Pitsladder


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
9.9.2011
 Italiens GP - 2. fri træning
 Italiens GP - 1. fri træning
 Det glippede for Bernie Ecclestone
 
7.9.2011
 En religiøs fest
 

Hop til top9.9.2011

Italiens GP - 2. fri træning

På den italienske Monza bane blev det andet træningspas afviklet i eftermiddags og denne gang blev den hurtigste omgangstid sat af Red Bull køreren Sebastian Vettel, og Lewis Hamilton fulgte efter med næstbedste tid - Michael Schumacher er sidste mand i top 3.

Tiderne fra den anden frie træning:
Pl. Kører Team Tid Omg
1. Sebastian Vettel Red Bull 01:24.010 37
2. Lewis Hamilton McLaren 01:24.046 21
3. Michael Schumacher Mercedes 01:24.347 39
4. Felipe Massa Ferrari 01:24.366 33
5. Fernando Alonso Ferrari 01:24.433 31
6. Mark Webber Red Bull 01:24.468 32
7. Jenson Button McLaren 01:24.508 30
8. Sergio Perez Sauber 01:25.097 39
9. Kamui Kobayashi Sauber 01:25.182 37
10. Bruno Senna Lotus Renault 01:25.325 38
11. Vitaly Petrov Lotus Renault 01:25.450 31
12. Adrian Sutil Force India 01:25.496 39
13. Paul di Resta Force India 01:25.683 37
14. Jaime Alguersuari Toro Rosso 01:25.758 29
15. Rubens Barrichello Williams 01:26.202 36
16. Pastor Maldonado Williams 01:26.353 40
17. Sebastien Buemi Toro Rosso 01:28.347 5
18. Jarno Trulli Team Lotus 01:28.559 32
19. Heikki Kovalainen Team Lotus 01:28.605 32
20. Timo Glock Virgin 01:28.804 25
21. Vitantonio Liuzzi HRT 01:29.162 34
22. Nico Rosberg Mercedes 01:29.184 29
23. Jerome d` Ambrosio Virgin 01:29.622 34
24. Daniel Ricciardo HRT 01:29.841 7

HBess  


Hop til top
Italiens GP - 1. fri træning

Under formiddagens første træningspas for Formel1 feltet på Monza banen var det Mclaren teamet der fik sat de hurtigste omgangstider, Lewis Hamilton foran team kollegaen Jenson Button og Red Bull køreren Sebastian Vettel

Tiderne fra den første frie træning:
Pl. Kører Team Tid Omg
1. Lewis Hamilton McLaren 01:23.865 18
2. Jenson Button McLaren 01:24.786 19
3. Sebastian Vettel Red Bull 01:25.231 25
4. Mark Webber Red Bull 01:25.459 24
5. Adrian Sutil Force India 01:26.550 23
6. Vitaly Petrov Lotus Renault 01:26.625 20
7. Fernando Alonso Ferrari 01:26.647 20
8. Felipe Massa Ferrari 01:26.676 24
9. Sergio Perez Sauber 01:26.694 28
10. Jaime Alguersuari Toro Rosso 01:26.696 15
11. Michael Schumacher Mercedes 01:26.699 21
12. Nico Hulkenberg Force India 01:26.826 21
13. Rubens Barrichello Williams 01:26.836 25
14. Kamui Kobayashi Sauber 01:26.996 29
15. Pastor Maldonado Williams 01:27.365 25
16. Bruno Senna Lotus Renault 01:27.385 23
17. Sebastien Buemi Toro Rosso 01:27.433 25
18. Nico Rosberg Mercedes 01:27.492 24
19. Heikki Kovalainen Team Lotus 01:29.539 10
20. Karun Chandhok Team Lotus 01:30.148 19
21. Daniel Ricciardo HRT 01:30.609 27
22. Vitantonio Liuzzi HRT 01:30.619 24
23. Timo Glock Virgin 01:31.052 12
24. Jerome d` Ambrosio Virgin 01:31.899 22

HBess  


Hop til top
Det glippede for Bernie Ecclestone

Lotus Renault GP som teamet hedder i dag grundet ejerskifte, kunne have fået en hel anden ejer for et par år siden.
Da det begyndte at knibe lidt for Renault rent økonomisk grundet den økonomiske krise og da også den daværende medejer, Genii Capital, også skulle lede efter penge, var teamet på vej til at blive solgt til en vis gråhåret eminence.

Trods flere års økonomisk krise så har Renaults Formel 1 team, hele tiden heddet Renault, også selvom at ejerskiftet har skiftet undervejs.

Det er også situationen nu hvor bilfabrikken Lotus er den primære ejer af teamet. Spørgsmålet er om hvad teamet kunne have heddet hvis Bernie Ecclestone for et par år siden havde fået sin lyst og vilje ført igennem.

Dengang stod han næsten klar med fyldepennen i hånden for at købe teamet, men blev på det kraftigste frarådt dette. Direktøren for CVC som sammen med Bernie Ecclestone har de kommercielle rettigheder til Formel 1 cirkusset, Daniel Mackenzie, kunne så absolut ikke anbefale at Bernie Ecclestone købte sig ind i Renault teamet.

Det indrømmede Bernie Ecclestone for nyligt i et interview.
"Donald sagde til mig, at det kunne ikke lade sig gøre. Hvis jeg trådte ind i ejerskabet af et team, ville det kun give problemer. Der kunne hurtigt opstå en situation med at hver gang teamet blev vist på tv, ja så ville kritikere sige at vi favoriserede dette team."

Der er ganske givet også andre forklaringer på at handlen ikke blev til noget. Istedet må Bernie Ecclestone nøjes med sine andre interesser i motorsport, blandt andet medejerskab af et par baner.

PDL  


 

Hop til top7.9.2011

En religiøs fest

Monza! Egentlig er det nok, navnet. Mens Silverstone er fødestedet for Formel 1, er Monza, sammen med Spa, den vigtigste helligdom. Monza er fart, og i år tegner mere end godt. VM kampen virker ret død, efter Vettels sejr i Belgien, men måske netop derfor kan løbet blive godt. Der er ikke længere nogen der rigtig har noget at tabe, og alle kan derfor give alt hver eneste gang for at hente en sejr. Og hvis kampene er gode, så er VM egentlig mindre interessant.

Optakt til Det Italienske Grand Prix

Alle mand vil være topmotiverede og klar til kamp på søndag når løbet starter. Alle har deres egen dagsorden. Sebastian Vettel kan vinde VM med en halv indsats, men han viste med al tydelighed i Belgien, at det har en ikke tænkt sig. Et racerløb er et racerløb og det skal vindes.

Mark Webber vil bare gerne vinde et løb, hans sæson har ikke været fantastisk, men det har bilen og han ligger derfor godt placeret på trods af manglende sejre. På det sidste har han udvist stor svaghed når lyset blev grønt og en startplaceringer skulle omsættes til noget mere konkret.

Hos McLaren går kampen lidt på hvem der egentlig er den primære kører i selskabet. Og sådan er det hos McLaren, titlen som teamets primære mand, er altid til diskussion, og Button og Hamilton har aldrig været klart ovenpå i forhold til den anden. De er på hver deres måde og når resultaterne ad forskellige veje. En venlig dyst, og det vil det sikkert blive ved med at være, indtil det er en VM titel de faktisk kæmper reelt om. Det er muligt at det venskabelige kan knirke lidt i sådan en situation.

Ferrari har haft en blandet sæson i 2011. Men Monza betyder noget specielt for Ferrari, og ingen tvivl om at de næsten kan leve med Vettel som verdensmester hvis de kan høste de to bedste podieplaceringer på søndag. Deres fans vil i al fald være ganske godt tilfredse.

I resten af feltet har Mercedes fået etableret sig som første udfordrer til en plads i toppen. Det betyder at de kan snuppe en podieplads nu og da, men de har stadig lang vej. Og pladsen som første udfordrer betyder ikke altid at man er den næste der rykker op.

Renault har tilgengæld tabt dysten med Mercedes om end det virkede til at Senna havde lidt mere at byde på end Hedifeld har haft, men lad os nu se, hvor meget der var tilfældigheder og om han kan holde niveauet.

Pirelli er også på hjemmebane. Den italienske dækfabrikant har hjemme end halv times kørsel fra Monza. Faktisk har de vundet seks F1 løb på banen, dog tilbage i 50'erne. Tilgengæld er det nok ret sikkert at de vinder en syvende sejr på søndag. Men for Pirelli er det vigtigt at løbet på deres hjemmebane bliver seværdigt.

Til løbet har de valgt at tage medium og bløde dæk med, som de mener vil gøre sig godt på den hurtige italienske bane.

Så er der DRS zonerne, på Monza får vi to. Og dennegang får vi to selvstændige zoner. Den første er på målstrækningen, hvor afstanden bliver målt ved udgangen af Parabolica, og DRS zonen så er ad langsiden ned mod chikanen.

Den anden zone er på strækningen efter det andet Lesmo sving, med en måling imellem de to Lesmo sving. Disse to zoner skal nok give noget dramatik, og der er sådan set kun en ting at gøre: At glæde sig!

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk