”Jeg har med sejren bevist, at jeg med mine hænder kan gøre 99 % af det, som jeg tidligere kunne med både hænder og fødder,” sagde en lykkelig Watt efter sejren.
”For mig selv var det stort, for allerede da jeg første gang sad i min Peugeot, vidste jeg, at jeg kunne vinde på den rigtige dag. Men det betyder også meget for mig på en anden måde, da det er vigtigt at blive accepteret som en ligeværdig chauffør, og at man ikke tager hensyn til mig.”

Resultatet af løbet på JyllandsRingen var meget populært - Watt er tilbage som løbsvinder
I det indeledende kvalifikationsheat havde det knebet for Jason Watt at være konkurrencedygtig. Over de 12 omgange var det kun lykkedes ham at avancere en enkelt placering til syvendepladsen, men da starten skulle gå til den altafgørende finale, befandt Watt sig på en femteplads. Forklaringen var den, at både Klaus Madsen, Vallensbæk Strand, og Michael Carlsen, Vissenbjerg, var blevet henvist til bageste startrække efter at have overhalet John Nielsen under en gul flagzone.
”Jeg har ikke set det gule flag, og hvis jeg havde set det, så ville jeg ikke have gjort det,” forklarede en skuffet Michael Carlsen bagefter. ”John holdt helt op med at køre, og Klaus og mig kørte simpelthen på hver sin side af ham. Men hvis jeg har overhalet i gul flagzone, så accepterer jeg naturligvis at blive udelukket.”
I finalen kom Jason Watt fra start som nummer fire efter Pierre Legarth, Mike Legarth, Vamdrup, og John Nielsen, men da de to sidstnævnte kolliderede ved afslutningen af første omgang, befandt Watt sig pludselig bag sin førende teamkammerat, Pierre Legarth.
”Pierre kørte meget defensivt, for han havde brugt sine fordæk for hurtigt. Men det var fair kørsel, og han kunne se, at jeg var hurtigere og lod mig slippe forbi,” sagde Jason, der på de sidste omgange atter blev presset, denne gang af Michael Schröter. Volkswagen Golf-køreren var ligeledes avanceret op gennem feltet i det dramatiske løb, men selv om han på et tidspunkt var tæt nok på Jason Watt til at komme med et angreb, så måtte han til sidst opgive at holde grebet i ham.
Efter at have vundet kvalifikationsheatet så Pierre Legarth længe ud til at tage tredjepladsen, men den gik i stedet til Jesper Sylvest, Jægerspris, mens Johnny V. Nielsen, Roskilde, til fulde formåede at udnytte tumulten i starten til at erobre femtepladsen.
I kampen om Dansk Touringcar Challenge formåede Michael Carlsen trods udelukkelsen at udbygge sin føring, da han i finalen kørte sig op på syvendepladsen lige bag Thorkild Thyrring, der også brugte løbet på at avancere fra en dårlig startposition. Til gengæld scorede Michael Carlsens rival til titlen, John Nielsen, ikke points i finalen, da han valgte at køre i pit, efter at han senere i løbet også havde et sammenstød med Klaus Madsen.
Top-6 af kvalifikationsheatet
| Nr. | Kører | Bil | XT I kampen blandt konstruktørerne betød Jason Watts (kvalifikationen) og Klaus Madsens (race 1) to sejre, at Peugeot kunne udbygge sin føring betragteligt, idet John Nielsen og Thorkild Thyrring til sammen kun fik scoret 8,5 points til rivalen, Nissan.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Plac. | Mærke | Point |
| 1 | Peugeot | 132,0 |
| 2 | Nissan | 95,5 |
| 3 | Volkswagen | 64,0 |
| 4 | Citroën | 60,5 |
| 5 | BMW | 34,5 |
| 6 | Renault | 20,5 |
| 7 | Volvo | 11,5 |
| - | Fiat | 11,5 |
| 9 | Seat | 4,0 |
| 10 | Ford | 3,5 |
| 11 | Hyundai | 2,0 |
Den snævre og krævende bybane i Vancouver er og bliver en rigtig god bane for Franchitti. I 1998 var han også på pole-position og samme år vandt han også løbet. I det hele taget har det været en fremragende weekend for KOOL Green køreren. Han har nemlig konstant været hurtigst i Vancouver. Han var hurtigst i fredagens træning, fredagens 1. kvalifikation, lørdagens træning og så altså også i lørdagens 2. kvalifikation.
Man kan så håbe på, at det går bedre for Franchitti denne gang end det gjorde i det forrige løb på Road America, hvor han også startede fra pole-position. Her mistede han nemlig allerede førstepladsen lige efter starten, og senere udgik han så af løbet på omgang nr. 43 af de i alt 55.
KOOL Green kan i øvrigt glæde sig over, at de har to biler med helt i front, når starten går til dette års Molson Indy i Vancouver. Som førnævnt, så var Tracy nemlig kun 0,088 sekunder langsommere end hans team-kammerat. Og netop Tracy vandt jo løbet på Road America, så hold endelig et vågent øje med ham.
Penske Racing kan glæde sig over, at deres to brasilianske kørere, Gil de Ferran og Helio Castroneves, starter som henholdsvis nr. 3 og 4.
Den sidste i Top-5 blev columbianske Juan Pablo Montoya. Han havde ellers kun været 11. hurtigst efter fredagens 1. kvalifikation, men med en startplacering i Top-5, så er han bestemt ikke ude af billedet m.h.t. til et top-resultat - med mindre da, at motor, gearkasse eller andet svigter på hans Lola-Toyota Champ Car.
De øvrige i Top-10 startplaceringerne blev: Christian Fittipaldi, Cristiano da Matta, Michael Andretti, Max Papis og Roberto Moreno.
Jeg fik 25 sekunders straf for at have påbegyndt en overhaling under gul flagzone," sagde Sylvest med et træk på skuldrene.
Men det går virkelig godt med den nye bil, så i finalen kunne jeg køre mig op på en ottendeplads. Det eneste problem, som jeg havde, var at ruderne duggede, så jeg måtte gnide et lille hul i forruden, som jeg kunne kikke igennem.
I finalen blev sikkerhedsbilen indsat på femte omgang, da trioen Jens Andersen, Mike Legarth og Jørgen Weinreich holdt parkeret i sandet for enden af langsiden og måtte flyttes. Denne proces var lidt mere besværlig og varede syv omgange.
I finalen så det længe ud til, at Jørgen Weinreich ville fortsætte de flotte takter, men desværre havnede bilen pludselig i sandkassen for enden af langsiden.
”En split gik ud af gearstangen, og det betød, at jeg hverken kunne få den i andet eller fjerde gear,” forklarede Weinreich efter løbet. ”Da jeg bremsede for enden af langsiden, fik jeg den derfor ikke i gear, og så var bilen helt umulig at styre. Den skal simpelthen være i gear, for at man kan styre den, så jeg havnede i sandkassen, hvor der heldigvis ikke skete nogen særlig skade.”
Så snart kvalifikationsheatet var flaget af, blev den strandede Nissan Primera halet tilbage til pitten, hvor mekanikerne i hast fik udskiftet de ødelagte dele, og i allersidste øjeblik kunne den rød-hvide bil rulle ud til starten som den absolut sidste.
John Nielsen måtte starte løbet fra bageste startrække som nummer 22, men ikke desto mindre lykkedes ham i løbet af den tyve omgange lange finale at arbejde sig frem til en femteplads i mål. Den placering blev dog først kørt i hus efter en drabelig dyst med Peter Rasmussen, Broby, der længe havde sin Fiat Coupé med fremme i det fornemme selskab.
"Jeg er så lykkelig for den sejr, og det er faktisk Jason, som har lært mig at køre racerbil i regnvejr," sagde en tydelig bevæget Klaus Madsen, inden han fik laurbærkransen om halsen som en meget populær vinder.
"I starten af firserne var jeg med i en klasse, der hed Citroën AX GTI Cup, hvor man alle kørte i ens biler. Her kørte vi bl.a. et regnvejrsløb, hvor Jason deltog, og i det regnvejrsløb, hvor Jason blev etter og jeg toer, lærte han mig, hvordan man skal køre i regnvejr."
Jason Watt havde ellers ubesværet vundet dagens kvalifikationsløb, men da starten gik til finalen, var det Klaus Madsen, der kom bedst af sted med Watt efter sig.
"Jeg skulle starte i indersporet, der var meget vådt, og da selve starten gik, holdt bilen stille og bagdækkene stod bare og hoppede i vandet," forklarede Watt, mens Klaus Madsen var synligt tilfreds med sin gode start: "Jeg har haft problemer med mine starter, men jeg har lavet et andet koblingssystem til min Peugeot, og så har jeg samtidig trænet meget på at lave starter, og det hjalp mig i dag."
Jason Watt fulgte Klaus Madsen som en skygge, og på femte omgang dykkede han indenom den førende under en nedbremsning for enden af publikumslangsiden. I første omgang så det ud, som Watt var fremme i front, men i det næste sving øjnede Klaus Madsen en ny åbning, og han kom tilbage på førstepladsen i en duel, hvor de to Peugeoter gnubbede sidespejle. Men berøringen var ikke værre, end at Madsen og Watt bagefter kunne få en hjertelig snak om episoden. Selv om Jason Watt pressede på, så kunne han ikke siden true manden på førstepladsen, da han havde problemer med sit andetgear.
Klaus Madsen sejr betød, at han i den samlede stilling kunne avancere fra en ottende- til en femteplads, mens Jason Watt kunne rykke frem på en niendeplads efter at have været nummer 12 inden løbet. Med ved ringside var Lars-Christian Brask, som er vant til mange sejre for sit internationale team, der deltager i en lang række racerklasser i England.
"Jeg har aldrig været så nervøst til et race før," sagde teamejeren. "Jeg har aldrig været til et motorløb i Danmark før, og at jeg så kunne være til stede her ved Grand Prixet, hvor vi få vores første danske sejr, er simpelthen bare fantastisk."
I kampen om titlen i årets Dansk Touringcar Challenge fik Michael Carlsen, Vissenbjerg, udbygget sin føring med syv points. Godt nok var Peugeot-køreren ikke særlig konkurrencedygtig og måtte opgive at udfordre Pierre Legarths tredjeplads i finalen, men da hans værste rival til titlen, John Nielsen fra det rivaliserende McDonald's Nissan-team, havde en meget dårlig dag med tekniske uheld, er det fortsat den BP-støttede kører, som fører i mesterskabet.
| Plac. | Kører | Mærke | Tid | ||||||||||||||||||||||||||
AN DTC - Watt anker udelukkelseNår starten går til lørdagens femte afdeling af Dansk Touringcar Challenge, får Jason Watt, Herlev, alligevel lov til at starte fra pole position, efter at hans anke mod en udelukkelse har fået opsættende virkning.Efter den træning, hvor Jason Watt satte pole position, blev hans Peugeot 306 GTI kørt på rullefelt, hvor en måling viste en effekt på 228,7 hk. Problemer med den elektroniske vægt betød imidlertid, at man måtte udskyde vejningen af bilen til efter anden tidtagning, og her viste det sig, at bilen vejede 1.168 kg mod de 1.207 kg, som reglementets krav om 5,5 kg pr. hk foreskriver. Løbets dommere valgte derfor at udelukke Jason Watt fra tidtagning, hvilket betød, at han i første omgang skulle starte dagens løb fra bageste række. "Jeg har anket den afgørelse med den begrundelse, at der er tale om en procedurefejl," sagde Jason Watt, imens han underskrev sin skriftlige anke. "De vejer først bilen efter den anden tidtagning, og så regner man på det resultat, man får, hvor man trækker noget vægt fra. Samtidig kører man bilen på rullefelt igen, og denne gang måler den kun 220 hk." Jason Watts anke har fået opsættende virkning, og det betyder, at han nu alligevel får lov til at starte fra bedste startposition. Selve ankesagen skal behandles af Dansk Automobil Sports Unions Ankeudvalg, som dog først kan behandle sagen efter løbet. Går ankesaagen derfor Jason Watt imod, vil han miste sine eventuelle placeringer i lørdagens kvalifikationsheat og finale. BB Jason Watt, Herlev, starter på sin første pole position i Dansk Touringcar Challenge, når femte afdeling af DTC-serien køres ved 16-tiden lørdag eftermiddag. Det blev konklusionen efter en nervepirrende tidtagning, som fandt sted på en våd bane, der tørrede op, hvilket betød, at pole position konstant skiftede ejermand igennem den tyve minutter lange tidtagning. Men da det ternede flag faldt, var Watt hurtigst. | |||||||||||||||||||||||||||||
| Nr. | Kører | Bil | Bedste tid |
| 1. | Jason Watt | Peugeot 306 GTI | 53,496 |
| 2. | Michael Carlsen | Peugeot 306 GTI | 53,729 |
| 3. | Kristian Kolby | Renault Megane | 54,025 |
BB
| |||