Især da mekanikerne afprøvede Thomas' eget set up på teamkammeratens bil. Så nu er det Thomas' set up, som er i begge biler og det har også fået mekanikernes øjne op for det unge talent fra det kolde Nord. De har nemlig tidligere haft lidt problemer med at styre to biler, men det går nu.
Mekanikerne fandt også ud af, at de støddæmpere de har brugt gennem hele sæsonen, slet ikke dur. Så der blev sat nye støddæmpere på, lavet gearkasse og det fik biler til at komme virkelig op i fart, så det var lige før de havde slået banerekorden!
Så det var en rigtig positiv test for Thomas. Vi må håbe løbet på søndag bliver lige så positivt!
Her ses Kris Nissen's teamkollega, Christian Abt, i regnvejret på Lausitzring.
"Det var synd - Lausitzring er et pragtfuldt anlæg, men den nye asfalt kunne simpelt hen ikke abrorbere regnen. Efter 10 omgange bag Safety Car'en i første løb besluttede man at stoppe, og andet løb blev slet ikke startet", fortæller Kris Nissen fra Tyskland. "Der bliver ikke uddelt point for de 10 omgange vi nåede at køre, og der er endnu ikke taget stilling til om der skal afvikles et erstatningsløb".
| Plac. | Kører | Mærke | Point | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 1 | Michael Carlsen | Peugeot | 115 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 2 | John Nielsen | Nissan | 85 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 3 | Michael Schröter | Volkswagen | 78 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 4 | Jesper Sylvest | Citroën | 77,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 5 | Pierre Legarth | Peugeot | 69 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 6 | Jason Watt | Peugeot | 57 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 7 | Klaus Madsen | Peugeot | 56,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 8 | Thorkild Thyrring | Nissan | 44,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 9 | Mike Legarth | BMW | 40,5 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
AN Dette års Molson Indy i canadiske Vancouver tilhørte helt og holdent Dario Fanchitti. Han kørte dominerende og stabilt. Men alligevel var det hans team-kammerat, Paul Tracy, der løb af med sejren, og dermed var den 3. sejr i denne sæson til ham en kendsgerning.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Nr. | Kører | Bil | XT I kampen blandt konstruktørerne betød Jason Watts (kvalifikationen) og Klaus Madsens (race 1) to sejre, at Peugeot kunne udbygge sin føring betragteligt, idet John Nielsen og Thorkild Thyrring til sammen kun fik scoret 8,5 points til rivalen, Nissan.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Plac. | Mærke | Point |
| 1 | Peugeot | 132,0 |
| 2 | Nissan | 95,5 |
| 3 | Volkswagen | 64,0 |
| 4 | Citroën | 60,5 |
| 5 | BMW | 34,5 |
| 6 | Renault | 20,5 |
| 7 | Volvo | 11,5 |
| - | Fiat | 11,5 |
| 9 | Seat | 4,0 |
| 10 | Ford | 3,5 |
| 11 | Hyundai | 2,0 |
Den snævre og krævende bybane i Vancouver er og bliver en rigtig god bane for Franchitti. I 1998 var han også på pole-position og samme år vandt han også løbet. I det hele taget har det været en fremragende weekend for KOOL Green køreren. Han har nemlig konstant været hurtigst i Vancouver. Han var hurtigst i fredagens træning, fredagens 1. kvalifikation, lørdagens træning og så altså også i lørdagens 2. kvalifikation.
Man kan så håbe på, at det går bedre for Franchitti denne gang end det gjorde i det forrige løb på Road America, hvor han også startede fra pole-position. Her mistede han nemlig allerede førstepladsen lige efter starten, og senere udgik han så af løbet på omgang nr. 43 af de i alt 55.
KOOL Green kan i øvrigt glæde sig over, at de har to biler med helt i front, når starten går til dette års Molson Indy i Vancouver. Som førnævnt, så var Tracy nemlig kun 0,088 sekunder langsommere end hans team-kammerat. Og netop Tracy vandt jo løbet på Road America, så hold endelig et vågent øje med ham.
Penske Racing kan glæde sig over, at deres to brasilianske kørere, Gil de Ferran og Helio Castroneves, starter som henholdsvis nr. 3 og 4.
Den sidste i Top-5 blev columbianske Juan Pablo Montoya. Han havde ellers kun været 11. hurtigst efter fredagens 1. kvalifikation, men med en startplacering i Top-5, så er han bestemt ikke ude af billedet m.h.t. til et top-resultat - med mindre da, at motor, gearkasse eller andet svigter på hans Lola-Toyota Champ Car.
De øvrige i Top-10 startplaceringerne blev: Christian Fittipaldi, Cristiano da Matta, Michael Andretti, Max Papis og Roberto Moreno.
Jeg fik 25 sekunders straf for at have påbegyndt en overhaling under gul flagzone," sagde Sylvest med et træk på skuldrene.
Men det går virkelig godt med den nye bil, så i finalen kunne jeg køre mig op på en ottendeplads. Det eneste problem, som jeg havde, var at ruderne duggede, så jeg måtte gnide et lille hul i forruden, som jeg kunne kikke igennem.
I finalen blev sikkerhedsbilen indsat på femte omgang, da trioen Jens Andersen, Mike Legarth og Jørgen Weinreich holdt parkeret i sandet for enden af langsiden og måtte flyttes. Denne proces var lidt mere besværlig og varede syv omgange.
I finalen så det længe ud til, at Jørgen Weinreich ville fortsætte de flotte takter, men desværre havnede bilen pludselig i sandkassen for enden af langsiden.
”En split gik ud af gearstangen, og det betød, at jeg hverken kunne få den i andet eller fjerde gear,” forklarede Weinreich efter løbet. ”Da jeg bremsede for enden af langsiden, fik jeg den derfor ikke i gear, og så var bilen helt umulig at styre. Den skal simpelthen være i gear, for at man kan styre den, så jeg havnede i sandkassen, hvor der heldigvis ikke skete nogen særlig skade.”
Så snart kvalifikationsheatet var flaget af, blev den strandede Nissan Primera halet tilbage til pitten, hvor mekanikerne i hast fik udskiftet de ødelagte dele, og i allersidste øjeblik kunne den rød-hvide bil rulle ud til starten som den absolut sidste.
John Nielsen måtte starte løbet fra bageste startrække som nummer 22, men ikke desto mindre lykkedes ham i løbet af den tyve omgange lange finale at arbejde sig frem til en femteplads i mål. Den placering blev dog først kørt i hus efter en drabelig dyst med Peter Rasmussen, Broby, der længe havde sin Fiat Coupé med fremme i det fornemme selskab.
"Jeg er så lykkelig for den sejr, og det er faktisk Jason, som har lært mig at køre racerbil i regnvejr," sagde en tydelig bevæget Klaus Madsen, inden han fik laurbærkransen om halsen som en meget populær vinder.
"I starten af firserne var jeg med i en klasse, der hed Citroën AX GTI Cup, hvor man alle kørte i ens biler. Her kørte vi bl.a. et regnvejrsløb, hvor Jason deltog, og i det regnvejrsløb, hvor Jason blev etter og jeg toer, lærte han mig, hvordan man skal køre i regnvejr."
Jason Watt havde ellers ubesværet vundet dagens kvalifikationsløb, men da starten gik til finalen, var det Klaus Madsen, der kom bedst af sted med Watt efter sig.
"Jeg skulle starte i indersporet, der var meget vådt, og da selve starten gik, holdt bilen stille og bagdækkene stod bare og hoppede i vandet," forklarede Watt, mens Klaus Madsen var synligt tilfreds med sin gode start: "Jeg har haft problemer med mine starter, men jeg har lavet et andet koblingssystem til min Peugeot, og så har jeg samtidig trænet meget på at lave starter, og det hjalp mig i dag."
Jason Watt fulgte Klaus Madsen som en skygge, og på femte omgang dykkede han indenom den førende under en nedbremsning for enden af publikumslangsiden. I første omgang så det ud, som Watt var fremme i front, men i det næste sving øjnede Klaus Madsen en ny åbning, og han kom tilbage på førstepladsen i en duel, hvor de to Peugeoter gnubbede sidespejle. Men berøringen var ikke værre, end at Madsen og Watt bagefter kunne få en hjertelig snak om episoden. Selv om Jason Watt pressede på, så kunne han ikke siden true manden på førstepladsen, da han havde problemer med sit andetgear.
Klaus Madsen sejr betød, at han i den samlede stilling kunne avancere fra en ottende- til en femteplads, mens Jason Watt kunne rykke frem på en niendeplads efter at have været nummer 12 inden løbet. Med ved ringside var Lars-Christian Brask, som er vant til mange sejre for sit internationale team, der deltager i en lang række racerklasser i England.
"Jeg har aldrig været så nervøst til et race før," sagde teamejeren. "Jeg har aldrig været til et motorløb i Danmark før, og at jeg så kunne være til stede her ved Grand Prixet, hvor vi få vores første danske sejr, er simpelthen bare fantastisk."
I kampen om titlen i årets Dansk Touringcar Challenge fik Michael Carlsen, Vissenbjerg, udbygget sin føring med syv points. Godt nok var Peugeot-køreren ikke særlig konkurrencedygtig og måtte opgive at udfordre Pierre Legarths tredjeplads i finalen, men da hans værste rival til titlen, John Nielsen fra det rivaliserende McDonald's Nissan-team, havde en meget dårlig dag med tekniske uheld, er det fortsat den BP-støttede kører, som fører i mesterskabet.
| Plac. | Kører | Mærke | Tid |
AN
| |||