Tiderne fra den anden frie træning:
Pl. | Kører | Team | Tid | Omg |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull | 01:24.010 | 37 |
2. | Lewis Hamilton | McLaren | 01:24.046 | 21 |
3. | Michael Schumacher | Mercedes | 01:24.347 | 39 |
4. | Felipe Massa | Ferrari | 01:24.366 | 33 |
5. | Fernando Alonso | Ferrari | 01:24.433 | 31 |
6. | Mark Webber | Red Bull | 01:24.468 | 32 |
7. | Jenson Button | McLaren | 01:24.508 | 30 |
8. | Sergio Perez | Sauber | 01:25.097 | 39 |
9. | Kamui Kobayashi | Sauber | 01:25.182 | 37 |
10. | Bruno Senna | Lotus Renault | 01:25.325 | 38 |
11. | Vitaly Petrov | Lotus Renault | 01:25.450 | 31 |
12. | Adrian Sutil | Force India | 01:25.496 | 39 |
13. | Paul di Resta | Force India | 01:25.683 | 37 |
14. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 01:25.758 | 29 |
15. | Rubens Barrichello | Williams | 01:26.202 | 36 |
16. | Pastor Maldonado | Williams | 01:26.353 | 40 |
17. | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 01:28.347 | 5 |
18. | Jarno Trulli | Team Lotus | 01:28.559 | 32 |
19. | Heikki Kovalainen | Team Lotus | 01:28.605 | 32 |
20. | Timo Glock | Virgin | 01:28.804 | 25 |
21. | Vitantonio Liuzzi | HRT | 01:29.162 | 34 |
22. | Nico Rosberg | Mercedes | 01:29.184 | 29 |
23. | Jerome d` Ambrosio | Virgin | 01:29.622 | 34 |
24. | Daniel Ricciardo | HRT | 01:29.841 | 7 |
Tiderne fra den første frie træning:
Pl. | Kører | Team | Tid | Omg |
1. | Lewis Hamilton | McLaren | 01:23.865 | 18 |
2. | Jenson Button | McLaren | 01:24.786 | 19 |
3. | Sebastian Vettel | Red Bull | 01:25.231 | 25 |
4. | Mark Webber | Red Bull | 01:25.459 | 24 |
5. | Adrian Sutil | Force India | 01:26.550 | 23 |
6. | Vitaly Petrov | Lotus Renault | 01:26.625 | 20 |
7. | Fernando Alonso | Ferrari | 01:26.647 | 20 |
8. | Felipe Massa | Ferrari | 01:26.676 | 24 |
9. | Sergio Perez | Sauber | 01:26.694 | 28 |
10. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 01:26.696 | 15 |
11. | Michael Schumacher | Mercedes | 01:26.699 | 21 |
12. | Nico Hulkenberg | Force India | 01:26.826 | 21 |
13. | Rubens Barrichello | Williams | 01:26.836 | 25 |
14. | Kamui Kobayashi | Sauber | 01:26.996 | 29 |
15. | Pastor Maldonado | Williams | 01:27.365 | 25 |
16. | Bruno Senna | Lotus Renault | 01:27.385 | 23 |
17. | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 01:27.433 | 25 |
18. | Nico Rosberg | Mercedes | 01:27.492 | 24 |
19. | Heikki Kovalainen | Team Lotus | 01:29.539 | 10 |
20. | Karun Chandhok | Team Lotus | 01:30.148 | 19 |
21. | Daniel Ricciardo | HRT | 01:30.609 | 27 |
22. | Vitantonio Liuzzi | HRT | 01:30.619 | 24 |
23. | Timo Glock | Virgin | 01:31.052 | 12 |
24. | Jerome d` Ambrosio | Virgin | 01:31.899 | 22 |
Trods flere års økonomisk krise så har Renaults Formel 1 team, hele tiden heddet Renault, også selvom at ejerskiftet har skiftet undervejs.
Det er også situationen nu hvor bilfabrikken Lotus er den primære ejer af teamet. Spørgsmålet er om hvad teamet kunne have heddet hvis Bernie Ecclestone for et par år siden havde fået sin lyst og vilje ført igennem.
Dengang stod han næsten klar med fyldepennen i hånden for at købe teamet, men blev på det kraftigste frarådt dette. Direktøren for CVC som sammen med Bernie Ecclestone har de kommercielle rettigheder til Formel 1 cirkusset, Daniel Mackenzie, kunne så absolut ikke anbefale at Bernie Ecclestone købte sig ind i Renault teamet.
Det indrømmede Bernie Ecclestone for nyligt i et interview.
"Donald sagde til mig, at det kunne ikke lade sig gøre. Hvis jeg trådte ind i ejerskabet af et team, ville det kun give problemer. Der kunne hurtigt opstå en situation med at hver gang teamet blev vist på tv, ja så ville kritikere sige at vi favoriserede dette team."
Der er ganske givet også andre forklaringer på at handlen ikke blev til noget. Istedet må Bernie Ecclestone nøjes med sine andre interesser i motorsport, blandt andet medejerskab af et par baner.
Optakt til Det Italienske Grand Prix
Alle mand vil være topmotiverede og klar til kamp på søndag når løbet starter. Alle har deres egen dagsorden. Sebastian Vettel kan vinde VM med en halv indsats, men han viste med al tydelighed i Belgien, at det har en ikke tænkt sig. Et racerløb er et racerløb og det skal vindes.
Mark Webber vil bare gerne vinde et løb, hans sæson har ikke været fantastisk, men det har bilen og han ligger derfor godt placeret på trods af manglende sejre. På det sidste har han udvist stor svaghed når lyset blev grønt og en startplaceringer skulle omsættes til noget mere konkret.
Hos McLaren går kampen lidt på hvem der egentlig er den primære kører i selskabet. Og sådan er det hos McLaren, titlen som teamets primære mand, er altid til diskussion, og Button og Hamilton har aldrig været klart ovenpå i forhold til den anden. De er på hver deres måde og når resultaterne ad forskellige veje. En venlig dyst, og det vil det sikkert blive ved med at være, indtil det er en VM titel de faktisk kæmper reelt om. Det er muligt at det venskabelige kan knirke lidt i sådan en situation.
Ferrari har haft en blandet sæson i 2011. Men Monza betyder noget specielt for Ferrari, og ingen tvivl om at de næsten kan leve med Vettel som verdensmester hvis de kan høste de to bedste podieplaceringer på søndag. Deres fans vil i al fald være ganske godt tilfredse.
I resten af feltet har Mercedes fået etableret sig som første udfordrer til en plads i toppen. Det betyder at de kan snuppe en podieplads nu og da, men de har stadig lang vej. Og pladsen som første udfordrer betyder ikke altid at man er den næste der rykker op.
Renault har tilgengæld tabt dysten med Mercedes om end det virkede til at Senna havde lidt mere at byde på end Hedifeld har haft, men lad os nu se, hvor meget der var tilfældigheder og om han kan holde niveauet.
Pirelli er også på hjemmebane. Den italienske dækfabrikant har hjemme end halv times kørsel fra Monza. Faktisk har de vundet seks F1 løb på banen, dog tilbage i 50'erne. Tilgengæld er det nok ret sikkert at de vinder en syvende sejr på søndag. Men for Pirelli er det vigtigt at løbet på deres hjemmebane bliver seværdigt.
Til løbet har de valgt at tage medium og bløde dæk med, som de mener vil gøre sig godt på den hurtige italienske bane.
Så er der DRS zonerne, på Monza får vi to. Og dennegang får vi to selvstændige zoner. Den første er på målstrækningen, hvor afstanden bliver målt ved udgangen af Parabolica, og DRS zonen så er ad langsiden ned mod chikanen.
Den anden zone er på strækningen efter det andet Lesmo sving, med en måling imellem de to Lesmo sving. Disse to zoner skal nok give noget dramatik, og der er sådan set kun en ting at gøre: At glæde sig!