Gerhard Berger ejede ellers 50% af teamet men valgte at sælge det igen. Teamet havde stor succes i 2008 hvor Sebastian Vettel virkelig slog igennem og sejren i det regnfyldte italienske Grand Prix på Monza næsten gik over til at være legendarisk. Samtidig var det i en periode hvor storesøster, Red Bull, slet ikke præsterede det samme. Og så gik der politik i det. "Toro Rosso skulle være Red Bulls juniorteam. Og jeg ville gerne vinde løb. Det gjorde vi sammen med Vettel. Men da hele fokus fremover skulle være på Red Bull ville Toro Rosso gå tilbage til en juniorrolle. Det er blot ikke min filosofi," kommer det direkte Berger.
Selvom Red Bull er Toro Rossos største sponsor, så ville Berger gerne gøre sit til at få teamet helt frem. Og da det ikke var muligt at finde de nødvendige midler til at gøre sig fri af Red Bulls dominans, valgte han at sælge sin del af teamet tilbage til Red Bull. "Jeg vil aldrig spille andenviolin. Hvis der ikke er nogen mulighed for succes, så er det ikke længere sjovt for mig. Nu kan Christian Horner have sjov sammen med Red Bull," siger han med en lille smule bitterhed.
I denne sæson har Toro Rosso sikret sig 5 point sammen med Buemi og Bourdais. Senest er den yngste kører i Formel 1-historien fået en plads i feltet i form af Jaime Alguersuari. Sidste sæson sikrede teamet sig 39 point...
Force India har i forvejen tilknyttet den indiske kører, Karun Chandhok der for tiden kører med i GP2. "Jeg håbede at Vijay Mallya ville give Karun chancen. Jeg er lidt skuffet over at han satte en italiensk kører i sædet," siger Ecclestone.
Bemærkningen er dog faldet til en indisk avis, så derfor er der måske nok også lidt farvede briller. Omvendt er Indien et marked som Bernie meget gerne vil ind i, og i fremtiden er det da også meningen at der skal køres Formel 1 i et af verdens mest folkerige lande, og dermed også et sted hvor der potentielt er mulighed for at sælge flere biler.
"Vi har brug for at se Karun i Formel 1 meget hurtigt. Han har talentet og mulighederne, så det handler blot om at nogen kommer i gang nu," siger Ecclestone.
Force India har dog ikke så mange andre valg, eftersom Vitantonio Liuzzi er en af mulighederne for 2010 ligesom han også har været teamets officielle reservekører. Det ville derfor være lidt besynderligt hvis man så efterfølgende valgte om!
"Medierne har spillet en nok så afgørende rolle i beslutningen om hvem der skulle køre den anden Ferrari på Monza og i øvrigt resten af sæsonen. Journalisterne ved slet ikke hvilken skade de har gjort og de er med til, at vende stemningen imod mig", udtaler en frustreret Luca Badoer!
Luca Badoer fik sit livs chance, da Felipe Massa blev alvorligt skadet i træningen forud for Ungarns Grand Prix. Først var den 7-dobbelte verdensmester Michael Schumacher udpeget som afløser, men på grund af en ulykke tidligere i et road racing-løb, måtte han trække sig.
Badoer havde alle trumfer, som testkører hos Ferrari kendte han om nogen bilen, men efter to skuffende kvalifikationer (sidstepladser) og to løb som agterlanterne, blev han vraget til fordel for den genopstandne landsmand Giancarlo Fisichella.
"Jeg vil dog ikke trække mig tilbage som en bitter mand", udtaler Badoer "jeg kan jo altid fortælle mine børn, at jeg kørte to Formel 1 Grand Prix'er for Ferrari. Maranello havde trods alt tillid til mig og jeg er sikker på, at jeg kunne have gjort det meget bedre i mit tredje 'forsøg' på Monza!"
Der var på forhånd ingen aftale om, hvor mange Grand Prix'er Badoer skulle køre for Ferrari.
"Jeg troede ærlig talt, at jeg havde god tid til at 'indstille' mig og til forbedring, men jeg ved at Formel 1 er et hårdt game, om jeg må indstille mig på, at min Formel 1-karriere er slut, men jeg fortsætter som test kører hos Ferrari. Jeg får lov at blive!" - slutter Badoer
Når det nu ikke rækker i Formel 1, er en tjans som testkører hos Ferrari vel næppe det værste!!??
I Scuderia Ferrari teamet er Giancarlo Fisichella nu 'afløser for den skadede Felipe Massa, og det har banet vejen for Vitantonio Liuzzi.
Vitantonio Liuzzi under en test i 2008, nu bliver han fast kører i Force India Formula One Team.
(Foto: Force India)
Vitantonio Liuzzi har fungeret som test- og reservekører i Force India Formula One Team siden begyndelsen af 2008, og nu får han så chancen for at vise sit værd som fast kører i teamet.
I rollen som testkører var det Liuzzi der kørte teamets sidste test på Kemble Airfield den 3. september, hvor der netop blev testet setup med henblik på deltagelsen i Italiens Grand Prix på Monza banen den kommende weekend, så på det punkt må man nok sige at han er 'velforberedt'.
Vitantonio Liuzzi 2009 - nu fast kører i Force India Formula One Team.
(Foto: Force India)
Hvad angår Formel 1 erfaring er Vitantonio Liuzzi med 39 Formel Grand Prix løb bag, sig ikke helt ubekendt med hvad der venter ham på den traditionsrige italienske bane, hvor han nok kan regne med stor støtte fra hjemmepublikummet.