Når det drejer sig om motorsportshistorie vil dette års japanske grand prix vil uden tvivl blive husket for den forventede konfrontation på banen mellem de to VM-rivaler, Mika Hakkinen og Michael Schumacher. For dem der vil forske lidt dybere er det sidste løb i Formel 1 sæsonen 1998 også det allersidste løb for Tyrrell Racing Organisation.
Det berømte britiske team blev købt af British American Racing sidste november, og vil blive fuldstændig overtaget af en ny organisation ved sæsonens slutning. Teamet, der blev grundlagt af Ken Tyrrell og bosiddende gennem dets 30 årige historie i Ockham, i Surrey-område sydvest for London, har været en faktor at regne med i Formel 1, specielt i teamets virke i dets første årti. Teamet og dets kørere har scoret 33 grand prix-sejre, 3 VM-titler (Jackie Stewart i 1969, 1971 og 1973) og en VM-titel for konstruktører (1971).
Det japanske grand prix 1998 markerer teamets 451. grand prix med Tyrrell, og selvom det bliver det sidste vil teamets personel gøre hvad de altid har gjort: kæmpe for det bedst mulige resultat.
"Det er godt nok det sidste løb for Tyrrell, men løbspersonnellet skal være fokusere på det som var det enhver anden begivenhed og gøre alt for at gøre bilen så konkurrencedygtig som mulig," siger David Brown, løbsingeniør for Toranosuke Takagi. "Opgaven er gjort lidt lettere i dette tilfælde fordi Suzuka er en af de bedste baner vi i øjeblikket besøger - den er på lige fod med for eksempel Spa i Belgien. Det er en udfordrende bane med skrånende ændringer og en sektion med hurtige sving. Det er også den eneste bane vi besøger der har et 8-tals layout."
"Det er en bane der kræver med downforce og selvom der er mange strækninger fra 'Spoon Curve' og op til chikanen behøver man downforce for at klarer svingene 'Dunlop Corner' og 'Degner Curve' samt at hjælpe med at bremse til chikanen. Man behøver også downforce for '130R' som er et mægtigt sving som blev taget med 260 km/t. sidste år."
"Suzuka er en bane som giver gode muligheder for overhalinger, specielt i det første sving og i indgangen til hårnålen og chikanen. Det er også en bane som har en tendens til at give bilerne understyring, og det vigtigste spørgsmål om chassisbalance på Suzuka vil uden tvivl være at klare det. Det er specielt vigtigt at neutralisere understyring fra udgangen af 'Spoon Curve', da det er yderst vigtigt at få så meget fart hen imod den følgende strækningen op til '130R' og chikanen for at finde overhalingsmuligheder."
"Det andet sted hvor man ikke skal have understyring er i S-svingene. En kører skal ramme indersiden af svinget i disse sving korrekt hvis han vil blive på linien i resten af svingene. Hvis man forvilder sig væk fra ideallinien, vil det have en uheldig effekt på ens omgangstid. Traction er fortsat vigtigt, specielt ud af langsomme sving, men man vil måske hellere acceptere lidt mindre traction for at holde understyringen på et minimum."
"Baneoverfladen på Suzuka er ikke specielt bumpet, og man forventer ikke at dækslitage vil være et problem heller. Når man taler om dæk, kan man være sikker på at både Goodyear og Bridgestone vil gøre meget arbejde til Japan - Bridgestone fordi det er mærkets hjemmebane grand prix, og Goodyear fordi de forlader Formel 1-scenen efter dette løb og vil uden tvivl ønske at slutte på toppen."
Både Tyrrell-kørerne, Ricardo Rosset og Toranosuke Takagi er kendte med Suzuka-banen, og specielt Takagi har en væsentlig 'lokalkendskab' som følge af hans store erfaring i All-Japan Formel 3 og Formel 3000-mesterskaber såvel som Formel Nippon. "Tora ved helt sikker hvordan man kommer hurtigt rundt på Suzuka," siger David. "Det vigtigste i hans første hjemmebane grand prix er ikke at lægge et pres på ham og der vil være en væsentligt pres fra de lokale. Jeg tror vi skulle have et godt løb på Suzuka. Vores mål i dette sidste løb må være i det mindste at score et enkelt point."
Sammen med Takagi
Med den næsten pinefulde femugers periode mellem Luxembourgs og Japans grand prix, hvor der nu tælles ned til de sidste dage, giver Bridgestone alt for at titelaspiranten Mika Hakkinen og West-McLaren-Mercedes har de bedst mulige chancer i det afgørende løb i Formel 1-sæsonen på Suzuka den 1. november.
I kørernes mesterskab har Hakkinens 90 point givet ham kun 4 point mere end sæsonens udfordrer Michael Schumacher. Konstruktørernes mesterskab er ikke så tæt: McLaren behøver blot et enkelt point for at tage titlen, uanset Ferraris resultat i Japan. Og ved at fjerne de to point der skiller Williams fra Benetton har Benetton stadig en mulig chance for at tage 3. pladsen.
"Med så meget på spil på hjemmebane er dette et nervepirrende løb for os," siger Mr. Hirohide Hamashima, teknisk direktør for Bridgestone Motorsport. "Vi er selvfølgelig besluttede på at give Mika enhver chance for at gentage han mindeværdige sejr på Nürburgring i Luxembourgs grand prix. Men vi er også meget opmærksomme på betydningen af konstruktørernes titel. Hvem skulle have troet at et VM ville være indenfor rækkevidde i blot vores anden sæson i Formel 1?"
De sidste måneder har givet øget dæktest i Europa med de førende Bridgestone-teams. "Vi har gennemført lovende test, både på Barcelona og Magny-Cours," rapporterer Mr. Hamashima, "som et resultat af det vil vi have fem helt nye typer dæk med til Suzuka - to tørvejrsdesignede og tre til regnvejr. Barcelona testen var især vigtig fordi overfladen og temperaturen der er meget tæt på den vi forventer på Suzuka."
"Men vores testprogram er aldrig afsluttet," tilføjer Hamashima. To dage efter grand prix'et vil vi være tilbage på Suzuka for at tilbyde alle teams en chance til at evaluere Bridgestones produkter tilpasset det nye reglement og til at påbegynde udviklingen af 1999-dækkene."
Den japanske bane, der er blevet brugt til det japanske grand prix siden 1987, er sammen med Spa-Francorchamps en af de to mest udbytterige i kørernes verden. "Suzuka har enhver type sving, fra en langsom chikane til det skræmmende '130-R', som kun de bedste kørere og biler tog med speederen i bund sidste år," siger Hamashima. "Fra vores synspunkt er det mest krævende sving dog 180-graders svinget 'Spoon Curve', hvor udgangsfarten har en vigtig effekt på hastigheden ned af den følgende strækning. God stabilitet og holdbarhed i bagdækkene er de vigtigste forhold der kræves for en god præstation på banen."
"Generelt behøver man på Suzuka et godt set-up og med det rette valg af dæk for at undgå overdreven understyring. Fordi overhalinger er så usandsynlig svære, er kvalifikationen yderligere vigtig for at opnå den bedst mulige grid-position. Vi har forstærket vores team med ekstra ingeniører til dette løb og jeg kan roligt sige for os alle at ingen kan vente på den store dag."
Martin Whitaker:
"Et stort
stykke arbejde er blevet udført siden Luxembourg med test i Barcelona, Santa Pod og Silverstone.
Fra motorens synsvinkel, har arbejdet været delt om at arbejde på Serie 6-motoren og udvikling til
næste sæson. Vores første test i Barcelona viste en fejl i Serie 6-motoren, men masser af
efterfølgende arbejde af vores ingeniører og arbejdsgrupper, gav os en ny version af Serie
6-motoren til de tre Silverstone-tests. Ved hver af de test, kørte vi med en af den nye version af
Serie 6-motoren ved en distance over 300 km., så vi er nu sikre på at vi kører med motoren på
Suzuka. Den yderligere præstation i kraft gennem omdrejningerne og den forbedrede kørreevne -
som begge kørere bekræftede var et væsentligt skridt fremad - skulle hjælpe os til at få den bedst
mulige slutning på sæsonen. Ford tror at det er yderst vigtigt at fortsætte med at presse på med
udvikling af motoren, og det vil fortsætte indtil næste år hvor vi introducerer en helt ny Ford Formel
1-motor. I betragtning af at dette års Ford Zetec-R V10 også var en ny motor som første gang kørte
i prøvebænken for 10 måneder siden og at vi har haft seks tydelige opgraderinger gennem året, kan
der ikke være nogen tvivl om at Fords vilje til sejr er til stede."
Rubens Barrichello
(SF-2/05):
"Den lange pause siden Nürburgring har været god for mig. Jeg føler mig fit og
frisk efter at have tilbragt tid sammen med min familie i Brasilien. Jeg har trænet hårdt på min
fysiske kondition mellem tests. Jeg ser frem til at komme tilbage og race på Suzuka. Jeg er
opmuntret over de test vi har haft siden Luxembourgs grand prix. Vi har fundet nogle store
forbedringer i bilens styring, så meget at vi vil have en pålidelig weekend - et pointresultat vil ikke
være uden mulighed på Suzuka."
Jos Verstappen (SF-2/02):
"Dette er mit sidste løb for
Stewart-Ford, så naturligvis vil jeg gerne slutte min korte tur sammen med teamet, med et godt
resultat på Suzuka. Jeg kan lide den enestående Suzuka-bane: den er udfordrende fra en kørers
synsvinkel, men visse dele af banen kan være en lille smule farlige hvis man presser for hårdt. Vi
har haft glimrende fremskridt med bilen siden Nürburgring. Jeg er optimistisk at jeg vil slutte året
med en god præstation."
Reservebil: SF-2/03
Martin Whitaker:
"Fra motorens synspunkt var det en
problemfri start på det japanske grand prix. Begge biler brugte Serie 5-motorer i dag men vil få
Serie 6-motorer både lørdag og søndag. Siden Luxembourgs grand prix har vi haft masser af test
med Serie 6-motoren på en distance over 300 km. og vi ser frem til at den sidste motorspecifikation
får debut på søndag."
Rubens Barrichello:
"Jeg mistede simpelthen for meget tid med at
sætte bilen rigtig op her til morgen. Vi foretog en ændring mellem afdelingerne som hjalp på bilens
balance. Uheldigvis var der gule flag overalt mod slutningen, så min hurtige omgang gik i vasken.
Bilen føles bedre end den har gjort i de seneste løb, så jeg er sikker på at vi kan være over normal
standard i kvalifikationen."
Omgange: 20
Bedste tid: 1:43.854
Position: 17
Jos
Verstappen:
"Jeg er meget tilfreds med de fremskridt som vi viste i dag. Til at begynde med
havde vi problemer med overstyring og gennemgik ret mange set-up ændringer. Heldigvis passede
det hele mod slutningen da vi satte nye dæk på. Set-up'en er ikke perfekt med vi ved hvor vi skal
forbedre den."
Omgange: 23
Bedste tid: 1:42.191
Position: 9
Martin Whitaker:
"På trods af det hårde arbejde og de store fremskridt der har
været siden Luxembourgs grand prix, har grid-positionerne ikke forbedret sig, hvilket understreger
konkurrencen i Formel 1. Vi havde en problemfri fredag og lørdag med Serie 6-motorerne og håber
at det vil fortsætte i morgen, når den seneste motorspecifikation får løbsdebut."
Rubens
Barrichello:
"Jeg er skuffet over min kvalifikation, efter at være ankommet med positive
forventninger i baghovedet efter vores seneste testprogram. Jeg føler jeg fik det maksimale ud af
bilen, men vi kunne finde det ekstra som vi troede vi kunne finde under kvalifikationen. Jeg
forsøgte alt det jeg kunne med set-up, men kæmpede med balancen gennem afdelingen. Jeg ser
frem til løbet men jeg havde foretrukket at angribe fra en plads længere fremme."
Bedste tid:
1:40.502
Position: 16
Jos Verstappen:
"Det var en svær kvalifikation. Bilens balance
ændrede sig siden morgenens træning, så vi kunne ikke finde den ideelle set-up. Jeg kørte ud på
græsset under mit andet forsøg og besluttede at afbryde omgangen. Min sidste tid var hurtigere end
den jeg kørte tidligere i dag, men forbedringen var ikke stor nok. Vi skal nu se på data natten over
for at finde ud af hvordan vi kan forbedre bilens balance til i morgen."
Bedste tid:
1:40.943
Position: 19
Placering | Navn |
1 | BARRICHELLO |
2 | R.SCHUMACHER |
3 | COULTHARD |
4 | M.SCHUMACHER |
5 | TAKAGI |
6 | SALO |
Placering | Navn |
1 | M.SCHUMACHER |
2 | COULTHARD |
3 | HAKKINEN |
4 | R.SCHUMACHER |
5 | IRVINE |
6 | VILLENEUVE |
Omg. | Hændelse |
- | Häkkinen Står øverst på podiet! |
51 | Irvine kommer
ind på 2. pladsen , Hakkinen har vundet sit første verdensmesterskab, Coulthard kommer ind på 3. pladsen Hill kommer forbi Frentzen i sidste sving |
50 | Hakkinen køre stille og roligt mod sejren |
49 | Michael Schumacher går rundt i pitten, og siger tak til alle på Ferrari teamet |
47 | 48 Irvine henter stadig ind på Häkkinen |
45 | Frentzen, Villeneuve og Hill kæmper om 4. pladsen |
43 | Irvine henter ind på Häkkinen Hakkinen taber omkr. 3 sek. Pr. omgang til Irvine |
42 | Nakano er ude af løbet |
41 | Hill ligger lige bag Frentzen David Coulthard er helt oppe bag Eddie Irvine |
39 | Hill er på 5. pladsen – Hvilket er nok til at give Jordan 4. pladsen i konstruktørenes mesterskab |
38 | Irvine går i pit, og kommer tilbage på banen på 2. pladsen |
HVJ Post-race pressemeddelelserFerrariLuca di Montezemolo: "Vi vidste at det ville blive svært at vinde verdensmesteskabet på denne bane og jeg er meget skuffet over at vi ikke klarede det. Jeg synes at vi kan trøste os med at vi gjorde alt, hvad vi kunne til det sidste. Vi er ved slutningen af en fantastisk sæson. Det skyldes teamets målrettede arbejde og deres talent." Jean Todt: "Vi vidste at vi stod overfor en svær opgave og Michaels problem i starten gjorde det selvfølgelig næsten umuligt. Trods hans fantastiske kørsel op gennem feltet, nåede vi ikke vores mål. Det uventede dækproblem, hvis årsag endnu er ukendt, frarøvede os enhver chance. Eddie kørte et flot løb og sluttede på 2. pladsen, men det var ikke nok til at vinde VM. Det var en meget konkurrencedygtig sæson men mange op- og nedture. Jeg vil nævne det fantastiske arbejde som vores stærke og konkurrencedygtige team har gjort. De har demonstreret deres mange evner gennem sæsonen. Nu må vi tænke på næste sæson og vores mål er klart. Vi har teamet og midlerne til at opnå det. Jeg takker Goodyear som forlader formel 1 efter så mange sejre med os. Jeg vil også takke vore sponsorer som har støttet os: Philip Morris, Shell, Asprey, Telecom og Magneti Marelli." Eddie Irvine: "Jeg er meget glad for at være på andenpladsen. Selvfølgelig, med Michael bagerst, blev situationen ændret og jeg var nødt til at ændre mine planer. Vi havde gennemgået enhver mulighed udover Michael bagerst og mig foran. Jeg startede fantastisk og jeg pressede meget hårdt for at sætte Mika under pres. Men henmod slutningen af hver sæt dæk, begyndte de at slides meget hurtigt så jeg var nødt til at slappe lidt af. Det war kun et løb mellem mig og Mika, men jeg kunne ikke presse hård. De bedst ting for mig var, at de modifikationer vi har gjort ved mit sæde virkelig var effektive og jeg war i stand til køre og bremse hårdere. Der er et meget positiv tegn for næste sæson idet min ryg har gjort ondt hele året indtil denne weekend." Michael Schumacher: "Først og fremmest vil jeg gratulere Mika Hakkinen og hans team hold. De var mere stabile gennem sæsonen så de fortjente titlen. Jeg tror ikke at vi tabte VM i Suzuka, men i de tidlige løb i sæsonen, da vi var for langt bagud. Jeg er ikke så skuffet, fordi jeg synes at teametkan være stolte af hvad vi opnåede i denne sæson. Jeg er ked at det på folkenes vegne, idet alt deres hårde arbejde ikke gav pote til sidst. I den anden start, stallede motoren fordi koblingen løsnedes. Jeg ved ikke hvorfor. Alt arbejdet denne weekend vas derefter spildt idet jeg blev nødt til at starte bagest. De første par omgange var sjovest. Alle de anden kørere var meget fair og gjorde ikke livet svær for mig. Jeg havde ikke regnet med at baghjulet eksplodere idet jeg havde problemer med flat-spots på det ene forhjul hvilket gav mange vibrationer. Livet går videre og nu må vi forsøge igen i næste sæson." JordanDamon Hill: "Jeg er meget lykkelig. Det har været en fantastisk sæson - virkelig exeptionel. Alle i temaet har gjort fremskridt: Mugen-honda, alle hos Goodyear og selvfølgelig mekanikerne og ingeniørerne hos Jordan Grand prix. Vi kan nu se frem mod næste år hvor vi vil være et topteam. Jeg formåede tilmed at overhale Frentzen til sidst så jeg nu vil fejre dette med alle hos Jordan. Jeg er også glad på Mikas vegne. Han har været meget robust hele sæsonen og holdt hovedet koldt under angreb. Jeg sagde at han kunne gøre det, og han gjorde det!" Ralf Schumacher: "Dette var en skuffende måde for mig at slutte min sæson og mine 2 år hos Jordan. I ville gerne have vundet endnu 2 point til teamet, men det var ikke min heldige dag. Det var slet ikke en heldig dag for brødrende Schumacher. De 2 omstarter betød at olietemperaturen i min bil blev meget højt og vi var ude af stand NJ
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|