Få timer senere var Kristensen igen i centrum, denne gang på den såkaldte Ambu-plads i Hobro, hvor der var byfest (festen har navn efter en indsamling i 1920'erne, da byen skulle have samlet sammen til sin første ambulance). Byrådet havde nemlig valgt at hædre verdens mest kendte hobroenser med en mindeflise, og den blev afsløret fra den store koncert-scene foran 400 mennesker i plørende regnvejr. Inskriptionen lyder:
Hobro kommunes hæderspris Racerkøreren Tom Kristensen Vinder af Le Mans i 1997 og 2000
Borgmester Erlann Christiansen forklarede i sin tale lidt om, hvorfor
byrådet har valgt at give Tom denne hædersgave:
"Du går for at være verdens bedste allround-kører, og havde du ikke
været dansker, havde du befundet dig i toppen af Formel 1. Men for os er
det endnu mere værd, at du på trods af en lang række internationale sejre
har bevaret begge ben på jorden. Du er stadig den samme Tom, som da du
drog ud i verden. Tak for det, tak fordi du er så strålende en ambassadør
for byen og held og lykke med din fremtidige karriere. Kør nu forsigtigt,"
sagde borgmesteren, der i parentes selv er vognmand og kender lidt til
fart.
Herefter takkede Tom for de pæne ord og forsikrede, at en pris som
denne betød mindst lige så meget som en Le Mans-sejr.
"Hele min verden udspringer af mine venner, familie og omgangskreds i
Hobro, og det har altid været en stor styrke for mig at føle den
opbakning, jeg får fra byen," sagde byens helt blandt andet.
Mindepladen vil blive lagt ned på byens torv senere på efteråret.
Her den Chevrolet Corvette C5-R, der vandt GTS klassen, kørt af Fellows og Pilgrim.
Løbet varede 2 timer og 3 kvarter, og Corvette nummer 3 førte hovedparten af dette løb.
Hos GM er man meget tilfreds med Corvettens første sejr, og det giver selvfølgeligt fornyet håb om at kunne gøre sig gældende i det kommende Le Mans løb.
Hos Corvette siger man at sejren i Texas var meget afgørende for dem.
Dette skyldes at der ikke havde været kørt ALMS løb på denne bane før, og ORECA havde derfor ikke en mængde data med hjemme fra. Alle startede fra scratch og Corvetten var bedst.
GRAND PRIX OF TEXAS - ALMS Round 7:
![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Plac. | Kørere | Mærke | Dist. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 | Pirro/Biela | Audi R8 | 127 omg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | McNish/Capello | Audi R8 | + 12,673 sek. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Magnussen/Brabham | Panoz LMP | + 1 omg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Lehto/Müller | BMW LMR | + 3 omg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Gounon/Auberlen | BMW LMR | + 3 omg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | O’Connel/Katoh | Panoz LMP | + 4 omg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7< XT Jeg har hørt fra pålidelig kilde, at der er blevet testet en helt ny Panoz 4 liter motor på Donington. Det fantastiske ved dette er at det efter sigende er danske John Nielsen der har rullet i et "gammelt" chassis med den nye motor.
Den nye V8 motor er sammen et helt nyt chassis, Panoz bud på en seriøs konkurrent til Audi i den Amerikanske ALMS serie & på Le Mans i 2001. Dette kan måske komme Karsten Ree og team Den Blå Avis til gode. Reglerne for den kommende ALMS sæson bliver formodentligt sådan at fabriks teams bliver tvunget til at sælge tilsvarende biler, hvis der er købere hertil. XT ![]() ![]() ![]() DTC - Serwin testerThomas Serwin testede sidste uge sin DTC Ford Focus på Hockenheim. Det var en rigtig god test til trods for, at trækakslen gik efter to omgange, men derefter fandt de et rigtigt godt set up til bilerne.Især da mekanikerne afprøvede Thomas' eget set up på teamkammeratens bil. Så nu er det Thomas' set up, som er i begge biler og det har også fået mekanikernes øjne op for det unge talent fra det kolde Nord. De har nemlig tidligere haft lidt problemer med at styre to biler, men det går nu. Mekanikerne fandt også ud af, at de støddæmpere de har brugt gennem hele sæsonen, slet ikke dur. Så der blev sat nye støddæmpere på, lavet gearkasse og det fik biler til at komme virkelig op i fart, så det var lige før de havde slået banerekorden! Så det var en rigtig positiv test for Thomas. Vi må håbe løbet på søndag bliver lige så positivt! MEL Sjette afdeling af det tyske standartvogns mesterskab, DTM 2000, blev søndag aflyst på grund af regnvejr. Løbet skulle være afviklet på den helt nye Lausitzring 130 km. syd for Berlin, men heftig regn tvang arrangørene til at aflyse.
"Det var synd - Lausitzring er et pragtfuldt anlæg, men den nye asfalt kunne simpelt hen ikke abrorbere regnen. Efter 10 omgange bag Safety Car'en i første løb besluttede man at stoppe, og andet løb blev slet ikke startet", fortæller Kris Nissen fra Tyskland. "Der bliver ikke uddelt point for de 10 omgange vi nåede at køre, og der er endnu ikke taget stilling til om der skal afvikles et erstatningsløb". AN Efter weekendens to afdelinger af DTC (Dansk Touring Challenge) på Jyllandsringen, så er stillingen i mesterskabet nu følgende.
|