at køre en Grand Prix distance om morgenen, og Ferrari motoren blev skiftede sent om eftermiddagen, da problemet opstod. Ikke desto mindre forlod tyskeren Autodromen yderst tilfreds med sin indsats.
"Vent nu med at dømme indtil tidskørslen - jeg er ikke så bekymret pga vores resultater under testen. Bilen gik virkelig godt og tiderne var tilfredsstillende. Der er ingen grund til ikke at være tilfreds og jeg er heller ikke bekymret omkring titlen. De 4 runder som mangler gør mesterskabet helt åben," udtalte MS efter testen.
Schumacher tilskyndede så til de tusinder af tifosis, som forventes at flokkes til MONZA for at give Schummi en hjælpende hånd til at slå McLaren.
"Jeg håber, at når min Ferrari kører forbi vores fans - vil de puste for at give bilen ekstra fart" - udtalte MS.
Den sidste Ferrari sejr på den legendariske bane var i 1998 - hvor Schumacher kørte først over målstregen efterfulgt af Eddie Irvine - i en Ferrari 1-2 sejr. Dengang imponerede Ralf Schumacher også ved at besætte 3. pladsen i sin Jordan-Mugen lige foran Mika Hakkinen.
Per Liebst
Coulthard er citeret for at have sagt : "Jeg tror ikke, at der vil blive nogen teamordre. Der er visse ting, som er blevet sagt til mig i private omgivelser, som gør mig overbevist om, at jeg får chancen for at køre for mesterskabet."
Endnu engang udtalte David C. at han ikke ville give op og tilføjed,e at det der stadigvæk er 40 point at køre om og han er fuldt bevidst om hvad der kræves nu - hvorefter han sluttede med at fortælle, at han kun sigtede på sejren på Monza.
Per Liebst
Diagnosen lyder på senebetændelse i højre ankel og han skal i den forbindelse tage nogle antibetændelsespiller. Han skal også igennem flere undersøgelser på tirsdag og onsdag.
Den uheldige kører er selv glad for at han kan stille op på sin hjemmebane i Monza og en talsmand for Benetton har udtalt: "Vi er tilfredse med, at der ikke er noget problem med, at Giancarlo Fisichella kører i det italienske Grand Prix. Han er en stærk personlighed og vil helst ikke gå glip af det her løb."
Julia Jensen
Den tidligere verdensmester har med baggrund i det belgiske grand prix, ræsonneret sig frem til at de to VM-rivaler må stå lige. "Jeg er nået til den konklusion at Schumacher og Hakkinen kørermæssigt står lige, og at VM kommer til at være en direkte duel mellem de to," forklarer han. Men hvis Hakkinen skal vinde VM, skal McLaren til at vælge en førstekører, da det ikke kan betale sig at satse på begge kørere. Skotten er efter i VM-stillingen så han tror ikke på skotten som en reel VM-kandidat. "De bør i de sidste løb satse på Hakkinen," vurderer Lauda.
Schumacher og Hakkinen er lige gode - det mener Lauda efter det belgiske grand prix
Dog vil han ikke lægge sig fast på hvem der er favorit - der kan stadig nå at ske meget. Hans kommentarer findes jo også i en tysk avis, så hvis han skrev at Hakkinen er favorit sælger det vist ikke så meget.
Et enkelt point blev det til sidste år i øsende regn på Nürnburgring og der er intet der tyder på, at det går bedre i år. Men stadigvæk har Gene kun ros tilovers for sit team: "Det er måske svært at se, men jeg kæmper meget mere i denne sæson. Der er en stor forskel, selvom jeg sidste år opnåede et point, hvilket var højdepunktet af min karriere."
Endvidere afviser Gene alle påstande om at Minardi-teamet er for langsomt og langt under Formel 1-niveau. "I løbene er vi normalt to sekunder efter de hurtigste pr. omgang, men det betyder, at vi kan udfordre Prost og Jaguar og endda slås med Williams og Benetton i nogle løb."
Herfra kan man jo bare konkludere, at Marc Gene ikke har tænkt sig at give op - og hatten af for det...
Julia Jensen
"Det strejfer mig at Jenson i sin stil ligner Alain Prost - smidig og rolig. Jenson er utrolig rolig, ikke blot af en 20 årig, men også af en grand prix-kører at være," siger Patrick Head. Han beretter om en episode fra det netop overståede grand prix i Belgien. "Under kvalifikationen i Belgien spurgte vi ham om han ønskede at få lavet nogle ændringer på raceren og så sagde han: 'den er i orden - jeg skal blot køre mig ind. Jeg tror at jeg kan finde mere tid' - og det gjorde han," siger en forbløffet Head. Button kvalificerede sig som nummer 3.
Alain Prost har vundet 4 VM-titler og 51 grand prix-løb - det sidste er all-time rekord i Formel 1. Man kan så undre sig over at Williams siger farvel til en kommende 'Prost'. Montoya må i givet fald være større end som så.
Den kolde benzin skulle give Ferrari-motoren en chance for at yde flere hestekræfter, ikke mange - men der gættes på en håndfuld hestekræfter. Derudover får teamet en anden fordel: den kolde benzin fylder mindre end benzin ved 'stuetemperatur', og derfor kan der køres med flere liter i tankene.
Det er dog ikke tilladt at have køleapparater tilsluttet benzinpåfyldningsapparaterne, så derfor har Ferrari omgået reglementets bogstav ved at få Shell til at levere benzinen direkte fra Shells egne frysere - så er det jo ikke teamet der udfører noget ulovligt og dermed overholdes reglementet. Med andre ord vil det være en handling der ligger i gråzonen. Ferrari afviser da også at det er ulovligt. "Vi laver ikke noget der er ulovligt," lover Claudio Berro.
Spørgsmålet er om Ferrari omgår det der siges i artikel 5.3.1 i det tekniske reglement - "Enhver indretning (anordning el. apparat), system, procedure, konstruktion eller design som har til formål og/eller påvirker et fald i temperaturen i luftindtaget og/eller ladningen af (luft og/eller benzin) motoren, er forbudt." Dog er der tale om at benzin en kølet før det kommer ned i tanken - og dermed har Ferrari ikke gjort noget forkert. FIA er dog blevet opmærksom på problematikken og fra og med det amerikanske grand prix på Indianapolis vil der blive foretaget målinger af benzinens temperatur. Der er dog ikke meget der indikerer at det vil være noget som Ferrari får en stor fordel af, men det giver da sikkert nogle hundrededele.
Flavio Briatore har tidligere kritiseret fredagen og foreslog at nedlægge fredagens træning og i stedet bruge dagen som en åben testdag. Efter mødet i London har han ikke skiftet mening. "I øjeblikket er fredagen total spild af tid og penge, og vi burde se fredagen som en testdag, eller også skal vi til at kvalificere os igen om fredagen. Vi kunne kombinere tiderne med dem der sættes om lørdagen," siger Benetton-teamchefen.
Dermed vil der fortsat være debat om hvordan fredagen skal anvendes.
11. maj 2000 - Briatore: Fredagen spild af tid!
Schumacher har set at føringen på 24 point er blevet spist op og at han har tabt 30 point i forhold til den forsvarende verdensmester, Mika Hakkinen der nu fører med 6 point. Men derfor er mesterskabet ikke væk. "Titlen er langt fra mistet. Det vil først være forbi når der ikke længere er en matematisk chance," siger Schumacher. "Indtil da vil jeg give alt hvad jeg har. Jeg vil vende det hele - bare vent og se," forsikrer tyskeren der nu skal leve op til de italienske tifosis forventninger om sejr på hjemmebanen Monza.
'To sejre er nok' - Schumacher lover flere sejre til Ferrari
Han erkender dog at løbet i Belgien var et nederlag. "Jeg tabte klar på Spa, og det var meget skuffende," indrømmer han, men omvendt er det historie så derfor er der ikke grund til at bekymre sig mere om det belgiske grand prix. "Nu skal jeg vinde - og jeg ved at jeg kan! Jeg kan blive mester igen," siger han advarende.
Jenson Button har været denne sæsons store overraskelse og havde ret beset allerede vundet prisen inden sæsonen gik i gang, da han som den eneste rookie kom ind i et topteam. Han har dog vist sig opgaven voksen og er kommet ind i Formel 1 med maner. Derudover får McLaren en pris for deres fornemme arbejde i pitten - de har i år været det bedste team til at få skiftet dæk og fyldt benzin på racerne - et arbejdsområdet som Ferrari ellers har haft som deres speciale.
At være indblandet i den tekniske side af formel 1 har nemlig den fordel at man kan regne med et par måneders lønnet ekstra-ferie mellem hver arbejdsplads. Intet team har lyst til at have en ansat med i processen, der derefter drager afsted til konkurrenten med alle hemmelighederne. Derfor kan også Mike Gascoyne bruge tid på haven og huset, mens hans nye arbejdsgiver Briatore forsøger at købe ham ud af kontrakten med Jordan, så at Gascoyne kan starte tidligere end planlagt. De penge Eddie Jordan får ud af Benetton på denne handel, kan han passende bruge på at betale Eghbal Hamidy ud af dennes kontrakt med Arrows og Tom Walkinshaw.
Og eks-verdensmesteren Fittipaldi samt Sir Jack Brabham vil begge være tilstede og agere co-løbsledere. Desuden vil Sir Jack Brabham køre fem heldige tilskuere én omgang rundt på banen i en pace car. Lørdagen vil bl.a. byde på et såkaldt "Lotus Clash", mens selve hovedløbet med de forskellige F1-racere køres om søndagen.
Watkins Glen huskes for mange store løb, men ét der står klarest i hukommelsen må være 1983, hvor de to McLaren-kørere John Watson og Niki Lauda startede løbet som nr. 22 og 23, men endte som nr. 1 og 2!
Dagen vil gå med fremvisninger af teamets racere, lige fra den første racer, 191'eren som teamet indsatte i debutåret 1991. Jarno Trulli og Heinz-Harald Frentzen giver også opvisning i deres egne EJ10-racere, mens flere andre racere bliver kørt af tidligere Formel 1-kørere, hvor blandt andet John Watson, Martin Donnelly og Andrea de Cesaris giver opvisning i de ældre racere.
Det begyndte i 1991 med denne racer - her er det Allesandro Zanardi der kører Jordan-Ford'en fra teamets debutsæson
Sidste års succes-racer får også en del opmærksomhed - 199'eren bliver også præsenteret af tjekken Tomas Enge der kører i F3000.
"Når man ser hen over årene, har vi bidraget med meget til Formel 1. Vi har haft nogle mindeværdige løb, hvor Andrea de Cesaris var så tæt på at vinde det første løb på Spa i 1991 samt nogle utrolige øjeblikke og ting som jeg nok ikke glemmer," siger en nostalgisk Eddie Jordan.
Man kan sige meget om Eddie Jordan - men han lignede mest en bankmand i 1991. Stilen er blevet bedre med årene
Dagen slutter på Eddie Jordan-vis - med en koncert! Der kommer teamchefen med stor sandsynlighed selv på podiet og giver et par numre - Eddie Jordan er en ivrig trommeslager, så mon ikke han kommer til at gå til den. Overskuddet fra koncerten går til et godt formål. Derudover bruger teamet også chancen til at præsentere en ny sodavand. 'EJ10' bliver den kaldt. "Det er en sund drik med et kick af motorsport," siger Ian Phillips. Indtil videre har den rigtige EJ10 dog ikke været det store kick i Formel 1. Måske giver den mere hvis den bliver kaldt 'J199'.
Men der er linet op til en jubilæumsfest der vil noget - sådan er de hos Jordan.
Eddie Jordan er noget ved musikken - han giver nok en trommesolo
"Vi er gode venner og jeg kendt ham længe. Vi har det godt med hinanden, så det er naturligt at jeg ønsker at hjælpe ham," siger Schumacher og viser en side af sig selv som vidt ikke er set før. "Jeg er dog ikke hans manager og jeg skal ikke introduceres ham. Jeg hjælper ham blot lidt," siger han. Nu får vi så at se om Schumacher kan overtale Peter Sauber til at tage Verstappen til sig.
Verstappen og Schumacher kender hinanden fra tiden hos Benetton i 1994 - og deres venskab har holdt ved
Michael Schumacher og Jos Verstappen var holdkammerater i 1994. Dengang kørte Schumacher eftertrykkeligt fra hollænderen og sendte ham ud af Benetton og videre til det lille Simtek-team. Men han fortjener bedre. "Han har meget i sig. Han er en god kører og han fortjener en chance i det rigtige team," siger Schumacher. Dog må det siges at hollænderen ikke har leveret ret meget i år, og set hen over sæsonen har Pedro de la Rosa markeret sig bedst. Så måske er det også fordi det efterhånden kniber med at få en plads…
Der var sat mange punkter på dagsorden hos Prost-Peugeot, hvor begge kørere blev sat til at teste. Tiderne indikerede ikke at de var på vej i den rigtige retning, da de sluttede i den tunge ende af feltet under testen. Begge kørere arbejdede frem mod det kommende grand prix og kørte med fyldte tanke, hvilket kan have givet de langsommere tider.
Der blev tillige testet ny software til gearkassen, og Jean Alesi forsøgte sig med forskellige bremseskiver. Netop bremserne er et vigtigt element på Monza, hvor der skal bremses hårdt ned til chikanerne. Selvom teamet nåede en del, så nåede de ikke alt. "Det har været en frustrerende test, da vi ikke opnåede den præstation som vi håbede på, og vi har stadig meget arbejde at lave," siger John Walton. Testen var dog ikke givet dårligt ud. "Vi lærte nogle vigtige ting som kan bruges på længere sigt i udviklingen af teamet, selvom vi ikke kan få fordel af det nu," siger Walton.
Junqueira vandt F3000-mesterskabet, men der bliver næppe plads til ham i F1
Men noget tyder på at F1-sæderne alligevel er blevet optagede, og det bliver derfor med stor sandsynlighed, Ganassi-teamet, som Junqueira vil køre for næste sæson. Paul Jackson, Junqueiras F3000 boss hos hans team, Petrobras Junior Team, fortæller om F1-sæderne:
"Jeg har fornemmelsen af, at de alle er optaget af andre folk." Paul Jackson forstærkede yderligere rygterne om at, Junqueiras næste arbejdsgiver vil være i USA. Således sagde han om Champ Car og Ganassi:
"Ét team havde et konkret tilbud. Som tiden går, ser det ud til at være hans bedste mulighed."
P.t. er Junqueira i hjemlandet Brasilien, men tager formodentlig til USA i løbet af et par dage for at underskrive kontakten. Og derved regnes det også for sikkert, at Montoya næste år kører for Williams.
Williams har desuden offentliggjort, at de fortsætter endnu to år med sponsoren Petrobras. Denne konstellation vil yderligere sikre, at Junqueira kan holde fast i sit "deltidsjob" som Williams-testkører. Således håber Junqueira på, at han kan gøre Montoya kunsten efter, og klare sig godt i Champ Car, mens han kan få F1-erfaring ved siden af. Mon han kan puste og have mel i munden samtidig?
Det bliver i hvert fald spændende at se, hvordan han klarer sig i Champ Car i forhold til netop Montoya.