Onsdag var den anden testdag af tre på Mugello banen i Italien. Til forskel fra tirsdag var det i går tørvejr. Da man startede onsdag var banen stadig våd efter nattens regn, den tørrede dog op i løbet af formiddagen. Vejret var overskyet, men det var varmt. Banetemperaturen nåede op på 32 graders varme.
Onsdag mødte også Minardi op. Et nyt talent, Piccini skulle teste. Og selvfølgelig var teamets nye kører Alex Yoong også med ved testen. Rubens Barrichello var igen hurtigst da dagen var omme. Ferrari havde sat dagen af til at Barrichello skulle gennemføre en fuld løbsdistance. Det vil på Mugello sige ca. 80 omgange. Barrichello satte dagens hurtigste tid, men til forskel fra tirsdag, hvor der var ret stor forskel på Barrichello og de andre, så har BAR teamets ene testkører, Takuma Sato, fået kørt sig ind på banen. Kun 21/1000 sek. adskilte ham fra Barrichello. Og det endda til trods for at Sato havde adskillige problemer med bilen. Sato er en ung mand med succes. Han har netop vundet det britiske F3 mesterskab. Olivier Panis kørte i den anden BAR bil. Han testede bl.a. en ny mekanisk servostyring. Den elektriske servostyring som benyttes i år, bliver forbudt til næste sæson.
Jean Alesi var igen ene om at repræsentere Jordan. Men det var en dårlig dag. Problemer med både motor og hjulophæng gjorde at Alesi ikke fik gennemført det planlagte program. Han nøjedes i stedet med at arbejde med setup på bilen.
Minardi var tilstede med 2 biler. Meget fokus var der selvfølgelig på Alex Yoong. Han debuterer i Formel 1 ved det kommende italienske Grand Prix. Men det blev ikke til så meget. Store problemer med gearkassen gjorde at han kun fik kørt i alt 25 omgange. Den tid han fik på banen blev udnyttet til at øve starter, samt udføre nogle små dæktest. Noget som er rimeligt væsentligt når han skal debutere.
Torsdag vil Rubens Barrichello blive erstattet af Michael Schumacher. Forberedelserne til det italienske Grand Prix er i fuld gang, og mon ikke nogle af de indsamlede data også kan konverteres til brug ved det amerikanske Grand Prix. Torsdag vil være sidste testdag på Mugello. Ferrari tester også på Fiorano.
Helt som vanligt så lægger serien ud i Australien og slutter i Japan, og der er ligesom i år 17 løb i serien.
Men der er da sket et par små justeringer.
Englands og Frankrigs Grand Prix'er er byttet om i rækkefølgen.
Kun en uge efter Frankrigs Grand Prix køres Tysklands Grand Prix, og så er der 3 uger "sommerferie", før det igen går løs.
Hvad angår alle løfterne/truslerne om at flytte et eller flere Grand Prix løb ud af Europa, så er det ikke blevet noget i denne omgang.
Der har ellers hængt trusler både over Englands og Belgiens Grand Prix'er.
Formel 1 kalender 2002:
Nr. | Dato | Bane | Grand Prix |
1 | 03-03-2002 | Melbourne | Australien |
2 | 17-03-2002 | Sepang | Malaysia |
3 | 31-03-2002 | Interlagos | Brasilien |
4 | 14-04-2002 | Imola | San Marino |
5 | 28-04-2002 | Barcelona | Spanien |
6 | 12-05-2002 | A1-Ring | Østrig |
7 | 26-05-2002 | Monte Carlo | Monaco |
8 | AN 5.9.2001 Marc Gene vil bliveForud for denne sæson valgte Marc Gene at gå til Williams for at blive testkører. Teamet har haft stor succes, og spanieren har fået masser af erfaring som han ikke ville have fået hos Minardi.Da Gene skiftede fra at være grand prix-kører til i stedet at blive testkører, var det en stor beslutning for ham. Og nu er han klar på at tage et år mere som testkører for at øge erfaringen og dermed være et emne som Formel 1-kører igen. "Det er ikke blevet bekræftet, men begge parter ønsker at fortsætte. Chancen for at blive kører for Williams kommer ikke så ofte, og det er muligt for mig hvis jeg fortsætter med at teste næste år, selvom intet er sikkert da intet team planlægger så langt ud i fremtiden," siger Gene og viser at han gør sig forhåbning om at køre for teamet. Men heri står Gene dog ikke stærkt, eftersom Williams allerede har tre kørere tilknyttet teamet og det er tvivlsomt om han har en chance. Men han ventes at tage et år mere som testkører, og så kan det jo være at andre teams vil have fat i ham! BB Tirsdag startede man en ny omgang tests. Mugello banen ligger asfalt til en omgang tests for Ferrari, Jordan og BAR. Den første dag var en noget blandet fornøjelse.Ferrari havde sendt Rubens Barrichello ud på Mugello banens asfalt. Et meget omskifteligt vejr med regn det meste af eftermiddagen, gjorde at alle tre teams måtte ændre testprogram. Barrichello arbejde mest med setup af bilen. Ligeledes gennemførte man i samarbejde med Bridgestone en dæktest. Derudover blev der øvet starter. Jordan sendte Jean Alesi. Formiddagen brugte han på at finde et set up til banen, og på at teste ændringer ved bremserne. Om eftermiddagen brugte man regnvejret til at fin justere launch kontrollen så man har et program der passer endnu bedre til starter i regnvejr. Alesi forsætter testen onsdag og torsdag, mens Ricardo Zonta vil teste på Vairano. BAR havde to uerfarne kørere med til Mugello den første dag. Testkørerne Anthony Davidson og Takuma Sato fik fornøjelsen den første dag. Sato kommer frisk fra den engelske F 3 serie hvor han i weekenden vandt serien på Thruxton. Pga. vejret blev det dog til begrænset test for begge kørere. Begge kørere brugte formiddagen til at køre sig ind på banen. Og Davidson nåede ikke mere end det. Ved afslutningen af formiddagens test kørte han af banen og ødelagde bilen. Heldigvis skete der ikke noget med Davidson. Sato forsatte om eftermiddagen med set up af bilen. Davidson skal ikke teste mere i den omgang, men forsætter med test på Silverstone efter det italienske Grand Prix. Sato får i dag onsdag selskab af Olivier Panis, og forsætter sin test torsdag på Vairano. PDL Allerede endnu inden Burti er blevet udskrevet fra hospitalet, er spekulationerne om en evt. afløser mange. Flere er sat i forbindelse med Prost teamet.Luciano Burti var søndag involveret i en meget alvorlig ulykke på Spa banen i Belgien. Heldigvis blev han ikke alvorligt skadet i ulykken, men "slap" med en kraftig hjernerystelse. Men han skal ganske givet bruge et vist tidsrum for at komme over hjernerystelsen. Det betyder at det højst sandsynligvis skal findes en afløser for ham i mindst et eller to løb. Måske endda for de resterende tre løb. Spekulationerne er allerede begyndt at køre - endda meget hurtigt. Nogle af dem som er sat i forbindelse med sædet hos Prost, er erfarne kørere. Luca Badoer, nu testkører hos Ferrari, og med erfaring fra 56 Grand Prix'er. Det seneste blev kørt i 1999 hos Minardi. Hos Minardi har man en kører der netop har overdraget pladsen til en anden, nemlig Tarso Marques. Han har kørt Formel 1 i flere omgange, senest i søndags, men har nu overladt pladsen til Alex Yoong. Via sin managers, Flavio Briatore, forbindelse til Alain Prost, er også australieren Mark Webber blevet nævnt som et emne. Mark Webber har tidligere testet for Arrows og kører i øjeblikket i Formel 3000. Seneste mulighed der er dukket op på listen, er en anden Formel 3000 kører. Den unge tjekke Tomas Enge har ifølge Prost teamet selv underskrevet en kontrakt som testkører for resten af sæsonen. Prost teamet har benyttet sig af mange forskellige testkørere i denne sæson. En af dem er at finde i Champ Car serien. Men nu er Tomas Enge så altså testkører foreløbig resten af sæsonen. Så dukker selvfølgelig nye spekulationer op. En af dem er selvfølgelig at en testkører normalt også er reservekører. Men om Tomas Enge skal afløse Burti er ikke sikkert. Men noget tyder på at han bliver kørt i stilling til noget stort. Joan Villadelprat, administrerende chef hos Prost: Formår Tomas Enge i testen som er startet at vise sit værd, er det ikke utænkeligt at han kan debutere for Prost teamet på Monza om halvanden uge. PDL Den unge talentfulde finne, Kimi Räikkönen, har vist sig at være ganske talentfuld. Måske har hans debutsæson været endnu bedre end Jenson Buttons var. Det har gjort ham ganske attraktiv.Kimi Räikkönen har i gennem sæsonen vist at han er udstyret med et meget stort talent. Hans dispositioner på banen har vist sig at være utroligt fornuftige hele vejen igennem. Det har gjort ham særdeles attraktiv på kørermarkedet. Tidligere har Ferrari udvist stor interesse i den unge kører. Det har selvfølgelig noget at gøre med at Sauber kører med Ferraris kundemotor. Men også et udtryk for at man tænker på fremtiden. Men det er der også andre der gør. McLaren kikker sig også omkring. Hvem ved eksempelvis hvornår Mika Hakkinen stopper hos McLaren? Og måske er noget om snakken. McLaren har endnu ikke afgjort hvordan deres kørersammensætning bliver i næste sæson. Meget afhænger af Mika Hakkinen. Men McLaren har udvist interesse for Kimi Räikkönen. Det bekræfter Peter Sauber, som i øjeblikket har Räikkönen på kontrakt til og med 2003. Peter Sauber: Ferrari har før udvist interesse for Räikkönen, men det skulle i første omgang være som testkører for Michael Schumacher og Rubens Barrichello. Men med de seneste rygter om at Barrichello måske er på vej ud af Ferrari teamet i utide, har rygterne om Ferraris interesse for Räikkönen fået ny næring. Barrichello har for ikke så længe siden forlænget sin kontrakt med Ferrari for næste sæson også, men i de tyske medier har der i de seneste dage været antydet, at han måske bliver fyret alligevel når sæsonen i år er færdig. PDL Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|