Craig Pollock var langt i forhandlingerne med Tom Walkinshaw om at erhverve sig Arrows teamet. Men Tom Walkinshaw har valgt at satse på et andet tilbud. Det lader Craig Pollock tilbage uden et team. Tidligere i år blev han som bekendt "gået" fra BAR teamet hvor dog forsat er menigt bestyrelsesmedlem. Samtidigt skal han også varetage Jacques Villeneuves interesser i sin egenskab af at være manager for JV.
Lige så snart det blev kendt at Pollock var ude af billedet hos Arrows, gik spekulationerne igen. Craig Pollock og Minardi? Efter den store interesse havde mange den ide at Craig Pollock kunne være interesseret i et andet team. Det afviser Craig Pollock på det kraftigste.
"Nej, det tror jeg absolut ikke. Denne ide er dødfødt. Skal man starte noget i dag, skal der være en stor bilfabrik med, ellers er det så godt som dødsdømt fra starten. Arrows var vel den sidste egentlige mulighed. I øjeblikket har jeg ingen interesse for Minardi, jeg ønsker ikke at overtage de mange italienske problemer. At skære igennem i England er vanskeligt, men ikke så vanskeligt som i Italien. Og jeg kan ikke tale italiensk."
Dermed skulle det være ganske vist at Paul Stoddart ikke skal vente nogen hjælp fra den side.
De nye modeller til næste sæson er på vej. Der er gang i tegnebordene og CAD programmerne rundt omkring. Hos Ferrari har man været i gang længe. Faktisk lige så snart man kunne se at nu var den ved at være hjemme for i år, gik man i gang. Man har for lang tid siden - i Formel 1 terminologi - flyttet flere og flere resurser og mandskab over på udviklingen af den nye bil.
Ross Brawn:
"Tidsskemaet er stort set det samme som sidste år, men vi har været i stand til at flytte flere resurser over på den nye tidligere end forventet grundet succesen med F2002. Vi har faktisk i lang tid brugt næsten alle resurser på den nye. Og allerede nu ser det rigtig godt ud. Jeg er dog også sikker på at både McLaren og Williams arbejder meget med deres nye. Sidste års bil var rigtig god, dette års bil er endnu mere perfekt, og hvor langt kan vi egentlig nå? Udviklingen går selvfølgelig i retning af flere hestekræfter. Og jo flere hestekræfter jo mere greb kan man få fordi det giver større muligheder for en bedre aerodynamik og downforce. Der udvikles hele tiden forbedringer på aerodynamikken. Vi venter os igen meget af den nye bil."
Det er den første test efter forbudet mod test i august. De hurtigste tider blev af gode grunde sat før det kraftige regnvejr der også bød på en god omgang torden. Først omkring klokken 15.00 var banen igen nogenlunde fremkommelig at anvende. Stort set alle teams kommer til testen, undtagen Arrows der jo er i store problemer.
Ferrari: Schumacher arbejdede med set-up og dæk. Han fortsætter arbejdet i dag.
Michael Schumacher var hurtigst på den regnvåde Monza-bane
(Foto: Ferrari)
BAR: Teamet har igen fået Anthony Davidson tilbage som testkører, og han satte noget overraskende den næstbedste tid. Også Patrick Lemarie var langt fremme, hvilket ikke plejer at være normalt.
Williams: Dagen gik ikke helt efter bogen for Williams. Ralf Schumacher stod blandt andet for en ødelagt motor, samt yderligere et andet teknisk problem. Marc Gene fortsatte sit vanlige testarbejde og sluttede 3er på dagen. Teamet arbejder frem mod det kommende Grand Prix på banen.
Sauber: Heidfeld kørte sig ind på en 4. plads - lige lidt under et sekund fra den bedste tid. "Vi har taget et skridt frem i set-up på denne bane af alle som kræver mindst downforce. Teamet er i god form til testen og vi fortsætter med at udvikle hvis vejret bliver godt i morgen," sagde Nick Heidfeld. Teamet har især fokus på aerodynamik og bremser.
Renault: Button og Trulli endte på dagen som nummer 7 og 8. De brugte regnvejret til at teste Michelins seneste regnvejrsdæk - som der er ønsket meget af. "Vejret gjorde det selvfølgelig svært ved den første testdag. Begge kørere var dog i stand til at gennemføre en aerodynamisk evolution til morgen, mens de om eftermiddagen fik den første smag af Michelins seneste regnvejrsdæk," siger Mike Gascoyne.
Trulli fik prøvet den seneste udgave af Michelins regnvejrsdæk
(Foto: Renault F1)
Toyota: Det var testkørernes dag for Toyota - hverken Salo eller McNish var i aktion. Bedste kører for det japanske mærke var Ryan Briscoe foran franskmanden Stephane Sarrazin. Briscoe udarbejdede data til at lægge strategi, og ellers teste launccontrol systemet på den våde bane. Sarrazin prøvede nye aerodynamiske dele, blandt andet en ny frontvinge. Allan McNish træder til i dag og kører test sammen med Sarrazin.
Minardi: David Saelens var rosinen i pølseenden med en tid langt fra alle andre - han nåede så også kun at køre i regnvejr. Den belgiske testkører nød at få en tur i en Formel 1-racer. Alex Yoong og Mark Webber deler raceren de kommende dage.
Testtider fra Monza, tirsdag den 3. september 2002
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. | ||||||||||||||||||||||||
BB Det var godt nyt for Jos Verstappen at Toyota valgte at opsige deres kontrakter med Mika Salo og Allan McNish. Olivier Panis har fået det ene sæde, men hvad med det andet?Ifølge uofficielle kilder skulle Verstappen være blevet kontaktet af Toyota og angiveligt har de ført flere samtaler i den seneste tid. Det er dog ikke kommet noget decideret officielt fra nogen af parterne. Fakta er dog at Jos Verstappen og hans manager, Huub Rothengatter, var på Spa i weekenden og havde mange små samtaler kørende rundt omkring i paddock. Rothengatter er dog ret optimistisk mht. næste sæson. Ifølge Verstappens egen hjemmeside er der nok noget på vej. Huub Rothengatter: PDL Det lille KL Minardi Asiatech team testede i går både på Monza, sammen med næsten hele Formel 1 feltet, og på Fiorano banen som de havde helt for sig selv.
På Ferrari's private testbane Fiorano testede Minardi teamet med den rusiske Formel 3000 kører Sergey Zlobin samt teamets italienske testkører Matteo Bobbi.
For Zlobin, der normalt kører i Formel 3000 serien var det Formel 1 debut, og Bobbi var med som hans vejleder, 'kørelærer' og målestok.
Sergey Zlobin udtalte efter testen:
Også teamets testkører Matteo Bobbi var på banen, og han udtalte efter dagens testkørsler:
Teamchef Gian Carlo Minard var tilfreds med testen og kommenterede den således:
Tirsdagens tider på Fiorano:
Tilsammenligning kan nævnes at Ferrari køreren Michael Schumacher's bedste tid på banen inden renoveringen var 0:58,620. AN I går startede Formel 1 testkørslerne igen efter ca. en måneds pause der har været i dem, og Scuderia Ferrari Marlboro testede både på Monza og Paul Ricard.
På den franske bane Poul Ricard eller Le Castellet som den også kaldes, testede Ferrari's testkører, Luca Badoer, i ensom majestæt.
Luft temp.:22 - 24C. Luca Badoer fortsætter testkørslerne på Paul Ricard i dag. AN 3.9.2002 Nu er det nok! Siger Bernie..Bernie Ecclestone har efterhånden mistet tålmodigheden med OrangeArrows formel 1-teamet. I weekenden missede det økonomisk plagede team det tredje løb i denne sæson, og FIA har nu krævet at få en officiel, skriftlig forklaring på udeblivelserne. OrangeArrows har påberåbt sig 'force majeure', og mener dermed at have undskyldt sig for deres manglende tilstædeværelse. Arrows-overhovedet Tom Walkinshaw udtaler, at deltagelse i Grand Prix'erne seriøst vil påvirke deres forsøg på at sælge til interesserede investorer.Men det er Ecclestone ikke umiddelbart tilfreds med. Teamet skal således bevise'force majeure', ellers er chancerne for at Arrows kan fortsætte i serien meget små: "Det var allerede nok for et par løb siden," sagde han for nylig, "Men nu må vi se hvad der sker. De siger de ikke er her grundet force majeure, at det er ude af deres kontrol, og hvis de kan bevise det, har de måske en chance for at blive. Hvis ikke, vil de sikkert være tilstede på Monza", siger den karismatiske F1-guru. Ud af de seneste fem løb, har OrangeArrows kun kørt i to, og et af dem, det britiske Grand Prix, var røget i vasken, hvis ikke Walkinshaw selv havde betalt for Cosworth V10'erne. En indtil videre unavngiven amerikansk investor kan blive deres redning, men det burde allerede have været på plads fredagen inden det belgiske Grand Prix - teamets juridiske bagland rådede OrangeArrows til ikke at stille op til løbet. Bo Skovfoged XT Alex Yoong kører - formentlig - det italienske grand prix. Efter at have siddet på bænken i de seneste to løb, vil Malaysias Alex Yoong atter sidde i en European Minardi i det italienske grand prix den 15. september. Englænderen Anthony Davidson overtog ellers sædet, efter at en ikke overbevisende Yoong var endt uden for 107% reglen i to løb.
I søndags offentliggjorde teamchef Paul Stoddart så, at Yoong atter ville være at finde i teamet i de sidste tre løb - i Italien, USA og Japan. Næsten samtidig kom en pressemeddelelse om, at Yoong fra slutningen af denne sæson er fyret fra teamet - som kører i hvert fald. Stoddart kunne nu afsløre, at Yoong vil være involveret i teamet næste år. "Alex vil være involveret, men vil ikke køre løb," sagde Stoddart. "Jeg er lidt sjov når det kommer til kørerne - når de først er i teamet, er de en del af familien." Næste sæson, rygtes det, har Davidson en god chance for at køre for Stoddart - hvis ikke Toyota tager ham ombord. Også Justin Wilson er på tale, men den lange englænder har problemer med at få sig knækket sammen til at passe i en Formel 1.
Bo Skovfoged XT Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|