6 | Jacques Villeneuve | Williams | 1:13,456 AN
Dagens kvalifikation startede i et forrygende regnvejr, og først 27 minutter inde i de 60 minutter som køreren har til rådighed til at køre deres 12 kvalifikationsomgange i, kom de første vogne på banen. Hen imod slutningen af kvalifikationen holdt regnen op og der udviklede sig noget der næsten kunne se ud som et tørt spor.
I de ca. 35 minutter som der blev kørt i kvalifikationen skiftede polen hele tiden, og det var tydeligt at vejret gav de kørere med de svagere motorere en chance for at være med i toppen. Og slut resultatet var da også ganske overraskende.
|
Tid | Hændelse |
|
00 |
På trods af at løbsledelsen havde talt om at udsætte kvalifikationen, så startede den på trods af at regnen piskede ned. Der var dog ingen kørere som startede. |
|
27 |
Først efter 27 minutter kommer den første vogn på banen, det er Toranosuke Takagi som bliver efterfulgt af Damon Hill. Takagi kommer kun halvvejs rundt på banen før han spinder. Damon Hill sætter dagens første tid - 1:35,618, denne tid er ca. 20 sek. langsommere end tiden for en "tør" omgang. Jos Verstappen kører ud, men spinder med af banen med det samme. |
|
35 |
4 kørere på banen: Michael Schumacher Eddie Irvine Jos Verstappen Pedro Diniz |
|
38 |
Jacques Villeneuve spinder af banen, og må løbe tilbage for at komme ud i reservevognen. |
|
40 |
Der har nu været 10 kørere ude på banen. Og top 6 ser således ud: 1 - Michael Schumacher - 1:34,457 2 - Heinz-Harald Frentzen 3 - Ralf Schumacher 4 - Damon Hill 5 - Jean Alesi 6 - Jos Verstappen |
|
41 |
Jean Alesi - 1:33,843 |
|
42 |
Eddie Irvine - 1:33,088 Michael Schumacher - 1:31,697 |
AN
I den halve time som der er til rådighed til Morning Warm UP var der igen McLaren teamet der var hurtigst, efterfulgt af de to Ferrarier, helt i den vanlige stil. Overraskende var at se Shinji Nakano køre med, under kvalifikationen igår var hans tid udenfor 107% tiden, og der er ikke kommet nogle oplysninger frem om hvorfor han er med alligevel, han var i øvrigt den kører der kørte flest omgange her i Morning Warm Up, han kørte 20 omgange. Det må også betegnes som lidt af en overraskelse at Jacques Villeneuve kun blev nr. 21, 2,858 sek. efter Mika Hakkinen på første pladsen. Yderligere en overraskelse stod Toransuke Takagi for, han sluttede på 6. pladsen i sin Tyrrell racer kun 1,179 sek. den hurtigste tid.
Top 6 i Morning Warm Up ser således ud:
|
Nr. | Kører | Team | Tid | Gap |
|
1 | Mika Hakkinen | McLaren | 1:13,301 | 212,314 km/t. |
2 | David Coulthard | McLaren | 1:13,602 | + 0,301 sek. |
3 | Michael Schumacher | Ferrari | 1:14,307 | + 1,006 sek. |
|
4 | Eddie Irvine | Ferrari | 1:14,350 | + 1,049 sek. |
5 | Jean Alesi | Sauber | 1:14,474 | + 1,173 sek. |
6 | Toransuke Takagi | Tyrrell | 1:14,480< AN
Ferrari
Schumacher kom op på 2. pladsen efter en omgang mens Eddie var på en 6. plads. Michael kørte af på 17. omgang og kørte i pit på 18. for at få en ny næsevinge sat på. Han kom tilbage i løbet på en 16. plads. Irvine lå som nummer 5 på 8. omgang, og derefter nummer 4 og på 23. omgang lå han på 2. pladsen. På 27. omgang kørte Eddie i pit og havnede bag ved Coulthard. Michael lavede sit andet stop på 42. omgang da han lå på 5. pladsen. På 52. omgang kørte Eddie i pit for anden gang da han lå på 3. pladsen. På 55. omgang nåede Michael op på 4. pladsen. På 68. omgang passerede han Eddie, som kæmpede med bremseproblemer, og sluttede på 3. pladsen.
Jean Todt: "For at kunne kæmpe for førstepladsen med en 2-stop strategi, var Michael simpelthen nødt til at overhale Hakkinen så han kørte hele tiden på grænsen. Hans bil blev skadet da han kørte af og han kørte i pit og fik den repareret. Derefter kæmpede han sig op igennem feltet fra sidste pladsen til en podieplads. Efter en god start, kørte Eddie en agressivt løb. Han fik bremseproblemer i sidste del af løbet og dette blev han advaret om. Derfor tog han ingen unødvendige chancer ved at holde sin teamkammerat bag sig. Mesterskabet er stadig meget åbent og vi har fået 7 point. Vi ved at vores hovedrival er meget stærk, men vi opgiver ikke kampen."
Michael Schumacher: "Dette var en usædvaneligt løb. Taget i betragtning hvad der skete for mig, havde jeg ikke ventet at få 4 point, så jeg er ekstremt tilfreds. I mit uheld mistede jeg kontrollen fordi jeg kom for hurtigt ind i svinget; Jeg kørte ud på græsset og jeg kunne ikke holde bilen på banen. Det var en dum fejl. Da bilen hoppede gennem gruset, og jeg mistede min frontvinge, troede jeg at der var sket mere skade men bilen viste sig at være meget stærk. Endnu engang gjorde teamet et godt stykke arbejde i pitten og for dette takker jeg mine ingeniører. Bilen føltes helt i orden og jeg kunne køre hurtige omgange og jeg begyndte at indhente placeringer. Alle kørerne jeg overhalede, var meget retfærdige. Jeg havde en god kamp med min bror som kørte et meget godt løb. Hen mod slutningen, havde både Eddie og jeg bremseproblemer så vi måtte holde os lidt tilbage."
Eddie Irvine: "I morgen havde jeg problemer med koblingen så vi skiftede den. Men problemet opstod igen under starten så jeg blev nødt til at sænke den. Jeg havde meget hjulspin men jeg kom alligevel godt afsted. Alesi lod mig komme forbi og Barrichello udgik så det gjorde mit løb en del lettere. Jeg jagtede Fisichella og fik afstanden ned på 4 sekunder. Desværre mistede jeg et par sekunder bag Michael da han havde mistet sin frontvinge. Bremsesliddet havde været kritisk hele vejen gennen løbet og jeg fik besked på at slappe af og derfor indhentede Michael mig. Da han kom forbi pressede jeg igen et par omgange fordi Ralf var bag mig men teamet gav mig igen besked på at køre stille."
McLaren
Den 4. 1-2 sejr, den 6. sejr for West McLaren Mercedes teamet og Mika Hakkinens femte success i denne sæson bragte glæde til både kørerne Mika Hakkinen og David Coulthard og hele teamet. En våd kvalifikation hvor ingen af kørerne fik en plads i første række, for første gang i år, betød at dagens resultat var særligt godt. På trods af at David var indvolveret i et af de mange uheld på første omgang, hvilket kunne have ødelagt løbet fuldstændigt, kørte han fænomenalt. Og Mikas start betød at han førte løbet fra første sving til han så det ternede flag.
Mika Hakkinen: Teamet spillede en meget vigtig rolle i denne fremragende sejr. 1-stop strategien var ideal for mig og jeg var i stand til at køre fuldt ud hele vejen og det var fantastisk. Starten er altid en lodtrækning men jeg fik det bedste ud af den. Dog var min bremsebalance ikke for god til at starte med, hvilket betød at jeg ikkNJ
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
| | |