Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
3.9.2005
 Schumi var heldig
 Raikkonen hurtigtst - Montoya på pole
 Italiens GP - 4. fri træning
 Italiens GP - 3. fri træning
 
2.9.2005
 Italiens GP - 2. fri træning
 Italiens GP - 1. fri træning
 

Hop til top3.9.2005

Schumi var heldig

M. Schumacher slap heldigt fra et uheld fredag i Parabolica kurven. En oversatsning kunne have kostet skift af motoren.

I et forsøg på at presse den noget haltende Ferrari til det yderste, pressede M. Schumacher Ferrarien så hårdt at han røg af i Parabolica kurven. Afkørslen forårsagede skader på hele den bagerste del af bilen. Da bilen kom tilbage i pitgaragen, skulle skaderne selvfølgelig undersøges. I første del af undersøgelsesfasen, frygtede man at der også skulle skiftes motor. Det kunne betyde at M. Schumacher ville blive sat meget langt tilbage i startfeltet.

Men da man kom til bunds, kunne alle ånde lettet op. Hele bagvognen skulle skiftes. Man gik endda så tæt på motoren at gearkassen også skulle skiftes. Motoren slap altså uden skader og skulle ikke skiftes, og M. Schumacher og alle i teamet kunne arbejde videre uden truslen om en dårligere startplacering.

PDL  


Hop til top
Raikkonen hurtigtst - Montoya på pole

Efter endnu et motorskifte, må Kimi Raikkonen endnu engang rykke ti felter tilbage når starten går, til Det Italienske Grand Prix i morgen. Men hos McLaren kan man trøste sig med at finnen alligevel satte hurtigste tid. Og da Juan Pablo Montoya samtidig var næsthurtigst blev frontplaceringen i teamet.

Det er jo langt fra første gang at Kimi Raikkonen har haft problemer med sin motor i år. Fra de andre gange hvor finnen er blevet rykket tilbage i feltet ved vi, at han ofte har haft en ret stor mængde benzin med i bilen. Og med det i tankerne virker hans tid som den hurtigste, endnu mere imponerende.

Længe så det ellers ud til at Ferrari måske havde lavet noget fornuftigt til dagens tidkørsel. Efter sin tidlige exit fra Det Tyrkiske Grand Prix, var Michael Schumacher en af de første på banen. At han var hurtigere end Williams kørerne og de sædvanlige sløve maskine bagerst i feltet, var ikke nogen overraskelse. Men han holdt også sin lillebror bag sig.

Tæt på kom Rubens Barrichello, men ikke tæt nok. Manden der fjernede mesteren fra pole var lidt overraskende Takuma Sato, der kørte en glimrende tid i sin BAR racer, på trods af, at det et par gange så vildt ud. Men japaneren holdt bilen på asfalten og lagde sig i front af feltet.

Da Jarno Trulli så ikke kunne slå den lille japaner, begyndte det for alvor at ligne noget for BAR teamet. Jenson Button kørte hurtigere end sin holdkammerat og kom dermed i front, og de eneste der nu manglede var de fire biler fra de to topteams.

Første mand på banen var Giancarlo Fisichella, der fejlede hele to steder på banen og endte bag Rubens Barrichello. Montoya derimod kørte en fantastisk tid og besatte så pole. Nu var der kun Fernando Alonso tilbage, der kunne true Montoya, for Raikkonen skulle jo ti pladser baglæns.

Alonso kæmpede en brav kamp rundt på Monza, men McLaren-Mercedes kombinationen er stærkere end Renault og Monza passer nu engang bedst til stærke motorer. Men alligevel var han nu ganske tæt på, den lille spaniol. Men Montoya beholdt sin pole position.

For Kimi Raikkonen var missionen enkelt - begræns skaden så meget som muligt. Og det må man sige at han fik gjort. En supertid blev det til, men altså ingen pole til finnen, der endnu engang kan se frem til et svært løb. Og tiden er for alvor ved at løbe ud for McLaren hvis de vil gøre sig håb om at slå Alonso og Renault i den samlede stilling.

Startopstillingen til i morgen lyder: Montoya på pole, foran Alonso. På anden række finder vi de to BAR racere med Button og Sato. Tredie række bliver Jarno Trulli foran Michael Schumacher. Fjerde række Barrichello og Fisichella. Ralf Schumacher starter på femte række foran David Coulthard - og så endelig kommer Kimi Raikkonen. Resten hedder Villeneuve, Klien, Webber, Massa, Pizzonia (der afløser Heidfeld), Monteiro, Doornbos, Karthikeyan og Albers.

MMT  


Hop til top
Italiens GP - 4. fri træning

Raikkonen var igen hurtigst. Alle fik forbedret deres tider. Forskellen mellem top og bund dog stadig den samme - lige under fire sekunder. Derimod faldt M. Schumacher meget tilbage.

