Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
30.9.2001
 Årets anden sejr til Hakkinen
 
29.9.2001
 Amerikansk pole til Michael Schumacher
 

Hop til top30.9.2001

Årets anden sejr til Hakkinen

Mika Hakkinen sejrede i et meget fascinerende og taktisk og yderst velgennemtænkt løb, der mindede meget om tidligere tiders sejre til Mika Hakkinen. Taktikken var klar: et sent og blot ét pitstop var alt hvad der skulle til for at den tidligere verdensmester kunne tage en flot sejr - blot ét løb har han tilbage inden han for en stund lægger hjelmen på hylden - måske ét år eller for altid.

Løbet blev præget af en del taktik, som gjorde at det var svært at tolke det endelige udfald af løbet førend vi nåede mod slutningen. Men det blev dog ikke så taktisk at det ene og alene handlede om det - overhalinger og tæt race blev der også plads til. Halvvejs i løbet forsvandt dog to udfordrere til sejren, da begge Williams-racere udgik halvvejs - med Montoya som det bedste kort til sejren. McLaren angreb fra lang distance med en god taktik - og understregede med al tydelighed at det ikke altid er den hurtigste bil der vinder!

Mika Hakkinen var ellers forinden løbet blevet fradømt sin andenplads på griden, fordi han helt åbenlyst havde kørt ud på banen mens der stadig var rødt flag på banen under morgenens warm-up - egentlig en meget fair og billig straf til finnen! Alle 22 kørere kom godt fra start da racerne rullede ud på opvarmningsomgangen, og alle linede også pænt op til start.

Starten blev ekstrem god for Rubens Barrichello der kørte sig op på 3. pladsen, mens Juan Pablo Montoya pressede hårdt på i starten mod det første sving, men måtte give sig da Michael Schumacher havde linien ind i svinget. Montoya kan dog ikke holde på og allerede på anden omgang kører Barrichello forbi og kommer op til holdkammeraten Michael Schumacher. Ganske som forventet blev føringen overladt til Barrichello, da brasilianeren jo skal forsøges at bringe i en position til at tage andenpladsen i mesterskabet.

Flere dueller var der også længere tilbage, og det kom blandt andet til at gå ud over Kimi Räikkönen. Tre mand på vej mod det samme sving ved siden af hinanden og finnen i midten, og så rykkede Nick Heidfeld ind foran og gav Räikkönen en på snuden.

Derefter begyndte det hele - næsten som vi kender det - at falde til ro. Barrichello holdt sig i front med en håndfuld sekunder ned til Michael Schumacher, mens der igen var 3-4 sekunder ned til Williams duoen, og efterfølgende en trio af Hakkinen, Coulthard og Heidfeld.

TV-seerne blev også vidne til en flot overhaling af Jean Alesi. Det kunne høres hvordan franskmanden fik et træk og slipstreamede sig forbi Fisichella - og det kunne bemærkes hvordan trækket og omdrejningerne dykkede da han trak ud i overhalingsbanen - og samme taktik blev benyttet omgangen efter hvor Jenson Button blev overhalet, mens Alesi nu var nummer 9. Og så nåede Alesi lige op på 342 km/t. ved den lejlighed. Flot, flot - og rart at følge!

Oppe foran er Rubens Barrichello helt i sin egen verden og fyrer den ene hurtige omgang af efter den anden. Afstanden ned til Schumacher har efter 20 omgange fået et hul på over 10 sekunder, mens Montoya og Ralf Schumacher så småt er ved at komme tættere på 2001-mesteren. Dette understreges af at Ralf Schumacher finder den hurtigste omgang frem af posen efter 22 omgange. Men en forklaring var der nok også - eftersom de første pitstops til Williams var undervejs og et godt tegn på at Ralf går efter to pitstops. Tyskeren holder dog længe i pitten - 12,5 sekunder. Der blev dog ikke fyldt så meget benzin i tankene, så det var mere fordi der blev fumlet noget i Williams-pitten!

Derefter var Ferrari klar til et pitstop for Rubens Barrichello der efterhånden var ved at nå ind i trafikken - også to stop var oplagt til brasilianeren. 8,6 sekunder til Barrichello - og nu ventedes der blot på at Michael Schumacher og Montoya ville åbne op for hvad der var deres strategi - samt ikke mindst McLaren der dog så ud til kun at være i stand til at 'angribe' fra lang afstand, altså med en 1-stop strategi fra pladser efter de førende.

Imens kunne vi følge en spændende duel me

BB  


 

Hop til top29.9.2001

Amerikansk pole til Michael Schumacher

Det kunne meget vel være sidste gang vi oplevede det spil i Formel 1. Kampen om den hurtigste tid stod mellem to af 1990'ernes største profiler - Michael Schumacher og Mika Hakkinen, hvor sidstnævnte som bekendt holder pause fra Formel 1 efter denne sæson. I den klassiske duel, blev det dog Michael Schumacher der trak det længste strå.

Dermed sikrede Michael Schumacher sig pole for andet år i træk på Indianapolis. Kvalifikationen gik efter det samme mønster som vi har været vant til at se - der sker ikke noget den første halve time, fordi alle venter på alle. Og sådan blev det da også. Da der så endelig kom lidt action viste det sig at Williams også ville være med i kampen om de forreste pladser. Ralf Schumacher og Montoya kunne profitere af deres stærke BMW-motorer, men i sidste ende kunne de dog ikke matche Hakkinen og Schumacher.

De to kørere duellerede intenst - i første omgang var det Hakkinen der havde et marginalt overtag. Men som vi har set det så mange gange før, så havde Schumacher lige lidt mere at hive op af posen når det gælder. Men der er meget tæt blandt de forreste - således skal Williams næppe afskrives totalt. Der var gode overraskelser imellem. Nick Heidfeld med fremme på 6. pladsen må siges at være et godt resultat. Skuffende er det derimod at David Coulthard blot er nummer 7. Hans nærmeste rival i mesterskabet, Rubens Barrichello starter som nummer 5. Hos Jordan var der ikke meget der skilte de to kørere - Trulli var blot 0,002 sekund hurtigere end holdkammeraten Jean Alesi. Jenson Button overraskede meget fornemt, ved at blive nummer 10. Totalt skuffende må det siges at BAR-teamets indsat har været - især for Jacques Villeneuve. Canadieren skal blot starte som nummer 18! Også Jaguar har tabt terræn og ligger i den tunge ende.

Men der er lagt op til et meget spændende løb - og det vil være fornemt hvis vi kunne få en sidste duel på banen mellem Hakkinen og Schumacher. Løbet køres i morgen klokken 20.00 dansk tid.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk