Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
4.9.2000
 DTC - Serwin tester
 DTM - Regnvejr aflyste Nissens race
 DTC - Stillingen i mesterskabet
 CART - Hjemmebane sejr til Tracy
 
3.9.2000
 DTC - Populær sejr til Jason Watt
 DTC - Stillingen i mesterskabet
 CART - Franchitti på pole-position i Vancouver
 DTC - Jesper Sylvest kikkede gennem duggen
 DTC - Safety car i brug to gange
 DTC - Sort uheld for Jørgen Weinreich
 DTC - McDonald's Nissan-mekanikerne arbejdede effektivt
 DTC - Klaus Madsen gav Team Brask populær sejr
 

Hop til top4.9.2000

DTC - Serwin tester

Thomas Serwin testede sidste uge sin DTC Ford Focus på Hockenheim. Det var en rigtig god test til trods for, at trækakslen gik efter to omgange, men derefter fandt de et rigtigt godt set up til bilerne.

Især da mekanikerne afprøvede Thomas' eget set up på teamkammeratens bil. Så nu er det Thomas' set up, som er i begge biler og det har også fået mekanikernes øjne op for det unge talent fra det kolde Nord. De har nemlig tidligere haft lidt problemer med at styre to biler, men det går nu.

Mekanikerne fandt også ud af, at de støddæmpere de har brugt gennem hele sæsonen, slet ikke dur. Så der blev sat nye støddæmpere på, lavet gearkasse og det fik biler til at komme virkelig op i fart, så det var lige før de havde slået banerekorden!

Så det var en rigtig positiv test for Thomas. Vi må håbe løbet på søndag bliver lige så positivt!

MEL  


Hop til top
DTM - Regnvejr aflyste Nissens race

Sjette afdeling af det tyske standartvogns mesterskab, DTM 2000, blev søndag aflyst på grund af regnvejr. Løbet skulle være afviklet på den helt nye Lausitzring 130 km. syd for Berlin, men heftig regn tvang arrangørene til at aflyse.


Her ses Kris Nissen's teamkollega, Christian Abt, i regnvejret på Lausitzring.

"Det var synd - Lausitzring er et pragtfuldt anlæg, men den nye asfalt kunne simpelt hen ikke abrorbere regnen. Efter 10 omgange bag Safety Car'en i første løb besluttede man at stoppe, og andet løb blev slet ikke startet", fortæller Kris Nissen fra Tyskland. "Der bliver ikke uddelt point for de 10 omgange vi nåede at køre, og der er endnu ikke taget stilling til om der skal afvikles et erstatningsløb".

AN  


Hop til top
DTC - Stillingen i mesterskabet

Efter weekendens to afdelinger af DTC (Dansk Touring Challenge) på Jyllandsringen, så er stillingen i mesterskabet nu følgende.

Plac.KørerMærkePoint
1Michael CarlsenPeugeot115
2John NielsenNissan85
3Michael SchröterVolkswagen78
4Jesper SylvestCitroën77,5
5Pierre LegarthPeugeot69
6Jason WattPeugeot57
7Klaus MadsenPeugeot56,5
8Thorkild ThyrringNissan44,5
9Mike LegarthBMW40,5
AN  


Hop til top
CART - Hjemmebane sejr til Tracy

Dette års Molson Indy i canadiske Vancouver tilhørte helt og holdent Dario Fanchitti. Han kørte dominerende og stabilt. Men alligevel var det hans team-kammerat, Paul Tracy, der løb af med sejren, og dermed var den 3. sejr i denne sæson til ham en kendsgerning.


Paul Tracy på vej mod sejren i Molson Indy

Hvor dominerende Franchitti virkelig var, skal ses i lyset af, at han førte de 50 første omgang ud af i alt 90. Hans tidsmargin ned til Tracy, der på dette tidspunkt lå på en 2. plads., var godt og vel 8 - 10 sekunder. Under normale omstændigheder burde det jo være margin nok i forbindelse med et pit-stop, men Franchitti's 2. og sidste pit-stop, var katastrofalt. Han stallede nemlig Honda-motoren, og dermed var vejen til sejr pludselig åbnet for Tracy.

Han havde indtil dette tidspunkt også kørt et fremragende løb. Han lod sig ikke mærke af, at bag ham nærmest strøg bilerne af banen, ind i dækbarrierer eller ramlede sammen med en anden bil. Nå ja, sådan føltes det i hvert fald på de første 20 omgange, hvor der var ikke mindre end 4 Full-course yellows.

For de to KOOL Green team-kammerater havde det ikke den helt store betydning, for når løbet igen blev givet frit, ja så oparbejdede de igen stille og roligt igen et komfortabelt forspring. Da Tracy endelig var kommet forbi Franchitti, ja så blev han nok så pænt på hans 2. plads. Måske var det ikke helt frivilligt, men nok nærmere team-ordre. Netop de to har jo tidligere været "lidt" for ivrige, hvis man nu skal beskrive det på en pæn måde, og det sidste, som deres team-chef, Barry Green, ønskede at se, var endnu engang, at begge de to udgik af løbet p.g.a. en kollision.

Mexicanske Adrian Fernandez kørte ligeledes et meget flot løb. Det er dermed 5. løb i træk, at han slutter i Top-6.

De to brasilianere, Christian Fittipaldi og Gil de Ferran, sluttede som henholdsvis nr. 4 og 5.

Columbianske Juan Pablo Montoya lå en overgang på 3. pladsen, men som sædvanlig, kunne man næsten fristes til at sige, måtte han udgå af løbet p.g.a. tekniske problemer. Det blev til kun 67 omgange i Vancouver for Montoya.

Der er dog ingen tvivl om, at dagens mest skuffede kører i det canadiske, var Michael Andretti. Her skal huske på de mange Full-course yellow perioder i starten af løbet. Set i lyset af disse, så satsede Newman/Hass teamet med kun 1 pit-stop i modsætning til de andre teams, der primært havde 2 pit-stops. Netop denne satsning betød, at Andretti var nødt til at køre meget økonomisk, hvorfor han i store dele af løbet lå på en omkring en 6. - 8. plads. 2 omgange før mål var det dog slut med brændstoffet, og han måtte udgå. Han fører dog stadig mesterskabet med en pointscore på 126, men med sejren er Tracy nu kun 6 point efter.


Her ses Paul Tracy i midten af vinder trioen.

Det næste løb i FedEx CART serien er Honda Grand Prix of Monterey, der køres allerede i næste weekend, søndag d. 10. september.

www.cart.dk

XT  


 

Hop til top3.9.2000

DTC - Populær sejr til Jason Watt

Jublen på Jyllands-Ringens tilskuerpladser ville ingen ende tage, da Jason Watt søndag strøg i mål som vinder af sjette afdeling af Dansk Touringcar Challenge ved Duckhams Grand Prix Danmark. Den tidligere formel 3000-kører, der blev lam i benene efter en motorcykelulykke i oktober, vandt sin første sejr i DTC efter en hård og tæt kamp med først teamkammeraten Pierre Legarth, Vejen, og siden Michael Schröter, Grindsted.

”Jeg har med sejren bevist, at jeg med mine hænder kan gøre 99 % af det, som jeg tidligere kunne med både hænder og fødder,” sagde en lykkelig Watt efter sejren.

”For mig selv var det stort, for allerede da jeg første gang sad i min Peugeot, vidste jeg, at jeg kunne vinde på den rigtige dag. Men det betyder også meget for mig på en anden måde, da det er vigtigt at blive accepteret som en ligeværdig chauffør, og at man ikke tager hensyn til mig.”


Resultatet af løbet på JyllandsRingen var meget populært - Watt er tilbage som løbsvinder

I det indeledende kvalifikationsheat havde det knebet for Jason Watt at være konkurrencedygtig. Over de 12 omgange var det kun lykkedes ham at avancere en enkelt placering til syvendepladsen, men da starten skulle gå til den altafgørende finale, befandt Watt sig på en femteplads. Forklaringen var den, at både Klaus Madsen, Vallensbæk Strand, og Michael Carlsen, Vissenbjerg, var blevet henvist til bageste startrække efter at have overhalet John Nielsen under en gul flagzone.

”Jeg har ikke set det gule flag, og hvis jeg havde set det, så ville jeg ikke have gjort det,” forklarede en skuffet Michael Carlsen bagefter. ”John holdt helt op med at køre, og Klaus og mig kørte simpelthen på hver sin side af ham. Men hvis jeg har overhalet i gul flagzone, så accepterer jeg naturligvis at blive udelukket.”

I finalen kom Jason Watt fra start som nummer fire efter Pierre Legarth, Mike Legarth, Vamdrup, og John Nielsen, men da de to sidstnævnte kolliderede ved afslutningen af første omgang, befandt Watt sig pludselig bag sin førende teamkammerat, Pierre Legarth.

”Pierre kørte meget defensivt, for han havde brugt sine fordæk for hurtigt. Men det var fair kørsel, og han kunne se, at jeg var hurtigere og lod mig slippe forbi,” sagde Jason, der på de sidste omgange atter blev presset, denne gang af Michael Schröter. Volkswagen Golf-køreren var ligeledes avanceret op gennem feltet i det dramatiske løb, men selv om han på et tidspunkt var tæt nok på Jason Watt til at komme med et angreb, så måtte han til sidst opgive at holde grebet i ham.

Efter at have vundet kvalifikationsheatet så Pierre Legarth længe ud til at tage tredjepladsen, men den gik i stedet til Jesper Sylvest, Jægerspris, mens Johnny V. Nielsen, Roskilde, til fulde formåede at udnytte tumulten i starten til at erobre femtepladsen.

I kampen om Dansk Touringcar Challenge formåede Michael Carlsen trods udelukkelsen at udbygge sin føring, da han i finalen kørte sig op på syvendepladsen lige bag Thorkild Thyrring, der også brugte løbet på at avancere fra en dårlig startposition. Til gengæld scorede Michael Carlsens rival til titlen, John Nielsen, ikke points i finalen, da han valgte at køre i pit, efter at han senere i løbet også havde et sammenstød med Klaus Madsen.

Top-6 af kvalifikationsheatet

Nr.KørerBilXT  


Hop til top
DTC - Stillingen i mesterskabet

I kampen blandt konstruktørerne betød Jason Watts (kvalifikationen) og Klaus Madsens (race 1) to sejre, at Peugeot kunne udbygge sin føring betragteligt, idet John Nielsen og Thorkild Thyrring til sammen kun fik scoret 8,5 points til rivalen, Nissan.

Her er stillingen i mesterskabet efter race 1:
Plac.MærkePoint
1Peugeot132,0
2Nissan95,5
3Volkswagen64,0
4Citroën60,5
5BMW34,5
6Renault20,5
7Volvo11,5
-Fiat11,5
9Seat4,0
10Ford3,5
11Hyundai2,0

XT  


Hop til top
CART - Franchitti på pole-position i Vancouver

Skotske Dario Franchitti er for 2. løb i træk i denne sæson på pole-position. I lørdagens 2. kvalifikation var han igen hurtigst af alle selvom hans team-kammerat, canadiske Paul Tracy, var meget tæt på. Han var nemlig kun 0,088 sekunder langsommere end skotten.

Den snævre og krævende bybane i Vancouver er og bliver en rigtig god bane for Franchitti. I 1998 var han også på pole-position og samme år vandt han også løbet. I det hele taget har det været en fremragende weekend for KOOL Green køreren. Han har nemlig konstant været hurtigst i Vancouver. Han var hurtigst i fredagens træning, fredagens 1. kvalifikation, lørdagens træning og så altså også i lørdagens 2. kvalifikation.

Man kan så håbe på, at det går bedre for Franchitti denne gang end det gjorde i det forrige løb på Road America, hvor han også startede fra pole-position. Her mistede han nemlig allerede førstepladsen lige efter starten, og senere udgik han så af løbet på omgang nr. 43 af de i alt 55.

KOOL Green kan i øvrigt glæde sig over, at de har to biler med helt i front, når starten går til dette års Molson Indy i Vancouver. Som førnævnt, så var Tracy nemlig kun 0,088 sekunder langsommere end hans team-kammerat. Og netop Tracy vandt jo løbet på Road America, så hold endelig et vågent øje med ham.

Penske Racing kan glæde sig over, at deres to brasilianske kørere, Gil de Ferran og Helio Castroneves, starter som henholdsvis nr. 3 og 4.

Den sidste i Top-5 blev columbianske Juan Pablo Montoya. Han havde ellers kun været 11. hurtigst efter fredagens 1. kvalifikation, men med en startplacering i Top-5, så er han bestemt ikke ude af billedet m.h.t. til et top-resultat - med mindre da, at motor, gearkasse eller andet svigter på hans Lola-Toyota Champ Car.

De øvrige i Top-10 startplaceringerne blev: Christian Fittipaldi, Cristiano da Matta, Michael Andretti, Max Papis og Roberto Moreno.

www.cart.dk

XT  


Hop til top
DTC - Jesper Sylvest kikkede gennem duggen

Jesper Sylvest, Jægerspris, måtte starte dagens kvalifikationsheat fra bageste række i sin "gamle" Citroën Xsara Coupé, da gearkassen var gået i stykker i hans nye bil. Alligevel lykkedes det ham at køre over målstregen blandt de seks første, men da starten skulle gå til finalen, befandt Sylvest sig atter på én af de bageste pladser i feltet.

Jeg fik 25 sekunders straf for at have påbegyndt en overhaling under gul flagzone," sagde Sylvest med et træk på skuldrene.

Men det går virkelig godt med den nye bil, så i finalen kunne jeg køre mig op på en ottendeplads. Det eneste problem, som jeg havde, var at ruderne duggede, så jeg måtte gnide et lille hul i forruden, som jeg kunne kikke igennem.

AN  


Hop til top
DTC - Safety car i brug to gange

Hele to gange måtte løbsledelsen indsætte en safety car under de to løb for Dansk Touringcar Challenge, som fandt sted i øsende regnvejr. Første gang skete efter syv omgange i kvalifikationsheatet, hvor Jyllands-Ringens sandkasser efterhånden var blevet fyldt op med biler, der havde forladt den våde asfalt. Efter tre omgange var der klar bane igen, og safety car'en kunne forlade banen.

I finalen blev sikkerhedsbilen indsat på femte omgang, da trioen Jens Andersen, Mike Legarth og Jørgen Weinreich holdt parkeret i sandet for enden af langsiden og måtte flyttes. Denne proces var lidt mere besværlig og varede syv omgange.

AN  


Hop til top
DTC - Sort uheld for Jørgen Weinreich

Lørdagens regnvejr var lige noget, der passede Jørgen Weinreich. Hammel-køreren var startet kvalifikationsheatet fra en skuffende startplacering som nummer 18, men efter en kanonstart var den Valvoline-støttede Seat Cordoba snart med i top 10, hvor den langsomt, men sikkert åd konkurrenterne én efter én. Efter tolv omgange kunne den lille VVS-mand blive flaget af på en imponerende femteplads, der samtidig udløste årets fire første points til både ham og Seat.

I finalen så det længe ud til, at Jørgen Weinreich ville fortsætte de flotte takter, men desværre havnede bilen pludselig i sandkassen for enden af langsiden.

”En split gik ud af gearstangen, og det betød, at jeg hverken kunne få den i andet eller fjerde gear,” forklarede Weinreich efter løbet. ”Da jeg bremsede for enden af langsiden, fik jeg den derfor ikke i gear, og så var bilen helt umulig at styre. Den skal simpelthen være i gear, for at man kan styre den, så jeg havnede i sandkassen, hvor der heldigvis ikke skete nogen særlig skade.”

AN  


Hop til top
DTC - McDonald's Nissan-mekanikerne arbejdede effektivt

At John Nielsen kunne slutte dagens finaleheat i DTC på en femteplads, kunne den professionelle veteran ikke mindst takke sine effektive mekanikere i McDonald's Nissan-teamet for. Allerede på anden omgang af kvalifikationsheatet måtte Super John ufrivilligt parkere sin Primera i græsset, da en trækaksel var gået i stykker.

Så snart kvalifikationsheatet var flaget af, blev den strandede Nissan Primera halet tilbage til pitten, hvor mekanikerne i hast fik udskiftet de ødelagte dele, og i allersidste øjeblik kunne den rød-hvide bil rulle ud til starten som den absolut sidste.

John Nielsen måtte starte løbet fra bageste startrække som nummer 22, men ikke desto mindre lykkedes ham i løbet af den tyve omgange lange finale at arbejde sig frem til en femteplads i mål. Den placering blev dog først kørt i hus efter en drabelig dyst med Peter Rasmussen, Broby, der længe havde sin Fiat Coupé med fremme i det fornemme selskab.

AN  


Hop til top
DTC - Klaus Madsen gav Team Brask populær sejr

En ny mand kunne lørdag for første gang bestige skamlen som vinder af et løb i Dansk Touringcar Challenge. Det var Klaus Madsen, Vallensbæk Strand, der på Jyllands-Ringen vandt årets femte afdeling ved Duckhams Grand Prix Danmark efter en meget tæt og hård kamp med Jason Watt, Herlev. Sejren var ikke blot Klaus Madsens første i DTC-sammenhæng. For hans team, Team Brask, der ejes af London-danskeren Lars-Christian Brask, var der også tale om den første sejr på dansk grund efter adskillige succeser i England.

"Jeg er så lykkelig for den sejr, og det er faktisk Jason, som har lært mig at køre racerbil i regnvejr," sagde en tydelig bevæget Klaus Madsen, inden han fik laurbærkransen om halsen som en meget populær vinder.

"I starten af firserne var jeg med i en klasse, der hed Citroën AX GTI Cup, hvor man alle kørte i ens biler. Her kørte vi bl.a. et regnvejrsløb, hvor Jason deltog, og i det regnvejrsløb, hvor Jason blev etter og jeg toer, lærte han mig, hvordan man skal køre i regnvejr."

Jason Watt havde ellers ubesværet vundet dagens kvalifikationsløb, men da starten gik til finalen, var det Klaus Madsen, der kom bedst af sted med Watt efter sig.

"Jeg skulle starte i indersporet, der var meget vådt, og da selve starten gik, holdt bilen stille og bagdækkene stod bare og hoppede i vandet," forklarede Watt, mens Klaus Madsen var synligt tilfreds med sin gode start: "Jeg har haft problemer med mine starter, men jeg har lavet et andet koblingssystem til min Peugeot, og så har jeg samtidig trænet meget på at lave starter, og det hjalp mig i dag."

Jason Watt fulgte Klaus Madsen som en skygge, og på femte omgang dykkede han indenom den førende under en nedbremsning for enden af publikumslangsiden. I første omgang så det ud, som Watt var fremme i front, men i det næste sving øjnede Klaus Madsen en ny åbning, og han kom tilbage på førstepladsen i en duel, hvor de to Peugeoter gnubbede sidespejle. Men berøringen var ikke værre, end at Madsen og Watt bagefter kunne få en hjertelig snak om episoden. Selv om Jason Watt pressede på, så kunne han ikke siden true manden på førstepladsen, da han havde problemer med sit andetgear.

Klaus Madsen sejr betød, at han i den samlede stilling kunne avancere fra en ottende- til en femteplads, mens Jason Watt kunne rykke frem på en niendeplads efter at have været nummer 12 inden løbet. Med ved ringside var Lars-Christian Brask, som er vant til mange sejre for sit internationale team, der deltager i en lang række racerklasser i England.

"Jeg har aldrig været så nervøst til et race før," sagde teamejeren. "Jeg har aldrig været til et motorløb i Danmark før, og at jeg så kunne være til stede her ved Grand Prixet, hvor vi få vores første danske sejr, er simpelthen bare fantastisk."

I kampen om titlen i årets Dansk Touringcar Challenge fik Michael Carlsen, Vissenbjerg, udbygget sin føring med syv points. Godt nok var Peugeot-køreren ikke særlig konkurrencedygtig og måtte opgive at udfordre Pierre Legarths tredjeplads i finalen, men da hans værste rival til titlen, John Nielsen fra det rivaliserende McDonald's Nissan-team, havde en meget dårlig dag med tekniske uheld, er det fortsat den BP-støttede kører, som fører i mesterskabet.

Plac.KørerMærkeTid
AN  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk