Andre klasser


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.9.2000
 Carlsen og Watt debuterer i Panoz
 
7.9.2000
 En weekend på Jyllandsringen
 

Hop til top8.9.2000

Carlsen og Watt debuterer i Panoz

Team Den Blå Avis’ ejer Karsten Ree er imponeret over Jesper Carlsens evner bag et rat. Så imponeret at Carlsen skal være Ree’s medkører i sæsonens næste Sports Racing World Cup løb på Nürburgring den 17. september, hvor Team Den Blå Avis igen stiller med to biler. Samtidig er der mulighed for, at Jason Watt også får debut i sportsvognen

Det bliver det andet løb hvor team-ejer Karsten Ree, selv sidder bag rattet i den ene af de to Panoz-racere, som teamet stiller til start med i det toenhalv timer lange løb på den legendariske tyske racerbane. Den anden Panoz køres som altid af John Nielsen, der dog får ny makker i form af danske Casper Elgaard. Dermed er teamet for første gang udelukkende besat med danske kørere, og Jesper Carlsen ser frem til at få debut i den voldsomme Panoz-racer, der yder 600 hestekræfter og har en tophastighed på cirka 340 km/t. Noget helt andet end Team Brasks Formel Palmer Audi-racer, som danskeren kører i denne sæson.

”Jeg er glad for, at Brask Management og Den Blå Avis giver mig denne chance. Nu har jeg mulighed for at vise, hvad jeg kan, når det gælder sportscar racing. Selvom jeg aldrig har kørt en Panoz før, så lærer jeg hurtigt bilen at kende, og jeg har også erfaring fra de tunge og stærke Eurocar V8’ere. Panozen skal formentlig køres meget ligesom Eurocar-bilerne, og der ved jeg, at det gælder om, ikke bare at give den fuld gas hele tiden. Man skal være en smule mere forsigtig på speederen for at tøjle de mange hestekræfter,” siger Jesper Carlsen, der håber på at Panoz-raceren når at blive ombygget, så Jason Watt også kan få debut i bilen.

”Bilen skal ombygges af Sahva Auto, der også har lavet Jasons privatbil og DTC- Peugeot, så han kan køre den. Sahva skal vurdere, om de kan nå at lave Panozen om, så både Jason og vi kan køre den. Hvis de kan det, så er planen, at Jason også skal køre bilen i løbet på Nürburgring,” forklarer Carlsen, der får mulighed for at teste bilen en dag før løbet.

Kvalifikationen køres den 16. september. Løbet den 17. september

Racing Tours

XT  


 

Hop til top7.9.2000

En weekend på Jyllandsringen

Hvem har ikke lyst til at finde en hammer frem, når vækkeuret ringer klokken 4:00 om morgenen? Udenfor er det mørkt og koldt, og vent lige lidt! Jyllandsringen kalder! Pludselig er søvnen væk, og det eneste man kan tænke på er at komme afsted i en fart!

Planen var, at tage et tog fra Københavns hovedbanegård kl. 6:00 og så være i Silkeborg ca. kl. 9:30, men vi kender DSB's tider! Ca. kl. 10:00 ankom jeg til Silkeborg Station og nu var det bare at finde en bus til Resenbro. Endelig fandt jeg min bus, og nu begyndte sidste del af min rejse til Jyllandsringen. Jeg blev sat af et stykke væk fra banen, men problemer med at finde den havde jeg bestemt ikke! Unge fyrer i top tunede biler kom i fuldt fart kørende, og inden for 5 min. stod jeg foran banen. Og så bippede min tlf. Palmer Audi køreren Allan Simonsen spurgte pænt, om han ikke skulle give mig et lift ud til banen, men det var vidst lidt sent.

Da billetten var købt kunne jeg så endelig bevæge mig ind blandt det jeg havde set rigtigt meget frem til: bilerne! Der stod jeg blandt DTC-, Formel-, Special Saloon-, Saxo- og Yokohamabiler, men det mit blik faldt på var den imponerende Panoz fra Le Mans med det store Dannebrogsflag på! Et fantastisk syn, og da den først tændte motoren var det endnu mere specielt(!), men det kommer vi til senere.

Til trods for at Jyllandsringen ikke er særlig stor, så kan man altså godt blive en smule forvirret, når man står midt i Ryttergården på en test/kvalifikationsdag! Så til alt held kom Team Brask' Palmer Audi kører, Allan Simonsen, mig til "undsætning" og viste mig lidt rundt, så jeg fik et indtryk af hvad og hvem man skulle kende og holde øje med.

Efter rundvisningen gik jeg så ud til banen for at se DTC bilerne køre tidtagning. Selvom det "bare" er ombyggede gadebiler der racer rundt, så er det alligevel en fantastisk oplevelse. Lyden af bilerne og tilskuernes jubel er en perfekt blanding for alle motorentusiaster!

Indtil klokken 12.25 kørte de forskellige klasser så tidtagning, og så var det tid til en af de store publikums magneter: Panozen fra Le Mans! Det var John Nielsen, der var bag rattet og hvor utroligt var det ikke at stå ved siden af Panozen, da den buldrede op mod banen. Folk stod med ærefrygt i øjnene og turde knap nok trække vejret, da den kørte igennem ryttergården!

Efter nogle fantastiske omgange på Ringen, var det tid for den kæmpe Panoz med det store rød/hvide Dannebro flag at køre tilbage til presselogen, hvor interesserede kunne se den på tæt hold.

Og så kunne 2. tidtagning starte. Blandt de mest bemærkelsesværdige hændelser var det nok Jan Thiemer Andersens "hovedstød" med sin Citroën Saxo! Nær start- og mållangsiden kørte han nemlig ud i græsset og på en finurlig måde, stod bilen på snuden i godt 1 sekund! Gud ske lov skete der ikke noget med hverken bil eller kører, så tilskuerne kunne godt tillade sig at sætte en stor latter op!

Omkring klokken 15.50 tog DTC bilerne opstilling til første heat, og Allan Simonsen og undertegnede stod i den silende regn for at heppe på hver vores favoritter. Og mens bilerne stillede op, kunne Allan og jeg få en lille snak om Allans fremtid inden for motorsport. Selvom Allan skal teste Formel 3000, så siger han selv, at endnu en sæson i Palmer Audi nok er hans højeste ønske. Palmer Audi serien bliver nemlig udvidet med 10 løb i Europa, og det giver Allan en større chance for at lære de europæiske baner at kende, før han vil rykkede længere op. Det lyder jo meget fornuftigt! Men videre til DTC.

1. heat i DTC klassen gik bestemt som Allan og jeg havde håbet. Dog var Allan lidt gladere end jeg. Team Brask' DTC kører, Klaus Madsen vandt nemlig, mens Jason Watt blev nr. 2. Ovre i Team Brask' telt var der stor begejstring og specielt Lars-Christian Brask (ejer) var jublende glad for sit teams sejr.

Det var masser, der røg af banen i løbet af dagen pga. af det forfærdelige regnvejr, der prægede lørdagens tidtagning og løb, men alt i alt var det en rigtig sj

MEL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk