Rygterne har efterhånden længe sagt at Montoya står med ét ben hos Williams og ét ben hos Team Ganassi i CART serien. Seneste har så Dario Franchitti tester for Jaguar på Silverstone, dog uden at have offentliggjort nogen former for skift fra CART til F-1. Grunden til at denne skribent alligevel tror at begge de to herrer kommer til at køre F-1 biler til næste år, skyldes netop nogle bemærkninger der faldt under en presse konference efter det sidste CART-løb.
En journalist spurgte Montoya om hvad han mente om at CART skulle til at køre i Europa til næste år. Svaret fra Montoya var næsten uhørligt, men på de forreste rækker kunne man høre ham sige: "Doesn't matter to me!". Hertil sagde Dario Franchitti, der sad ved siden af Montoya, "Me either", hvorefter de begge grinede højt.
I sig selv ikke den store nyhed, men hvis man tænker på hvor trætte de to kørere må være af at blive smidt rundt til forskellige hold af massemedierne, samtidigt med at deres "ejere" giver dem mundkurv på for at holde pressenes interesse gående lidt længere (en dårlig/kedelig historie er altid bedre reklame for holdet end ingen historie), kunne man godt forestille sig at de to herre bare ikke kunne holde helt kæft længere og simpelthen måtte sige et eller andet. Denne skribent tror i hvert tilfælde på at vi får de to herre at se i F-1 biler i næste sæson.
Montoya kan dog også tage hele dette "hvor skal han køre" virak med godt humør. Da han løb ind i en journalist i Toronto havde han sagt til hende: "Hvor skal jeg så køre i næste sæson?". Journalisten var kæk og sagde "NASCAR", hvortil Montoya grinende havde sagt "Yep, lige nøjagtigt!".
'Intet nyt er godt nyt' - sådan kan det siges om Ferrari. Alle kontrakter er sikret, så mere er der ikke at skrive om.
Kørere hos Ferrari 2001: Michael Schumacher og Rubens Barrichello
Hos McLaren kan der bydes på flere rygter. Dog er der blevet færre af dem, og meget tyder nu på at Ron Dennis fortsætter med det nuværende line-up. Det ventes at McLaren præsenterer Hakkinen og Coulthard som teamets kørere i 2001 ved det tyske grand prix på Hockenheim. Det vil i givet fald gå over i historien som Formel 1's længste makkerpar - altså i antal år… Der er ikke flere nye kandidater på listen siden sidst, netop fordi kørerbesætningen er oplagt. Derfor har vi fjernet Villeneuve (hvor forhandlingerne er stoppet - og hvor Ron Dennis efter det canadiske grand prix gav verdensmesteren fra 97 et par hårde ord med på vejen) og Frentzen som kandidater. Kun Panis står tilbage - han søger fortsat et sæde og kan måske kile sig ind, selvom det anses for umuligt.
Kandidaterne hos McLaren i 2001: Mika Hakkinen, David Coulthard og Olivier Panis.
Der er heller ikke kommet nogen afklaring på den konstante historie om Button/Montoya om et sæde hos Williams. Dog er der kommet et par andre vinkler på rygterne. Måske er Jenson Button et emne for Chip Ganassi som et bytte for Montoya (en plads som også Bruno Junqueira bejler til.) Det menes at Ganassi og Button mødtes til forhandlinger i Canada. Intet er dog givet, andet end at Williams har Ralf Schumacher sikret til 2001.
Købt eller solgt? Button er under et umenneskeligt pres fra Williams
Foto: Allsport
Kørere og kandidater hos Williams i 2001: Ralf Schumacher, Juan Pablo Montoya og Jenson Button.
Det benægtes hos Jordan at de sidste brikker er faldet på plads. En af de store er Heinz-Harald Frentzen, som rygter vil vide har underskrevet en kontraktforlængelse. Dette er dog blevet benægtes hos Jordan. På kørermarkedet har Jordan ikke markeret sig de sidste 14 dage, men det har de derimod på et mindst ligeså vigtigt område - hvem skal leverer motorer til teamet?
Frentzen er en af de dyre drenge i Formel 1 - men han bliver nok hos Jordan i 2001
Foto: Allsport
Jordan er interesseret i et partnerskab med en stor motorleverandør, og det lader til at han ikke kan overtale Honda til at levere motorer direkte til teamet, men at det skal gå gennem Hondas dattervirksomhed, Mugen. Teamchef Eddie Jordan har luftet at der forhandles med en bilgigant - de fleste gætter på at det er GM som vil gå ind i Formel 1 - i givet fald først fra 2002.
Kørere og kandidater: Jarno Trulli og Heinz-Harald Frentzen
Forvirringen og rygterne om hvem der skal køres for Benetton er total! Giancarlo Fisichella har lagt op til at han helst vil blive hos teamet, og mon de vil slippe den hurtige italiener der har været teamets bedste i flere år? Jacques Villeneuve er stadig et emne, hvor Benetton/Renault er villige til at finde den store pengepung frem for at sikre sig canadierens kørerevner. Mere overraskende er det at Michael Schumacher også er dukket op i rygterne om Benetton - dog først fra 2002. Der skulle Renault - der som bekendt har købt hele den motoriserede tøjbutik - have sikret sig alle