Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.9.2005
 Belgiens GP - 2. fri træning
 Belgiens GP - 1. fri træning
 Sidste test for Kiesa?
 
8.9.2005
 Belgiens GP - Teams preview - Top 5
 Belgiens GP - Teams preview - Bunden
 

Hop til top9.9.2005

Belgiens GP - 2. fri træning

Dagens første fri træning havde McLaren køreren Kimi Raikkonen som hurtigste mand, kun 0,010 sekund foran teamets testkører Alexander Wurz. Danske Nicolas Kiesa sluttede på 18. pladsen i hans Jordan racer - kan han holde, eller måske forbedre, denne placering her i den anden fri træning?

2. fri træning:
TidHændelse
14:00 Med skigtet fra rødt til grønt lys i pitudkørslen, er dagens anden og sidste fri træning for Formel 1 kørerne i gang.
Løbsledelsen har forud for denne fri træning erklæret 'wet race', da et kraftigt regnvejr i øjeblikket ligger over banen!

14:04 Som den første kører Liuzzi nu ud på Spa Francorchamps banen, og han følges af Doornbos - de to er de eneste der trodser regnvejret.
14:05 RØDT FLAG
Den fri træning er stoppet!
14:05 Grunden til at træningen er afbrudt skyldes, at Red Bull køreren Vintantonio Liuzze er kørt ind i autoværnet ude på anden sektor, han er dog heldigvis uskadt - hvilket man ikke just kan sige om hans racer!

Doornbos returnere til pitten.
14:10 Banens officials er nu ved at tjekke autoværnet der hvor Liuzzi ramte det, for at se om det er forsvarligt at genoptage denne trænings session.
14:13 Sikkerheden ude på banen er godkendt, og der er igen grønt lys i pitudkørslen.
14:16 Løbsledelsen oplyser nu at denne fri træning vil stoppe kl. 15:00 som planlagt, den tid træningen var stoppet bliver altså ikke lagt til i den anden ende, som det ellers er kotume i sådanne situationer.
14:18
AN  


Hop til top
Belgiens GP - 1. fri træning

Formel 1 kørerne er denne weekend på den traditionsrige Spa Francorchamps bane i Belgien, hvor vi i forbindelse med dagens to frie træninger får et gensyn med klassens danske islæt , det er Nicolas Kiesa der deltager i de to fredag træninger for Jordan teamet.

1. fri træning:
TidHændelse
11:00 Kiesa er første mand på banen her hvor de grønne lys i pitudkørslen tændte.

Han følges af Zonta, Toccacelo, Albers og Massa.
11:02 Liuzzi, Karthikeyan og Button på banen.
11:04 Villeneuve, R.Schumacher og Trulle på banen.
11:06 Samtlige kørere er nu tilbage i pitten, efter en enkelt installationsomgang.
Sato kører ud på banen, og efter ham kommer Zonta - det bliver hans anden tur.
De to er de eneste kørere på banen i øjeblikket.
11:08 Wurz, Doornbos, Raikkonen og Coulthard på banen.
11:10 Fisichella på banen
11:11 Dagens første tid:
Zonta - 2:01,833
11:12 Wurz - 2:00,253 - 1. pl.
Han er 1,580 sek. hurtigere end Zonta.

Kiesa på banen igen.
11:13 Zonta - 1:01,638 - 2. pl.
Tidsforskel op til Wurz 1,385 sek.
AN  


Hop til top
Sidste test for Kiesa?

Denne weekends Belgiske Grand Prix, der markere afslutningen på de europæriske Formel 1 løb i denne sæson, kan også blive den sidste testweekend Nicolas Kiesa får hos Jordan teamet i år.

Der restere godt nok endnu tre oversøiske Grand Prix løb i denne sæson, men det er allerede nu bekræftet at japaneren Sakon Yamamoto skal køre fredagstesten i forbindelse med det Japanske Grand Prix.
Sakon Yamamoto skal allerede den kommende uge være sammen med Jordan teamet tre dage på Silverstone, hvor han skal have støbt sæde, samt deltage i forberedelserne til de tre oversøiske Grand Prix løb.

Om dette betyder at han skal køre alle de tre sidste fredags testkørsler, eller om man stadig vil benytte Nicolas Kiesa i forbindelse med Grand Prix'erne i Brasilien og Kina er endnu uvist.

23 årige Sakon Yamamoto deltager i år i både Formula Nippon samt den japanske Super GT Series, og han har fire sæsoner i Formel 3 bag sig.
Han udtaler selv, at målet med testkørslen eller testkørslerne, er at skaffe sig en fast plads i Formel 1 feltet i 2006 sæsonen, og gerne hos Jordan - eller Midland som teamet kommer til at hedde fra og med 2006 sæsonen.

Men der bliver rift om pladserne hos Midland i 2006, dels er teamets to nuværende kørere, Tiago Monteiro og Narain Karthikeyan, interesseret i at fortsætte - og det selv om de ikke har imponeret teamet i år.
Der kan vel heller ikke være tvivl om at også danske Nicolas Kiesa er interesseret i en af pladserne i teamet, og hertil kommer så Sakon Yamamoto og trænger sig på.

Det sidste nye angående Midlands kørerbesætning for 2006 sæsonen er at den tidliger BAR testkører Anthony Davidson nu nævnes som kandidat til den ene plads i teamet.
Dette er så seriøst at BAR teamet allerede har fritstillet Davidson fra hans kontrakt, hvis der er mulighed for at han kan få en fast plads i Midland teamet.
Davidson deltager også i den kommende uges forberedelser til de tre oversøiske løb på Silverstone sammen med Sakon Yamamoto, og det vil derfor være sandsynligt at vi ser Davidson som testkører i enten Kina eller Brasilien - eller måske begge steder - i så fald er der ikke plads til flere testkørsler for Kiesa i denne sæson.

AN  


 

Hop til top8.9.2005

Belgiens GP - Teams preview - Top 5

Efter den nyeste GP bane, efterfulgt af den ældste, kommer turen nu til en klassiker, og samtidigt er det dét sidste europæiske GP i denne sæson. Hvem vinder?

Klassikeren over dem alle - i hvert fald efter manges mening - er Spa banen i Belgien. Den har noget som de andre baner ikke har, nemlig en temmelig kraftig niveauforskel og sin helt egen svingkombination - Eau Rouge hvis nogen skulle være i tvivl. Det giver store udfordringer for både kørere og biler at køre på lige nøjagtig denne bane. Hvem har nået at forberede sig bedst til denne specielle udfordring?

Renault:
Der er forlydender fremme om at Renault kommer med en helt speciel "pakkeløsning" til Spa. Revideret motor og også aerodynamikken skulle være ændret. Motor er det nok så som så med idet, at man ifølge reglementet skal anvende motoren fra Monza på Spa også. Men aerodynamik kan komme på tale. Begge kørere har Spa som deres absolutte favoritbane. Men ved også den på sin egen måde er en rigtig powerbane. For Alonso gælder det kun en ting, nemlig at skrabe så mange points sammen som overhovedet muligt. Især også for Fisichella, men ikke foran Alonso. Derimod til teammesterskabet. Teoretisk kan Alonso vinde mesterskabet på Spa, men der skal nok et GP eller to mere til før den er helt sikker.

McLaren:
Hos McLaren håbes der på at Kimi Raikkonen kan gentage sejren fra sidste år. Det er for så vidt også nødvendigt hvis han ikke skal blive hægtet af i mesterskabskampen. Med den stabilitet som Alonso og Renault har udvist, er det faktisk bydende nødvendigt med det øverste trin på podiet. McLaren kan selvfølgelig håbe på at Alonso udgår, men er nok ikke med i beregningerne. Kimi Raikkonen håber selvfølgelig på at han sejrer - og nok at også at dækkene kan holde. Det eneste minus han kan finde ved banen, er vejret som er en noget skiftende størrelse. Montoya har en eneste opgave i Belgien. Det må være at tage så mange points fra Renault og Alonso som muligt. Det kan gøres ved at placere sig bag Raikkonen og foran Renaulterne. Med den form - bortset fra enkelte udfald - som McLaren har udvist i den seneste tid, er der al mulig grund til at det kan lade sig gøre. Henne i Woking har teamet med statsgaranti gjort deres bedste i forberedelserne til det belgiske GP. Intet mindre kan gøre det.

Ferrari:
Ferrari kan intet nå i år. Ikke mere. Faktisk er de i den situation, at de mere skal fokusere på at bevare tredjepladsen i mesterskabet end at komme højere. Det er udelukket. Ferrari vinder med andre ord ikke noget i år. Hverken det ene eller andet mesterskab. Den sædvanlige shakedown vil blive foretaget. Men det er ikke nok. Godt nok skal man køre med mere downforce på Spa end på Monza, og dermed tidligere få varme i dækkene, men med det tempo som de nærmeste konkurrenter kører i, så er der ikke noget at gøre for de røde Fiat biler fra Maranello. Kun at gøre det så godt som muligt. Men det er svært. Selv M. Schumacher faktisk frygter en stor skuffelse på Spa. Modsat så er han egentligt lidt forundret over at Ferrari har kunnet gøre det så godt så længe som tilfældet er. Tæl lige stjernerne på hans kasket.

Toyota:
Næsten lige om hjørnet fra Köln ligger Spa banen, og ud over det derfor næsten er en hjemmebane for teamet - geografisk - så er det på samme måde også en hjemmebane for R. Schumacher idet han også er fra de kanter - på den tyske side af grænsen. Både R. Schumacher og Trulli er som de fleste andre kørere glade for banen. R. Schumacher udtrykker næsten håb om at det bliver regnvejr søndag idet det så vil være det første regnvejrsløb i år. Og netop vejret kan skifte hurtigt i Ardenner bjergene, så det er med i Toyotas beregninger forud for den kommende weekend. Lige som det er hos alle andre teams. Mike Gascoyne har som de fleste stor respekt for banen. Den er ikke som de andre. Han forventer dog at bilen passer til banen, som tilfældet i grunden har været på de fleste af de baner de har kørt på hidtil i år. Topfarten er en v

PDL  


Hop til top
Belgiens GP - Teams preview - Bunden

De nederste fem teams er en lidt blandet fornøjelse. Faktisk er det kun BAR og Red Bull, som kæmper om noget. Sauber er gået i stå og de sidste to teams skal bare overleve.

De nederste fem teams kan for så vidt ikke nå noget. Kun placeringskampen er gældende og der er der kun to teams involveret. Red Bull har hidtil overrasket positivt, mens BAR endelig har fået gang i maskineriet og er på hastig fremmarch. Sauber er næsten gået i stå, og venter kun på det praktiske i ejerskiftet. Jordan har en ny bil til begge kørere denne gang, mens Minardi forsat prøver at hænge på.

Red Bull:
To pladser er sikret hos Red Bull teamet. DC har forlænget og Scott Speed er hyret som fast fredagskører til næste sæson. Det ledige sæde er der derimod ikke afgjort noget om endnu. Red Bull har annonceret at C. Klien også skal køre i Belgien. Det kan der være flere årsager til. Han er mere erfaren, han har vel egentlig gjort det bedre end Liuzzi, og så er der det med markedsføringen. Den er vigtig for Red Bull, og der gør Klien vel et bedre indtryk. Med det antal GP'er som Klien har kørt i forhold til Liuzzi, så peger det på at Klien får sædet til næste år. Men intet er endnu afgjort. Teamet har forberedt sig på det belgiske GP hjemme i England samt ved flere tests. Kan teamet med Cosworth motor i ryggen gøre det bedre på Spa end BAR med Honda motoren?

BAR:
BAR var lidt skuffede efter det italienske GP. Flere ting kiksede for dem, så det blev ikke de forventede points. Men nu er forhåbningerne steget igen. Teamet taler om et vingesetup som er meget lig det man bruger i Canada, mens der selvfølgelig er andre indstillinger på de andre aerodynamiske dele. Bilens setup vil også være noget anderledes. Det rette kompromis sammenholdt med en ny specifikation Honda motor, har fået forhåbningerne til at stige igen. Nu gælder kun én ting. At holde sig ude af problemerne der kan opstå i første sving som jo er La Source hårnålesvinget. Det sving kender Jenson Button godt. Det kostede sidste år en ny frontvinge og så var han en hel del bagefter de andre. Sato vil gøre sit bedste. Både for at bevare en plads i teamet - om end den kan være tvivlsom - og så for at få kørt points hjem til teamet. BAR er kun 2 points efter Red Bull og vil gerne foran dem i det samlede regnskab.

Sauber:
Willy Rampf kender banen, og med den bil teamet har pt. så er hans fokus på de meget mulige ændringer i vejret, samt dækkene, når han sammen med ingeniører og kørerne skal arbejde med setuppet. Massa sluttede som nr. 4 sidste år på banen, hans bedste placering på det tidspunkt. Han er lidt bekymret for hvordan bilerne vil reagere, nu hvor aerodynamikken er ændret i forhold til sidste år. JV er inde på lidt af det samme. JV kender banen ud over alle grænser. Han har tidligere brilleret med nogle ret spændende afkørsler - specielt i Eau Rouge, hvor han har en ret god rekord. Trods sine manglende resultater på banen, så er JV temmelig begejstret for banen. Han har en ret malerisk beskrivelse af banens forløb og især Eau Rouge som han kender temmelig godt efterhånden.

Jordan:
Jordan teamet har en ny kører til test i næste uge. Der er BARs tredjekører, Anthony Davidson, der har fået fri fra BAR for at kunne teste hos Jordan. Testen køres på Silverstone. Jordan har denne gang begge kører i den nye EJ15B. Ved træningerne fredag er Kiesa med igen, men det bliver i den gamle, og hans primære opgave denne gang, bliver at arbejde med dækvalget. Alle tre kørere forventer at den nye bil passer noget bedre til Spa end til Monza, hvor der køres med meget lav downforce. På næsten alle andre baner er der noget mere downforce at arbejde med. Teamets sportslige direktør, Adrian Burgess, nævner at man vil anvende et medium downforce setup. Og som hos alle andre teams, med forbehold for dårligt vejr. Så er der det med det mekaniske grib. Kan teamet finde det rette?

Minardi:
Er C. Albers faldet lidt af på den eller er han offer for omstændighederne

PDL  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk