Regler
Sitet opdateres ikke længere med nyheder.
Læs dem i stedet på Motorsporten.dk
Dato Indeks
24.10.1998
Nye tekniske regler for 1999
Nye sportslige regler for 1999
1.1.1998
Aflysning
Titler
Det kommende års løb
Præmieoverrækkelsen
Tilmelding
Konstruktørtitlen
Løbslængde
Løb pr. sæson
24.10.1998
Minimumshøjden af den styrtsikre del af luftindtaget over
kørerens hoved er øget fra 50 til 70 mm.
Ånderøret fra motoren må ikke længere udmunde direkte til det
fri; men føres ind i motorens luftindtag.
For sikkerheds skyld skal der indbygges en sikkerhedsventil i
kølesystemet.
For at banekommisærerne kan få mulighed for at fjerne biler,
der stopper ved siden af banen ved at gribe hurtigt og
effektivt ind, skal anordningen, der kan sætte bilen i frigear,
fremover være placeret ens på alle biler.
Der skal monteres kabler, der forhindrer hjulene i at flyve væk
ved et uheld.
Kørerens sæde skal være af en sådan konstruktion, at den kan
fjernes med køreren i.
Hastigheden ved de såkaldte crashtest af næsesektionen er
blevet øget fra 10 m/ s til 13 m/ s, hvilket igen øges til 14 m/ s
i år 2000.
Et nyt brændstofregulativ skal gøre benzinen meget renere ved
at reducere indholdet af benzen og svovl radikalt.
(KLH)NJ
Tidsstraffe: Tidsstraffen er fortsat 10 sekunder. Skulle en
tidsstraf blive tildelt i de sidste 5 omgange af et løb, vil den
berørte kører i stedet få tillagt 25 sekunder til hans løbstid -
og så snart at en sag/ uheld er på vej til at blive undersøgt af
løbskommisærerne, skal dette meddeles på tidsmonitorerne.
Deltagere: - Max. Antallet af biler i mesterskabet er fastsat til 24
Dæk: En kører må ikke anvende mere end 32 ( tidligere 40 )
tørvejrsdæk gennem en hel løbsweekend. Hver fordæk skal
være med 4 langsgående riller ( tidligere 3 ). Max. Brede for
forhjulene er fastsat til max. 270 mm. FIA vil blive forpligtet til
at meddele næste års dækspecifikationer, hvert år senest den
1. September. En gang meddelt dækspecifikationer kan kun
ændres, hvis hele Formel 1 Kommisionen er enige herom.
(KLH)NJ
1.1.1998
Hvis der er færre end 12 biler til at deltage i et løb kan det aflyses.Kørertitlen gives til den kører som har opnået flest point i løbet af sæsonen.
Konstuktørtitlen gives til den konstuktør, hvis biler har opnået flest konstruktørpoint i løbet af en sæson. En konstruktør kan højst have 2 biler med i hvert løb.
Både konstruktørpoint og kørerpoint gives efter hvert løb. Der gives 10, 6, 4, 3, 2, 1 point for hhv. 1, 2, 3, 4, 5, 6 plads.FIA offentliggør en liste med det kommende års løb inden 1. Januar. Denne liste kan godt ændres i løbet af året hvis et land skulle blive forhindret i at afholde løbet. Til sådanne tilfælde har man i forvejen bestemt et reserveløb. I 1997 er "Europas grand prix - Jerez de la Frontera" reserve. En aflysning skal meldes senest 3 måneder i forvejen. Hvis dette ikke sker, vil landet ikke blive taget i betragtning til næste års løbsliste.Efter løbet skal de tre første kørere deltage i præmieoverrækkelsen. En kører der udebliver kan idømmes en bøde på op til 50.000 dollars.Alle formel 1 løb i sæsonen er kun for de tilmeldte hold og kun for biler godkendt af FIA. Bilerne godkendes efter de tekniske regler for bilerne.Hvis to eller flere kontruktører står lige med point til kontruktørtitlen efter sidste løb, gives titlen til den konstruktør som har flest førstepladser. Hvis kontruktørerne også står lige dér, gives titlen til den kontruktør med flest andenpladser. Hvis de stadig står lige, er det konstruktøren med flest tredjepladser der vinder. Hvis det usandsynlige skulle ske at kontruktørerne stadig står lige, vil FIA bestemme vinderen. Hvordan FIA vil afgøre dette er op til FIA til den tid.Hvert løb skal være på et antal omgange så løbet bliver på 305km. Hvis der går 2 timer og løbet stadig er i gang, vil lederen få vist det ternede flag næste gang han passerer startlinien og han vil dermed have vundet løbet. Løbet vil som regel ikke vare over 2 timer med mindre det regner.
Startlinien er den linie som går tværs over banen foran startbåsene. Denne linie går også igennem pitten.En sæson skal mindst bestå af 8 løb og maksimalt af 17.
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk