Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
7.9.2000
 En weekend på Jyllandsringen
 
5.9.2000
 Tom K hædres i hjembyen
 ALMS - Corvettes første sejr
 ALMS - Panoz tester 4 liters motor
 

Hop til top7.9.2000

En weekend på Jyllandsringen

Hvem har ikke lyst til at finde en hammer frem, når vækkeuret ringer klokken 4:00 om morgenen? Udenfor er det mørkt og koldt, og vent lige lidt! Jyllandsringen kalder! Pludselig er søvnen væk, og det eneste man kan tænke på er at komme afsted i en fart!

Planen var, at tage et tog fra Københavns hovedbanegård kl. 6:00 og så være i Silkeborg ca. kl. 9:30, men vi kender DSB's tider! Ca. kl. 10:00 ankom jeg til Silkeborg Station og nu var det bare at finde en bus til Resenbro. Endelig fandt jeg min bus, og nu begyndte sidste del af min rejse til Jyllandsringen. Jeg blev sat af et stykke væk fra banen, men problemer med at finde den havde jeg bestemt ikke! Unge fyrer i top tunede biler kom i fuldt fart kørende, og inden for 5 min. stod jeg foran banen. Og så bippede min tlf. Palmer Audi køreren Allan Simonsen spurgte pænt, om han ikke skulle give mig et lift ud til banen, men det var vidst lidt sent.

Da billetten var købt kunne jeg så endelig bevæge mig ind blandt det jeg havde set rigtigt meget frem til: bilerne! Der stod jeg blandt DTC-, Formel-, Special Saloon-, Saxo- og Yokohamabiler, men det mit blik faldt på var den imponerende Panoz fra Le Mans med det store Dannebrogsflag på! Et fantastisk syn, og da den først tændte motoren var det endnu mere specielt(!), men det kommer vi til senere.

Til trods for at Jyllandsringen ikke er særlig stor, så kan man altså godt blive en smule forvirret, når man står midt i Ryttergården på en test/kvalifikationsdag! Så til alt held kom Team Brask' Palmer Audi kører, Allan Simonsen, mig til "undsætning" og viste mig lidt rundt, så jeg fik et indtryk af hvad og hvem man skulle kende og holde øje med.

Efter rundvisningen gik jeg så ud til banen for at se DTC bilerne køre tidtagning. Selvom det "bare" er ombyggede gadebiler der racer rundt, så er det alligevel en fantastisk oplevelse. Lyden af bilerne og tilskuernes jubel er en perfekt blanding for alle motorentusiaster!

Indtil klokken 12.25 kørte de forskellige klasser så tidtagning, og så var det tid til en af de store publikums magneter: Panozen fra Le Mans! Det var John Nielsen, der var bag rattet og hvor utroligt var det ikke at stå ved siden af Panozen, da den buldrede op mod banen. Folk stod med ærefrygt i øjnene og turde knap nok trække vejret, da den kørte igennem ryttergården!

Efter nogle fantastiske omgange på Ringen, var det tid for den kæmpe Panoz med det store rød/hvide Dannebro flag at køre tilbage til presselogen, hvor interesserede kunne se den på tæt hold.

Og så kunne 2. tidtagning starte. Blandt de mest bemærkelsesværdige hændelser var det nok Jan Thiemer Andersens "hovedstød" med sin Citroën Saxo! Nær start- og mållangsiden kørte han nemlig ud i græsset og på en finurlig måde, stod bilen på snuden i godt 1 sekund! Gud ske lov skete der ikke noget med hverken bil eller kører, så tilskuerne kunne godt tillade sig at sætte en stor latter op!

Omkring klokken 15.50 tog DTC bilerne opstilling til første heat, og Allan Simonsen og undertegnede stod i den silende regn for at heppe på hver vores favoritter. Og mens bilerne stillede op, kunne Allan og jeg få en lille snak om Allans fremtid inden for motorsport. Selvom Allan skal teste Formel 3000, så siger han selv, at endnu en sæson i Palmer Audi nok er hans højeste ønske. Palmer Audi serien bliver nemlig udvidet med 10 løb i Europa, og det giver Allan en større chance for at lære de europæiske baner at kende, før han vil rykkede længere op. Det lyder jo meget fornuftigt! Men videre til DTC.

1. heat i DTC klassen gik bestemt som Allan og jeg havde håbet. Dog var Allan lidt gladere end jeg. Team Brask' DTC kører, Klaus Madsen vandt nemlig, mens Jason Watt blev nr. 2. Ovre i Team Brask' telt var der stor begejstring og specielt Lars-Christian Brask (ejer) var jublende glad for sit teams sejr.

Det var masser, der røg af banen i løbet af dagen pga. af det forfærdelige regnvejr, der prægede lørdagens tidtagning og løb, men alt i alt var det en rigtig sj

MEL  


 

Hop til top5.9.2000

Tom K hædres i hjembyen

Nu kan der snart ikke være flere hædersbevisninger at give Tom Kristensen. I weekenden modtog han således to af slagsen, begge fra hans hjemby Hobro. Tom var ikke ubekendt med, at han lørdag eftermiddag skulle hædres fra den store scene på byens festplads, hvor han skulle overdrages en hæderspris fra kommunen. Det kom imidlertid bag på ham, at han allerede om formiddagen blev bortført til byens mest kendte attraktion, vikingeborgen Fyrkat, hvor han fik en sort sæk om hovedet og ført ned i Fyrkat Møllegårds kalkede kældre.
"Jeg var lidt nervøs, for jeg blev først ført ad en rute, der var mere snørklet end Jyllands-Ringen," fortæller Tom.
"Til sidst blev jeg hjulpet ned af en stejl trappe og kunne pludselig høre en masse mumlen. Så blev jeg bænket, og hætten blev trukket af mig. Jeg var i et lille middelalderlokale med levende lys og en masse mennesker omkring mig. Foran mig stod en kutteklædt ældre herre med gråsprængte tindinger og Air Titanium-briller. Jeg blev helt nervøs ved dette syn, for jeg genkendte straks herren som min tidligere frisør, og han havde taget en ordentlig svend af en ragekniv med sig, nemlig et sværd på en meters længde. Jeg kom helt i tvivl, om jeg havde glemt at betale for at få trukket krøllerne ud af mit hår i 1997, men det viste sig i stedet, at vi var midt i en ceremoni. Jeg blev slået til æresskytte af en nystiftet vikingeorden, der har til formål at fremme kendskabet til Hobro by ude i den vide verden. Det var lige dele ceremoni og humor. Herefter fik alle de fremmødte, der kom fra søsterorganisationen Fyrkatlauget, en solid gibbernakker i form af et krus mjød. Det vakte derfor spontan glæde, da jeg kunne fortælle, at jeg kører rundt med en øldrikkende viking på min hjelm i BTCC!"

Få timer senere var Kristensen igen i centrum, denne gang på den såkaldte Ambu-plads i Hobro, hvor der var byfest (festen har navn efter en indsamling i 1920'erne, da byen skulle have samlet sammen til sin første ambulance). Byrådet havde nemlig valgt at hædre verdens mest kendte hobroenser med en mindeflise, og den blev afsløret fra den store koncert-scene foran 400 mennesker i plørende regnvejr. Inskriptionen lyder:

Hobro kommunes hæderspris Racerkøreren Tom Kristensen Vinder af Le Mans i 1997 og 2000

Borgmester Erlann Christiansen forklarede i sin tale lidt om, hvorfor byrådet har valgt at give Tom denne hædersgave:
"Du går for at være verdens bedste allround-kører, og havde du ikke været dansker, havde du befundet dig i toppen af Formel 1. Men for os er det endnu mere værd, at du på trods af en lang række internationale sejre har bevaret begge ben på jorden. Du er stadig den samme Tom, som da du drog ud i verden. Tak for det, tak fordi du er så strålende en ambassadør for byen og held og lykke med din fremtidige karriere. Kør nu forsigtigt," sagde borgmesteren, der i parentes selv er vognmand og kender lidt til fart.
Herefter takkede Tom for de pæne ord og forsikrede, at en pris som denne betød mindst lige så meget som en Le Mans-sejr.
"Hele min verden udspringer af mine venner, familie og omgangskreds i Hobro, og det har altid været en stor styrke for mig at føle den opbakning, jeg får fra byen," sagde byens helt blandt andet.
Mindepladen vil blive lagt ned på byens torv senere på efteråret.

tomkristensen.com

XT  


Hop til top
ALMS - Corvettes første sejr

7. afdeling af den Amerikanske ALMS serie blev igår kørt på Texas Motor Speedway. Dette skulle vise sig at blive glædens dag for den Amerikanske Corvette C5-R. Det lykkedes for første gang for denne bil at vinde GTS klassen i et ALMS løb. De slog ærkerivalerne fra ORECA Viper teamet


Her den Chevrolet Corvette C5-R, der vandt GTS klassen, kørt af Fellows og Pilgrim.

Løbet varede 2 timer og 3 kvarter, og Corvette nummer 3 førte hovedparten af dette løb.

Hos GM er man meget tilfreds med Corvettens første sejr, og det giver selvfølgeligt fornyet håb om at kunne gøre sig gældende i det kommende Le Mans løb.

Hos Corvette siger man at sejren i Texas var meget afgørende for dem.
Dette skyldes at der ikke havde været kørt ALMS løb på denne bane før, og ORECA havde derfor ikke en mængde data med hjemme fra. Alle startede fra scratch og Corvetten var bedst.

GRAND PRIX OF TEXAS - ALMS Round 7:
Plac.KørereMærkeDist.
1Pirro/Biela Audi R8 127 omg.
2McNish/Capello Audi R8 + 12,673 sek.
3Magnussen/Brabham Panoz LMP+ 1 omg.
4Lehto/Müller BMW LMR + 3 omg.
5Gounon/Auberlen BMW LMR + 3 omg.
6O’Connel/Katoh Panoz LMP+ 4 omg.
7<
XT  


Hop til top
ALMS - Panoz tester 4 liters motor

Jeg har hørt fra pålidelig kilde, at der er blevet testet en helt ny Panoz 4 liter motor på Donington. Det fantastiske ved dette er at det efter sigende er danske John Nielsen der har rullet i et "gammelt" chassis med den nye motor.

Den nye V8 motor er sammen et helt nyt chassis, Panoz bud på en seriøs konkurrent til Audi i den Amerikanske ALMS serie & på Le Mans i 2001.

Dette kan måske komme Karsten Ree og team Den Blå Avis til gode. Reglerne for den kommende ALMS sæson bliver formodentligt sådan at fabriks teams bliver tvunget til at sælge tilsvarende biler, hvis der er købere hertil.

Racing Tours

XT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk