Presse
Japans Grand Prix


 Tyrrell-Ford, preview
 Bridgestone, preview
 Stewart-Ford, preview
 Stewart-Ford, fri træning
 Stewart-Ford, kvalifikation
 Lørdagens pressekonferance
 Ferrari fik Pole
 Warm-up
 Stewart-Ford, race
 Løbet omgang for omgang
 Post-race pressemeddelelser
 

Tyrrell-Ford, preview

Det sidste kapitel

Når det drejer sig om motorsportshistorie vil dette års japanske grand prix vil uden tvivl blive husket for den forventede konfrontation på banen mellem de to VM-rivaler, Mika Hakkinen og Michael Schumacher. For dem der vil forske lidt dybere er det sidste løb i Formel 1 sæsonen 1998 også det allersidste løb for Tyrrell Racing Organisation.

Det berømte britiske team blev købt af British American Racing sidste november, og vil blive fuldstændig overtaget af en ny organisation ved sæsonens slutning. Teamet, der blev grundlagt af Ken Tyrrell og bosiddende gennem dets 30 årige historie i Ockham, i Surrey-område sydvest for London, har været en faktor at regne med i Formel 1, specielt i teamets virke i dets første årti. Teamet og dets kørere har scoret 33 grand prix-sejre, 3 VM-titler (Jackie Stewart i 1969, 1971 og 1973) og en VM-titel for konstruktører (1971).

Det japanske grand prix 1998 markerer teamets 451. grand prix med Tyrrell, og selvom det bliver det sidste vil teamets personel gøre hvad de altid har gjort: kæmpe for det bedst mulige resultat.

"Det er godt nok det sidste løb for Tyrrell, men løbspersonnellet skal være fokusere på det som var det enhver anden begivenhed og gøre alt for at gøre bilen så konkurrencedygtig som mulig," siger David Brown, løbsingeniør for Toranosuke Takagi. "Opgaven er gjort lidt lettere i dette tilfælde fordi Suzuka er en af de bedste baner vi i øjeblikket besøger - den er på lige fod med for eksempel Spa i Belgien. Det er en udfordrende bane med skrånende ændringer og en sektion med hurtige sving. Det er også den eneste bane vi besøger der har et 8-tals layout."

"Det er en bane der kræver med downforce og selvom der er mange strækninger fra 'Spoon Curve' og op til chikanen behøver man downforce for at klarer svingene 'Dunlop Corner' og 'Degner Curve' samt at hjælpe med at bremse til chikanen. Man behøver også downforce for '130R' som er et mægtigt sving som blev taget med 260 km/t. sidste år."

"Suzuka er en bane som giver gode muligheder for overhalinger, specielt i det første sving og i indgangen til hårnålen og chikanen. Det er også en bane som har en tendens til at give bilerne understyring, og det vigtigste spørgsmål om chassisbalance på Suzuka vil uden tvivl være at klare det. Det er specielt vigtigt at neutralisere understyring fra udgangen af 'Spoon Curve', da det er yderst vigtigt at få så meget fart hen imod den følgende strækningen op til '130R' og chikanen for at finde overhalingsmuligheder."

"Det andet sted hvor man ikke skal have understyring er i S-svingene. En kører skal ramme indersiden af svinget i disse sving korrekt hvis han vil blive på linien i resten af svingene. Hvis man forvilder sig væk fra ideallinien, vil det have en uheldig effekt på ens omgangstid. Traction er fortsat vigtigt, specielt ud af langsomme sving, men man vil måske hellere acceptere lidt mindre traction for at holde understyringen på et minimum."

"Baneoverfladen på Suzuka er ikke specielt bumpet, og man forventer ikke at dækslitage vil være et problem heller. Når man taler om dæk, kan man være sikker på at både Goodyear og Bridgestone vil gøre meget arbejde til Japan - Bridgestone fordi det er mærkets hjemmebane grand prix, og Goodyear fordi de forlader Formel 1-scenen efter dette løb og vil uden tvivl ønske at slutte på toppen."

Både Tyrrell-kørerne, Ricardo Rosset og Toranosuke Takagi er kendte med Suzuka-banen, og specielt Takagi har en væsentlig 'lokalkendskab' som følge af hans store erfaring i All-Japan Formel 3 og Formel 3000-mesterskaber såvel som Formel Nippon. "Tora ved helt sikker hvordan man kommer hurtigt rundt på Suzuka," siger David. "Det vigtigste i hans første hjemmebane grand prix er ikke at lægge et pres på ham og der vil være en væsentligt pres fra de lokale. Jeg tror vi skulle have et godt løb på Suzuka. Vores mål i dette sidste løb må være i det mindste at score et enkelt point."

Sammen med Takagi

BB  


Bridgestone, preview

Maksimal støtte til Hakkinen og hans team på Suzuka

Med den næsten pinefulde femugers periode mellem Luxembourgs og Japans grand prix, hvor der nu tælles ned til de sidste dage, giver Bridgestone alt for at titelaspiranten Mika Hakkinen og West-McLaren-Mercedes har de bedst mulige chancer i det afgørende løb i Formel 1-sæsonen på Suzuka den 1. november.

I kørernes mesterskab har Hakkinens 90 point givet ham kun 4 point mere end sæsonens udfordrer Michael Schumacher. Konstruktørernes mesterskab er ikke så tæt: McLaren behøver blot et enkelt point for at tage titlen, uanset Ferraris resultat i Japan. Og ved at fjerne de to point der skiller Williams fra Benetton har Benetton stadig en mulig chance for at tage 3. pladsen.

"Med så meget på spil på hjemmebane er dette et nervepirrende løb for os," siger Mr. Hirohide Hamashima, teknisk direktør for Bridgestone Motorsport. "Vi er selvfølgelig besluttede på at give Mika enhver chance for at gentage han mindeværdige sejr på Nürburgring i Luxembourgs grand prix. Men vi er også meget opmærksomme på betydningen af konstruktørernes titel. Hvem skulle have troet at et VM ville være indenfor rækkevidde i blot vores anden sæson i Formel 1?"

De sidste måneder har givet øget dæktest i Europa med de førende Bridgestone-teams. "Vi har gennemført lovende test, både på Barcelona og Magny-Cours," rapporterer Mr. Hamashima, "som et resultat af det vil vi have fem helt nye typer dæk med til Suzuka - to tørvejrsdesignede og tre til regnvejr. Barcelona testen var især vigtig fordi overfladen og temperaturen der er meget tæt på den vi forventer på Suzuka."

"Men vores testprogram er aldrig afsluttet," tilføjer Hamashima. To dage efter grand prix'et vil vi være tilbage på Suzuka for at tilbyde alle teams en chance til at evaluere Bridgestones produkter tilpasset det nye reglement og til at påbegynde udviklingen af 1999-dækkene."

Den japanske bane, der er blevet brugt til det japanske grand prix siden 1987, er sammen med Spa-Francorchamps en af de to mest udbytterige i kørernes verden. "Suzuka har enhver type sving, fra en langsom chikane til det skræmmende '130-R', som kun de bedste kørere og biler tog med speederen i bund sidste år," siger Hamashima. "Fra vores synspunkt er det mest krævende sving dog 180-graders svinget 'Spoon Curve', hvor udgangsfarten har en vigtig effekt på hastigheden ned af den følgende strækning. God stabilitet og holdbarhed i bagdækkene er de vigtigste forhold der kræves for en god præstation på banen."

"Generelt behøver man på Suzuka et godt set-up og med det rette valg af dæk for at undgå overdreven understyring. Fordi overhalinger er så usandsynlig svære, er kvalifikationen yderligere vigtig for at opnå den bedst mulige grid-position. Vi har forstærket vores team med ekstra ingeniører til dette løb og jeg kan roligt sige for os alle at ingen kan vente på den store dag."

BB  


Stewart-Ford, preview

Alan Jenkins:
"Selvom det japanske grand prix bliver det sidste i 1998-sæsonen er der blevet udført en væsentlig mængde arbejde hos Stewart Grand Prix og Cosworth for at forbedre præstationen af SF-2-pakken. Resultatet har været en opmuntrende test på Barcelona og Silverstone som gav omgangstider i toppen af tidsskemaet. Selvfølgelig er Stewart-Ford ikke det eneste team der arbejder for fuld damp mod slutningen af sæsonen. 1998-reglementet har nødvendiggjordt uhørte ændringer på bilens design fra alle teams på grid'en. Ændringerne i 1999-dækreglementet, i form af en fjerde rille på fordækket, kunne betyde at usikkerheden omkring det ideelle design vil blive medbragt ind i starten af 1999-sæsonen. FIA har sammen med Bridgestone taget det uhørte skridt at arrangere en speciel dæktest efter løbet, for at indsamle en foreløbig vurdering af de nye dæk og for at give pejlende informationer som at se præstationseffekten, holdbarhed og racerbalance. Hos tilskuerne er hovedbegivenheden mesterskabsafgørelsen mellem Mika Hakkinen og Michael Schumacher, men man kan være sikker på at alle hos Stewart-Ford vil arbejde hårdt for et godt resultat som en belønning på det store arbejde som alle har udført i år og for at opmuntre os og vore supportere gennem de kommende vintermåneder."

Martin Whitaker:
"Et stort stykke arbejde er blevet udført siden Luxembourg med test i Barcelona, Santa Pod og Silverstone. Fra motorens synsvinkel, har arbejdet været delt om at arbejde på Serie 6-motoren og udvikling til næste sæson. Vores første test i Barcelona viste en fejl i Serie 6-motoren, men masser af efterfølgende arbejde af vores ingeniører og arbejdsgrupper, gav os en ny version af Serie 6-motoren til de tre Silverstone-tests. Ved hver af de test, kørte vi med en af den nye version af Serie 6-motoren ved en distance over 300 km., så vi er nu sikre på at vi kører med motoren på Suzuka. Den yderligere præstation i kraft gennem omdrejningerne og den forbedrede kørreevne - som begge kørere bekræftede var et væsentligt skridt fremad - skulle hjælpe os til at få den bedst mulige slutning på sæsonen. Ford tror at det er yderst vigtigt at fortsætte med at presse på med udvikling af motoren, og det vil fortsætte indtil næste år hvor vi introducerer en helt ny Ford Formel 1-motor. I betragtning af at dette års Ford Zetec-R V10 også var en ny motor som første gang kørte i prøvebænken for 10 måneder siden og at vi har haft seks tydelige opgraderinger gennem året, kan der ikke være nogen tvivl om at Fords vilje til sejr er til stede."

Rubens Barrichello (SF-2/05):
"Den lange pause siden Nürburgring har været god for mig. Jeg føler mig fit og frisk efter at have tilbragt tid sammen med min familie i Brasilien. Jeg har trænet hårdt på min fysiske kondition mellem tests. Jeg ser frem til at komme tilbage og race på Suzuka. Jeg er opmuntret over de test vi har haft siden Luxembourgs grand prix. Vi har fundet nogle store forbedringer i bilens styring, så meget at vi vil have en pålidelig weekend - et pointresultat vil ikke være uden mulighed på Suzuka."

Jos Verstappen (SF-2/02):
"Dette er mit sidste løb for Stewart-Ford, så naturligvis vil jeg gerne slutte min korte tur sammen med teamet, med et godt resultat på Suzuka. Jeg kan lide den enestående Suzuka-bane: den er udfordrende fra en kørers synsvinkel, men visse dele af banen kan være en lille smule farlige hvis man presser for hårdt. Vi har haft glimrende fremskridt med bilen siden Nürburgring. Jeg er optimistisk at jeg vil slutte året med en god præstation."

Reservebil: SF-2/03

BB  


Stewart-Ford, fri træning

Paul Stewart:
"Lidt af en blandet fredag for teamet. Vi kørte ikke så meget som vi ville have ønsket som følge af problemer med at sætte bilen op. Vi gennemførte en stor ændring i set-up i pausen mellem de to afdelinger, inklusiv ændring af gearlængde som vi tror er rigtig for resten af weekenden. Rubens havde nogle mindre uheld mod slutningen og kom ud i trafik da han var på en hurtig omgang da afdelingen sluttede. Jos gjorde det også godt og sluttede som nummer 9, efter tidligere frustrationer. Vi er overbeviste om at det arbejde vi har udført i dag vil give os fordele i morgendagens kvalifikation."

Martin Whitaker:
"Fra motorens synspunkt var det en problemfri start på det japanske grand prix. Begge biler brugte Serie 5-motorer i dag men vil få Serie 6-motorer både lørdag og søndag. Siden Luxembourgs grand prix har vi haft masser af test med Serie 6-motoren på en distance over 300 km. og vi ser frem til at den sidste motorspecifikation får debut på søndag."

Rubens Barrichello:
"Jeg mistede simpelthen for meget tid med at sætte bilen rigtig op her til morgen. Vi foretog en ændring mellem afdelingerne som hjalp på bilens balance. Uheldigvis var der gule flag overalt mod slutningen, så min hurtige omgang gik i vasken. Bilen føles bedre end den har gjort i de seneste løb, så jeg er sikker på at vi kan være over normal standard i kvalifikationen."
Omgange: 20
Bedste tid: 1:43.854
Position: 17

Jos Verstappen:
"Jeg er meget tilfreds med de fremskridt som vi viste i dag. Til at begynde med havde vi problemer med overstyring og gennemgik ret mange set-up ændringer. Heldigvis passede det hele mod slutningen da vi satte nye dæk på. Set-up'en er ikke perfekt med vi ved hvor vi skal forbedre den."
Omgange: 23
Bedste tid: 1:42.191
Position: 9

BB  


Stewart-Ford, kvalifikation

Paul Stewart:
"Vi så ud til at miste det hele i dag, set i forhold til chassis'et. I betragtning af at Jos var nier i går havde vi håbet at være længere fremme på grid'en. Vi er ikke helt sikre på hvor problemet ligger. Vi planlægger at gennemføre en større ændring af set-up'en i morgendagens warm-up, og foretage et valg baseret på vores præstation der om vi skal gå i den retning til løbet."

Martin Whitaker:
"På trods af det hårde arbejde og de store fremskridt der har været siden Luxembourgs grand prix, har grid-positionerne ikke forbedret sig, hvilket understreger konkurrencen i Formel 1. Vi havde en problemfri fredag og lørdag med Serie 6-motorerne og håber at det vil fortsætte i morgen, når den seneste motorspecifikation får løbsdebut."

Rubens Barrichello:
"Jeg er skuffet over min kvalifikation, efter at være ankommet med positive forventninger i baghovedet efter vores seneste testprogram. Jeg føler jeg fik det maksimale ud af bilen, men vi kunne finde det ekstra som vi troede vi kunne finde under kvalifikationen. Jeg forsøgte alt det jeg kunne med set-up, men kæmpede med balancen gennem afdelingen. Jeg ser frem til løbet men jeg havde foretrukket at angribe fra en plads længere fremme."
Bedste tid: 1:40.502
Position: 16

Jos Verstappen:
"Det var en svær kvalifikation. Bilens balance ændrede sig siden morgenens træning, så vi kunne ikke finde den ideelle set-up. Jeg kørte ud på græsset under mit andet forsøg og besluttede at afbryde omgangen. Min sidste tid var hurtigere end den jeg kørte tidligere i dag, men forbedringen var ikke stor nok. Vi skal nu se på data natten over for at finde ud af hvordan vi kan forbedre bilens balance til i morgen."
Bedste tid: 1:40.943
Position: 19

BB  


Lørdagens pressekonferance

PRESS CONFERENCE
Saturday 31 October 1998
o 1. Michael Schumacher (Ferrari) - 1:36.293
o 2. Mika Hakkinen (McLaren) - 1:36.471
o 3. David Coulthard (McLaren) - 1:37.496


Q. Tillykke, Michael, med den 20. pole position i karrieren, så tingene lykkedes for dig indtil nu. Men du mistede noget tid i gårsdagens frie træning, og også her til morgen, på grund af hydrauliske problemer. Føler du at du har haft nok tid på banen?

MS: Ja, alt går næsten som det skal, jeg kender jo banen ret godt, og bilen kørte ret godt helt fra start. Og vi har lavet nogle ændringer på bilen så den er blevet rigtig god. Vi har jo testet så meget her op til løbet, så der er ikke så meget mere vi kan gøre ved bilen. Vi viste allerede nogenlunde hvordan bilen skulle være da vi kom hertil, men vi har da alligevel ændret et par ting.

Q. Der har været meget snak om en speciel kvalifikations motor i Ferrari. Hvad kan du fortælle os om den V10 motor som du brugte idag?

MS: Vi har da gjort noget[extra], men det er i småtings afdelingen. Det er ikke nogle store ændringer, og i hvert fald ikke noget der kan lave store avisoverskrifter. Jeg er i øvrigt sikker på at Mercedes gør noget af det samme. Alle arbejder hårdt. Vi er godt tilfredse med de fremskridt, som vi har gjort.

Q. Du ser ud til at være godt tilfreds med din 3. Poleposition i år. Hvordan er det at køre på Suzuka i en Ferrari F300?

MS: Jeg kan kun sige at det er fedt. Når du ser på hvilke ændringer der er lavet på bilerne siden sidste sæson, og så ser at jeg køre næste lige så hurtigt som sidste år, så kan man vel kun være tilfreds. Det største fremskridt må dog tilskrive dækkene, men det er stadig sjov og køre. Jeg kan kun sige at min Ferrari køre godt.

Q. Der hvor starten går, går banen en lille smule ned af. Giver det nogle problemer?

MS: Nej, det er faktisk en lille fordel, for det kan hjælpe til at jeg kommer hurtigere afsted!.

Q. Mika, var din sidste omgang ok, indtil du lavede et lille slid?

MH: Ja. Men det er bare en af de ting som jeg ikke har lyst til at snakke om, og helst ikke vil mindes om. Jeg vil helst ikke snakke om det, for måske var det blevet en god omgang - Men det er der ingen der ved. Det er meget normalt at køre en lille smule af, på en quick lap. Så det gør ikke så meget. Jeg er en lille smule sur på mig selv, for bilen kørte virkeligt godt på det tidspunkt. Jeg kørte bare en lille smule for bredt i det sving, men jeg ramte heldigvis ikke barrieren.

Q. Er du skuffet over ikke at have pole?

MH: Naturligvis er jeg skuffet. Jeg ville selvfølgeligt helst have været på pole position. Men sådan er det bare ikke, Så der er ingen grund til at tænke på det. Jeg ville have foretrukket at jeg havde haft pole og at David var blevet nummer 2. Men det giver mig nu alligevel ikke nogen skrupler. Vi ser hvad der sker imorgen.

Q. Brugte i kvalifikations motor idag?

MH: Det må du spørge Mario [Illien] om.

Q. Var temperaturen idel for jeres bil og dæk?

MH: Ja. Temperaturen var perfekt i kvalifikationen. Jeg håber på at vejret bliver nogenlunde det samme imorgen.. Vi har et møde med Bridgestone iaften, hvor de vil fortælle os om de dæk som vi skal bruge imorgen.

Q. David, vi har snakket om dine problemer, med din bil, før. Hvad er det præcist der gør at der er det gap mellem Mika og dig?

DC: Jeg tror bare at jeg er en mere nervøs person! Vi har snakket lidt om det i år, fordi bilen er ikke så pitch-sensitive. Det var også for mig sidste år, og i 96. Min kørestil er ret aggressiv på bremsen.. Så der er ikke så meget at gøre ved det. Da jeg kom på banen i fredags havde jeg meget understyring: Så det føltes som om at bilen ikke ville køre de linier som jeg ville. Men det er blevet forbedret.. Men der er stadig et stort spring frem til de forreste. Me
HVJ  


Ferrari fik Pole

En brillant kørsel af Michael Schumacher og Ferrari gav den røde bil, pole position til morgendagens Japanske Grand Prix. Så det har gennemhullet alle spekulationerne, Tyskeren var 0,178s hurtigere end nummer 2, som er McLaren rivalen, Mika Häkkinen. I anden startrække, starte rivalernes team kammerater, Coulthard og Irvine. Herefter kom det næsten som parløb, Williams i 3. række, Jordan i 4., Benetton i 5., Sauber i 6. og Prost i 7.

Kvalifikationen startede i høj solskin, med en banetemperatur på 29C og en lufttemperatur på 21C. Trulli var første mand på banen, og overraskende nok var kvalifikationen kun 5 minutter gammel, før Häkkinen kom på banen. Og han lavede selvfølgeligt hurtigste tid 1:37,095, 4.7 sek. Hurtigere end Prost bilen.

R.Schumacher var på dette tidspunkt nummer 2 men mistede denne placering kort tid efter til Frentzen, som kørte på tiden 1:38,653. Efter et kvarter så top 10 således ud: (1) Hakkinen, (2) Frentzen, (3) R.Schumacher, (4) Wurz, (5) Hill, (6) Panis, (7) Fisichella, (8) Salo, (9) Diniz, (10) Trulli

Efter 23 minutter, tog M.Schumacher pole med tiden 1:36,769. Hakkinen's svar herpå kom få minutter efter, med tiden 1:36,855, hvilket ikke helt rakte.

Efter 30 minutter så top 10 således ud: (1) M.Schumacher, (2) Hakkinen, (3) Coulthard, (4) R.Schumacher, (5) Villeneuve, (6) Frentzen, (7) Irvine, (8) Hill, (9) Wurz, (10) Alesi

Rosset, som var kommet tilbage fra hospitalet, kørte meget bredt, og kom ud over kerben, og kom ud i gruset og endte i dæk barrieren.

Efter 43 minutter, kom M.Schumacher tilbage på banen, og lavede tiden 1:36,293s. Hakkinen svar herpå, kom kun 3 minutter senere, hvor han lavede tiden 1:36,471s. og Irvine er nu på en 4. plads. Top 10 ser således ud: (1) M.Schumacher, (2) Hakkinen, (3) Coulthard, (4) Irvine, (5) Frentzen, (6) R.Schumacher, (7) Villeneuve, (8) Hill, (9) Wurz, (10) Alesi.

De sidste 5 minutter: Frentzen køre ud igennem gruset og ødelægger bilen, Villeneuve køre på tiden 1:38,448 og kommer demed forbi Ralf og op på en 6. plads, Hakkinen køre bredt og kommer ud i gruset.

Uheldigvis for Tyrrell, kom Ricardo Rosset ikke særligt godt igennem kvalifikationen, hans tid var 107.23% af pole position tiden, så Tyrrelle kommer til at køre deres sidste løb, med kun en bil, Takagi, in 17th.

De tre bedste tider, i hver sektor var: M.Schumacher (40.512s), Hakkinen, Coulthard, S2: Hakkinen (34.975s), M.Schumacher, Coulthard, S3: M.Schumacher (20.706s), Hakkinen, Alesi.

de tre bedste hastigheder i hver sektor udgang var: S1: Hakkinen (214 km/t), M.Schumacher, Frentzen, S2: Hakkinen (305 km/t), Coulthard, Herbert, S3: Hakkinen (281 km/t), M.Schumacher, Coulthard.

ved kvalifikationens slutning var banen temperaturen 28C og lufttemperaturen 22C.
HVJ  


Warm-up

Warm-uppen startede i tørvejr, men overskyet, og første mand på banen var Barrichello.

STILLINGEN EFTER 10 MIN.
PlaceringNavn
1BARRICHELLO
2R.SCHUMACHER
3COULTHARD
4M.SCHUMACHER
5TAKAGI
6SALO


Efter 20 min.
PlaceringNavn
1M.SCHUMACHER
2COULTHARD
3HAKKINEN
4R.SCHUMACHER
5IRVINE
6VILLENEUVE
sådan endte det:
HVJ  


Stewart-Ford, race

1998-sæsonen sluttede skuffende for Stewart-Ford teamet da begge kørere måtte udgå af det japanske grand prix. Jos' løb sluttede med et gearkasseproblem på 21. omgang, mens Rubens udgik med hydraulikfejl på 25. omgang.

Paul Stewart:
"Ikke en ideel måde at slutte sæsonen. Uheldigvis var det igen manglende holdbarhed der kostede os et resultat. Nu skal vi lægge dette års skuffelser bag os, og bruge det vi har lært i et meget svært år til noget godt. Vi har fundet ud af at vi har ret meget at lave vinteren over - få ryk her og der giver ikke øget konkurrenceevne i næste sæson. Vi var advaret om at det andet år i Formel 1 altid er det sværeste, og det var det sandelig for os. Vi har 5 måneder før 1999-sæsonen starter, så det er vores opgave at give al vor energi og ressourcer for at sikre en stærk debut til SF-3'eren."

Alan Jenkins:
"Efter at været kommet til Japan med håb om en god præstation efter nogle opmuntrende tests, har denne weekend været en skuffende slutning på et hårdt år. Det er en ringe trøst for al det arbejde vores team og vores partnere hos Cosworth Racing har udført. Bagklogskaben siger at det at køre med nye komponenter i løb efter meget korte test ikke ville være den bedste ide, men det har da i det mindste lært os noget til næste år. Teamet er vokset meget gennem 1998, og den uundgåelige forstyrrelse har forårsaget at denne proces vil blive et virkeligt fremskridt når det eksisterende team og væsentlige nye rekrutteringer udvikler stærkere prøver. 1999-bilen og motor vil komme ud på banen meget tidligere end det var tilfældet i år, og dette faktum vil sætte os i stand til at udvikle en mere holdbar og konkurrencedygtig 'pakke' til starten på den nye sæson."

Martin Whitaker:
"Gennem 1998 engagerede vi os i et omfattende motorudviklingsprogram, så resulterede i 6 større opgraderinger, hvor den sidste motorspecifikation havde en problemfri løbsdebut. Det er en proces som vi fortsætte næste år med introduktionen af en helt ny Ford Formel 1 motor som i øjeblikket er under udvikling hos Cosworth Racing - den tredje Ford Formel 1 motor der er introduceret i ligeså mange år. Gennem sæsonen har masser af udvikling fundet sted som vi forventer vil vise sige at være vigtig i 1999 - specielt købet af Cosworth Racing har været et yderligere skridt på vejen for at give os bedre og stærkere motorer. Vi vil have større forbedringer af samarbejdet om Stewart-Ford fra år til år, som forhåbentligt kulminerer i en konkurrencedygtig og succesfuld 'pakke'. Der er ingen tvivl om at vi gerne vil tilbage i front af Formel 1-feltet og med det hårde arbejde der er lagt i teamet, Cosworth Racing, Visteon og Ford, håber vi at det vil ske før eller siden."

Rubens Barrichello:
"Jeg er meget skuffet, fordi jeg forventede store ting i Japan efter de fremskridt vi viste før løbet. Men det skete overhovedet ikke i denne weekend - vi kunne slet ikke få bilen til at virke. Jeg vandt nogle pladser i starten, men det bagerste af bilen blev meget løs og da jeg ikke kom nogen vegne i løbet, besluttede vi at udgå."
Udgået: Hydraulik
Omgange: 25

Jos Verstappen:
"Det var klart nok ikke den måde jeg ville slutte mit sidste løb for Stewart-Ford. Vi havde problemer weekenden igennem med at finde et godt set-up så jeg forventede ikke så meget af løbet. Blot efter nogle få omgange fik jeg et gearkasseproblem, så det var givet at jeg måtte udgå."
Udgået: Transmission
Omgange: 21

BB  


Løbet omgang for omgang

Omg.Hændelse
-Häkkinen Står øverst på podiet!
51Irvine kommer ind på 2. pladsen , Hakkinen har vundet sit første verdensmesterskab, Coulthard kommer ind på 3. pladsen
Hill kommer forbi Frentzen i sidste sving
50Hakkinen køre stille og roligt mod sejren
49Michael Schumacher går rundt i pitten, og siger tak til alle på Ferrari teamet
4748 Irvine henter stadig ind på Häkkinen
45Frentzen, Villeneuve og Hill kæmper om 4. pladsen
43Irvine henter ind på Häkkinen
Hakkinen taber omkr. 3 sek. Pr. omgang til Irvine
42Nakano er ude af løbet
41Hill ligger lige bag Frentzen
David Coulthard er helt oppe bag Eddie Irvine
39Hill er på 5. pladsen – Hvilket er nok til at give Jordan 4. pladsen i konstruktørenes mesterskab
38Irvine går i pit, og kommer tilbage på banen på 2. pladsen
HVJ  


Post-race pressemeddelelser

Ferrari


Luca di Montezemolo: "Vi vidste at det ville blive svært at vinde verdensmesteskabet på denne bane og jeg er meget skuffet over at vi ikke klarede det. Jeg synes at vi kan trøste os med at vi gjorde alt, hvad vi kunne til det sidste. Vi er ved slutningen af en fantastisk sæson. Det skyldes teamets målrettede arbejde og deres talent."

Jean Todt: "Vi vidste at vi stod overfor en svær opgave og Michaels problem i starten gjorde det selvfølgelig næsten umuligt. Trods hans fantastiske kørsel op gennem feltet, nåede vi ikke vores mål. Det uventede dækproblem, hvis årsag endnu er ukendt, frarøvede os enhver chance. Eddie kørte et flot løb og sluttede på 2. pladsen, men det var ikke nok til at vinde VM. Det var en meget konkurrencedygtig sæson men mange op- og nedture. Jeg vil nævne det fantastiske arbejde som vores stærke og konkurrencedygtige team har gjort. De har demonstreret deres mange evner gennem sæsonen. Nu må vi tænke på næste sæson og vores mål er klart. Vi har teamet og midlerne til at opnå det. Jeg takker Goodyear som forlader formel 1 efter så mange sejre med os. Jeg vil også takke vore sponsorer som har støttet os: Philip Morris, Shell, Asprey, Telecom og Magneti Marelli."

Eddie Irvine: "Jeg er meget glad for at være på andenpladsen. Selvfølgelig, med Michael bagerst, blev situationen ændret og jeg var nødt til at ændre mine planer. Vi havde gennemgået enhver mulighed udover Michael bagerst og mig foran. Jeg startede fantastisk og jeg pressede meget hårdt for at sætte Mika under pres. Men henmod slutningen af hver sæt dæk, begyndte de at slides meget hurtigt så jeg var nødt til at slappe lidt af. Det war kun et løb mellem mig og Mika, men jeg kunne ikke presse hård. De bedst ting for mig var, at de modifikationer vi har gjort ved mit sæde virkelig var effektive og jeg war i stand til køre og bremse hårdere. Der er et meget positiv tegn for næste sæson idet min ryg har gjort ondt hele året indtil denne weekend."

Michael Schumacher: "Først og fremmest vil jeg gratulere Mika Hakkinen og hans team hold. De var mere stabile gennem sæsonen så de fortjente titlen. Jeg tror ikke at vi tabte VM i Suzuka, men i de tidlige løb i sæsonen, da vi var for langt bagud. Jeg er ikke så skuffet, fordi jeg synes at teametkan være stolte af hvad vi opnåede i denne sæson. Jeg er ked at det på folkenes vegne, idet alt deres hårde arbejde ikke gav pote til sidst. I den anden start, stallede motoren fordi koblingen løsnedes. Jeg ved ikke hvorfor. Alt arbejdet denne weekend vas derefter spildt idet jeg blev nødt til at starte bagest. De første par omgange var sjovest. Alle de anden kørere var meget fair og gjorde ikke livet svær for mig. Jeg havde ikke regnet med at baghjulet eksplodere idet jeg havde problemer med flat-spots på det ene forhjul hvilket gav mange vibrationer. Livet går videre og nu må vi forsøge igen i næste sæson."


Jordan


Damon Hill: "Jeg er meget lykkelig. Det har været en fantastisk sæson - virkelig exeptionel. Alle i temaet har gjort fremskridt: Mugen-honda, alle hos Goodyear og selvfølgelig mekanikerne og ingeniørerne hos Jordan Grand prix. Vi kan nu se frem mod næste år hvor vi vil være et topteam. Jeg formåede tilmed at overhale Frentzen til sidst så jeg nu vil fejre dette med alle hos Jordan. Jeg er også glad på Mikas vegne. Han har været meget robust hele sæsonen og holdt hovedet koldt under angreb. Jeg sagde at han kunne gøre det, og han gjorde det!"

Ralf Schumacher: "Dette var en skuffende måde for mig at slutte min sæson og mine 2 år hos Jordan. I ville gerne have vundet endnu 2 point til teamet, men det var ikke min heldige dag. Det var slet ikke en heldig dag for brødrende Schumacher. De 2 omstarter betød at olietemperaturen i min bil blev meget højt og vi var ude af stand
NJ  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk