Rocco Benetton fortsætter: ”Det er et vanskeligt problem at løse, da det ser ud til, at der er et stort spring fra de teoretiske beregninger til de praktiske erfaringer på banen. De sidste 3 uger har vi arbejdet hårdt, for at finde en løsning. Realistisk set er det et problem der har forfulgt os i nogle år. Dette års bil er faktisk ganske god, men under særlige omstændigheder, ser det ud til, at bilen har sin egen vilje.”
Om kontrakten med Supertec for næste sæson, var der ingen panik at spore hos Benetton, der sagde: “Kontrakten er tegnet tydeligt op, så det giver ingen grund til bekymring. På den anden side lider alle Supertec bilerne under, at 3 teams bestemt er for meget. Vi bliver nød til at lytte til kravene fra de andre teams. Ideen er, at Supertec kun skal supportere 2 teams, men vi vil blive nød til at vente og se hvordan det udvikler sig.”
Marc Gene blev bedt om at kommentere den fornemme 15’ende plads han og Minardi kæmpede sig til i Tyskland. På spørgsmålet om teamets udvikling og fremgang sagde Gene: “Ja, teamet har aldrig givet op. De har arbejdet hårdt hele tiden, og den lange hjulbase på bilen er bestemt en stor forbedring. Bilen er langt mere kørevenlig end tidligere. En anden stor forbedring er det nye gulv, som vi afprøvede under Østrigs GP.”
Gene tilføjede: “ Det er et stort skridt for mig, for ikke alene er bilen blevet hurtigere, den er også langt mere komfortabel at køre. I begyndelsen af sæsonen lavede jeg altid fejl, når jeg pressede bilen. Nu kan jeg køre den til grænsen langt lettere, og siden Canada har jeg ikke engang kørt af. Det skyldes udelukkende forbedringer på bilen.”
Som svar på spørgsmålet om Jordan teamets bremsesystem, der efter sidste GP blev kritiseret af teamkammerat Damon Hill, sagde Heinz-Harald Frentzen: “Jeg havde ingen problemer med mine bremser, og jeg ved ikke rigtig, hvad der gik galt for Damon. Jeg ved kun, at han nogle gange vælger, at benytte andre bremser, end dem jeg bruger. Hvad der gik galt, må I spørge Damon om.”
Om hvorvidt Frentzen tror, han kan holde den samlede 3 plads i kørernes VM stilling, sagde han: “Vi har en god chance for fortsat at slutte løbene blandt de 6 bedste, men Coulthard er i en langt bedre bil for tiden. Hans stime af uheld kan næppe vare ved, og så vil han være en stærk udfordrer, til at tage pladsen fra mig.”
Det affødte selvfølgelig straks spørgsmålet om Frentzen så troede han havde chance for at slutte som bedst placerede tysker i år, og dertil sagde han: “Ærligt…. Jeg har faktisk ikke tænkt på det. Michael Schumacher kører ikke med os for tiden, og kan derfor ikke gå efter titlen. Jeg kæmper ikke for titlen, som han gjorde før sit uheld. Mit mål er et andet. Vi kæmper for at opnå 3 pladsen i år, og kan vi det, vil vi være meget tilfredse med resultatet.”
I en vurdering af egne chancer og forberedelser til det forestående GP, sluttede Frentzen af med at sige: “Stor downforce vil blive nødvendig her, og vi vil prøve at få det bedste ud af det. Jeg tror ikke vi vil markere os så stærkt som på Hockenheim, skønt vi har foretaget forbedringer af bilen siden Østrigs GP, der jo også kræver stor downforce, og hvor det ikke gik os så godt. Vi har været i stand til at lokalisere problemet, og jeg ser frem til løbet, selvom jeg ikke tror, jeg vil kunne true Hakkinen i kampen om pole position her. Mine tanker er hos Sam Michael, min løbsingeniør, hvis kone er tæt på at skulle føde. Det betyder selvfølgelig, at jeg e
Mika Salo:
Dette løb bliver også meget vigtigt for Michael Scumachers stand-in,
Mika Salo. Efter sin suveræne kørsel under løbet i Hockenheim, et løb
han kunne have vundet hvis ikke han havde foræret sejren til Eddie
Irvine, bliver det en anden udfordring i Ungarn. "Jeg havde problemer
med at få styr på bilen i det første løb i Østrig, en bane som er meget
lig banen i Ungarn med samme type sving. Siden da har jeg haft mere tid
i bilen inklusiv to dage på Fiorano i sidste uge, så jeg håber jeg er i
stand til at forstå bilen bedre end i Østrig. Ungarn er en sjov bane at
køre på og jeg ser frem til det. Kvalifikationen er meget vigtig hvis
man, ligesom i Monaco, får en dårlig start position kan sidde fast bag
en langsommere bil og snart miste kontakten til pointene," pointerer
Salo.
De glatte kanter på denne bane gør det endnu sværere at overhale, og de
der prøver havner ofte med en tur af banen. Det, plus det varme vejr der
normalt sørger for et højt frafald af biler, er gode odds for Ferrari
som har vist sig at være en af de mest pålidelige biler i feltet.
"Mit job er at afslutte løbet så tæt bag ved Eddie som muligt. Hvis
afslutter løbet som i Tyskland vil det bare være perfekt," tilføjer
Salo.
Michael Schumacher fortsætter med at komme sig efter ulykken på Silverstone, men det er ikke sandsynligt at han kommer til at køre race før det Italienske Grand Prix den 12. September. Martin Lyck
Forberedelse:
Efter for nyligt at have identificeret nogle problemer med bilens
aerodynmik ved høje downforce
konfigurationer, har teamet besluttet at teste aerodynamik på Danielson
i Frankrig, i stedet for at teste med de andre teams på Silverstone, som
forberedelse til løbet i Budapest. Vi håber at dette vil forbedre vores
konkurrenceevne i Budapest.
Banen:
Når mesterskabet går fra Hockenheim til Budapest går vi fra den anden
hurtigste bane til den anden mest langsomme bane i Grand Prix
kalenderen. Dette giver selvfølgelig en meget stor ændring i
konfigurationen af bilerne, da de små lav-downforce vinger gemmes væk
indtil Monza og erstattes af de større høj-downforce komponenter. Med
3,9 km er Hungaroring ikke kun den anden mest langsomme bane, men også
en af de korteste. Banen er altid ekstremt glat under træningen den
første dag, og der er generelt en enorm forskel på omgangstiderne om
fredagen til kvalifikationen om lørdagen. På trods af regnen vi måtte
døje med under den første træningsdag sidste år, så er Budapest en
ekstremt varm bane. Dette kombineret med en meget lav
gennemsnitshastighed og behovet for at bruge meget store vinkler på
front vingerne, gør overophedning af motorerne til endnu et problem som
de forskellige teams skal håndtere.
Løbet:
Mange baner giver få muligheder for at overhale, og denne bane hører til
blandt de ekstreme i den henseende. Selv om mange overhalingsforsøg
foretages i det første sving, og dette skulle lykkes, så gentager den
overhalede bil ofte sin position ved udgangen af svinget. Dette fører
til ret monotone løb, der tabes og vindes under kvalifikationen og i pit
stops. For første gang siden Monaco medbringer Bridgestone deres super
bløde dæk, til hjælp for mange teams i deres søgen for mere mekanisk
greb på baner med lav friktion. Teams der er i stand til at udnytte
disse dæk, vil have en stor fordel under kvalifikationen, men de være
påpasselige med løbs strategien.
Martin Lyck
"Der er en følelse i teamet, at vi ikke har ydet vores bedste endnu i år," siger Team Manager, Robert Synge. "Vi er alle skuffede over, at vi med de enorme faciliteter på Brackley og den dybde af teknisk ekspertise, ikke har klaret os bedre. Alligevel er der 285 mennesker hos British American Racing, som arbejder alt det de kan for at forbedre situationen, og jeg er sikker på at deres indsats bliver belønnet. Trods skuffelsen over det tyske Grand Prix er teamet stadigvæk optimistisk. Som vi ser det har vi 2 kørere og 6 chancer mere for at score point i denne sæson. Hvis vi kan få begge biler over stregen, er der en god chance for at de begge vil være i top seks."
Hvordan ser teamet chancerne for det Ungarske Grand Prix ?
"Det er et populært sted for de fleste formel-1 teams. Budapest er er en usædvanlig by med masser af karakter. Hungaroring er en bane der kræver høj downforce og belønner biler med gode køregenskaber og motorer med et bredt moment forløb. Det er en bane, hvor du ikke er så afhængig af hestekræfter som Hockenheim og Monza. Jeg tror, at hvis vi kan få bilerne til at fungere på de mange ujævnheder, så har vi en god chance for at klare os godt her. Faktum er at vi kommer til hvert løb med optimisme, fordi vi føler at vi har en god bil, et stærkt team og to meget konkurrencedygtige kørere. Hvad angår de specifikke udfordringer på Hungaroring, så er det en meget høj-downforce bane. Kørerne har brug for en bil med meget greb foran, der har styrer hurtigt, harmonisk og uden understyring for at kunne sætte hurtige omgangstider. Overhalinger er altid et problem på Hungaroring. Der er kun to relativt korte langsider, og den bedste mulighed for overhaling er under nedbremsning
for enden af disse langsider. Det lyder som en opskrift for professionelt race, men vi har alligevel haft nogle spændende løb i Ungarn de seneste år." Siger Team Manager, Rober Synge. Jaques Villenueve samstemmer Synges mening. Verdensmesteren fra 1997 har specielt gode minder fra Hungaroring. "Hungaroring er en sjov bane at
køre på," siger han. "Den har et godt layout og en god rytme. Måske skulle de to chikaner ikke være der, men ellers er det en interessant bane at køre på. Det er ikke så godt at køre race, da det er svært at overhale, men ellers den er god at køre på. Det har været en god bane for mig, da jeg tidligere har vundet to gange i 1996 og 1977 og sidste år blev jeg nummer tre, så selvfølgelig har jeg gode minder om succes herfra. Budapest er en dejlig by, men desværre har vi så meget arbejde og derfor ikke tid til rigtigt at nyde stedet. Jeg kan alligevel godt lide det, og der er altid en god atmosfære."
Ricardo Zonta oplever måske sin første formel-1 sæson, men også han er bekendt med Hungaroring og har et positivt syn på banen. "Det er en meget interessant bane, den byder ikke på mange muligheder for at overhale, men den er et spændende sted at køre. Jeg synes også den er placeret et meget smukt sted. Jeg har kun tidligere været på Hungaoring ved FIA's GT Mesterskab, men jeg har gode minder fra den. Min team kammerat, Klaus Ludvig og jeg startede og sluttede løbet i anden position lige bag søster bilen i Mercedes Teamet. Jeg følte mig frustreret, fordi jeg ikke kunne indhente den førende mod slutningen af løbet, men jeg satte dog hurtigste omgang. Alt i alt var det en god oplevelse."
I sidste års løb fi
Prost-Peugeot teamet tog til Mugello banen for en tre dages test, med det formål at forberede sig til det kommende løb. Olivier Panis og Jarno Trulli arbejdede begge på nye aerodynamiske løsninger og på en bedre kølings mulighed.
Alan Jenkins:
"Set-up'et af vores biler til Budapest er meget anderledes end det vi
benyttede på Hockenheim", sagde den Tekniske Direktør Alan Jenkins.
"Gennemsnitshastigheden på Hugaroring er meget lav, og bilens temperatur
kan være meget høj på denne tid af året i denne region. Banen er kendt
for at være meget beskidt på den første dag. På grund af det meget tørre
klima og de sandede omgivelser, er banen ofte belagt med et tykt lag
skidt som først skal "renses". Alle kørere har en tendens til at vente
indtil de mere modige kørere har vovet sig ud på de første omgange, der
som regel er langsomme. På grund af støvet er der ikke meget vejgreb, og
dette er skadeligt for dækkene. Når weekenden skrider frem bliver banen
renere og omgangstiderne hurtigere. Alligevel er dette en af de mest
langsomme baner og med mindst vejgreb."
Olivier Panis:
"Det bliver svært at være lige så konkurrencedygtige i Budapest som vi
var på Hockenheim, men testen på Mugello i sidste uge var meget positiv
og ser frem til løbet denne weekend. Det er meget svært at overhale på
denne bane, men jeg håber alligevel at være i pointene igen."
Jarno Trulli:
"Banen er meget teknisk krævende, og jeg elsker det. Vi er nødt til at
køre med meget høj aerodynamisk modstand for at kompensere for det
manglende vejgreb, og dækkene spiller en vigtig rolle for vores
generelle præstation. Vores test i Mugello i sidste uge var meget
opmuntrende, og jeg tror vi kan sigte efter et godt resultat.
Kvalifikationen er meget vigtig, da vi er nødt til at starte fra gode
positioner, hvis vi skal slutte godt."
Martin Lyck
McLaren Mercedes teamet vil rejser til Budapest for næste omgang af Verdensmesterskabet på Hungaroring den 15. August. Kontrasten mellem denne bane og Hockenheim kunne næsten ikke blive større. Hvor det sidste løb var på en bane domineret af lange langsider og hurtige chikaner, har Hungaroring mange langsomme og medium sving. Motorkraften er mindre afgørende på denne bane, hvor vejgreb, kørerens evner og gode grid positioner er det der tæller på Hungaroring. Høj downforce giver greb i svingene, men for meget downforce kan gøre bilen langsom på den hurtige pit langside, som tilbyder den måske eneste realistiske overhalingsmulighed.
Ud over at være en meget snæver bane, er Hungarorings overflade meget ru. De mange sving kombineret med denne overflade har stor indflydelse på dækkenes præstationer. Det er derfor vigtigt for hvert team at mestre balancen mellem en hurtig kvalifikationsomgang, med gode præstationer under en hel løbsdistance.
Mika Hakkinen:
"Ungarn præsenterer os for et utal af udfordringer. At finde et set-up
til denne snoede bane er altid interessant, men jeg er sikker på at det
lykkes os at finde en løsning. Det er et specielt løb for mig, da der
kommer så mange finner, at det næsten bliver et hjemme grand prix."
David Coulthard:
"Ungarn er et sjovt løb. Mængderne af mennesker er altid entusiastiske
og Budapest er en dejlig by. Det varme vejr og de støvede forhold vi
oplever på banen bidrager til den opgave, der ligger foran os i denne
weekend. Med det sagt, så er vi velforberedte og opsat på at forbedre
resultaterne fra sidste løb."
Ron Dennis:
"Teamet er mere fokuseret end nogen sinde. Vi har haft en del skuffelser
på det seneste, men som team hænger vi os ikke i disse ting. I stedet
tager vi til Ungarn endnu mere opsatte på at lave et godt resultat."
Martin Lyck
Luca Badoer har testet nye aerodynamisk ændringer til M01, der skulle give Minardi bilen op til 1.5 sekund bedre omgangstider. Ændringerne er blevet testet sidste uge på Fiorano banen og Badoer udtalte "Det er tilfredsstillende at se, at de forbedringer vi har gjort på M01 har givet os så meget bedre tider i forhold til de test vi havde her for 3 måneder siden."
Marc Gene udtaler: "Jeg håber at kunne fortsætte med de forbedrede resultater vi opnåede i Tyskland. Banen i Ungarn er smallere og meget langsommere, hvilket betyder at motorkraft ikke spiller så stor en rolle, hvorimod aerodynamik og vejgreb vil være de afgørende faktorer. Da overhaling på banen er meget vanskelig vil kvalifikationsløbet på Lørdag være meget afgørende ligesom det er i Monaco".
GCH
1. kører på bana var Jean Alesi efter minutter i en træningsrunde hvor der gik lang tid inden alle kom på banen.
Det var først efter 15 minutter at Pedro de la Rosa blev noteret for den første tid.
30 min. henne i sessionen var det kun 7 af kørene der havde fået noteret en tid.
Häkkinen kom ud lidt over 20 min før afslutningen, men det var først i de sidste 5 min at Mclaren og Ferrari'erne gjore sig synlige. Efter et par hurtige omgange, hvor først Eddie Irvine havde taget førringen foran David Coulthard, endte det med hurtigste tid til Häkkinen (1:20,133) foran Irvine (1:20,450) og Coulthard (1:21,032).
Barichello tog 4. pladsen efterfuldt af de to Williams-kørere R. Schumacher og Zanardi på 5 og 6 pladsen, hvor det er værd at bemærke at Alex Zanardi kun er ca 3 tiendedele efter Schumacher. Det ser ud til at Zanardi har fået fart i sin Williams, og nu er det spændende at se om det holder ved.
Irvine gjore flere forsøg på at forbedre sin tid i forhold Häkkinens, men uden held. Småbyger kom og gik og Salo, Häkkinen, Wurz, Villeneuve, Trulli, Ralf Schumacher, Diniz, Hill og Giancarlo Fisichella måtte en tur i sandkassen i denne omgang, hvor det stortset kun var Zanardi der forbedrede sin tid så han krøb op på en sjette plads.
I allersidste minut lykkedes det så alligevel Irvine at vippe Häkkinen af pinden med en imponerende tid på 1:19,476, knap 3 tiendedele hurtigere end Häkkinen. Dette har stor psykologisk effekt at Ferrari endelig har formået at slå Mclaren i en af de indledende runder. Det har i denne sæsson været mere regelen end undtagelsen at Häkkinen tog "pole" i de frie træninger. Det er således en hel åben kvalifikation i morgen.
Første spørgsmål var rettet mod Mika Salo, der blev bedt om at kommentere egne resultater og oplevelser af samarbejdet med Ferrari. Mika fortalte at han havde følt sig vel modtaget fra første dag, og at Ferrari havde udført et storslået stykke arbejde i forhold til information; "Alt hvad jeg har behøvet at vide, har de fortalt mig. Faktisk har de også fortalt mig en masse, jeg ikke behøvede at vide, eller som jeg havde glemt at spørge om."
Derefter faldt talen på de mange kontrakt tilbud, Salo angiveligt har modtaget, efter den fornemme anden plads på Hockenheim, og hertil sagde Salo: "Det gode resultat i Tyskland har hjulpet meget, og jeg er glad for den udvikling, der sker for mig lige nu. Jeg må atter takke Ferrari, for at have givet mig denne chance, til at vise mit potentiale."
Nu hvor Mika Salo havde klappet Ferrari på ryggen, var det jo nærliggende at spørge teamchefen, om oplevelsen var gensidig. Jean Todt sagde: "Svaret ligger ligefor. Mika blev sat i en vanskelig situation, da han overtog Michaels (Schumacher) bil midt i sæsonen. Det er givetvis den sværeste udfordring for en kører.. Og Mika har gjort det utrolig godt. Han fortjener vores respekt og support."
Uagtet de mange klare svar, i løbet af sidste uge, vedrørende Michael Schumacher's snarlige comeback, måtte Jean Todt alligevel kommentere dette emne. På spørgsmålet om hvornår Schumacher er løbsklar igen, svarede Jean Todt: "Det går godt. Schumacher gennemgik en operation sidste lørdag i Schweiz. Her fjernede man to skruer. Jeg har hørt mange rygter om denne operation, men det var en helt normal procedure. Spørgsmålet var kun, hvornår den skulle udføres, og vi besluttede altså, at gøre det med det samme. Efter endnu en samtale med lægerne, vil vi så beslutte, hvornår han (Schumacher) kan teste sin bil. Alt efter testresultat vil vi så tage stilling til, om han er klar til løb, eller om der skal testkøres yderligere."
Med fokus på Williams teamets forestående samarbejde med BMW, sagde Ralf Schumacher: Vi er alle meget spændte, og samarbejdet er bestemt noget vi venter os meget af. Vores mål med BMW, er atter at blive konkurrencedygtige."
Også Jarno Trulli måtte redegøre for sin fremtid, efter oplysninger om forlængelse af samarbejdet mellem Peugeot og Prost. Direkte spurgt, om hvordan Trulli ser sin fremtid i teamet, kom det grinende fra italieneren: " Ja, det er et godt spørgsmål. Først og fremmest vil jeg vente. Min kontrakt option, der udløber i denne week-end, stiller mig fri til selv at bestemme, hvor jeg vil hen. For tiden arbejder jeg hårdt, og har det faktisk godt med teamet. Specielt forholdet til Alain Prost, og samarbejdet med min ingeniør er godt. Desværre opnår vi ikke de resultater, vi har ønsket for sæsonen." Med en sådan udtalelse kan man næppe påstå, at Trulli har brændt én eneste bro...
Med Trulli's latter og svar stadig hængende i luften, rettedes opmærksomheden mod teamchef Eddie Jordan. Det har været påstået, at Trulli ville indgå i samarbejde med Jordan fra næste sæson, og med Jarno's vævene respons i baghovedet, var det nærliggende at høre Jordan teamchefens kommentar. Eddie Jordan's svar var ikke til at misforstå: "Jeg har også hørt rygter, der kæder Trulli sammen med Jordan. Vi har i øjeblikket 3 kørere i teamet. Alle repræsenterer de Formel-1 sportens fremtid. Det er alle kørere med et fantastisk talent. Jordan har tradition for gode resultater med unge kørere, og jeg holder af, at skabe en atmosfære, i hvilken de kan udvikle sig. Jeg har hørt rygtet om Trulli. men det er ikke sandt."
Om Jordan teamet udnytter deres ressourcer maximalt for tiden, sagde Eddie Jordan: "Hvis der dermed menes, om begge kørere leverer deres bedste, kan jeg kun sige, at Heinz-Harald udfører et fantastisk arbejde, og at Damon er f
Hakkinen toer, trods afkørsel.
Mika Hakkinen måtte lide den tort, at se Irvine og Ferrari, slå den tid, finnen ellers havde sat som bedste. Halvvejs gennem fredagens anden træning, oplevede Mika, at sidde uhjælpeligt fast i gruset, da han spandt af, efter en hård opbremsning før chikanen. Trods det, var McLarens første kører alligevel over et halvt sekund hurtigere end anden kører Coulthard, der uden at opleve store problemer, kunne konstatere: "Selvom regnen gjorde banen glat, var det fortsat muligt, at forbedre tiderne, ved at mindske benzin mængden i tanken."
Barrichello holder fjerde pladsen for Ford.
Selv om regnen vanskelig gjorde det planlagte arbejde, lykkedes det brasilianske Rubens Barrichello at holde fjerde bedste position. Johnny Herbert var stadig ikke i stand til at forbedre sin tiende plads, skønt han kørte hele 6 tiende dele af et sekund hurtigere, end den tid han opnåede fredag morgen.
Frentzen 6. Hill kørte af.
Heinz-Harald Frentzen afprøvede adskillige set-ups, uden at forsøge sig med en "quick-lab", og formåede alligevel at holde sjette pladsen. "Vi har læst på lektien" sagde Frentzen.
Damon Hill kørte 21 omgange i dag, men da han mod slutningen af træningen, ville sætte en hurtig tid, spandt han af i sidste sving og beskadigede bilens front vinge og højre side. Han sluttede på en 16 plads.
Zanardi hurtigere end Ralf hos Williams.
På trods af to ture i gruset, hvor den ene beskadigede bilen, lykkedes det for Zanardi at erobre 7 bedste tid. Muligvis en indikation af at italieneren, nu er lang mere fortrolig med venstrefods bremsen, end han var i begyndelsen af sæsonen.
Ralf Schumacher rykkede tilbage til niende pladsen, efter at være kørt at banen, uden at kunne få gang i bilen igen. Han var en af de få kørere, der ikke formåede at forbedre sin tid fra morgenens træning.
Som så ofte før, har stort set alle noget at sige, efter at have overstået de to første træningssessioner. Her følger et udpluk af diverse kommentarer:
Ferrari
Eddie Irvine: "Bilen var god allerede fra morgenstunden, og vi opnåede to store og en mindre forbedring. Jeg føler mig sikker på, at vi har udviklet bilen i den rigtige retning. Som sædvanlig betyder fredagens tider ikke så meget, men det er en positiv position, at være foran alle de andre. Det giver os mulighed for, at se optimistisk på resten af weekenden. Jeg kan godt lide denne bane, da den hele tiden holder én beskæftiget, og jeg har før vist, at jeg gør det godt her."
Mika Salo: "Jeg tog det stille og roligt her til eftermiddag, da jeg skulle køre så mange omgange som muligt, og ikke ville risikere at køre af. Regnen og gruset, der blev kastet på banen af de andre kørere, gjorde forholdene vanskelige. Vi foretog mange ændringer på bilen i dag, da jeg ikke var tilfreds med den ydeevne i begyndelsen. Ændringerne har hjulpet en hel del, det kunne bare ikke ses på mine tider. Bilen virker klar til i morgen, hvor jeg vil koncentrere mig om at finde et godt kvalifikations set-up, da grid positionen er meget vigtig her i Ungarn."
Jean Todt: "Som normalt betyder fredagens tider ikke alverden, men jeg syntes bilerne arbejder godt. Som alle ved er kvalifikation uhyrlig vigtig på denne bane, og jeg forudser at vi i morgen, kommer til at kæmpe mod de sædvanlige konkurrenter."
McLaren
Mika Hakkinen:
Dagens første frie træning overskygges dog af et grimt uheld for Jean Alesi, der kørte frontalt ind i muren i forsøg på at undgå Pedro de la Rosa, som kørte langsomt rundt i ideal-linien. Alesi var til et rutine-check på hospitalet, men er er OK. Det kan nok være De la Rosa får det franske temperement at føle senere i dag.
Häkkinen satte dagen hurtigste tid med 1:18,547 , 0,3 sek hurtigere end Coulthard. De øvrige pladser fra 2-8 ligger inden for samme sekund, så der er virklig lagt op til en spændende kvalifikation i eftermiddag.
Ferrari har ikke gjort meget væsen af sig i denne runde, Irvine har kørt nogle omgange uden at forbedre sine tider, og Salo ligger helt nede på 15. pladsen. Mclaren har derimod pillet lidt mere af deres tider, og Ron Dennis' drenge ligger nu på den sædvanlige 1-2.
Dagens overraskelser må være Johnny Herbert på 4. pladsen foran Barichello, og Jaques Villeneuve på 6. pladsen. Villeneuve kan godt lide denne bane, og han fik kørt en 3. plads hjem sidste år. Endda efter at servostyrringen i hans Williams brød sammen på en af de 1. omgange.
Giancarlo Fisichella har også været på hospitalet, men det var pga øjnene. Benetton regner med at han er klar igen til eftermiddagens kvalifikation. Alle kørere skulle så være klar til kvalifikationen, som køres køres klokken 13.
1. mand på banen var Ricardo Zonta, der hurtigt fik selvskab af Pedro Diniz og et par Arrows' og Minardi' er. Der blev ikke sat nogle nævneværdige tider, de var alle over 1:20.
Efter 13 minutter kom Alesi og hans forbunde højre ankel på banen, og han satte en tid der var et sekund hurtigere end Diniz i første forsøg. Det ser ud til at Alesi er sluppet over sit uheld med farten i behold.
1. mand til at bryde 1:20-grænsen var Damon Hill der med tiden 1:19,315 skar over 1 sekund af pole-tiden i sit første forsøg. Hill har altid klaret sig godt på denne bane, og i dag har han vist at han ikke er for gammel til at køre stærkt. Lige efter Hill kom David Coulthard på banen og kørte i tiden 1:19,197 til foreløbig pole position. Denne tid holdt indtil Mika Häkkinen kom på banen og gjore rent bord med tiden 1:18,156 - et helt sekund hurtigere end alle andre andre på banen. Häkkinen fløj lavt banen rundt. Længe var Eddie Irvine på 2. pladsen 7/10 efter Häkkinen, og det så ud til at den flyvende finne havde en sikker 1. plads, indtil Irvine på en hurtig omgang på 2. sektor kun var 4/100 sekunder langsomere end Häkkinen. Det blev dog ved truslen, og Irvine måtte nøjes med 2. pladsen, skarpt forfulgt af David Coulthard.
4. pladsen gik noget overraskende til Giancarlo Fisichella, der selv om han ikke har været med i alle de fri trænings-runder, kørte en flot kvalifikation for Benetton. De 2 Jordan-kørere starter som nr 5 og 6, kun adskilt af 3 tusindedele sekund! - i Frentzens favør. En anden overaskelse er at Rubens Barrichello kun kvalifiserede sig som nr. 8, hans dårligste i år.
Den største skuffelse må siges at være Mika Salo, der ikke formåede mere end en 18. plads. Efter den flotte indsats på Hockenheim er det nærmest fornærmende dårligt, og Salo har virklig noget at bevise i morgendagens løb. Med Irvines 2. plads har Ferrari dog vist at de kan være med i toppen, og Mika Häkkinen skal ikke træde meget ved siden af før Irvine står klar til at snuppe sin 4. sejer i år.
Pressen ville herefter høre lidt om Irvine's eventuelle overraskelse over at være placeret som toer. Eddie udviste dog ikke den store forbavselse, selv om det skinnede gennem at han gerne ville have kørt sig på pole, da han sagde: "Der er ingen lange lige stræk her, så jeg troede faktisk at hvis vi skulle kvalificere os til en pole position i denne sæson, så skulle det være på denne bane. Det ser ud som om at den sektor vi taber på er den første, den med de to lige strækninger. Det er godt at være i forreste række, selv om treeren på denne grid ofte er bedre end toeren."
Den udtalelse opfattede pressen med det samme, og gik Irvine på klingen, for at høre, om han opfattede det som en bagdel, at skulle starte i den snavsede side af banen. "Nogle gange er det en bagdel, andre gange er det ikke" sagde ireren, og fortsatte: "Jeg har lavet gode starter fra begge sider af grid på denne bane. Den side du får giver op mod 20 procent fordel, de resterende 80 procent skyldes teknik……. Nu må vi se."
Samtlige tilstedeværende fandt det meget iøjefaldende at Salo skuffende kun placerede sig som nummer 18, hertil kommenterede Irvine: "Jeg ved ikke hvad Mika's problem skyldes. På denne bane er du nød til at tro på bilen, og det er vigtigt at du føler dig fortrolig med den. Man er ofte nød til at køre for hurtigt ind i kurverne og så "redde" den midt i svinget. Mika mangler fortsat at køre på "rigtige" baner, jeg mener, hvis man ser på Hockenheim og Fiorano, så er det ikke de bedste baner, til at få et indgående kendskab til bilen. Det er selvfølgelig skuffende for ham, men jeg forventer at han kaster sig ind i kampen i morgen, og kører en godt løb."
David Coulthard var den af de 3, der så ud som om han havde flest problemer med trafik og banens beskaffenhed. Pressen var interesseret i at høre, om han var skuffet eller lettet over sin 3 plads. "Det er jo altid lidt skuffende ikke at være hurtigst, da pole position giver de bedst mulige start betingelser. Bortset fra det…" sagde Coulthard: "…er tiderne jo meget tæt på hinanden. Alle kan fortælle historier om hurtige omgange, hvis der ellers er fri bane. Jeg tror såmen også jeg kom til at holde nogen tilbage. Det virker jo begge veje."
Det er oplagt at Hakkinen har brug for en sejr, hvis han vil være verdensmester igen, og med gadebilledet præget af tusindvis af finske fans, ligger der også et forventningspres fra den side. Journalisterne ville vide om Hakkinen kendte årsagen til de mange finske tilhængere netop her i Ungarn. "Jaah.." sagde Mika, "Jeg tror der har være mindst 23 ekstra flyvninger fra Finland til Ungarn i denne weekend… "
Irvine brød ind: " Er det hele befolkningen ???"
Men Hakkinen fortsatte ufortrødent: "… og det er fedt at se så mange finner. Der har altid været mange finske tilskuere når der køres i Ungarn, og med min, David og McLarens succes fristes endnu flere til at rejse herned. Nu hvor den anden Mika kører for Ferrari, er hele Finland blevet interesseret, og mange af dem har altså valgt at tage turen for at få løbet på nært hold."
Sidste spørgsmål blev også rettet mod Hakkinen, da man ville vide, om han havde fri bane, hver gang han kørte ud. "Jeg havde faktisk kun een trafikfri omgang…. Det var den første. Ja, der var trafik på
Mika Hakkinen: "Det er en meget teknisk krævende bane, med få muligheder for overhaling, så naturligvis er jeg glad, for at skulle starte forrest. Jeg satte min bedste tid på første omgang. Siden var der trafik hver gang, og sidste omgang blev jeg nød til at se bort fra, da jeg blev obstrueret at Johnny Herbert, der havde spredt dele af sin bil ud over banen. Lidt ærgerligt da jeg tror det havde været en super omgang. Bilen er i god balance, og jeg syntes vi har udført et stort stykke arbejde, så morgendagens løb bliver interessant."
David Coulthard: "At være hurtigst er alles ambition, men tiderne ligger meget tæt, og jeg mener at det understreger at vi har gjort et godt stykke hjemmearbejde. En god start i morgen er alt afgørende, og da jeg skal starte fra den renere del af banen, tror jeg, at jeg har en fordel. Dækproblematikken er altid af betydning, men vi har sparet på vores i denne weekend, så det bliver ikke en hæmsko for os. Strategi bliver morgendagens nøgleord."
Ron Dennis: "De trafikale frustrationer på Hungaroring, er meget sammenlignelige med forholdene i Monaco. Mika's første omgang var også hans hurtigste, og det er lidt skuffende at han ikke fik muligheden for at køre en optimal runde. David forbedrede systematisk sine tider, hver gang han var ude, og gjorde et godt job, ved at finde et hul i trafikken under kvalifikationen.
Norbert Haug: "En spændende kvalifikation med 9 biler indenfor et sekund. Tillykke til Mika med hans niende pole ud af 11 mulige…. Og til David, der med sin tredje plads , har et godt udgangspunkt inden løbet."
Ferrari
Eddie Irvine: "Jeg troede, at hvis jeg skulle opleve, at have pole, så ville det være her, men man kan ikke klage, når man er i første start række, også selvom det er i den "gale" side af banen. Jeg undgik mange problemer, lige bortset fra sidste omgang, hvor Herbert's vinge lå og flød på kørebanen. Jeg er glad for at være så tæt på pole i dag, for vi vil være mere konkurrencedygtige i morgen."
Mika Salo: "Jeg kender ikke svaret på mit problem, for det virkede ikke som om det var bilen. Faktum er at jeg kørte langsommere end jeg gjorde i morges. Vi bliver nød til at efter checke alt. Forhåbentlig får vi kontrol med dele hele inden løbet starter. Jeg vil forsøge at nå pointene."
Jean Todt: "Fantastisk arbejde af Eddie. Det var der imod skuffende, at Mika ikke var i stand til, at forbedre sig, end ikke på helt friske dæk. I øjeblikket ved vi ikke rigtig hvorfor. Løbet i morgen vil blive langt og hårdt, og Eddie vil blive nød til, at slås alene. Starten og strategien vil afgøre resultatet.
Benetton
Giancarlo Fisichella: "Fjerde position er et godt resultat, men mere end det, er jeg meget glad for bilens ydeevne. De ændringer vi har foretaget efter sidste test, har hjulpet med at løse flere af de problemer, vi har haft i den første halvdel af sæsonen. Nu fremstå bilen vel balanceret og med et godt vejgreb. Jeg mistede masser af tid i morges, da jeg var nød til at tage til hospitalet, for at få fjernet et fremmedlegeme fra mit øje. Men det var ikke noget, der generede mig i løbet af kvalifikationen."
Alexander Wurz: "Jeg er godt tilfreds med resultaterne. Hele teamet har udført en flot arbejde. Det er opmuntrende at de aerodynamiske ændringer vi har foretaget afføder så gode tider. Vi er helt sikkert i fin form til i morgen, og vores mål er, at score en masse point."
Pat Symonds: "Dette har været et stort skridt fremad, og vi er end ikke færdige med samtlige forbedringer, så det lover godt for resten af sæsonen. Det var en stor indsats fra begge kørere, specielt Giancarlo der jo mistede det meste af morgenens træning som følge af skaden på hans øje. Ligeledes en god indsats fra Wurz, der i Fisichella's fravær gennemførte store dele af testprogrammet alene."
Jordan
Heinz-Harald Frentzen: "Jeg er lettere skuffet over resultatet af kvalifikationen. V
Tid | Hændelse | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
09:25 | Vejret er overskyet, men banen er tør. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
09.30 | Banen åbener | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
09.32 | Damon Hill er den første der får noteret en tid. 1:31,499 - 156,277 km/t. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
09.33 | Alex Zanardi kører meget langsomt rundt på banen, kan han ha' problemer allerede. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
09.35 | Stillingen i top 6: 1 - Mika Salo - 1:24,823 - 168,577 km/t. 2 - Luca Badoer 3 - Heinz-Harald Frentzen 4 - Rubens Barrichello 5 - Damon Hill 6 - Ciancarlo Fisichella Der er kun disse 6 kørere der har fået noteret tider indtil nu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
09.39 | Ralf Schumacher kører af banen sin Williams racer og sidder uhjælpeligt fast i "kattegruset". | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
09.40 | Stillingen i top 6: 1 - Mika Hakkinen - 1:21,894 - 174,606 km/t. 2 - Eddie Irvine 3 - Mika salo 4 - Olivier Panis 5 - Giancarlo Fisichella 6 - David Coulthard Der er 16. kørere der har fået noteret tider. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
09.43 | Alexander Wurs kører af banen, men redder sig ud af gruset og ind på banen igen. Eddie Irvine er nu på 2. pladsen. Mika Salo på 3. pladsen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
09.44 | <
Plac. | Kører | Team | Hastighed |
1 | Mika Hakkinen | McLaren | 172,524 km/t. |
2 | David Coulthard | McLaren | 172,219 km/t. |
3 | Eddie Irvine | Ferrari | 171,748 km/t. |
4 | Heinz-Harald Frentzen | Jordan | 171,626 km/t. |
5 | Rubens Barrichello | Stewart | 171,305 km/t. |
6 | Damon Hill | Jordan | 170,988 km/t. |
7 | Alexander Wurz | Benetton | 170,848 km/t. |
Ungarns Grand Prix er altid blevet afviklet over 72 omgange, men på grund af vind, vejr, bane ændringer samt ændringer i reglementerne ang. selve racerne, så kan det være svært at foretage en direkte sammenligning på løbstiderne, men her kommer alligevel et par års løbstider:
AN Søndagens pressekonferenceEfter et forholdsvis udramatisk Grand Prix på Hungaroring, bestod deltagerne på det efterfølgende pressemøde af, sammenlignet med sidste års sæson, velkendte teamfarver. To dele McLaren og én sjat Ferrari.Pressemødet åbnedes med lykønskninger til Mika Hakkinen, for hans fjerde Grand Prix sejr i år, samt med ønsket om en kommentar til løbet og de mange finske tilskuere. ”Finnerne har altid rejst her til Ungarn, for at heppe på mig. Lige siden jeg kørte her første gang i 1991” sagde Hakkinen og fortsatte: ”Dette år har været mega. De store tribuner er jo fulde af finner, og som Irvine sagde i går, skulle man tro, at hele Finland er tomt i denne weekend. Det er nu ikke sandt, for vi er jo ikke et lille land… som Irland. Men dette er fabelagtigt og atmosfæren er storslået. Jeg er sikker på, at de finner der er her, vil få en god aften i byen. De har god grund til at feste, og til at være stole af Finland, og stolte af McLaren.” På spørgsmålet om teamet havde været urolige for en et-stop strategi fra Irvine, siden de, lidt over midtvejs i løbet, havde haft skiltet med ”PUSH” ude, svarede Hakkinen: ”Vi havde en lille diskussion om det over radioen. Teamet var bare lidt på nakken af mig. De vil presse hele tiden, du ved, det er mentaliteten.” Efter de problemer Hakkinen har haft i de sidste fire Grand Prix’er, var det oplagt at høre, om finnen havde lyttet efter mislyde ved motoren under løbet. Hertil sagde Hakkinen: ”Nej, det gjorde jeg ikke. Men tydeligvis er denne bane, et løb, hvor man ofte kommer op, at ride på kurverne, og det kan skabe problemer for dækkene. Banen er ekstrem hård ved motor, chassis og gearkasse, og det er man nød til, at tage i betragtning her. Det set-up som teamet havde fundet til mig og David, var helt perfekt. Det tillod os for eksempel, at undgå at stresse gearkassen for meget.” Nye lykønskninger. Denne gang til David Coulthard, for den flotte anden plads. Men der var en del undren over den sløje start, hvor han mistede to placeringer. ”Ja, det overraskede også mig.” sagde McLarens andenkører. ”Jeg syntes ikke min reaktion på lysene, eller evnen til at få energi overført til vejbanen, var særlig dårlig. Jeg det virker som om jeg sad lidt længere end de andre og bare spandt med hjulene. Jeg blev noget forbavset, da Fisichella slap forbi mig allerede inden første sving, og endnu engang da Frentzen også overhalede i det andet sving.” Coulthard, der længe blev hængende bag langsommere kørere, måtte se at Hakkinen og Irvine forsvandt i horisonten. Hvordan oplevede Coulthard den frustration ? “Det var bestemt frustrerende, ja, men hvis du ikke kan tåle sådan noget, så bliver du nød til, at lave en bedre start, end den jeg gjorde. Det var min egen skyld.” svarede Coulthard, og fortsatte: “Jeg var nød til. at holde mig meget tæt på de foran kørende. i håb om at presse dem. til at begå fejl. Samtidig måtte jeg heller ikke komme alt for tæt, for ikke at risikere, at blive involveret i en eventuel afkørsel. Det var ikke helt nemt. I den sidste ende var det et spørgsmål, om at vente, for mit vedkommende indtil første pitstop.” Pressen ville også vide om Coulthard troede at han havde kunne overhale Irvine hvis denne ikke var kørt en lille tur i det grønne, og Coulthard svarede analyserende: “Det ville have været meget svært. Før pitstoppet forsøgte jeg, at holde mig så tæt på ham som muligt. For at presse ham, og måske tvinge ham, til at begå en fejl. Efter stoppet var han tydeligvis meget hurtig på de friske dæk…. Indtil fejlen. Det var præcis hvad jeg havde brug for.” Journalisterne ville høre Eddie Irvine’s kommentar, til den sikre anden plads, han længe holdt, men som blev forvandlet til en tredje plads, efter irerens afkørsel. Irvine sagde: “Vi havde problemer før min afkørsel. Dækkene var gode i to-tre omgange, men derefter gik det PSF
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
|