Da man på tidspunktet ikke kunne skaffe de nødvendige reservedele, besluttede man at skaffe en afløser for Jason. Valget faldt her på Peter Elgaard, der var i Frankrig for at følge sønnen Casper. I hast blev der fremskaffet en licens til Elgaard sr. Men på grund af at Karsten Ree og Peter Elgaards tider kunne bilen ikke klare 110% reglen, har man søgt om dispensation for at deltage. Den har man fået og derfor starter Jason løbet i morgen fra bagerste position.
"Jeg er da glad for at vi overhovedet kommer til start, men selvfølgelig også lidt skuffet når man tager i betragtning af at jeg under træningen kørte samme tider som John Nielsen gjorde i den anden Panoz. Og da John nu starter som nummer 3, tja så er det jo lidt surt ik'." "Vi fandt ud af at den hydraulikpumpe der skal klare nedgearingen var monteret lidt skævt og det resulterede i at den gik alt for stramt, og derfor gav den op til sidst. Men vi har omdirigeret dens arbejde lidt, så den alligevel kan udføre det job den er sat til" udtaler Jason i telefonen fra Magny-Cours.
Jesper Carlsen kunne ikke finde farten i bilen, og selvom han kørte hurtigste træningstid fredag under regnvejr, så var det sværere at køre hurtigt under dagens to kvalifikationer, hvor banen var tør og temperaturerne var steget.
Til den anden kvalifikation crashede Carlsen med sin Palmer Audi-racer, der fik ødelagt det ene forhjul. Ikke alvorlige skader og bilen er klar til løbene søndag.
"Det var meget uheldigt, men ikke alvorligt. Det var i det sidste langsomme sving inden start/mål. Jeg oversatsede og røg af banen. Ærgerligt fordi jeg var på en utrolig hurtig runde, og var indstillet på at lave et 'die and fly' for at forbedre min tid," siger Jesper Carlsen, der på det tidspunkt var nummer fem i kvalifikationen.
Carlsen vil dog gøre alt for at kæmpe sig op igennem feltet i søndagens to løb, men umiddelbart ser det ud til at blive svært at hente ind i den samlede mesterskabsstilling.
"Bilen er hurtig så det skulle være muligt at hente nogle placeringer," siger Carlsen.
"Godt nok er vi et sekund efter den hurtigste Ferrari på pole position, men vi er bare en tiendedel af et sekund efter Mauro Baldi og Gary Formato på andenpladsen," fortæller Elgaard jr. fra det franske.
"Men i modsætning til Baldi og Formato har vi ikke brugt qualifiers til tidtagningen. Det har de, og det kan de naturligvis ikke gøre til løbet i morgen, så vi har et godt udgangspunkt. Vores Michelin-dæk er gode, og vi har arbejdet med det nye set-up, som virker godt."
Mens der således er gode chancer for, at Team Den Blå Avis' nummer et-bil med Super John og Elgaard kører sæsonens bedste resultat hjem, ser det knapt så godt ud for teamets andenvogn, der var anmeldt med Karsten Ree og Jason Watt. Kort før tidtagningen brød en af de hydralikpumper sammen, der gør det muligt for Watt lettere at geare ned, mens han samtidig bremser, men da det var meget svært at skaffe en reserve, måtte teamet i stedet kikke sig om efter en anden kører, som også kunne blive kvalificeret i bilen.
Valget faldt her på Peter Elgaard, der var i Frankrig for at følge sønnen Casper. I hast blev der fremskaffeten en licens til Elgaard sr., som sammen med Karsten Ree fik kvalificeret bilen til start som nummer tolv. Om Elgaard også kommer til at køre bilen i morgen på banen, hvor han for næsten tyve år siden opnåede et af sine flotteste langdistanceresultater sammen med Preben Kristoffersen, afhænger af, om man kan finde en ny hydralikpumpe. Lykkedes det, bliver det atter Jason Watt, der skal danne par med Karsten Ree.
Lørdagens tidtagningen til Sports Racing World Cup fandt i øvrigt sted i strålende solskin, og hvis dette vejr holder til i morgen, vil syvende afdeling af serien være det første SRWC-løb i mere end et år, som ikke finder sted i regnvejr.
Udvalgte resultater af tidtagningen
![]() | ||
Nr. | Kørere | Racer |
![]() | ||
1. | Christian Pescatori / David Terrien | Ferrari 333SP |
2. | Mauro Baldi / Gary Formato | Riley&Scott |
3. | John Nielsen / Casper Elgaard | Panoz |
![]() | ||
12. | Kasten Ree / Peter Elgaard | XT ![]() ![]() ![]() CART - Andretti hos KOOL Green i 2001I dag kom så bekræftelsen på en efterhånden længe kendt officiel hemmelighed - eller i hvert fald en forventning om samme. Michael Andretti kører også i CART næste år hos Team Motorola.Dette team er rent faktisk en del af KOOL Green teamet, så på en måde kan man godt sige, Andretti bliver team-kammerat med Dario Franchitti og Paul Tracy. Det "nye" Motorola team skal køre med en grundpakke bestående af Reynard chassis og Honda motor, og team-chef bliver Kim Green, der i år har været en fast bestanddel af KOOL Green. Første løb for det nye team bliver allerede i februar måned næste år, når den nye sæson starter på oval-banen i Rio de Janeiro. Denne dato kan dog godt ændre sig eftersom at den ikke er helt officiel endnu. XT ![]() ![]()
|