Presse
Belgiens Grand Prix


 Torsdagens pressekonference
 Fredagens pressekonference
 Lørdagens pressekonferance
 Morning warm-up rapport
 Afsluttende pressekonferance (uddrag)
 Race rapport - Minardi
 Race rapport - Jordan
 Race rapport - Ferrari
 Race rapport - BAR
 

Torsdagens pressekonference

Tilstedeværende: kørerne Jean Alesi (Sauber), Mika Hakkinen (McLaren), Eddie Irvine (Ferrari) og Ralf Schumacher (Williams). Teamchef Alain Prost.

SPM: De frustrationer du har haft med dit hold for nylig kogte over i de udtalelser du fremsatte efter det Ungarnske GP for 2 uger siden. Kan du uddybe hvilke problemer det drejer sig om ?
Jean Alesi: Det er jo ikke vanskeligt at indse, når du hele tiden stopper i løbene på grund af meget små detajler. Det begyndte efterhånden at gå mig på, og da jeg fik chancen for at køre for Alain, så tog jeg den.

SPM: Vi husker det gode forhold du havde til Alain Prost i 1991, da I var holdkammerater hos Ferrari. Bliver det vanskeligere, når du skal køre for Prost's team næste år og forholdet bliver chef/kører i stedet for kører/kører ?
Jean Alesi: Det er ikke noget chef/venskabsforhold. Alain er chefen, og sådan er det. Vi vil samarbejde. Jeg behøver ikke at invitere til fest, når jeg gerne vil forklare et eller andet. Men jeg ser det som en chance. Som jeg allerede har forklaret i Frankrig, har jeg stor respekt for hvad Alain tidligere har opnået som kører, og især nu hvor han har taget udfordringen op om at organisere et Fransk F1-team. Det bliver godt at arbejde sammen med ham.

SPM: Alain, hvordan ser du på samarbejdet med Jean ?
Alain Prost: Det Jean siger er rigtigt: venskab for sig og arbejde for sig. Igennem de sidste par år har jeg jævnligt snakket med Jean om mulighederne for at han skulle blive medlem af vort team. Når du taler om team og arbejde, må man nødvendigvis holde venskabet udenfor. Når diskussionerne er overståede, kan man være venner igen. Det var dog vanskeligt for mig at tage beslutningen (om at antage Jean som kører): når man er venner ved du ikke hvad der kan ske, men du ønsker heller ikke at ødelægge venskabet, fordi venskaber er vigtige i ens liv. Du ønsker ikke at miste det. Men arbejde er arbejde, og jeg tror det bliver et godt samarbejde. Når Jean taler om bilen og tekniske sager er han meget professionel - måske mere professionel end udenforstående kan forestille sig. I den sammenhæng kan det styrke vort venskab at arbejde sammen som et team.

SPM: Havde du et ønske om at skabe et nationalt Fransk team ?
Prost: Overhovedet ikke. Det har været irriterende at se antydningerne om, at jeg fra starten havde en sådan plan. Det har ikke været tilfældet. Jeg ønsker at skabe et team med hjemsted i Frankrig, fordi det er en del af udfordringen. Men bortset fra mig og nogle af vore partnere er vi ikke alle Franske. Vore sponsorer ønsker at skabe international opmærksomhed, og de ønsker at blive mere og mere internationale. Men der er absolut ikke noget stærkt ønske om at skabe noget som er 100% Fransk, hverken hvad angår kørere, motorer eller sponsorer.

SPM: Eddie, dette løb er vigtigt for dig hvis du ønsker at forøge dit forspring i point'ene i forhold til Mika i kampen om verdensmesterskabet. Men Spa har ikke altid været et sted hvor du har haft heldet med dig, vel ?
Eddie Irvine: Nej. Alle forsøger at fortælle mig hvor vigtigt dette løb er, men alle løb er vigtige. Ethvert GP giver de samme antal point, og så længe vi er foran efter det sidste løb, spiller det ingen rolle hvad der sker her. Jeg er ligeglad med om jeg scorer nul point here, bare jeg er forrest nar vi afslutter sæsonen på Suzuka. Mere er det ikke i det. Vi har en chance her, selvom jeg forstår vejret bliver bedre - hvilket alle siger giver McLaren en fordel. Men som vi har set fornylig, klarer vor bil sig ikke så dårligt endda. Man kan ikke bedømme os på hvad der skete i Ungarn, hvor jeg havde et problem med differentialet faktisk lige fra starten af løbet. Vi viste hvad vi er værd i kvalifikationen, og hvis vi ikke havde haft det problem, tror jeg bilens resultater i løbet havde lignet meget.

SPM: Ved du hvad din rolle bliver når Schumacher på et senere tidspunkt vender tilbage ?
Irvine: Jo,  jeg antager jeg skal gå efter kør

GRN  


Fredagens pressekonference

Tilstede: kørerne Pedro Diniz (Sauber), Olivier Panis (Prost) og Jacques Villeneuve (BAR).
Teknisk Direktør : Gary Anderson (Stewart-Ford). Team chefer : Ron Dennis (McLaren) og Sir Frank Williams.

SPM : Pedro, i Ungarn gav din nuværende holdkammerat udtryk for nogle frustrationer omkring team’ets præstationer, er du enig ?
Pedro Paulo Diniz : ja, vi har haft en hel del problemer med vognenes pålidelighed, især i starten af sæsonen. Vi har mistet mange points af den grund og det har været meget frustrerende.

SPM : Olivier, hvordan vil du betegne din 1999-sæson hos Prost indtil nu ?
Olivier Panis : Tja, for mig har sæsonen ikke været let. Der har været en udvikling siden 1998 og vognen er kraftigt forbedret. Men alle andre teams har også fået bedre biler. I det sidste 2 måneder har vi arbejdet hårdt på at forbedre vognen yderligere og nu går det godt for holdet.

SPM : Jacques, her til eftermiddag mistede du et hjul på et af de hurtigste afsnit af denne bane. Hvad skete der ?
Jacques Villeneuve : Det var simpelthen et forhjulsophæng der gik af da jeg bremsede kraftigt.
SPM : Hvad tænker du på når sådan noget sker ?
Jacques Villeneuve : Tja, man kigger efter havd man vil ramme, og det var et godt sted fordi der ikke var så mange ting man kunne køre ind i. Jeg syntes, det var forholdsvist sikkert, så det var OK.

SPM : Gary, indenfor det sidste år har du skiftet mellem to "galliske" teams. Kan du beskrive forskellen i atmosfæren hos Steward sammenlignet med Jordan ?
Gary Anderson : De er ret forskellige. Eddie Jordan er i særklasse, og han er en rigtig god fyr at arbejde sammen med. Vi havde mange godt stunder i løbet af de 9 år jeg var hos ham. Hvad angår Jackie Stewart er han meget professionel, og han ved hvor svært det er at nå de mål vi har sat os. Vi har haft mange problemer med Ford motoren, hvilket har lagt ekstra pres på os. Og når du har så ungt et team, tager det tid at få alle detajlerne på plads. Men vi arbejder på det både på kort og langt sigt. Men der er en klar forskel mellem Eddie’s livsstil og Jackie’s. Det påvirker hele holdet. Til syvende og sidst vil de begge nå deres mål, men på hver sin måde.

SPM : Ron, du og din partner besluttede fornylig at sælge 40% af TAG-McLaren til Daimler-Chrysler. Hvordan påvirker det McLarens uafhængighed ? Bliver I et datterselskab hos Mercedes ?
Ron Dennis : Nu er 40 % af 100 jo et mindretal, så der kan ikke findes nogen matematisk formel som kunne få nogen til at fortolke et mindretal som en kontrollerende indflydelse. Som vi fortalte på Silverstone har vi opnået fuldstændig lighed ved at Mansour Ojjeh og TAG solgte 30% af deres aktier og jeg 10%, hvilket stiller TAG og mig lige. Og som en del af aftalen er vore aktiebeholdninger nu låst mod hinanden, det giver en klar 60 procents stemmeandel, hvilket betyder vi har bevaret kontrollen over gruppen. Daimler-Chrysler's interesse er netop at være involveret i hele gruppen, hvilket faldt sammen med den kontrakt vi har lavet om at producere en Mercedes-Benz sportsvogn, der skal bære McLaren’s mærket. Og samtidig med at vi naturligvis er stolte over det, er det også en glimrende kommersiel mulighed for gruppen at producere en bil, som skal sælges gennem Mercedes-Benz organisationen. Det er et stort fremskrdt for os og fører os frem imod at blive det selskab, vi bliver nødt til at være om nogle få år, når store bilfabrikker som Ford, Toyota, BMW og Honda begynder at optrappe deres bestræbelser på at vinde i F1-sporten. Jeg tror på, at et hvilketsomhelst GP team, som til den tid står helt uafhængigt, ville skulle kæmpe meget hårdt for at overleve.

SPM : Frank, er du enig i at et uafhængigt F1-team nu skal se sig om efter støtte fra en større bilfabrik ?
Sir Frank Williams : Hvis Ron mener at et F1-team behøver en partner på motor siden, har han absolut ret.

SPM : Ejerne af TAG-McLaren gruppen har afhændet en andel af deres interesser

GRN  


Lørdagens pressekonferance

Som sædvanligt så er det top 3 i kvalifikationen, der deltager i lørdagens pressekonferance. I dag var det Mika Hakkinen, David Coulthard og Heinz-Harald Frentzen.

SPM : Til lykke Mika, med din femte pole position i rækkefølge!
Set i lyset af de to store ulykker med BAR racerne i dag, var det da vanskeligt at finde motivationen til at jagte pole position ?
Mika Hakkinen: Nej det var ikke vanskeligt at finde motivation, men det var svært at forstå banens kondition. Normalt bliver banen hurtigere og hurtigere hen mod enden af sessionen, men når der er ulykker indebærer det oftest Safety Car og ambulancer kørende ind og ud af banen og der forekommer en del vragrester. De forhold gør track’et langsommere, så det bliver svært at afgøre, hvor hårdt du kan gå til den på de forskellige steder. Men motivationen er der stadig.

SPM : Du og David har et helt sekunds forspring idag i forhold til jeres nærmeste rival. Havde du forventet det?
Hakkinen: (efter at have rådført sig med Coutlthard) Ja ! Sommetider når fordelen er 1-2 tiendedele, er du meget glad for det. Et sekund kan derfor være vanskeligt at forstå, men det viser bare vi har en rigtig god vogn og dygtige kørere – vi kan være meget tilfredse.

SPM : Hvor finder du hver gang den lille smule ekstra fart i sammenligningen med de andre, inklusive David?
Hakkinen: Det kan jeg ikke fortælle dig lige nu, da Formel 3000 er lige ved at begynde deres løb. Men det er blot noget som kommer med erfaringen, når man har haft en lang karriere i racersport, fra selvtillid, koncentration og vished om hvornår det er det rette øjeblik til at give den hele armen. Det er bare en hel masse små brikker, der skal falde på plads før du kan gøre det.

SPM : I dag var David hurtigere end dig på 2 af sektorerne, mens du var hurtigst på midtersektoren. Har du med vilje ændret din vogns set-up i den retning?
Hakkinen: Nej, jeg var bare ikke god nok på den første og sidste sektor i begyndelsen af denne session. Så i anden omgang fandt jeg ud af, at min første sektor var meget hurtig, mens sidste sektor kun var en tiendedel dårligere end Davids bedste – og i midtersektoren havde jeg mistet noget tid. Du er bare nødt til at finde den rette balance, når du kører på denne bane: hvis du maser på hele banen rundt, er du sandsynligvis ikke i stand til at opnå den bedste omgangstid. Så du må finde nogle kompris’er.

SPM : Jeg forstår denne bane kan være meget hård ved dækkene. Hvordan planlægger du at klare det problem?
Hakkinen: Vi har valgt den hårde compound til denne weekend, så det skulle være OK. Sagde jeg at jeg brugte det hårdeste dæk ? Nej, det tror jeg ikke. Men som du ved, når en F1 racer er sat op med svag downforce, begynder hjulene at glide en del og du får en masse hjulspin, det er hårdt ved dækkene, fodfæstet bliver svagere og det kan være et problem. Derfor er det op til kørerne og teknikerne at finde den bedst mulige balance i vognen, for at bevare dækkene i god form gennem hele løbet.
SPM : Føler du dig lettet over at se Irvine sat helt tilbage på 6. pladsen? Hakkinen: Ja, absolut ! det er fantastiskt, ikke ? Det er jeg rigtig glad for!

SPM : I betragtning af de to kæmpe ulykker med Villeneuve og Zonta her i eftermiddags, har du da nogle kommentarer om Eau Rouge/Raidillon sektionen, hvor de skete ?
Hakkinen: Vi kan måske le og smile nu, men da de ting skete tidligere så det alvorligt ud. Derfor var jeg ret overrasket over at se (på TV) nogle af BAR holdets medlemmer le. Jeg tænkte, ‘hvad foregår der ?’ Der havde været to alvorlige uheld og kørerne kunne let have været kommet alvorligt til skade, og de lo ! Jeg var rigtig, rigtig skuffet over de BAR folks attitude. Heldigvis er det ikke mit problem ...
Men ja, Eau Rouge er et vanskeligt sving. Hvis du har en god vogn – stærk og pålidelig – er det meget fornøjeligt, ja fantastiskt

GRN  


Morning warm-up rapport

Så er det tid til morning warm up, som jo er den sidste chance for team og kørere til at få prøvet deres materiel af og eventuelt få foretaget de sidste justeringer før dagens løb her på Spa Francorchamps banen i Belgien. Weekenden igennem har det været McLaren kørerne der har været hurtigst, så lad os se om de kan gentage det her i morning warm-up.

TidHændelse
09.25 Her 5 minutter før banen åbnes, kan vi konstatere at det er en fin og tør morgen her på Spa, hvilket faktisk er ret usædvanligt.
09:00 Så er der grønt lys, men der holder ingen kørere og venter i pitudkørslen.
09.32 Ralf Schumacher er første mand på banen.
Og nu følger resten efter i en lind strøm.
09.34 Ralf Schumacher - 1:56,398 - 215,509 km/t.
09.35 Heinz-Harald Frentzen, David Coulthard samt Ralf Schumacher skifter til deres reserve vogne.
09.38 Der er nu masser af vogne på banen.
09.40 Selv om der nu er gået 10 minutter, og der har været rimelig godt med vogne på banen, så er der alligevel kun fire kørere der har fået noteret tider.

Stillingen blandt de kørere der har fået noteret en tid:
1 - Ralf Schumacher
2 - Mika Salo
3 - Marc Gene
4 - Rubens Barrichello

09.41 AN  

Afsluttende pressekonferance (uddrag)

Her er søndagens pressekonferance med de tre kørere der placerede sig bedst i dagens Grand Prix løb

1. David Coulthard (McLaren), 1 time 25:43:057
2. Mika Hakkinen (McLaren), 10,469 sekunder efter
3. Heinz-Harald Frentzen (Jordan), 33,433 sekunder efter.

SPM : Tillykke David, med en overbevisende sejr her på  Spa !  Vi oplevede en aggressiv kørsel mellem dig og Mika i det første sving. Hvad skete der ?
David Coulthard : Jo, før de røde lys faktisk slukkede, flyttede Mika sig, og jeg gjorde næsten det samme som rygmarvsreaktion. Derefter, da lysene rent faktisk slukkede, lavede han en lidt dårlig start, mens min start var bedre. Derfor trak jeg over for at forsvare hvad jeg kunne opnå af ideallinien. Da det gik op for mig at det ville blive meget tæt, åbnede jeg lidt op og vi fik en let kontakt. Men jeg tror ikke der var nogen skader.

SPM : Så du og Mika rørte faktisk hinanden ?
David Coulthard : Ja, vi strejfede hinanden lige som vi kom ind i La Source, men jeg drejede væk for at gøre plads så der ikke skulle opstå skader.

SPM : Du var meget hurtigere end Mika indtil det første pit-stop, mens i kørte med samme hastighed i resten af løbet.  Pressede du simplethen mere i begyndelsen ?
David Coulthard : Det ved jeg ikke. Jeg var overrasket. Jeg trak væk fra Mika og jeg ved ikke om han fik skader på sin bil fra vor kontakt eller om han havde et andet problem. Men det var ret nemt at skabe afstand og derefter at holde den.

SPM : Da du vandt på Silverstone nævnte du at jeres to konkurrenter var udgået på grund af ulykker og andre problemer. Giver det dig mere tilfredsstillelse at vinde her på kørernes favoritbane ?
David Coulthard : Helt sikkert. Spa har altid været min favoritbane, og jeg havde aldrig vundet her i nogensomhelst af de motorklasser jeg har kørt. Så det endelig at vinde her er pragtfuldt. Først at vinde på hjemmebane, Silverstone - og så her, betyder jeg har vundet på to af de vigste baner.

SPM : Mika, nu har vi hørt Davids version af hvad der skete på de første få meter. Hvordan vil du beskrive havd der skete mellem jer ?
Mika Hakkinen : Jeg vidste du ville spørge om det først !  Det var  . . . atter en oplevelse. Ikke særlig rart, men - ikke flere kommentarer.  På den måde løbet udviklede sig var overhaling ikke noget jeg ville overveje, når man har to meget konkurrencedygtige chauffører kørende med samme hastighed. Det ville heller ikke være fornuftigt af mig at forblive tæt på David, fordi motoren ikke føles særlig godt når du er tæt på, og man kan komme til at tage chancer, fordi man ikke har den bedst mulige downforce i bilen. På det tidspunkt var det bedst at falde tilbage og koncentrere sig om løbet, så man får det højst mulige antal points. I det øjeblik var den bedste mulighed 2. Pladsen, hvilket i kampen om titlen helt klart er bedre end ingenting, ikke mindst nå du tænker på hvad der kunne have været sket i det første sving. Jeg forstår Irvine sluttede på fjerdepladsen, hvilket giver en interessant situation for resten af sæsonen.

SPM : Hvad skete der lige inden starten ?
Mika Hakkinen : Jeg havde et lille problem på det tidspunkt. Når alle lysene er tændt, har man lyst til at føle tilkoblingen, for at vide hvor punktet er, og koblingen tog meget pludseligt. Vognen flyttede sig, men heldigvis fik jeg øjeblikkeligt stoppet den helt og trådt koblingen ud. Øjeblikket efter gik lysene ud, helt som normalt, men jeg var trods alt i stand til at lave en fornuftig start. Det var ærgerligt, men sket er sket.

SPM : Heinz, du fik en god start og fasthold din 3.plads mens McLarens bilerne trak væk fra dig, og resten af feltet faldt tilbage i forhold til dig. Man kunne vel kalde det et 'stille og roligt'-løb  for dig ?
Heinz-Harald Frentzen : Ja, absolut. Jeg føler med tilskuerne ,eftersom vi ikke fik en interessant kamp, i hvert fald ikke forrest. Faktisk følte jeg mig overbevist om at Mika ville få en straf

GRN  


Race rapport - Minardi

IGEN KOM MINARDI OVER MÅLLINIEN

Marc Gene.
Jeg kom igen hele vejen igennem et løb, og så det ternet flag, og jeg meget glad for bilen, da den bliver mere og mere stabil. Jeg havde nogle problemer med det første sæt dæk, det forhindret mig i at køre bilen med fuld gas, jeg sagde til teamet at de skulle få mig ind så hurtig som muligt, og på det tidspunkt var jeg sikker på at det ville blive et hårdt løb. Men efter det første pitstop var der ikke flere problemer med bilen.
Jeg lavede min hurtigste tid på 1:56, som for mig er hurtigt, og jeg hentede nogle af de andre biler som lå foran mig. Jeg er sikker på at M01 er meget tæt på at nå sit store potentiale.

Luca Badoer.
Jeg er meget glad for løbet, så længe det varede, jeg fandt en god rytme i løbet især i den første del af løbet. Løbs strategien var rigtig god.
Uheldigvis havde jeg nogle bremse problemer som skyldes blemseslangerne som var blevet for varme ved første pitstop. På 33 omgang røg mine støddæmper, måske fordi at jeg kørte hårdt på e kerb på omgangen før, hvem ved, men teknikerne er ved at undersøge det i øjeblikket.

Cesare Fiorio.
Igen kom en Fondmetal Minardi i mål. Marc Gené sluttede selv om han havde sine problemer med bilen.
Det var synd for Luca, at han udgik, han kørte rigtig godt og hold de samme tide som dem på 10 pladsen i den første halvdel af løbet, det kunne godt været blevet intersant hvis han havde fuldført.

Fondmetal Minardi teamet vil teste på Monza – som også er deres hjemmebane – den 1 og 2 september, så de kan være 100 % klar til næste løb, som vil foregå på Monza.

BKP  


Race rapport - Jordan

Succes for Jordan

Weekendens løb i Belgien blev endnu et i rækken af gode løb for Jordan teamet. Begge kørere kom i pointene, hvilket på fornem vis konsoliderede 3. pladsen i VM for konstruktører. Heinz-Harald Frentzen måtte dog vige 3. pladsen i kørernes VM for David Coulthard, der jo vandt, men det ændrer ikke på den kendsgerning, at Jordan for alvor har etableret sig som ”best of the rest” efter McLaren og Ferrari.

Efter løbet havde kørerne følgende kommentarer:

Heinz-Harald Frentzen: ”Jeg er meget glad for dagens resultat. Det var et godt løb for os, selvom det ikke var så spændende for tilskuerne. Teamet gjorde det godt, og pointene vi scorede i dag hjælper Jordan til at nå den 3. plads i VM for konstruktører, som er vores mål”.
”Jeg prøvede at holde trit med Mika (Hakkinen) eller i hvert ikke at miste for meget tid til ham, og jeg var faktisk i stand til at presse på efter pit stoppet, men McLaren var urørlige i dag. Jeg tror, vi vil være stærke på Monza, så jeg ser frem til det løb og til at prøve at slå McLaren der”.

Damon Hill: ”Jeg lavede en dårlig start, med alt for mange omdrejninger på motoren, hvilket resulterede i for meget hjulspind, og derefter håbede jeg bare jeg kunne hente point til teamet. Naturligvis har du store forhåbninger, når du starter i anden startrække, men det klappede ikke for mig i dag”.
”Jeg havde en punktering på mit første sæt dæk, så jeg havde intet grip ud at de langsomme sving, og forenden af langsiden røg jeg på omdrejnings begrænseren, og det betød, at jeg ikke kunne overhale. Det vigtigste var, at begge biler endte i pointene”.

Også Eddie Jordan udtrykte tilfredshed, hvilket han også har alt mulig grund til. En podie pladsering, begge biler i top 6 og en konsolidering af konsoliderede 3. pladsen i VM for konstruktører. Jo, Jordan er så sandelig et team på vej frem mod at kunne spise kirsebær med de store.

TNR  


Race rapport - Ferrari

IRVINE ER KUN 1 POINT EFTER MIKA HAKKINEN

Jean Todt.
Weekendens resultat er jeg meget utilfreds med, vi fik ikke nok point.
Eddie’s bil var meget ustabil hele weekenden og der var meget dårlig balance i bilen. Mika kørte sit eget løb, han startede som nr. 9 og sluttede som nr. 7, uden at nogle biler som startede foran ham udgik. Mesterskabet er stadigvæk åben.
I næste uge vil vi teste på Monza i 3 dage, med Michael og Eddie.
Denne test er meget vigtig, da den vil vise os om vi stadigvæk er med i spillet om mesterskaber.

Eddie Irvine.
Med tanke på vores løb i dag (i går), er jeg glad for kun at være 1 point efter Mika Hakkinen, da jeg troede at der ville være et større hul efter løbet, men heldigvis blev Mika Hakkinen kun nr. 2. Vi har ikke været hurtige nok hele weekenden, og det var hårdt at lave en god omgang under hele løbet, så alt i alt er jeg meget glad for dette resultat. Takke være en god pitstop statagi lykkedes det mig at holde Ralf Schummacher bag hele løbet.
Jeg tror at når vi kommer til Monza, så vil vi bedre kunne konkurerr end vi kunne her mod McLaren Mercedes, som dog også vil være meget stærke på den bane.

Mika Salo.
Det tog mig lang tid at lave et ordenligt setup til denne weekend, men vi fik det forbedreet til selve løbet, selv om det føltes som om den ikke var så hurtig på langsiderne. Jeg kunne ikke komme forbi Damon Hill på langdiderne da han kørte meget hurtigt der, og det kostede mig lang tid at komme helt op til ham. Jeg havde nok lidt for meget downforce på bilen til dette løb, det kostede tid, men den kørte meget fint og hurtigt gennem svingne.
I næste uge vil jeg være tilstede på Monza, da der skal testes, og hvis der skulle blive brug for mig efter at Michael er færdig med at teste.

BKP  


Race rapport - BAR

BAR på Spa Francorchamps

  Så skete det! Bil nr. 22 (Jacques Villeneuves bil nr.) fuldførte sit første GP, efter en weekend som helt sikkert kommer til at gå i BAR’s glemmebog. Jacques Villeneuve og team-kollegaen Ricardo Zonta stod for hele weekenden dramatik, og man må sige de gjorde det godt; det lavede de mest sindssyge crash og slap godt fra det. Zonta har udentvivl været lidt chokeret da det er hans første år i formel 1, men Villeneuve har taget sine crash med stor humor. Kort efter hans voldsomme uheld, udtalte han: jeg er bare ked af at jeg tabte mine kontaktlinser, da hjulet ramte barrieren. Det er i grunden utroligt at det netop er Jacques Villeneuve som udtaler dette. Han mistede jo, som de fleste ved, sin far, den berømte, berygtede og elskede Gilles Villeneuve, i Belgien i 1982 (dog på Zolder banen). Men den unge Villeneuve er bestemt ikke Villeneuve junior, han er JACQUES Villeneuve; sig selv!

På grund af Villeneuve og Zontas crash måtte BAR teamet tage natten i brug for at begge biler stod til start. Jacques havde ingen specielle problemer, for han fik reservebilen, men Zontas bil måtte hentes fra en test, der heldigvis foregik i Europa, og den blev ombygget i nattens løb.

Selve løbet fik en lidt forkert start. Jacques mistede et par pladser og Zontas bil blev stående på startlinjen, men mekanikerne fik den dog hurtig i gang igen. Han måtte desværre udgå efter 35. omgang da han mistede 3. gear.
Han udtalte selv:
”Mine mekanikere arbejdede virkeligt hårdt i nat, og jeg er ked af mit crash i går *, men jeg er glad for at jeg kom med i løbet igen. Jeg udgik på grund af jeg mistede 3. Gear.
* = som om han gjorde det med vilje! Det tror jeg nu ikke!!  

Jacques Villeneuve kunne køre er problemfrit løb (hvilket alle hans fans sikkert har fejret, på the-jacques-kinda-way. Åh åh !). Man kan jo spørge sig selv om det er Dannii (hans nye kæreste) skyld, at han pludselig har fået ny energi…

Han udtalte efter løbet:
”Det er svært er være tilfreds med en 15. Plads, men endelig fuldførte jeg. Mit første sæt dæk virkede slet ikke, og bilen var lidt tung (pga. benzin). Jeg prøvede at angribe og have det sjovt, men det er lidt svært når bilen er langsommere end om lørdagen. Mekanikerne har arbejdet hårdt, så jeg er glad på deres vegne at vi endelig fuldfører”.

  Graig Pollock var også utroligt  glad for at Jacques fuldførte, og i det hele taget over den stemning, der havde været i BAR lejren trods uheldene.

  Tillykke British American Racing, trods uheldene havde i en flot weekend. Godt gjort.

MEL  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk