Planen var, at tage et tog fra Københavns hovedbanegård kl. 6:00 og så være i Silkeborg ca. kl. 9:30, men vi kender DSB's tider! Ca. kl. 10:00 ankom jeg til Silkeborg Station og nu var det bare at finde en bus til Resenbro. Endelig fandt jeg min bus, og nu begyndte sidste del af min rejse til Jyllandsringen. Jeg blev sat af et stykke væk fra banen, men problemer med at finde den havde jeg bestemt ikke! Unge fyrer i top tunede biler kom i fuldt fart kørende, og inden for 5 min. stod jeg foran banen. Og så bippede min tlf. Palmer Audi køreren Allan Simonsen spurgte pænt, om han ikke skulle give mig et lift ud til banen, men det var vidst lidt sent.
Da billetten var købt kunne jeg så endelig bevæge mig ind blandt det jeg havde set rigtigt meget frem til: bilerne! Der stod jeg blandt DTC-, Formel-, Special Saloon-, Saxo- og Yokohamabiler, men det mit blik faldt på var den imponerende Panoz fra Le Mans med det store Dannebrogsflag på! Et fantastisk syn, og da den først tændte motoren var det endnu mere specielt(!), men det kommer vi til senere.
Til trods for at Jyllandsringen ikke er særlig stor, så kan man altså godt blive en smule forvirret, når man står midt i Ryttergården på en test/kvalifikationsdag! Så til alt held kom Team Brask' Palmer Audi kører, Allan Simonsen, mig til "undsætning" og viste mig lidt rundt, så jeg fik et indtryk af hvad og hvem man skulle kende og holde øje med.
Efter rundvisningen gik jeg så ud til banen for at se DTC bilerne køre tidtagning. Selvom det "bare" er ombyggede gadebiler der racer rundt, så er det alligevel en fantastisk oplevelse. Lyden af bilerne og tilskuernes jubel er en perfekt blanding for alle motorentusiaster!
Indtil klokken 12.25 kørte de forskellige klasser så tidtagning, og så var det tid til en af de store publikums magneter: Panozen fra Le Mans! Det var John Nielsen, der var bag rattet og hvor utroligt var det ikke at stå ved siden af Panozen, da den buldrede op mod banen. Folk stod med ærefrygt i øjnene og turde knap nok trække vejret, da den kørte igennem ryttergården!
Efter nogle fantastiske omgange på Ringen, var det tid for den kæmpe Panoz med det store rød/hvide Dannebro flag at køre tilbage til presselogen, hvor interesserede kunne se den på tæt hold.
Og så kunne 2. tidtagning starte. Blandt de mest bemærkelsesværdige hændelser var det nok Jan Thiemer Andersens "hovedstød" med sin Citroën Saxo! Nær start- og mållangsiden kørte han nemlig ud i græsset og på en finurlig måde, stod bilen på snuden i godt 1 sekund! Gud ske lov skete der ikke noget med hverken bil eller kører, så tilskuerne kunne godt tillade sig at sætte en stor latter op!
Omkring klokken 15.50 tog DTC bilerne opstilling til første heat, og Allan Simonsen og undertegnede stod i den silende regn for at heppe på hver vores favoritter. Og mens bilerne stillede op, kunne Allan og jeg få en lille snak om Allans fremtid inden for motorsport. Selvom Allan skal teste Formel 3000, så siger han selv, at endnu en sæson i Palmer Audi nok er hans højeste ønske. Palmer Audi serien bliver nemlig udvidet med 10 løb i Europa, og det giver Allan en større chance for at lære de europæiske baner at kende, før han vil rykkede længere op. Det lyder jo meget fornuftigt! Men videre til DTC.
1. heat i DTC klassen gik bestemt som Allan og jeg havde håbet. Dog var Allan lidt gladere end jeg. Team Brask' DTC kører, Klaus Madsen vandt nemlig, mens Jason Watt blev nr. 2. Ovre i Team Brask' telt var der stor begejstring og specielt Lars-Christian Brask (ejer) var jublende glad for sit teams sejr.
Det var masser, der røg af banen i løbet af dagen pga. af det forfærdelige regnvejr, der prægede lørdagens tidtagning og løb, men alt i alt var det en rigtig sj
Få timer senere var Kristensen igen i centrum, denne gang på den såkaldte Ambu-plads i Hobro, hvor der var byfest (festen har navn efter en indsamling i 1920'erne, da byen skulle have samlet sammen til sin første ambulance). Byrådet havde nemlig valgt at hædre verdens mest kendte hobroenser med en mindeflise, og den blev afsløret fra den store koncert-scene foran 400 mennesker i plørende regnvejr. Inskriptionen lyder:
Hobro kommunes hæderspris Racerkøreren Tom Kristensen Vinder af Le Mans i 1997 og 2000
Borgmester Erlann Christiansen forklarede i sin tale lidt om, hvorfor
byrådet har valgt at give Tom denne hædersgave:
"Du går for at være verdens bedste allround-kører, og havde du ikke
været dansker, havde du befundet dig i toppen af Formel 1. Men for os er
det endnu mere værd, at du på trods af en lang række internationale sejre
har bevaret begge ben på jorden. Du er stadig den samme Tom, som da du
drog ud i verden. Tak for det, tak fordi du er så strålende en ambassadør
for byen og held og lykke med din fremtidige karriere. Kør nu forsigtigt,"
sagde borgmesteren, der i parentes selv er vognmand og kender lidt til
fart.
Herefter takkede Tom for de pæne ord og forsikrede, at en pris som
denne betød mindst lige så meget som en Le Mans-sejr.
"Hele min verden udspringer af mine venner, familie og omgangskreds i
Hobro, og det har altid været en stor styrke for mig at føle den
opbakning, jeg får fra byen," sagde byens helt blandt andet.
Mindepladen vil blive lagt ned på byens torv senere på efteråret.
Her den Chevrolet Corvette C5-R, der vandt GTS klassen, kørt af Fellows og Pilgrim.
Løbet varede 2 timer og 3 kvarter, og Corvette nummer 3 førte hovedparten af dette løb.
Hos GM er man meget tilfreds med Corvettens første sejr, og det giver selvfølgeligt fornyet håb om at kunne gøre sig gældende i det kommende Le Mans løb.
Hos Corvette siger man at sejren i Texas var meget afgørende for dem.
Dette skyldes at der ikke havde været kørt ALMS løb på denne bane før, og ORECA havde derfor ikke en mængde data med hjemme fra. Alle startede fra scratch og Corvetten var bedst.
GRAND PRIX OF TEXAS - ALMS Round 7:
![]() | |||
Plac. | Kørere | Mærke | Dist. |
![]() | |||
1 | Pirro/Biela | Audi R8 | 127 omg. |
2 | McNish/Capello | Audi R8 | + 12,673 sek. |
3 | Magnussen/Brabham | Panoz LMP | + 1 omg. |
![]() | |||
4 | Lehto/Müller | BMW LMR | + 3 omg. |
5 | Gounon/Auberlen | BMW LMR | + 3 omg. |
6 | O’Connel/Katoh | Panoz LMP | + 4 omg. |
![]() | |||
7< XT Jeg har hørt fra pålidelig kilde, at der er blevet testet en helt ny Panoz 4 liter motor på Donington. Det fantastiske ved dette er at det efter sigende er danske John Nielsen der har rullet i et "gammelt" chassis med den nye motor.
Den nye V8 motor er sammen et helt nyt chassis, Panoz bud på en seriøs konkurrent til Audi i den Amerikanske ALMS serie & på Le Mans i 2001. Dette kan måske komme Karsten Ree og team Den Blå Avis til gode. Reglerne for den kommende ALMS sæson bliver formodentligt sådan at fabriks teams bliver tvunget til at sælge tilsvarende biler, hvis der er købere hertil. XT ![]() ![]()
|