Tiderne fra den fjerde fri træning:

Pos:Kører:Team:Tid:
1.K. RaikkonenMcLaren1:20.916
2.J. P. MontoyaMcLaren1:21.318
3.T. SatoBAR1:21.399
4.F. AlonsoRenault1:21.548
5.J. TrulliToyota1:21.884
6.G. FisichellaRenault1:21.951
7.M. WebberWilliams1:22.056
8.D. CoulthardRed Bull1:22.291
9.C. KlienRed Bull
PDL  


Hop til top
Italiens GP - 3. fri træning

Kimi Raikkonen var hurtigste mand i den første af lørdagens to træninger. M. Schumacher skilte de to McLaren kørere. På fjerde- og femtepladsen kom de to Renault kørere.

Tiderne fra den tredje fri træning:

Pos:Kører:Team:Tid:
1.K. RaikkonenMcLaren1:22.415
2.M. SchumacherFerrari1:22.560
3.J. P. MontoyaMcLaren1:22.676
4.F. AlonsoRenault1:22.867
5.G. FisichellaRenault1:22.900
6.M. WebberWilliams1:23.162
7.T. SatoBAR1:23.527
8.J. ButtonBAR1:23.875
9.R. SchumacherToyota1:23.898
PDL  


 

Hop til top2.9.2005

Italiens GP - 2. fri træning

Dagens anden fri træning strakte sig også over 60 minutter, her viste Toyota teamets testkører Ricardo Zonta teamet hurtigst. Danske Nicolas Kiesa var uheldig allerede på første omgang.

Luft: 32 o C.
Bane: 46 o C.

2. fri træning:
TidHændelse
14:00 For anden gang i dag tændes de grønne lamper i pitudkørslen på Monza banen for Formel 1 kørerne.

Straks kører de første kørere ud på banen, det er de la Rose, Kiesa, Zonta og Toccacelo - alle fire er testkørere!
14:01 Kiesa stopper ude på anden sektor allerede på sin 'out lap'!
Der er nu gule flag i det område af banen.
14:03 De første tider:
de la Rosa - 1:24,944 - 1. pl.
Zonta - 1:28,408 - 2. pl.
Toccacelo - 1:29,682 - 3. pl.

Liuzzi - 1:26,871 - 3. pl.
14:05 de la Rosa - 1:23,683 - 1. pl.

Der er nu 10 kørere på banen.
14:07 de la Rosa - 1:22,729 - 1. pl.
Zonta - 1:24,156 - 2. pl.
1,427 sek. skiller dem.

Doornbos - 1:26,703 - 4. pl.
14:09 de la Rosa - 1:22,458 - 1. pl.
Massa - 1:24,511 - 4. pl.
14:10 M.Schumacher - 1:25,064 - 5. pl.
Villeneuve - 1:25,517 - 6. pl.
14:11 Button - 1:24,045 - 3. pl.

Zonta - 1:23,534 - 2- pl.
Massa - 1:23,958 - 3. pl.

de la Rosa - 1:22,132 - 1. pl.
M.Schumacher - 1:23,708 - 4. pl.
AN  


Hop til top
Italiens GP - 1. fri træning

Formel 1 feltet er denne weekend tilbage på en af ældste Formel 1 baner i kalenderen - Monza banen i Italien - en af de to baner der har været med helt fra starten i 1950.
Dagens program for Formel 1 kørerne består af to frie træninger, og den første af kommer her.

Dagens to frie træninger strækker sig begge over 60 minutter, hvor kørerne samr testkørerne kan køre ubegrænset antal omgange - og såecielt testkørerne, der ikke skal spare på deres motore, plejer at være flittige under fredagenes testkørsler.

Netop det at teamne kan/må indsætte deres testkørere, præsentere os for det danske islæt i Formel 1 feltet - det er Nicolas Kiesa der i øjeblikket kører som testkører for Jordan teamet.
Men det kan meget vel blive sidste gang vi ser Kiesa i denne rolle, da det forlyder at han til Japans Grand Prix bliver udskiftet.

Vejret over Monza banen her ved den første fri trænings begyndelse er tør og solrigt, men en meget svag vind - temperaturene er følgende:
Luft: 29o C.
Bane: 31 o C.


TidHændelse
11:00 Nu tænder de grønne lamper i pitudkørslen.

Første mand på banen er Kiesa, han følges af Zonta, de la Rosa samt Liuzzi.
11:01 Nu kører også Doornbos, Toccacelo, Albers og Villeneuve ud på banen.
11:04 De otte kørere er nu alle tilbage i pitten, efter en enkelt installationsomgang.
11:06 Monteiro, Zonta, Raikkonen, Sato, Karthikeyan og Button på banen.
11:08 Coulthard på banen, mens alle de øvrige minus Zonta er kørt i pit igen.
11:09 Dagens første tid:
Zonta - 1:26,177

Massa og Montoya på banen.

Nu kører også Kiesa og de la Rosa på banen.
11:11 Zonta - 1:24,524
En forbedring på 1,653 sek.

Sato og Button er på banen igen.
AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk