Williams teknikerne kan kaste sig over nye udfordringer opgaver med udviklingen af teamets 2011 racer. Udviklingen af dette års racer er stort set stoppet efter at man har færdiggjort den sidste store opgradering af raceren. Denne opgradering får debut i forbindelse med Singapores Grand Prix.
Williams kørerne får en spritny bil i 2011
(Foto: Motorsporten.dk)
Dog vil der sikkert være mindre mere mekaniske emner som ingeniører og teknikere vil arbejde med, men den store udvikling er stoppet. Det bekræfter teamchef Sam Michael.
Man er allerede godt i gang med udviklingen af 2011 raceren som ikke vil genbruge ret mange dele fra i år. Det hænger primært sammen med at de dobbelte diffusere og F-duct fra og med næste sæson er forbudte. Williams teamet planlægger også at anvende KERS systemet som igen bliver tilladt. Man er dog stadig i tvivl om hvorvidt dele af det mekaniske skal fungere sammen med KERS. Men ifølge Sam Michael er man startet med et helt tomt tegneark i forhold til 2011 racerens design, så det bliver for så vidt en helt ny bil.
Den kommende Formel 1 Grand Prix bane i Austin er blevet præsenteret af arrangørerne sammen med en repræsentant fra Hermann Tilkes designfirma. Endnu er kun tegninger man får at se, men umiddelbart ser det egentligt ret spændende ud.
Banen som bliver 3,4 miles eller 5,47 km lang indeholder 20 sving og er rimeligt kuperet. Det vil sige, at banen har en del småbakker, men mest spændende er umiddelbart den stejle stigning lige efter startlinien. Det ser dog nok mere voldsomt ud på nedenstående illustration 2 end den bliver i virkeligheden, men dog udfordrende alligevel.
Klik på billedet for at se i en større udgave.
(Grafik: Formula1UnitedStates.com)
Et eller andet må man sige at Hermann Tilke og hans designerteam har fået en genial ide. Nemlig at lade sig inspirere af sving fra andre baner. Sektionen fra sving 3 til sving 6 har en vis lighed med Maggotts/Becketts sektionen på Silverstone. Går vi videre så har sving 12 til 15 en vis lighed med stadionsektionen på Hockenheim banen. Sving 16 til 18 minder meget om dobbelt-svinget på Istanbul Park.
Klik på billedet for at se i en større udgave.
(Grafik: Formula1UnitedStates.com)
Det ventes at topfarten bliver på lidt over de 320 km/t. Første kommentar kom ikke helt uventet fra Bernie Ecclestone omend den var kort:
"Jeg kan godt li' den."
Det ventes at der er tre oplagte oplagte overhalingsmuligheder på banen hvor man kører venstre om ligesom man gør på Istanbul Park og i Brasilien. Opførslen af hele anlægget ventes at starte i december måned. Første Grand Prix på banen køres i 2012 og der er allerede lavet en kontrakt gældende i 10 år.
Angiveligt er der mexicanske interesser i teamet. Det er den mexicanske billionær i dollars vel at mærke, Carlos Slim, som rygterne vil vide er interesseret i Sauber teamet.
Carlos Slim der blandt andet ejer Telmex selskabet, er sponsor for Sergio Perez i GP2 serien, og den mexicanske interesse forsætter da Esteban Gutierrez der kører i GP3 serien er på kontrakt med Sauber teamet.
Peter Sauber afviser ikke rygterne men bekræfter dem heller ikke. Ikke mere end at han dog siger at teamet er atraktivt og har et stort potentiale på grund af den infrastruktur man arbejder med teamet. Den er ifølge Peter Sauber fuldt på højde med de store teams. Peter Sauber siger også at grunden til at man ikke er med længere fremme, simpelthen er et spørgsmål om økonomi.
Peter Sauber fastholder at teamet er gearet til at kunne komme længere frem. Ligeledes fastholder han at de mange besøg af Carlos Slim i teamets hospitality ved Grand Prixerne ikke betyder noget. Han er lige så tit gæst hos de andre teams, siger Peter Sauber. Og vil igen fremhæve at rygter ikke er noget han kommenterer på.