Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.9.2005
 Belgiens GP - Teams preview - Top 5
 Belgiens GP - Teams preview - Bunden
 
7.9.2005
 Belgiens Grand Prix - optakt
 Belgiens GP - Dæk preview
 Ny kontrakt til Heidfeld
 Flere tilskuerpladser i Barcelona
 Overtager Red Bull Minardi teamet?
 

Hop til top8.9.2005

Belgiens GP - Teams preview - Top 5

Efter den nyeste GP bane, efterfulgt af den ældste, kommer turen nu til en klassiker, og samtidigt er det dét sidste europæiske GP i denne sæson. Hvem vinder?

Klassikeren over dem alle - i hvert fald efter manges mening - er Spa banen i Belgien. Den har noget som de andre baner ikke har, nemlig en temmelig kraftig niveauforskel og sin helt egen svingkombination - Eau Rouge hvis nogen skulle være i tvivl. Det giver store udfordringer for både kørere og biler at køre på lige nøjagtig denne bane. Hvem har nået at forberede sig bedst til denne specielle udfordring?

Renault:
Der er forlydender fremme om at Renault kommer med en helt speciel "pakkeløsning" til Spa. Revideret motor og også aerodynamikken skulle være ændret. Motor er det nok så som så med idet, at man ifølge reglementet skal anvende motoren fra Monza på Spa også. Men aerodynamik kan komme på tale. Begge kørere har Spa som deres absolutte favoritbane. Men ved også den på sin egen måde er en rigtig powerbane. For Alonso gælder det kun en ting, nemlig at skrabe så mange points sammen som overhovedet muligt. Især også for Fisichella, men ikke foran Alonso. Derimod til teammesterskabet. Teoretisk kan Alonso vinde mesterskabet på Spa, men der skal nok et GP eller to mere til før den er helt sikker.

McLaren:
Hos McLaren håbes der på at Kimi Raikkonen kan gentage sejren fra sidste år. Det er for så vidt også nødvendigt hvis han ikke skal blive hægtet af i mesterskabskampen. Med den stabilitet som Alonso og Renault har udvist, er det faktisk bydende nødvendigt med det øverste trin på podiet. McLaren kan selvfølgelig håbe på at Alonso udgår, men er nok ikke med i beregningerne. Kimi Raikkonen håber selvfølgelig på at han sejrer - og nok at også at dækkene kan holde. Det eneste minus han kan finde ved banen, er vejret som er en noget skiftende størrelse. Montoya har en eneste opgave i Belgien. Det må være at tage så mange points fra Renault og Alonso som muligt. Det kan gøres ved at placere sig bag Raikkonen og foran Renaulterne. Med den form - bortset fra enkelte udfald - som McLaren har udvist i den seneste tid, er der al mulig grund til at det kan lade sig gøre. Henne i Woking har teamet med statsgaranti gjort deres bedste i forberedelserne til det belgiske GP. Intet mindre kan gøre det.

Ferrari:
Ferrari kan intet nå i år. Ikke mere. Faktisk er de i den situation, at de mere skal fokusere på at bevare tredjepladsen i mesterskabet end at komme højere. Det er udelukket. Ferrari vinder med andre ord ikke noget i år. Hverken det ene eller andet mesterskab. Den sædvanlige shakedown vil blive foretaget. Men det er ikke nok. Godt nok skal man køre med mere downforce på Spa end på Monza, og dermed tidligere få varme i dækkene, men med det tempo som de nærmeste konkurrenter kører i, så er der ikke noget at gøre for de røde Fiat biler fra Maranello. Kun at gøre det så godt som muligt. Men det er svært. Selv M. Schumacher faktisk frygter en stor skuffelse på Spa. Modsat så er han egentligt lidt forundret over at Ferrari har kunnet gøre det så godt så længe som tilfældet er. Tæl lige stjernerne på hans kasket.

Toyota:
Næsten lige om hjørnet fra Köln ligger Spa banen, og ud over det derfor næsten er en hjemmebane for teamet - geografisk - så er det på samme måde også en hjemmebane for R. Schumacher idet han også er fra de kanter - på den tyske side af grænsen. Både R. Schumacher og Trulli er som de fleste andre kørere glade for banen. R. Schumacher udtrykker næsten håb om at det bliver regnvejr søndag idet det så vil være det første regnvejrsløb i år. Og netop vejret kan skifte hurtigt i Ardenner bjergene, så det er med i Toyotas beregninger forud for den kommende weekend. Lige som det er hos alle andre teams. Mike Gascoyne har som de fleste stor respekt for banen. Den er ikke som de andre. Han forventer dog at bilen passer til banen, som tilfældet i grunden har været på de fleste af de baner de har kørt på hidtil i år. Topfarten er en v

PDL  


Hop til top
Belgiens GP - Teams preview - Bunden

De nederste fem teams er en lidt blandet fornøjelse. Faktisk er det kun BAR og Red Bull, som kæmper om noget. Sauber er gået i stå og de sidste to teams skal bare overleve.

De nederste fem teams kan for så vidt ikke nå noget. Kun placeringskampen er gældende og der er der kun to teams involveret. Red Bull har hidtil overrasket positivt, mens BAR endelig har fået gang i maskineriet og er på hastig fremmarch. Sauber er næsten gået i stå, og venter kun på det praktiske i ejerskiftet. Jordan har en ny bil til begge kørere denne gang, mens Minardi forsat prøver at hænge på.

Red Bull:
To pladser er sikret hos Red Bull teamet. DC har forlænget og Scott Speed er hyret som fast fredagskører til næste sæson. Det ledige sæde er der derimod ikke afgjort noget om endnu. Red Bull har annonceret at C. Klien også skal køre i Belgien. Det kan der være flere årsager til. Han er mere erfaren, han har vel egentlig gjort det bedre end Liuzzi, og så er der det med markedsføringen. Den er vigtig for Red Bull, og der gør Klien vel et bedre indtryk. Med det antal GP'er som Klien har kørt i forhold til Liuzzi, så peger det på at Klien får sædet til næste år. Men intet er endnu afgjort. Teamet har forberedt sig på det belgiske GP hjemme i England samt ved flere tests. Kan teamet med Cosworth motor i ryggen gøre det bedre på Spa end BAR med Honda motoren?

BAR:
BAR var lidt skuffede efter det italienske GP. Flere ting kiksede for dem, så det blev ikke de forventede points. Men nu er forhåbningerne steget igen. Teamet taler om et vingesetup som er meget lig det man bruger i Canada, mens der selvfølgelig er andre indstillinger på de andre aerodynamiske dele. Bilens setup vil også være noget anderledes. Det rette kompromis sammenholdt med en ny specifikation Honda motor, har fået forhåbningerne til at stige igen. Nu gælder kun én ting. At holde sig ude af problemerne der kan opstå i første sving som jo er La Source hårnålesvinget. Det sving kender Jenson Button godt. Det kostede sidste år en ny frontvinge og så var han en hel del bagefter de andre. Sato vil gøre sit bedste. Både for at bevare en plads i teamet - om end den kan være tvivlsom - og så for at få kørt points hjem til teamet. BAR er kun 2 points efter Red Bull og vil gerne foran dem i det samlede regnskab.

Sauber:
Willy Rampf kender banen, og med den bil teamet har pt. så er hans fokus på de meget mulige ændringer i vejret, samt dækkene, når han sammen med ingeniører og kørerne skal arbejde med setuppet. Massa sluttede som nr. 4 sidste år på banen, hans bedste placering på det tidspunkt. Han er lidt bekymret for hvordan bilerne vil reagere, nu hvor aerodynamikken er ændret i forhold til sidste år. JV er inde på lidt af det samme. JV kender banen ud over alle grænser. Han har tidligere brilleret med nogle ret spændende afkørsler - specielt i Eau Rouge, hvor han har en ret god rekord. Trods sine manglende resultater på banen, så er JV temmelig begejstret for banen. Han har en ret malerisk beskrivelse af banens forløb og især Eau Rouge som han kender temmelig godt efterhånden.

Jordan:
Jordan teamet har en ny kører til test i næste uge. Der er BARs tredjekører, Anthony Davidson, der har fået fri fra BAR for at kunne teste hos Jordan. Testen køres på Silverstone. Jordan har denne gang begge kører i den nye EJ15B. Ved træningerne fredag er Kiesa med igen, men det bliver i den gamle, og hans primære opgave denne gang, bliver at arbejde med dækvalget. Alle tre kørere forventer at den nye bil passer noget bedre til Spa end til Monza, hvor der køres med meget lav downforce. På næsten alle andre baner er der noget mere downforce at arbejde med. Teamets sportslige direktør, Adrian Burgess, nævner at man vil anvende et medium downforce setup. Og som hos alle andre teams, med forbehold for dårligt vejr. Så er der det med det mekaniske grib. Kan teamet finde det rette?

Minardi:
Er C. Albers faldet lidt af på den eller er han offer for omstændighederne

PDL  


 

Hop til top7.9.2005

Belgiens Grand Prix - optakt

Der er ikke meget ferie for Formel 1 feltet efter Det Italienske Grand Prix. Allerede på søndag køres der løb på Spa i Belgien, og endnu engang må McLaren udpeges som forhåndsfavorit - hvis altså teknikken holder.

På grund af den korte tid mellem de to løb, bliver der ikke tale om de store forskydninger i magtforholdet, McLaren og Renault ligger stadig i front - og de fire biler vil, hvis de slipper for uheld og defekter, kunne tage de fire første pladser i løbet på Spa. Resten af feltet, med undtagelse af bagtroppen fra Minardi og Jordan, virker ret jævnbyrdige og her bliver det marginaler og detaljer der afgør kampen.

Nu da Raikkonens VM drøm ser ret håbløs ud, skal man ikke forvente at Juan Pablo Montoya bare sådan vil lade finnen vinde. Hvis Raikkonen havde en realistisk chance for en titel, ville columbianeren nok finde sin hold-ånd frem, men som situationen er, så vil de begge køre for sejr. Raikkonen virker stærkest, men igen kan det blive de små ting der afgør det.

Hos Renault er der ingen tvivl om hvem der er den stærkeste. Fernando Alonso har det meste af sæsonen haft en klar fordel fremfor Fisichella. Alonso har for nylig sagt at han stadig kører for at vinde, og det skal sikkert nok passe. Men han vil nok ikke vinde for enhver pris. VM er tæt på, og det må ikke glippe for spanieren.

Hvis man skal sætte et navn på pladsen som øjeblikkets tredie bedste hold i Formel, må Toyota være en oplagt kandidat. På Monza kørte de godt, ikke at de ligefrem deltog i kampen om topplaceringer, men lidt anonymt fik de gode placeringer. Det kan de sagtens gentage i Belgien. De nærmeste konkurrenter, Ferrari, Williams og BAR skuffede alle i løbet på Monza, mens Toyota gjorde en pæn figur.

Jarno Trulli har sæsonen igennem været den toneangivende i det team og det vil han sandsynligvis også være i Belgien. Ralf Schumacher har som vanligt sæsonen igennem været en solid pointhøster, men det er tydeligt at han er overbetalt for sin indsats. Men tilsyneladende ånder alt fred og idyl hos det japanske team og kritikken har været fraværende, hvilket for Ralf Schumacher må være en noget anden fornemmelse end den konstante kritik han fik hos Williams de sidste par sæsoner.

Storebror Michael måtte afgive sin trone i Italien, ikke at det kom som nogen overraskelse for hverken ham eller teamet. Men alligevel - at det skulle ske med en 10. plads var nok alligevel en overraskelse. På forhånd havde den detroniserede mester udtalt at han ikke regnede med at de kunne kæmpe med om podiepladser. Men at Ferrari skulle havne så eftertrykkeligt uden for pointene, og så på hjemmebane, er alligevel uhørt. Spa har altid været en af Schumachers yndlingsbaner og det var her han for 13 år siden vandt sin første Grand Prix sejr. At resultatet på Monza var så nedslående som det var, skal man ikke tage som en garanti for et lignende resultat på Spa. Mange forhold er anderledes. Vejret spiller altid en rolle i Belgien, og i regnvejr plejer Schumacher at være mand for en god præstation.

Også BAR skuffede i Italien, på trods af gode tidskørsler, eller måske netop på grund af dem. De lovede mere end de kunne holde. De var ellers ved at markere sig som et team man kunne regne med at se nær fronten af feltet, men sådan skulle det ikke gå på Monza. Button fik hevet et enkelt point hjem. I Belgien skal teamet helst lidt længere frem hvis vi skal tro på dem her i slutningen af sæsonen.

Men kampen om sejren kommer til at stå mellem McLaren og Renault, og fordelen ligger i øjeblikket hos McLaren - hvilket Renault nok er lidt ligeglade med - de skal bare sikre sig VM.

MMT  


Hop til top
Belgiens GP - Dæk preview

Forstærkede dæk, manglende varme i dækkene under løb. Stor slitage. Der er mange faktorer at tage højde for til et GP. Det har begge dækfirmaer lært i denne sæson.

Begge dækfirmaer har haft deres dårlige erfaringer i denne sæson. Og man kan vist roligt sige, at Bridgestones problemer ikke er ovre endnu. Der har været store problemer med at få dækkene til at holde, lige som Bridgestone ikke har formået at få genereret nok varme i dækkene. Bare spørg især Ferrari om det. Michelin derimod har bortset fra det ufrivillige fravalg på Indianapolis Motor Speedway, formået at klare det hæderligt. I de to seneste GP'er har dækkene dog givet fortabt, men spørgsmålet er om ikke det er relateret til bilen og ikke dækkene? McLaren var meget hurtigt ude at sige at det var et setup relateret problem man havde i Italien, ikke et dækrelateret. Williams har endnu ikke rigtigt vedgået sig noget fra det tyrkiske GP, men det ligner også et setup relateret problem. Ingen andre havde det samme problem.

Michelin:
Michelin kommer med helt specielle dæk som er udviklet kun til Spa. Der køres stærkt på Spa samtidigt med at man har lidt andre svingkombinationer end de fleste andre steder. Det betyder at dækkene skal kunne holde til højere fart - ligesom på Monza bl.a. Værst er det næsten at vejrliget på stedet kan variere meget. Det betyder også at der kan være stærkt varierende temperaturer. Det får indflydelse på mange bestemmende faktorer i forhold til dækkene. Michelin beskriver de valgte dæk som havende et bredt spektrum af muligheder. Specielt i forhold til de ventede temperaturvariationer. Michelin er denne gang mere ydmyge i deres beskrivelse af dækkene - også mere begrænsede. Dupasquier venter at der også bliver brug for regnvejrsdækkene. I så fald vil det være det første regnvejrsløb i år.

Bridgestone:
Måske der er nogen der håber på regnvejr. Bridgestone har ikke ligefrem imponeret i år. Ikke på tør asfalt. Pr. tradition plejer Bridgestone at være rigtig gode i regnvejr. Problemet i år er bare at, ingen ved om de dur i regnvejr i denne sæson. Der har endnu ikke været et regnvejrsløb i år, muligheden er dog absolut tilstede i Belgien. Vejrudsigterne for weekenden er ikke alt for lovende. Men man ved aldrig med vejret i Ardenner bjergene. Modsat Michelin, så er Bridgestone noget mere specifikke når det gælder beskrivelsen af hvilke dæk firmaet har sendt til Belgien. Medium til hård compound. Dette grundet den lidt mere ru overflade som banen har, samt de meget hurtige sving. Desuden er dækkene - ligesom Michelins - fremstillet så de kan klare større temperaturudsving en de dæk man normalt stiller op med. Faktisk indrømmer Bridgestone at det er en helt ny dækspecifikation man her kommer med. Den er selvfølgelig testet af især Ferrari. Bliver det regnvejr, er det interessant at se hvad Ferrari og Bridgestone kan præstere.

PDL  


Hop til top
Ny kontrakt til Heidfeld

Efter de seneste forhandlinger, så var det ventet at tyskeren Nick Heidfeld ville skrive kontrakt med BAR teamet for 2006 sæsonen, men nu oplyses det at han har skrevet kontrakt til anden side.

Ikke helt overraskende, er det BMW teamet han har skrevet kontrakt med, dette har været nævnt allerede mens han forhandlede med BAR teamet, men var blevet slået hen med bemærkningen om at han ikke ville tilbage til sit gamle team.
Grunden til dette skal ses i at Heidfeld tidligere har kørt for Sauber teamet, og det netop er Sauber teamet som BMW har købt, og som de fra 2006 sæsonen vil drive under BMW navnet.


Hvor lægger Nick Heidfeld sin hjælm i 2006?
(Foto: BMW)

Set fra BMW's side er Heidfeld et logisk valg, han er tysker, stabil og han har erfaring med BMW motoren fra hans tid i Williams BMW teamet.

Williams teamet har dog en kontrakt option på Heidfeld som gælder for 2006, og vælger de at udnytte den, så kan Heidfelds debut i BMW teamet blive udskudt til 2007.
For Williams teamet kan det gå hen og blive lidt af et problem hvis de mister Nick Heidfeld, og Jenson Button bliver hos BAR.

Udover Heidfeld så er følgende kørere blevet nævnt som mulige køreremner til BMW teamet i 2006 sæsonen:
Canadieren Jacques Villeneuve, der stadig har et år tilbage på sin kontrakt med Sauber.
Herudover står de to unge talenter Antonio Pizzonia og Anthony Davidson på spring.

Nick Heidfeld's karriere i Formel 1:
2000 - Prost
2001 - Sauber
2002 - Sauber
2003 - Sauber
2004 - Jordan
2005 - Williams

Hans hidtil bedste placering i VM var tilbage i 2001, hvor han sluttede på 7. pladsen, og han ligger pt. på 9. pladsen i dette års mesterskab.

AN  


Hop til top
Flere tilskuerpladser i Barcelona

Fernando Alonso har for alvor bragt Spanien og ikke mindst Circuit de Catalunya på landkortet. Nu bliver antallet af tilskuerpladser igen udvidet.

I den tid som Fernando Alonso har kørt i Formel 1 er tilskuerantallet til det spanske Formel 1 Grand Prixet vokset. I de sidste par sæsoner næsten eksplosivt. Til dette års spanske GP var tilskuerkapaciteten øget til godt 115.000 plus det løse, og nu går baneejerne videre.

Der skal tilføjes yderligere små 6.000 tribunepladser, og baneejerne har beregnet at der nu kan lukkes godt 125.000 tilskuere ind. Det er en stor fremgang i forhold til da banen blev åbnet. Der kunne der "kun" komme godt 76.000 tilskuere ind. Men det er stort i Spanien, som nu har fået en helt at dyrke. Modsat er der meget langt til de godt 400.000 der er plads til Indianapolis Motor Speedway. Men de spanske arrangører har et andet problem - nemlig prissætningen. Det må ikke være for dyrt, for så svigter tilskuerne.

Det giver selvfølgelig også plads til flere tilskuere i en anden yderst populær motorsportsgren i Spanien, nemlig motorcykelrace. Her er der ofte lige så mange tilskuere som til Formel 1. Når Valentino Rossi og Sete Gibernau og co. indtager asfalten er der altid rigtig mange tilskuere på lægterne på Circuit de Catalunya.

PDL  


Hop til top
Overtager Red Bull Minardi teamet?

Formel 1 verdenen består meget af rygter. Et af de seneste som måske har lidt hold i virkeligheden er, at Red Bull vil købe en bestemmende del i Minardi teamet.

I Formel 1 er der mange rygter. En af disse som florerer i øjeblikket er, at Red Bull vil købe en bestemmende andel i Minardi teamet. Og som sædvanligt vil ingen af parterne direkte kommenterer disse måske løse forlydender. Og dog. Paul Stoddart har indrømmet at han måske godt kunne finde på at lave en handel med Red Bull. Direkte adspurgt siger han blandt andet, at han selvfølgelig har hørt Red Bull rygterne, og at de er af den seriøse type mennesker som han gerne vil tale med. Paul Stoddart siger også, at der i øjeblikket dog ikke er hold i historien, han vil dog ikke udelukke at det kan komme på tale i fremtiden. Og som vanligt afslutter han med at sige at, hvis prisen er rigtig og fremtiden lovende for teamet, så kan han godt finde på at sælge.

De sædvanlige uofficielle kilder påpeger, at Red Bull har lavet en forhåndsaftale med Minardi. I aftalen skulle der angiveligt stå, at Minardi ikke må forhandle til anden side før Red Bull har bestemt sig. Ifølge de uofficielle kilder, så vil handlen træde i kraft fra starten af næste sæson. Kilderne fortæller også, at Red Bull har til kort tid efter det belgiske GP i weekenden til at undersøge Minardis finansielle forhold.

Såfremt rygterne og historien er sand, så åbner der sig en god og måske smart mulighed for Red Bull. Red Bull har talentudviklingsskole i USA, og forsøger her og der og alle vegne at få puttet deres talenter og sponserede kørere ind. Det er populært med juniorteams, specielt i GP2 hvor Red Bull også har visse interesser. På den her måde får de et juniorteam i Formel 1, hvor de kan "anbringe" nogle af de helt store talenter, inden de kan komme videre til moderteamet. Der bliver så både minusser og plusser ved det. Alle kan få en chance i juniorteamet, men kun få kan komme videre. Til gengæld giver det en god chance for at hente amerikanske kørere frem. Det gavner både Formel 1 og dens noget tvivlsomme ry i USA, og ikke mindst vil det gavne Red Bull i deres markedsføring i USA. Så måske er ideen ikke så tosset endda. Men bliver den til noget?

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk