Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
5.9.2000
 Tom K hædres i hjembyen
 ALMS - Corvettes første sejr
 ALMS - Panoz tester 4 liters motor
 
4.9.2000
 DTC - Serwin tester
 DTM - Regnvejr aflyste Nissens race
 DTC - Stillingen i mesterskabet
 CART - Hjemmebane sejr til Tracy
 

Hop til top5.9.2000

Tom K hædres i hjembyen

Nu kan der snart ikke være flere hædersbevisninger at give Tom Kristensen. I weekenden modtog han således to af slagsen, begge fra hans hjemby Hobro. Tom var ikke ubekendt med, at han lørdag eftermiddag skulle hædres fra den store scene på byens festplads, hvor han skulle overdrages en hæderspris fra kommunen. Det kom imidlertid bag på ham, at han allerede om formiddagen blev bortført til byens mest kendte attraktion, vikingeborgen Fyrkat, hvor han fik en sort sæk om hovedet og ført ned i Fyrkat Møllegårds kalkede kældre.
"Jeg var lidt nervøs, for jeg blev først ført ad en rute, der var mere snørklet end Jyllands-Ringen," fortæller Tom.
"Til sidst blev jeg hjulpet ned af en stejl trappe og kunne pludselig høre en masse mumlen. Så blev jeg bænket, og hætten blev trukket af mig. Jeg var i et lille middelalderlokale med levende lys og en masse mennesker omkring mig. Foran mig stod en kutteklædt ældre herre med gråsprængte tindinger og Air Titanium-briller. Jeg blev helt nervøs ved dette syn, for jeg genkendte straks herren som min tidligere frisør, og han havde taget en ordentlig svend af en ragekniv med sig, nemlig et sværd på en meters længde. Jeg kom helt i tvivl, om jeg havde glemt at betale for at få trukket krøllerne ud af mit hår i 1997, men det viste sig i stedet, at vi var midt i en ceremoni. Jeg blev slået til æresskytte af en nystiftet vikingeorden, der har til formål at fremme kendskabet til Hobro by ude i den vide verden. Det var lige dele ceremoni og humor. Herefter fik alle de fremmødte, der kom fra søsterorganisationen Fyrkatlauget, en solid gibbernakker i form af et krus mjød. Det vakte derfor spontan glæde, da jeg kunne fortælle, at jeg kører rundt med en øldrikkende viking på min hjelm i BTCC!"

Få timer senere var Kristensen igen i centrum, denne gang på den såkaldte Ambu-plads i Hobro, hvor der var byfest (festen har navn efter en indsamling i 1920'erne, da byen skulle have samlet sammen til sin første ambulance). Byrådet havde nemlig valgt at hædre verdens mest kendte hobroenser med en mindeflise, og den blev afsløret fra den store koncert-scene foran 400 mennesker i plørende regnvejr. Inskriptionen lyder:

Hobro kommunes hæderspris Racerkøreren Tom Kristensen Vinder af Le Mans i 1997 og 2000

Borgmester Erlann Christiansen forklarede i sin tale lidt om, hvorfor byrådet har valgt at give Tom denne hædersgave:
"Du går for at være verdens bedste allround-kører, og havde du ikke været dansker, havde du befundet dig i toppen af Formel 1. Men for os er det endnu mere værd, at du på trods af en lang række internationale sejre har bevaret begge ben på jorden. Du er stadig den samme Tom, som da du drog ud i verden. Tak for det, tak fordi du er så strålende en ambassadør for byen og held og lykke med din fremtidige karriere. Kør nu forsigtigt," sagde borgmesteren, der i parentes selv er vognmand og kender lidt til fart.
Herefter takkede Tom for de pæne ord og forsikrede, at en pris som denne betød mindst lige så meget som en Le Mans-sejr.
"Hele min verden udspringer af mine venner, familie og omgangskreds i Hobro, og det har altid været en stor styrke for mig at føle den opbakning, jeg får fra byen," sagde byens helt blandt andet.
Mindepladen vil blive lagt ned på byens torv senere på efteråret.

tomkristensen.com

XT  


Hop til top
ALMS - Corvettes første sejr

7. afdeling af den Amerikanske ALMS serie blev igår kørt på Texas Motor Speedway. Dette skulle vise sig at blive glædens dag for den Amerikanske Corvette C5-R. Det lykkedes for første gang for denne bil at vinde GTS klassen i et ALMS løb. De slog ærkerivalerne fra ORECA Viper teamet


Her den Chevrolet Corvette C5-R, der vandt GTS klassen, kørt af Fellows og Pilgrim.

Løbet varede 2 timer og 3 kvarter, og Corvette nummer 3 førte hovedparten af dette løb.

Hos GM er man meget tilfreds med Corvettens første sejr, og det giver selvfølgeligt fornyet håb om at kunne gøre sig gældende i det kommende Le Mans løb.

Hos Corvette siger man at sejren i Texas var meget afgørende for dem.
Dette skyldes at der ikke havde været kørt ALMS løb på denne bane før, og ORECA havde derfor ikke en mængde data med hjemme fra. Alle startede fra scratch og Corvetten var bedst.

GRAND PRIX OF TEXAS - ALMS Round 7:
Plac.KørereMærkeDist.
1Pirro/Biela Audi R8 127 omg.
2McNish/Capello Audi R8 + 12,673 sek.
3Magnussen/Brabham Panoz LMP+ 1 omg.
4Lehto/Müller BMW LMR + 3 omg.
5Gounon/Auberlen BMW LMR + 3 omg.
6O’Connel/Katoh Panoz LMP+ 4 omg.
7<
XT  


Hop til top
ALMS - Panoz tester 4 liters motor

Jeg har hørt fra pålidelig kilde, at der er blevet testet en helt ny Panoz 4 liter motor på Donington. Det fantastiske ved dette er at det efter sigende er danske John Nielsen der har rullet i et "gammelt" chassis med den nye motor.

Den nye V8 motor er sammen et helt nyt chassis, Panoz bud på en seriøs konkurrent til Audi i den Amerikanske ALMS serie & på Le Mans i 2001.

Dette kan måske komme Karsten Ree og team Den Blå Avis til gode. Reglerne for den kommende ALMS sæson bliver formodentligt sådan at fabriks teams bliver tvunget til at sælge tilsvarende biler, hvis der er købere hertil.

Racing Tours

XT  


 

Hop til top4.9.2000

DTC - Serwin tester

Thomas Serwin testede sidste uge sin DTC Ford Focus på Hockenheim. Det var en rigtig god test til trods for, at trækakslen gik efter to omgange, men derefter fandt de et rigtigt godt set up til bilerne.

Især da mekanikerne afprøvede Thomas' eget set up på teamkammeratens bil. Så nu er det Thomas' set up, som er i begge biler og det har også fået mekanikernes øjne op for det unge talent fra det kolde Nord. De har nemlig tidligere haft lidt problemer med at styre to biler, men det går nu.

Mekanikerne fandt også ud af, at de støddæmpere de har brugt gennem hele sæsonen, slet ikke dur. Så der blev sat nye støddæmpere på, lavet gearkasse og det fik biler til at komme virkelig op i fart, så det var lige før de havde slået banerekorden!

Så det var en rigtig positiv test for Thomas. Vi må håbe løbet på søndag bliver lige så positivt!

MEL  


Hop til top
DTM - Regnvejr aflyste Nissens race

Sjette afdeling af det tyske standartvogns mesterskab, DTM 2000, blev søndag aflyst på grund af regnvejr. Løbet skulle være afviklet på den helt nye Lausitzring 130 km. syd for Berlin, men heftig regn tvang arrangørene til at aflyse.


Her ses Kris Nissen's teamkollega, Christian Abt, i regnvejret på Lausitzring.

"Det var synd - Lausitzring er et pragtfuldt anlæg, men den nye asfalt kunne simpelt hen ikke abrorbere regnen. Efter 10 omgange bag Safety Car'en i første løb besluttede man at stoppe, og andet løb blev slet ikke startet", fortæller Kris Nissen fra Tyskland. "Der bliver ikke uddelt point for de 10 omgange vi nåede at køre, og der er endnu ikke taget stilling til om der skal afvikles et erstatningsløb".

AN  


Hop til top
DTC - Stillingen i mesterskabet

Efter weekendens to afdelinger af DTC (Dansk Touring Challenge) på Jyllandsringen, så er stillingen i mesterskabet nu følgende.

Plac.KørerMærkePoint
1Michael CarlsenPeugeot115
2John NielsenNissan85
3Michael SchröterVolkswagen78
4Jesper SylvestCitroën77,5
5Pierre LegarthPeugeot69
6Jason WattPeugeot57
7Klaus MadsenPeugeot56,5
8Thorkild ThyrringNissan44,5
9Mike LegarthBMW40,5
AN  


Hop til top
CART - Hjemmebane sejr til Tracy

Dette års Molson Indy i canadiske Vancouver tilhørte helt og holdent Dario Fanchitti. Han kørte dominerende og stabilt. Men alligevel var det hans team-kammerat, Paul Tracy, der løb af med sejren, og dermed var den 3. sejr i denne sæson til ham en kendsgerning.


Paul Tracy på vej mod sejren i Molson Indy

Hvor dominerende Franchitti virkelig var, skal ses i lyset af, at han førte de 50 første omgang ud af i alt 90. Hans tidsmargin ned til Tracy, der på dette tidspunkt lå på en 2. plads., var godt og vel 8 - 10 sekunder. Under normale omstændigheder burde det jo være margin nok i forbindelse med et pit-stop, men Franchitti's 2. og sidste pit-stop, var katastrofalt. Han stallede nemlig Honda-motoren, og dermed var vejen til sejr pludselig åbnet for Tracy.

Han havde indtil dette tidspunkt også kørt et fremragende løb. Han lod sig ikke mærke af, at bag ham nærmest strøg bilerne af banen, ind i dækbarrierer eller ramlede sammen med en anden bil. Nå ja, sådan føltes det i hvert fald på de første 20 omgange, hvor der var ikke mindre end 4 Full-course yellows.

For de to KOOL Green team-kammerater havde det ikke den helt store betydning, for når løbet igen blev givet frit, ja så oparbejdede de igen stille og roligt igen et komfortabelt forspring. Da Tracy endelig var kommet forbi Franchitti, ja så blev han nok så pænt på hans 2. plads. Måske var det ikke helt frivilligt, men nok nærmere team-ordre. Netop de to har jo tidligere været "lidt" for ivrige, hvis man nu skal beskrive det på en pæn måde, og det sidste, som deres team-chef, Barry Green, ønskede at se, var endnu engang, at begge de to udgik af løbet p.g.a. en kollision.

Mexicanske Adrian Fernandez kørte ligeledes et meget flot løb. Det er dermed 5. løb i træk, at han slutter i Top-6.

De to brasilianere, Christian Fittipaldi og Gil de Ferran, sluttede som henholdsvis nr. 4 og 5.

Columbianske Juan Pablo Montoya lå en overgang på 3. pladsen, men som sædvanlig, kunne man næsten fristes til at sige, måtte han udgå af løbet p.g.a. tekniske problemer. Det blev til kun 67 omgange i Vancouver for Montoya.

Der er dog ingen tvivl om, at dagens mest skuffede kører i det canadiske, var Michael Andretti. Her skal huske på de mange Full-course yellow perioder i starten af løbet. Set i lyset af disse, så satsede Newman/Hass teamet med kun 1 pit-stop i modsætning til de andre teams, der primært havde 2 pit-stops. Netop denne satsning betød, at Andretti var nødt til at køre meget økonomisk, hvorfor han i store dele af løbet lå på en omkring en 6. - 8. plads. 2 omgange før mål var det dog slut med brændstoffet, og han måtte udgå. Han fører dog stadig mesterskabet med en pointscore på 126, men med sejren er Tracy nu kun 6 point efter.


Her ses Paul Tracy i midten af vinder trioen.

Det næste løb i FedEx CART serien er Honda Grand Prix of Monterey, der køres allerede i næste weekend, søndag d. 10. september.

www.cart.dk

XT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk