Silly Season


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
26.6.2000
 Silly season - vol. 2
 
12.6.2000
 Silly season - vol. 1
 

Hop til top26.6.2000

Silly season - vol. 2

Så er vi allerede klar med vol. 2 af 'Silly Season' - og det er blot 14 dage siden den første udgave kom på banen her på sitet. Der er siden da kommet et par brikker mere med i det store puslespil. Flere af brikkerne er på vej helt ud af spillet, og nu gælder det om at få passet de nye ind så puslespillet kan gå op. 22 sæder skal fortsat besættes - en del er afsat, men der er mange muligheder.

'Intet nyt er godt nyt' - sådan kan det siges om Ferrari. Alle kontrakter er sikret, så mere er der ikke at skrive om.
Kørere hos Ferrari 2001: Michael Schumacher og Rubens Barrichello

Hos McLaren kan der bydes på flere rygter. Dog er der blevet færre af dem, og meget tyder nu på at Ron Dennis fortsætter med det nuværende line-up. Det ventes at McLaren præsenterer Hakkinen og Coulthard som teamets kørere i 2001 ved det tyske grand prix på Hockenheim. Det vil i givet fald gå over i historien som Formel 1's længste makkerpar - altså i antal år… Der er ikke flere nye kandidater på listen siden sidst, netop fordi kørerbesætningen er oplagt. Derfor har vi fjernet Villeneuve (hvor forhandlingerne er stoppet - og hvor Ron Dennis efter det canadiske grand prix gav verdensmesteren fra 97 et par hårde ord med på vejen) og Frentzen som kandidater. Kun Panis står tilbage - han søger fortsat et sæde og kan måske kile sig ind, selvom det anses for umuligt.
Kandidaterne hos McLaren i 2001: Mika Hakkinen, David Coulthard og Olivier Panis.

Der er heller ikke kommet nogen afklaring på den konstante historie om Button/Montoya om et sæde hos Williams. Dog er der kommet et par andre vinkler på rygterne. Måske er Jenson Button et emne for Chip Ganassi som et bytte for Montoya (en plads som også Bruno Junqueira bejler til.) Det menes at Ganassi og Button mødtes til forhandlinger i Canada. Intet er dog givet, andet end at Williams har Ralf Schumacher sikret til 2001.

Købt eller solgt? Button er under et umenneskeligt pres fra Williams
Foto: Allsport

Kørere og kandidater hos Williams i 2001: Ralf Schumacher, Juan Pablo Montoya og Jenson Button.

Det benægtes hos Jordan at de sidste brikker er faldet på plads. En af de store er Heinz-Harald Frentzen, som rygter vil vide har underskrevet en kontraktforlængelse. Dette er dog blevet benægtes hos Jordan. På kørermarkedet har Jordan ikke markeret sig de sidste 14 dage, men det har de derimod på et mindst ligeså vigtigt område - hvem skal leverer motorer til teamet?

Frentzen er en af de dyre drenge i Formel 1 - men han bliver nok hos Jordan i 2001
Foto: Allsport

Jordan er interesseret i et partnerskab med en stor motorleverandør, og det lader til at han ikke kan overtale Honda til at levere motorer direkte til teamet, men at det skal gå gennem Hondas dattervirksomhed, Mugen. Teamchef Eddie Jordan har luftet at der forhandles med en bilgigant - de fleste gætter på at det er GM som vil gå ind i Formel 1 - i givet fald først fra 2002.
Kørere og kandidater: Jarno Trulli og Heinz-Harald Frentzen

Forvirringen og rygterne om hvem der skal køres for Benetton er total! Giancarlo Fisichella har lagt op til at han helst vil blive hos teamet, og mon de vil slippe den hurtige italiener der har været teamets bedste i flere år? Jacques Villeneuve er stadig et emne, hvor Benetton/Renault er villige til at finde den store pengepung frem for at sikre sig canadierens kørerevner. Mere overraskende er det at Michael Schumacher også er dukket op i rygterne om Benetton - dog først fra 2002. Der skulle Renault - der som bekendt har købt hele den motoriserede tøjbutik - have sikret sig alle

BB  


 

Hop til top12.6.2000

Silly season - vol. 1

Vi er blot i den fjerde måned af sæsonen og 'Silly season' er allerede i fuld gang. Rygterne ruller i Formel 1 om hvem der ventes at skifte team til sæsonen 2001. Det er et stort puslespil at fordele kørerne til de 22 sæder der skal besættes til sæsonpremieren i 2001-sæsonen. Vi samler her rygterne for de enkelte teams.

Vi kan meget passende lægge ud med de førende i VM, Ferrari. Dem er der nemlig ikke så forfærdelig meget at sige om - de har allerede kontrakt med Michael Schumacher og Rubens Barrichello, så her er der ikke så meget at rafle om. Ferrari har før været rygtedes at være interesseret i Michelin som dækleverandør, men de ventes at holde sig til Bridgestone. På et helt andet område har Ferrari måske større planer om at sikre sig Adrian Newey, men dette har dog lidt længere udsigter, så det kommer ikke til at påvirke sammensætningen af Ferrari-teamet i 2001. Ingen større ændringer hos Ferrari!

Derimod er der flere rygter omkring hvad der kunne ske med McLaren. Der har været mange meldinger om at Mika Hakkinen var på vej væk, men han har en længere kontrakt med McLaren og ventes at fortsætte i teamet. Men rygterne om et eventuelt skifte til et andet team før tid ligger stadig i luften. Kritikken har flere gange væltet ned over David Coulthard men efter at han har kørt lige op med Hakkinen, ligner skotten et godt kort som McLaren kan spille ud mod Schumacher i år. Ron Dennis har fortalt at han egentlig ønsker at beholde begge kørere, men i kulissen tales der også med andre - sådan som de gjorde det sidste år, på trods af at de også der fortalte omverden at de ville beholde deres nuværende line-up.
Jacques Villeneuve har været nævnt, men det formodes at de to parter er gledet fra hinanden. Der har også været interesse i Heinz-Harald Frentzen der som tysker kan give Mercedes lidt mere PR i hjemlandet. Teamets tredjekører, Olivier Panis kan også få chancen, men de anses for at være små i forhold til især Coulthard.

Et af de store omdrejningspunkter i agurketiden har været Williams. Det er sådan set her at en del af kabalen især skal løses. Ralf Schumacher er sikret, så hans sæde kommer ikke i fare. Derimod er der tvivl om hvem der skal have det andet sæde. De to kandidater: Jenson Button og Juan Pablo Montoya. Williams menes at være mest stemt for at få fat i Montoya, men har samtidig også en forpligtelse overfor Button der har en femårig kontrakt med teamet.

Det er Montoya som er en af de brikker som skal passes ind - eller skal han?
Foto: Allsport

Dermed skal han udlånes til et andet team, men dette anses ikke for at være et stort problem. Det er imidlertid i USA at den endelige afgørelse skal træffes - Chip Ganassi, manden der står bag det team som Montoya kører for i ChampCar, har nemlig colombianeren på lejekontrakt i yderligere et år. Derfor skal Ganassi og Williams blive enige inden det endeligt kan falde på plads.
På det tekniske område har Williams sikret sig Michelin som dækleverandør fra 2001-sæsonen.

Hos Jordan har man ikke haft den bedste start på 2000-sæsonen efter sidste års fantomsæson. Jarno Trulli har kontrakt med Jordan i 2001 og er derfor sikker i sit sæde. Derimod er det kendt at Heinz-Harald Frentzen ikke har nogen kontrakt i 2001-sæsonen. Han er dog storfavorit til at bevare sit sæde - Jordan og Frentzen har begge i al offentlighed bekendtgjort at de ønsker at forlænge samarbejdet, men selvfølgelig med de bedst mulige betingelser. Et enkelt kandidat har rundet Jordan - Jenson Button der kan blive ledig hvis Montoya kommer ind i Williams-teamet. Dog har Eddie Jordan afvist at de ønsker at leje Button, hvorfor den samme line-up lader til at være det mest oplagte.

BB  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk