Det ventes ikke at der bliver plads til testkøreren hos Minardi i den kommende sæson eftersom teamet ventes at indgå en tæt alliance med det spanske teleselskab, Telefonica. Derimod kunne det tænkes at han i stedet tager en tur over Atlanten for at køre ChampCar. I stedet ventes det at Ferrari vil tilbyde Hondas tidligere testkører Jos Verstappen pladsen som testkører. Han kan komme med masser af input efter sin tid med den japanske bilgigant. Derudover er der også rygter om at Salo måske kan få en deleplads som testkører for Ferrari ved siden af pladsen hos Sauber.
McLaren overraskede mange da de for 14 dage siden undlod at komme med teamordre under det belgiske grand prix, på trods af at Mika Hakkinen kunne havde vundet yderligere 4 point fra Eddie Irvine. Resultatet af løbet på Monza kan altså især komme til at afhænge af David Coulthards position i løbet. Skotten har stadig fået grønt lys for at køre sin VM-chance og hvis der overhovedet skal holdes liv i den drøm skal han vinde løbet på Monza. David Coulthard er 14 point efter Hakkinen og det bliver meget svært for ham at komme tilbage i denne sæson. Alligevel siger Norbert Haug, totalt uagtet at Hakkinen blot fører med et point foran Eddie Irvine: "Skulle begge kørere ligge i den forreste række efter kvalifikationen, før Coulthard naturligvis chancen for at vinde løbet," siger han.
Blandt andet siger Norbert Haug at han finder det meget det med teamordre ikke rigtig passer ind i McLarens stil, og henviser til at man i teamet har to kørere og hver deres team bag kørerne. Ifølge Haug kan det ikke være meningen at man giver den ene del masser af motivation for blot at lade resultaterne tilfalde den anden kører.
Derudover har den måde som McLaren kørte på i Belgien også en anden og måske dybere mening. Coulthard har efterhånden stået totalt i skyggen af Hakkinen i halvandet år - uden at skotten har haft mulighed for at slå ham i fair kamp. Derfor kan det enten betragtes som en hjælpetjeneste for at holde skottens motivation i live så han stadig kan være et aktiv for teamet i kommende sæsoner. Der er meget der jo ligefrem tydede på at det ikke var alle i teamet der var særlig glade for den måde ledelsen i teamet vælger deres dispositioner. Mika Hakkinen var ret så rasende på skotten - selvom han godt nok faldt ned på jorden igen. Måske også fordi finnen for første gang i næsten to år ikke var manden i McLarens centrum...
Men der vitterlig tale om en radikal ændring i McLarens 'teamordre-politik' hvis man kan give det den betegnelse. Tidligere har man sagt at man ville stille de to kørere lige indtil der var en klar VM-favorit - og selvom Coulthard er 14 point efter Hakkinen og stadig har en reel mulighed for at komme med i VM-kampen, så er der altså stadig en kører der ånder dem lige i nakken. Enten har man fra McLarens side valgt at tro på at Hakkinen og måske også Coulthard er i stand til at holde Irvine bag sig i de fire sidste løb af 1999-sæsonen, fordi han ikke får opbakning af Michael Schumacher. Mon ikke McLaren var kommet med et helt andet udspil hvis Schumacher var blevet klar til Monza?
Endnu en vinkel på teamordre-debatten kan være det faktum at man efterhånden har to stærke teams der kæmper mod hinanden og hvert team har hver deres førstekører - og dem vil man så udelukkende satse på. Man så det sidste år: det var kun en kamp mellem Schumacher og Hakkinen. Hos Ferrari har man kun fået Irvine med i kampen fordi han har været godt med henover hele sæsonen, og dertil skal man også tilføje Schumachers ufrivillige pause fra Formel 1. Men Ferrari har i denne sæson forsøgt at køre Schumacher i stilling - og stadig givet Irvine rollen som hjælpekører. Det lader til at man, både hos Ferrari og McLaren har indset at man kan gavne det sportslige i Formel 1 ved at man stiller kørerne lige og undlader teamordre. Derfor har man over sommeren fra McLarens side ændret den politik man ellers havde lanceret før sæsonen - og dermed ligestillet de to kørere på trods af at en tredjepart også blander sig i kampen. Dette ses til dels også at man hos Ferrari har givet Rubens Barrichello samme vilkår som Michael Schumacher.
Alligevel tager man hos de førende teams nok visse 'ret til ændringer forbeholdes...' Hvis Eddie Irvine fører løbet på Monza foran Coulthard og Hakkinen ha
Ford købte som bekendt Stewart Racing i juni måned i år. Teamet bliver dog stadigvæk ledet af far og søn, Jackie og Paul Stewart. Eftersom Ford på et tidligere tidspunkt købte den klassiske britiske bilproducent Jaguar, så vil man profilere varemærket Jaguar mere, på samme måde som Ferrari gør det. Rygter siger at bilen får en farve som er mørkegrøn, evt. farven "British Racing Green".
Teamet har også fået ny sponsor fra næste sæson, nemlig den skotske whisky producenten Grant's.
Sidste års grand prix på Monza var ikke videre opmuntrende. Der var ingen McLaren i den forreste række, men de var henvist til at starte i anden række. Det blev i stedet til en dobbeltsejr til Ferrari, mens Hakkinen efter diverse problemer sluttede som nummer 4 - næsten et minut efter Schumacher...
McLarens 7 sejre på Monza:
Årstal | Kører | Nationalitet | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1968 | Denny Hulme | New Zealand | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1984 | Niki Lauda | Østrig | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1985 | Alain Prost | Frankrig | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1989 | Alain Prost | Frankrig | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1990 | Ayrton Senna | Brasilien | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1992 | Ayrton Senna | Brasilien | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1997 | David Coulthard | BB Den tidligere Ferrari-designer John Barnard, der tidligere på året kom til Prost fra Arrows hvor han røg i totterne på Tom Walkinshaw, bliver hos Prost. Barnard anses stadig for at være en af Formel 1's superdesignere selvom han ikke har været videre heldig med mange af de racere han har designet. På trods af dette har Benetton, der som bekendt stadig befinder sig i en større krise, været
interesseret i at hente den engelske designer til teamet. Men der bliver ikke tale om at Barnard kan frikøbes af den nuværende kontrakt - faktisk har man forlænget den med yderligere to år. Barnard
har ikke decideret status som designer men er ansat som en slags konsulent. Det er Loic Bigois der er Prost-teamets chefdesigner, mens den fyrede Stewart-designer Alan Jenkins er teknisk leder.
Barnard støtter de to ledere med teknisk input. Benetton har endnu ikke løst deres designerproblem, hvor man blandt andet gjorde sig meget upopulær i Formel 1-kredse da man forsøgte at hente Charlie Whiting til teamet.BB Og flere Prost-nyheder: Der var ikke plads til ham hos Prost da man, sandsynligvis på grund af Mercedes, valgte Nick Heidfeld som køreren ved siden af Jean Alesi. Stephane Sarrazin ventes at fortsætte som testkører for Prost, selvom Minardi-teamet efter sigende er meget interesseret i at få
fat i den unge franskmand. I en vennetjeneste gav Prost-teamet Sarrazin som reservekører da Luca Badoer var ude med en skadet hånd. Han gjorde det så godt under det brasilianske grand prix at
teamet gerne ville have at han havde kørt yderligere et løb for dem, men det blev ikke til mere. Han er med i kampen om det sidste sæde hos Minardi, eftersom man regner med at Luca Badoer får sparket. Marc Gene har sikret sin plads til næste år via sine sponsorer. Der er flere bejlere til det sidste sæde, men det ventes at det bliver kørere med penge i ryggen der får det sidste sæde. Det
afhænger også om hvordan pladserne i det andet bund-team, Arrows fordeles.BB Det ventes at Toyota indenfor kort tid offentliggør deres planer om at de vil komme ind i Formel 1 i år 2002 - og de betaler et 'mindre' depositum (mere om dette under dagens nyheder). Der er flere
spørgsmål som stadig står åbne - blandt andet om de virkelig ønsker at komme ind i Formel 1 med deres eget team, eller om de simpelthen opkøber et andet team. Blandt andet har man nævnt Benetton og Arrows som de team som evt. vil lade sig opkøbe eller samarbejde med Toyota. Hvis man skal tolke de udtalelser som Toyota er kommet med er der meget der tyder på at de helst vil
komme ind i Formel 1 med deres eget team. At der er tale om et seriøst projekt kan blandt andet ses af de mange annoncer der har været for ingeniører og andre folk til teamet. Toyota er imidlertid lidt i vildrede om hvilken type motor de skal anvende. Efter sigende forsøger de sig med hele rækken af motorer. Den gængse V10-motor som anvendes i dag i Formel 1 kan indenfor overkommelig fremtid bliver erstattet af en langt mere kraftig V12-motor som blandt andet BMW er ved at udvikle, men som også Ferrari har overvejet. Derudover mener man også at Toyota vil se om der kan være en fordel ved at udvikle en lettere V8-motor. Om ikke andet så har de mindst to et halvt år til at finde ud af hvordan det skal fungere. BB Efter at brasilianeren Bruno Junqueira testede for Williams i sidste uge har det sat gang i rygterne om hans fremtid. Han kørte en hel del omgange på Monza i sidste uge og Williams-teamet var meget
tilfredse med hans kørsel, og den proffesionelle måde han udførte sit arbejde på. Det ventes at han
fortsætter i Formel 3000 for Petrobras-teamet, men han sættes også i forbindelse med Mercedes som en eventuel testkører for McLaren efter at Heidfeld har sikret sig en fuldtidskontrakt med Prost-teamet. Derudover menes det også at Junqueira er et varmt navn hos Minardi, men meget
afhænger af teamets sponsorer der blandt andet har store interesser i de spanske kørere.BB Så er det frem med den store tegnebog Toyota, Lotus, March eller hvem der ellers vil ind i Formel 1! Der skal lægges et 'mindre' depositum på 300 millioner kroner før man overhovedet vil give et nyt team en plads i Formel 1. Det sker efter at Honda trak sig fra deres planer om at lave deres eget team, efter at de havde fået reserveret pladsen i et godt stykke tid. Det vil de 11 nuværende teams ikke se gentaget og derfor foreslår de at det bliver en del af Formel 1-lovgivningen at der skal erlægges dette depositum. Forslaget er blevet behandlet hos FIA og nu venter man at forslaget ryger videre i systemet til Rådet der så vil behandle forslaget i oktober. Det er yderligere også en fordel for Formel 1. Man sikrer dermed at nye teams ikke lukker alt for hurtigt, men at de kommer ind i sporten med en solid økonomi - det skal der jo til hvis man skal have deponeret 300 millioner kroner... Det er så meningen at det deponerede beløb bliver tilbagebetalt til teamet i 12 lige store portioner over det første år. Hvis ikke FIA godkender dette krav er det sandsynligt at de 11 teams vil ændre lovgivningen så der ikke længere er plads til flere teams, men at 11 er maksimum. BB Naturligvis er der kommet en hel del respons og reaktioner på Rubens Barrichellos skifte til Ferrari.
Hvis man skal tro udtalelserne er det noget som splitter kørerne. Blandt andet siger østrigske Alexander Wurz at det måske ikke var så god en ide. Han peger på at Ford nu er gået helhjertet ind i
Formel 1 og at det ikke tager langt tid før de har vokset sig rigtig store og at det derfor var forkert at skifte til Ferrari. Jacques Villeneuve kan man altid få en kommentar fra - og man er slet ikke i tvivl om at det er canadieren der kommer med det! Vilde Jacques siger om Rubinhos skifte at den eneste der egentlig vinder noget ved dette er Schumacher, fordi han ikke ønsker sig et team men en
underordnet håndlanger eller marionet... Men der er også dem der synes at det er godt. Blandt andet siger hans landsmand, Pedro Diniz at det kan sætte liv i interessen for Formel 1 i Brasilien, eftersom det bliver første gang siden Ayrton Senna døde at der er en brasilianer der sidder i en vinder-racer, mens andre kørere synes det er en fin beslutning for begge parter. BB Der har flere gange dukket rygter op om at Michelin ville vende tilbage til Formel 1 efter at Goodyear trak sig ud i forrige sæson og hvorved Bridgestone overtog den totale dominans i Formel 1 hvad angår dækleverancer. Rygter er igen blevet forstærket og det franske dækmærke skulle ifølge motorbladet 'auto motor und sport' være ved at stable et udviklingsprogram på benene der gør at de kan komme tilbage til Formel 1 i år 2001. Hvis Michelin kommer tilbage bliver det efter godt 17 års
fravær. Michelin trak sig ud af Formel 1 i 1984 da Niki Lauda havde vundet VM for McLaren.BB Uanset udfaldet af det kommende italienske grand prix vil det være et løb med en underlig fornemmelse for Eddie Irvine. Det bliver måske sidste gang at han skal køre foran de mange forventningsfulde tifosis. "Det at køre på Monza for Ferrari er altid noget specielt. I år bliver det endnu mere specielt eftersom det vil være den sidste gang foran de mange tifosis og ved at Michael ikke er med i løbet vil de mange fans være endnu mere bag mig for at bringe dem en sejr og holde deres håb om mesterskabet i live," siger Eddie Irvine og de mange fans har bestemt ikke vendt ireren ryggen selvom han forlader teamet efter denne sæson. De mange fans planlægger at brede et 50 meter langt banner ud der kommer til at vise hele Irvines karriere. Ser man på hvordan det er gået de sidste par år har Monza været meget succesfuldt for Ferrari efter flere års sejrs-pause. Sidste år blev det endda til en fornem dobbeltsejr... Og for at føje mere historie på, så vandt Jody Scheckter også på Monza i 1979 - den sidste sæson hvor Ferrari blev verdensmester. Så hvis historien skal gentages her 20 år efter skal det blive til en Irvine-sejr! De 12 Ferrari-sejre på Monza
|