Silly Season


Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk

Ældre Dato Nyere    Indeks

 
8.7.2002
 Castroneves ikke til McLaren
 
3.5.2002
 Cosworths til Jordan?
 

Hop til top8.7.2002

Castroneves ikke til McLaren

Der er godt gang i rygterne i øjeblikket, hvem der skal køre hvor og hvorfor og sammen med hvem. Et af de mere fantasifulde rygter, har gået på at Helio Castroneves, der kører for Penske i IRL, skal overtage David Coulthards plads hos McLaren.

"Jeg kunne finde på en del morsomme svar til det rygter", siger McLaren bossen Ron Dennis, "men sandheden er, at jeg ikke engang aner, hvordan mandens navn staves". På trods af alle rygterne formodes det dog, i de mere seriøse dele af motorsportspressen, at Coulthard bliver ved McLaren i '03.

Der har også været rygter om teamets testkører, Alexander Wurz, der vist gerne vil tilbage og køre løb. Han er på det seneste blevet sat i forbindelse med Toyota, hvor Allan McNishs sæde skulle være ret usikkert.

MMT  


 

Hop til top3.5.2002

Cosworths til Jordan?

Den Ford ejede motorproducent Cosworth, der allerede leverer motorer til Jaguar og Arrows, er angiveligt villige til at levere motorer til et tredie team, nemlig Jordan

For det lille engelske team kommer udmeldingen fra Cosworth meget belejligt. For kort tid siden kunne man nemlig høre de modsatte toner fra Honda, der er den nuværende motor-pusher for Jordan. Efter generelt dårlige resultater vil det japanske mærke med de store traditioner, sandsynligvis koncentrere sig om et enkelt team, nemlig BAR.

Jaguar bossen Niki Lauda, erkendte for nyligt, at den nuværende Cosworth CR3 er meget bedre end resultaterne antyder, hvilket man også kunne så af Frentzens gode resultater i kvalifikation og løb i Spanien. Cosworth motoren regnes af mange for at være en af de stærkeste motorer i dagens Formel 1.

At levere motorer til mange teams er ikke noget nyt for Cosworth, der dukkede op på F1 scenen for 35 år siden. Det var i Det Hollandske Grand Prix 1967 at Jim Clark og Lotus gav debut til Cosworth DFV motoren - med en sejr. Fra 1967 til 1983 blev det til 155 sejre og 11 verdensmesterskaber.

Op gennem 70'erne var Cosworth ikke bare den dominerende motor, det var stort set den eneste motor. Undtagelser var Matra, BRM, hvis storhedstid var de tidlige 60'ere og Ferrari, der var den eneste motor der kunne bryde med Cosworth dominans. Senere forsøgte både Alfa Romeo og Renault sig, men det var først med turboens fremkomst, at Cosworth blev kørt agterud.

Sjovt nok falder Cosworths dominans sammen med en tid i F1, hvor jævnbyrdigheden for alvor var udbredt, hvor gode kørere vandt i dårlige biler, hvor selv middelmådige kørere kunne vinde løb.

Ironisk nok er det manden, der i dag er chef for Fords F1 eventyr, østrigeren Niki Lauda, der dengang sad i Ferrarien og var køreren der brød med Cosworths monopol.

MMT  


 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk