Presse
Italiens Grand Prix


 Monza preview
 Interview med Mika Salo
 Minardi - preview
 Prost - preview
 Ferrari - preview
 Sauber - preview
 McLaren - preview
 Torsdagens pressekonference
 BAR - fri træning
 McLaren - fri træning
 Arrows - fri træning
 Benetton - fri træning
 Sauber - fri træning
 Stewart - fri træning
 Ferrari - fri træning
 Prost - fri træning
 Williams - fri træning
 Pressekonference - søndag
 Prost - race
 Ferrari - race
 McLaren - race
 Minardi - race
 Sauber - race
 Williams - race
 Benetton - race
 Stewart - race
 Jordan Race
 BAR - race
 

Monza preview

Hvis Formel 1 og Ferrari er en "religion" i Italien, er Monza uden tvivl dens "katedral". 15 km fra Milano ligger Formel 1's mekka, Monza. En 5,77 km lang stemningsfuld bane, omringet af en skøn natur, italienske tifosis og røde flag med den stejlende hingst. Det er her Ferrari-kørerene drømmer om sejr, og vi kan være helt sikre på, at Irvine vil gøre alt for at sikre en sejr på søndag til teamet, fansene, Italien, Ferrari legenden og sidst men ikke mindst ham selv, så han kan få nogle point til verdensmesterskabet.

Monza er et af de hurtigste - og ældste - løb på Formel 1 kalenderen, hvilket gør det ekstremt elsket af kørerne. Men det er ikke kun farten, det er lige så meget fansene, atmosfæren, glæderne og sorgerne. Fansene er de såkaldte tifosier, atmosfæren er naturen blandet med den nyeste teknologi, glæderne er når en Ferrarikører vinder på Monza, og sorgerne når det ikke lykkes for den elskede stejlende hingst.

Michael Schumacher indfriede de mange tifosis drøm - og hentede en sejr i 1998.

Rubens Barrichello som skal køre for Ferrari i næste sæson, har udtalt følgende om Monza: "Efter Spa kommer vi til endnu et sted, som er en legende. Jeg ser virkelig frem til det: de skøre fans, Ferrari atmosfæren - Monza er VIDUNDERLIG!”

Monza har været vært for Italiens Grand Prix hvert år siden 1950, med en enkelt undtagelse i 1980, hvor løbet blev holdt på Imola-banen. Monza er en højfarts bare, hvilket betyder, at den, som fx Hockenheim, kræver meget af køreren og bilens opsætning. Angående dæk har Bridgestone - som er de eneste der levere dæk i år - valgt medium og hårde dæk til løbet, og så er det op til det enkelte team, hvad de vælger. Det er faktisk første gang i denne sæson, at Brigdestone stiller de hårde dæk til rådighed, men som deres tekniske manager Yoshihiko Ichikawa siger: "Dækkene skal kunne tåle en del på Monza på grund af farten og nedbremsningerne."

Sejre og sorger på Monza

I 1957 og '58 blev der holdt racerløb fra to verdener på Monza. Det stod mellem Formel 1 kørere og IndyCar kørere. Til stor græmmelse for Europa vandt IndyCar kørererne begge år.

I 1960 vandt Phil Hill, og blev derved første amerikaner der vandt et Formel 1 løb - han kørte i øvrigt Ferrari. Året senere vandt Phill Hill verdensmesterskabet, men i lyset af tragiske hændelser, fordi hans holdkammerat Wolfgang von Trips blev dræbt efter et uheld som desuden kostede 11 tiskuer livet- på netop Monza.

Jochen Rindt blev verdensmester i 1970, men østrigeren kom aldrig selv til at opleve triumfen. Rindt omkom under tidtagningen til det italienske Grand Prix samme år. Af uforklarlige årsager kørte Rindt af banen ved indgangen til den hurtige Parabolica kurve (Samme sted som v.Trips blev dræbt i 1961) og østrigerens Lotus ramte et autoværn som var placeret uden støre omtanke. Rindts Lotus kørte på uhelds tidspunktet, med en forsøgs opsætning som betød at Lotusen kørte helt uden vinger.

En anden glimrende kører, der mistede livet på Monza, var Sveriges Ronnie Peterson, som havde vundet Italiens Grand Prix i 1973, '74 og i '76, men i '78 døde Ronnie Perterson som følge af de kvæstelser han pådrog sig efter et opsigtvækkende startuheld.

I 1988 løb Ferrari af med en dobbeltsejr - den eneste sejr Ferrari fik det år, resten af sejrene gik nemlig til McLaren Honda teamet. Der var måske en mening med at Ferrari vandt, for blot en måned før var Ferrari-teamets ejer, Enzo Ferrari, død, så denne sejr gav teamet lidt oprejsning.

I 1989 vandt Alain Prost, fordi hans ærkerival, Ayrton Senna, havde fået problemer med motoren. Men Senna vandt så til gengæld i 1990 og '92.

I 1993 kunne Damon Hill køre mod det ternede flag, og sikre sit team, Williams Renault, den tredje sejr i træk, og det var endda i sin første sæson hos teamet.

I 1995 kunne Johnny Herbert i Benetton tage sejren

MEL  


Interview med Mika Salo

I juli fik finnen Mika Salo pludselig ekstra travlt! Han havde jo været arbejdsløs, siden Ricardo Zonta havde kunnet køre igen, så kan kunne bare slappe af. Så hvad gør men? Tager en lille sejltur på Nord Søen, og kan pludselig ikke komme ind igen. Hvad gør man så? Frier til sin kæreste igennem 8 år? Hvad sker der så når man kommer hjem? Ferrari teamet ringer og beder ham om at komme og teste på Fiorano. Salo er vel bare ”heldig”??

Efter at Michael Schumacher brækkede sit ben, i det britiske Grand Prix, har Mika Salo været reservekører. Han vidste fra starten af det ville jo ikke vare ved, så han kunne vel ligeså godt bare nyde det så længe det varede. Men selvom det var spørgsmålet hele tiden; hvornår vil Schuey gøre sit comeback? Hvornår skulle han videregive ”sit” Ferrari-sæde?

Michael Schumacher har allerede testet et par, men har dog ikke følt sig godt tilpas i vognen. Det har fået Salo til at sige ”farvel en sidste gang” FLERE gange! Han siger selv: "Jeg sagde farvel efter en test på Mugello, efter Spa og nu gider jeg ikke sige farvel efter Monza". Ja, det virker da ret forståeligt!

Ved en undersøgelse her fornyelig, blev det en realitet at Schumacher først, hvis det endda sker, ville få sit comeback ved det malaysiske Grand Prix. Salo siger selv, at man virkelig kunne se på Schumacher at han ikke havde det godt i bilen! Det tænker Mika Salo dog ikke på, har er faktisk glad, han vil nemlig sammen med Eddie Irvine stræbe efter endnu en dobbelt sejr på Ferraris hjemmebane, Monza.
Han har sagt at det at køre for Ferrari er en stor ting, og en stor drøm, men det at køre en Ferrari på Monza er dobbelt så stort!
Salo har allerede testet på Monza, og han er VILD med det; følelsen, fansene osv. Der er ikke mange steder hvor folk er så arrangeret som i Italien på Monza. Denne støtte kan jo også ses på omgangstiderne; de bliver hurtigere!

Selvfølgelig er Salo ked af det på Schumachers vegne, men har bare ”lidt” svært ved at vise det. Schumachers comeback betyder jo hans eget ”comeback” til at være arbejdsløs!
Så Salo håber på i hvert faldt på at han kører på Nurburgring, og helst flere, men han ved jo ikke hvornår Schumacher er klar igen…

De sidste par løb har måske ikke været helt som de skulle være, men Salo er nu ikke utilfreds:
”Hvis du kigger på min indsats i de sidste løb, vil du se hvorfor jeg ikke har scoret nogle point – eller, jeg scorede nærmest nogle point på Spa, de gik bare alle sammen til Eddie. Resultater er ikke altid hvad de ser ud til…
Jeg er glad sålænge teamet er glad for mine resultater, og det er de ind til videre…”

Jamen, så held og lykke Mika Salo!!

MEL  


Minardi - preview

Den 13. afdeling i F1-verdensmesterskabet viser de italienske teams på deres hjemmebane, for anden gang i denne sæson hvor de håver at opnå de resultater som de indtil videre har jagtet så længe med ihærdighed og beslutsomhed.

I den seneste tid har teamets fortsatte og rolige fremgang, givet løn for den indsats og det engagement som teknikere og ingeniører der arbejder med raceren, den som blev udtænkt af Gustav Brunner, hvilket har resulteret i at den har vist sig at være meget holdbar og teknisk udviklet.

Også for kørerne har det modnet deres erfaring i løbet af sæsonen, ved at man gradvist har lært hvordan man skal køre raceren og opnået en øget selvsikkerhed hvilket uden tvivl har hjulpet dem i deres kørsel.

Derudover kan det nævnes at Minardi holder et slags 'åbent motorhome' hvor flere kendte italienere er inviteres sammen med et større presseopbud. Flere italienske fodboldspillere (nok ikke nogen fra det italienske landshold - af gode grunde...) vil være til stede, blandt andet en af de ældre veteraner fra Inter Milans hold der er på vej til at lægge støvlerne på hylden. Arrangementer er sponsoreret af Adidas - så ved vi også det...

Chassis til Monza:
Chassis-01: Luca Badoer
Chassis-04: Marc Gené
Chassis-03: resereve

BB  


Prost - preview

Gauloises Prost Peugeot-teamet vil i denne weekenden være i Italien for at tage del i det 13. grand prix i Formel 1-VM 1999. Placeret godt 15 km. nordøst for Milano, i den kongelige Monza-park, er banen som lægger asfalt til det italienske grand prix kendt for at være en af de hurtigste (sammen med Hockenheim), opbygget af lange strækninger og meget langsomme chikaner. Disse forhold giver som regel ingeniørerne hårdt arbejde eftersom de skal finde det bedste set-up med et kompromis mellem høj fart og god stabilitet under nedbremsning. Set-up'et skal være meget præcist for at kørerne dertil skal køre over kantstene hvis de ønsker at sætte en god tid.

Prost Peugeot teamet bruget sammen med stort set alle de andre Formel 1-teams tre dage på Monza-banen i sidste uge. Begge kørere, Olivier Panis og Jarno Trulli koncentrerede sig om det aerodynamiske og mekaniske set-up af Prost-Peugeot AP02'eren under løbsforhold. De testede også det nye udstødningssystem som vil blive anvendt under kvalifikationen på lørdag - (det nye system er det som blandt andet Ferrari og McLaren har, hvor det kommer ud over sidekasserne). Dækleverandøreren Bridgestone stiller det hårde og ekstra hårde dæk til rådighed for alle teams, blandt andet for at undgå det problem der ramte Mika Hakkinen på Hockenheim. Disse dæk blev også testet i sidste uge.

BB  


Ferrari - preview

Jean Todt
"Løbet her på Monza er vores nationale grand prix og derfor er det meget vigtigt for os og alle vore mange fans som støtter os med så megen medlevelse. Naturligvis er jeg ked af at Michael Schumacher ikke er tilbage bag rattet i sin Ferrari. Men alligvel vil jeg hellere have at han kommer tilbage og er 100% klar og ikke før. Efter tre dages test her i sidste uge vil vi skyde højt, fordi vi ved at vi skal forsøge at vinde for at forsvare vores muligheder i mesterskabet. Sidste års resultat på Monza var en drøm og jeg håber at drømmen kan blive til virkelighed igen i år. Men jeg ved at vi har en hård kamp foran os - ligesom alle de andre kampe i denne sæson."

Eddie Irvine
"Sidste år var jeg nummer to efter min holdkammerat hvilket var et mindeværdigt øjeblik foran hjemmebanepublikummet. I år skal jeg være en plads bedre for at holde mig med i kampen om mesterskabet. Det er muligt, men det bliver meget hårdt eftersom vores nærmeste rivaler vil være meget konkurrencedygtige. Monza-banens udformning med dens tre chikaner passer vores racer bedre end på Spa-banen, så jeg er optimistisk for at tage en god fight."

Mika Salo
"Monza er lige modsat af Spa når det kommer til atmosfære og vejr; Monza er super i begge tilfælde. At køre en Ferrari på teamets hjemmebane må være noget ekstraordinært. At køre race for Ferrari på Monza har altid været en af mine drømme - og endelig bliver den til virkelighed. Jeg kan ligefrem mærke den specielle følelse af at alle Tisofis hepper på teamet. Banen er ok, men jeg tror den har været bedre. Det er en højfartsbane, men anderledes med de lange stræk efterfulgt af en chikane, langt stykke, chikane og så det samme igen. Den første chikane er noget smal med store kantstene - man behøver meget gode bremser der, men nedbremsning betyder alt på Monza. Den anden chikane er lidt hurtigere end den første, fordi man kan bruge kantstene der og nogen gange tage den i tredje gear. Når raceren 'lander' træder man allerede hårdt på speederen. Den tredje chikane er nok den hurtigste af alle: du kører i tredje og skifter op i fjerde når man begynder at dreje til højre - resten er rimelig nemt. Man rammer ikke kantstene her, fordi de er for høje. Men alle kan køre i chikanerne. Der er ikke rigtig nogen sving - ok der er Lesmos-svingene og Parabolica. De er ret udfordrende når man kører med lille vinge, men der er ti sving og der er kun tre af dem som man kan køre i. Atmosfære og maden er kanon: jeg har altid kunnet lide at køre race i Italien på grund af atmosfæren. Efter en intensiv test på Monza ser jeg virkelig frem til det italienske grand prix."

BB  


Sauber - preview

Forberedelse:
Red Bull Sauber Petronas-teamet brugte tre dage med test på Monza i sidste uge for at gøre racerne klar til det italienske grand prix. Begge kørere testede Sauber-Petronas C18'eren over de tre dage, kørte samlet 377 omgange hvilket svarer til 2.187 kilometer.

Racere:Chassis C18-04: Jean Alesi
Chassis C18-07: Pedro Diniz
Chassis C18-03: Reserveracer
Chassis C18-06: Reservemonocoque

Pedro Diniz:
"Vi har gennemført en masse testarbejde på Monza for at optimere vores pakke. Jeg kan lide at køre på denne bane og jeg håber at vi vil være mere konkurrencdygtige end vi var på Hockenheim - en bane der ligner Monza."

Jean Alesi:"Jeg har opnået to pole positions i min karriere - begge gange her på Monza. Jeg kan lide atmosfæren og banen passer mig. I år håber jeg det vil give mig endnu en succesfuld præstation."

BB  


McLaren - preview

Når det Italienske Grand Prix på Monza banen denne weekend løber af stabelen, er det med et West McLaren Mercedes hold, der vil forsøge at opnå den tredje 1-2 placering i træk.

Monza er en bane, der udsætter køreren for en del høj hastigheds langsider samt lyn hurtige sving. Det er derfor ikke forbavsende, at en lav downforce konfiguration er normen på denne bane. Banen har dog en håndfuld chikaner, hvor det er nødvendigt at finde en god balance i bilen for at kunne sætte en hurtigt omgangs tid. At banen er hurtig, er man ikke i tvivl om, hvis man ser på Mika Hakkinens hurtigste omgang sat sidste år. Han gennemførte en omgang med en gennemsnits hastighed på over 240 km/t (150 mph)!
Lesmos og Parabolica kurverne er to af Monza’s mest berømte, og specielt Parabolica er vigtig at komme godt i gennem, hvis man skal sætte en konkurrence dygtig tid.
> McLaren teamet har generelt også altid klaret sig godt på denne bane. Fire sejre indenfor de sidste ti år er det blevet til, og den seneste stod David Coulthard for i 1997. Teamet haft rimeligt konstante præstationer på Monza, herunder 15 McLaren racerer i pointene i de sidste 10 italienske Grand Prix’er – inklusiv 10 podium placeringer.

De to kørerer har følgende kommentarer før løbet:

Mika Hakkinen:
”De mange Tifosi gør Monza til en af de helt store oplevelser med hensyn til atmosfære, og banen er en spændende høj hastigheds udfordring. Umiddelbart bliver det ikke det store problem for os at finde hastighed på langsiderne, men det er vigtigt, at bilerne har et godt set-up til at køre på curberne i de tre chikaner og har god balance i de hurtige sving.”

David Coulthard:
”Jeg har naturligvis kun gode minder om min anden sejr for teamet på Monza i 1997. Monza er en super bane, men dens høj hastigheds og ujævne layout gør, at det også bliver en test motorens, affjedringens og bremsernes holdbarhed.”

TNR  


Torsdagens pressekonference

Til stede: Rubens Barrichello, Alessandro Zanardi, David Coulthard, Corrado Provera (Peugeot Sport) samt Cesare Fiorio (Minardi - som stedfortræder for Gabriele Rumi)

Spørger (Sp): Rubens, er det sandt at der for fire år siden var en chance for at køre for Ferrari?
Rubens Barrichello (RB): "Det var en mulighed, men jeg måtte give et svar til Eddie meget tidligere end det svar som jeg skulle have ventet på fra Ferrari. Så på det tidspunkt ville jeg have sluttet uden et sted at køre. Det var manglende erfaring på det tidspunkt, og jeg var noget bange for at miste mit sæde. Så det gik ikke - hvis jeg skal være ærlig, til min fordel. Jeg gik igennem efter Ayrton, jeg var aldrig klar til at gøre det igen, men nu er jeg klar."

Sp: Var det sandt at du ikke havde underskrevet en forhåndsaftale før du underskrev selve kontrakten?
RB: "Det er sandt. Det første jeg underskrev var kontrakten. Der var ikke noget notat eller noget af den slags."

Sp: Så hvad betyder det for dig at komme til Ferrari?
RB: "For det første betyder det en masse fordi Ferrari er Ferrari. Jeg har fået denne aftale fordi det er mit livs chance for at få en konkurrencedygtig racer. Det er helt sikkert at jeg i 1999 har haft en konkurrencedygtig racer i Stewart-Ford'en, men jeg er sikker på at med Ferrari er chancerne endnu større hvis man har en bedre racer, og så er det en chance at køre ved siden af Michael Schumacher. Michael er en af de bedste - hvis ikke den bedste - kører i verden lige nu. Så jeg tror jeg har mulighed for at løre, jeg har en chance for at arbejde med de bedste, og det er en stor udfordring."

Sp: Alessandro, tror du at du vil være stærkt kørende her?
Alessandro Zanardi (AZ): "Jeg siger dig - jeg håber at jeg kan køre bedre end jeg har gjort hele året. Det betyder dog ikke at jeg bliver rigtig god. Det er skuffende i forhold til det jeg kommer fra, men alligvel er lysten der stadig. Jeg mener at vi har haft en rigtig god test sidste uge. Raceren fungerede rigtig godt og jeg var meget tilfreds med racerens præstation. Hvis tingene hænger sammen tror jeg vi kan have et godt løb."

Sp: Hvad er blevet forbedret over de sidste par løb?
AZ: For at være ærlig - det er svært at sige. Vi er blevet ved med at arbejde med forskellige aspketer. Forstår du, at i Formel 1 må man nogengang forbedre ens racer for bare at holde trit med de andre. Vi troede ikke at hele pakken af forbedringer som vi introducerede på raceren ville være så gode som det viste sig på Spa og specielt ved testen her på Monza. Vi er meget, meget tilfredse og spændte på at komme i gang og se om vi virkelig kan være der hvor vi sluttede ved sidste uges test. Personligt forventer jeg ikke at jeg kan gå ud og vinde løbet, men det er ikke ren fantasi at sige at vi ikke behøver noget held for score point ved dette løb."

Sp: Corrado, kan du fortælle os om situationen overfor Prost i år og til næste år?
Corrado Provera: "Jeg må sige at situationen er under fuldstændig kontrol. Jeg har ingen nyheder at fortælle jer! Må jeg godt minde alle om at det er et meget ungt team. Vi har arbejdet hårdt det sidste års tid og vi arbejder stadig hårdt i år og vil arbejde endnu hårdere til næste år. Når det drejer sig om i år vil vi have nogle motorudviklinger som vil blive anvendt i løb og kvalifikation. Her på Monza har vi top-udstødning på begge biler (kommer ud over sidekasserne - red.) Vi har muligvis udvikling nummer 5 klar til de sidste to løb, og udvikling nummer 7, som allerede bruger dele af næste års motor, er klar til kvalifikationen til de to sidste løb. Jeg må også sige at vi er meget glade for den måde hvorpå Alan Jenkins har givet teamet et teknisk boost. Jeg vil sige at atmosfæren indenfor teamet er meget bedre, meget mere positiv, og det er noget der er vigtigt for os alle. Når det drejer sig om næste års motor går arbejdet rigtig godt. Alt følger skemaet."

Sp: Cesare, kan du fortælle os lidt mere om situationen omkring Telefonica. Alt ser ud til a

BB  


BAR - fri træning

Jacques Villeneuve og Ricardo Zonta er foreløbig hver især nummer 7 og 19 efter den første dag med træning forud for søndagens italienske grand prix her på Monza. Villeneuve var i stand til at sætte sin tid efter blot 22 omgange, efter en forkortet morgentræning på grund af en ødelagt kobling. Da han endelig forlod pitten, godt halvvejs inden i eftermiddagens træning, var han straks med, og rapporterede om en rimelig god styring. Ricardo kørte lidt flere omgange end Jacques, men var ikke glad for racerens styring og han kæmpede for at finde en god balance. På trods af deres placeringer, er de to BAR-kørere kun adskilt med lidt under et sekund - så tætte var de aktuelle tider.

Ralf Schumacher toppede førstedagens tider i hans Williams, med holdkammeraten Zanardi på 3. pladsen, adskilt af Jarno Trulli i Prost'en. Den forsvarende verdensmester Mika Hakkinen (McLaren) var på sjettepladsen, med de to Ferrari'er med Irvine og Salo nede på 16. og 17. pladsen.

Jacques Villeneuve - 1:25,307 - nr. 7
"Dagen var noget spildt da jeg kun fik halvdelen af banetiden til at træne. Heldigvis har jeg gode ingeniører så vi startede fra et godt udgangspunkt, ved at bruge det arbejde vi har udført på andre lignende baner. Jeg fik en god hurtig omgang mod slutningen af eftermiddagen, så på trods af manglende arbejde i dag, ser det ok ud, men med mere tid til at på opsætningen kunne vi have været meget hurtigere."

Ricardo Zonta - 1:26,181 - nr. 19
"Til morgen var bagenden af raceren meget nervøs under nedbremsning, og også under accelerationer ud af svingene, plus at bremserne blev overophedet, så det var svært at begynde med. Til eftermiddag har vi lavet nogle ændringer som sikkert gik lidt for meget i den anden grøft, fordi det gav mig for meget understyring. Jeg tror at vi i morgen vil gå lidt tilbage fra eftermiddagens opsætning, og jeg er sikker på at jeg kan komme tættere på Jacques."

Craig Pollock
"Det var en fantastik ændring fra i morges for både teamet og Jacques. Han havde kun en time på banen og var alligevel i stand til at sætte rimelig gode tider. Det er kedeligt for Ricardo, der ikke har fundet et godt set-up, men såsnart han gør vil han være i stand til at komme tættere på Jacques. Vi håber alle på en problemfridag i morgen."

BB  


McLaren - fri træning

West McLaren Mercedes teamet arbejdede gennem deres planlagte program for at finde det bedste løbs set-up til det italienske grand prix. Mika Hakkinen sluttede fredagens træning som nummer 6 med en tid der løb på 1:25,103 mens hans holdkammerat David Coulthard satte en på 1:25,347, hvilket gav ham 8. pladsen.

Mika Hakkinen
"På trods af at vi havde en meget positiv test her i sidste uge, ændrer set-up'et sig altid og det er det vi har arbejdet med i dag. Vi forsøgte at finde den bedste balance i raceren og vi havde en god dag, selvom tiderne ikke giver det indtryk af det."

David Coulthard
"Vi arbejdede progressivt gennem træningen for at finde grænserne og i visse tilfælde pressede vi lidt for hårdt. Banen ændrer sig konstant når der kommer mere gummi i den og overfladen giver mere vejgreb. Jeg er glad for den måde vi reagerede på denne situation og de fremskridt vi gjorde - jeg tro alt ser godt ud til i morgen."

Ron Dennis
"På trods af at vi havde en succesfuld test, brugte vi stadig dagen til at koncentrere os om set-up'et til løbet. Tiderne er derfor, som altid, repræsenterer kun forskelle i dæk og benzinmændge."

Norbert Haug
"Både Mika og David brugte et sæt dæk hver og jeg tror fandt et godt fundament for løbet. Dagens placeringer i træningen vil helt sikkert ændre sig i morgen og jeg er sikker på at Ferrari ikke er på 8. række. Jeg forventer at de er med og kæmper om pole sammen med os."

BB  


Arrows - fri træning

Arrows-teamet sluttede træningen til det italienske grand prix med dets to kørere, Pedro de la Rosa som nummer 21 og Toranosuke Takagi som nummer 22.

Pedro de la Rosa
"Vi eksperimenterede med forskellige set-ups i dag. Det er meget svært for os, masser af tophastighed og nedbremsning, og selvom vi er gode på toppen mister vi mere under nedbremsning til kantstene end vi gør på langsiderne."

Toranosuke Takagi
"Vi var ikke i stand til at teste på banen i sidste uge og jeg føler derfor at det ikke er en fordel. Jeg er enig i at det ikke er den nemmeste bane for os, men jeg vil gøre mit bedste for at forbedre mig et par pladser under morgendagens kvalifikation."

Tom Walkinshaw
"Vi vidste fra begyndelsen at det ville være en svær bane for os at være konkurrencedygtig på. Jeg vidste at teamet ville gøre deres bedste for at arbejde med set-up problemerne og håber at kunne forbedre resultatet under morgendagens kvalifikation."

BB  


Benetton - fri træning

Resultat:
14. plads - Giancarlo Fisichella (chassis B199/07) - 1:25,701
15. plads - Alexander Wurz (chassis B199/04) - 1:25,742

Sammendrag:
Giancarlo Fisichella mistede en hel time af eftermiddagens træning på grund af et problem med transmissionen. Programmet var ellers afsat til løbs set-up.

Vejret:
Solskin med nogle skyer

Temperatur:
Luft: 26 grader, bane: 36 grader

Pat Symonds, teknisk leder
"Giancarlo stoppede ude på banen under eftermiddagens træning med et transmissionsproblem før vi var i stand til at komme i gang med vores program. Det er har naturligvis kostet os, men alligevel er tiderne i konkurrencedygtige når man tænker på hans benzinmændge og dækforhold. Med Alexander havde vi problemer i at genfinde en acceptabel balance som vi havde under testen her i sidste uge, og vi bliver nødt til at være fokuseret på at løse dette i aften."

Giancarlo Fisichella:
"Raceren har opført sig rimeligt godt. I sidste uges test var der understyring og nu er der overstyring, men alt i alt er balancen ikke så dårlig. Uheldigvis mistede jeg anden træning da jeg kørte af i Parabolica-svinget på grund af transmissionsproblemer. Så vi var ikke i stand til at gøre meget ved vores set-up program."

Alexander Wurz:
"Raceren er meget svær i forhold til sidste uges test. Præstationen er svingende og så kæmper vi for at finde set-up'et."

BB  


Sauber - fri træning

Jean Alesi
"Til morgen var raceren lidt følsom, men motoren føltes stærk. Uheldigvis brød den sammen i eftermiddags da jeg var ved at blive hurtigere."

Pedro Diniz
"Banen begyndte med at være mere glat en den var under sidste uges test, men det blev bedre da dagen skred frem. Vi har taget et skridt frem med vores set-up, og jeg var ret tilfreds med tingene i dag. Raceren var god under nedbremsning, men der er stadig lidt for meget understyring."

Peter Sauber
"Det er en skam at Jeans motor gik i stykker i eftermiddags, fordi han havde været hurtigst det meste af formiddagens træning. Pedro kørte 42 omgange i dag og forbedrede sig hele tiden. Alt i alt var det godt grundarbejde til i morgen."

BB  


Stewart - fri træning

Rubens Barrichello sluttede dagens frie træning til søndagens italienske grand prix på 11. pladsen. Holdkammeraten Johnny Herber var 12'er.

I et anderledes resultat var det Ralf Schumacher (Williams-Supertec) der var hurtigst med en tid på 1:24,507.

Rubens Barrichello
Er du tilfreds med 11. pladsen?

"Selvom jeg er lidt nede på tidsskemaet, er jeg glad for den måde min racer føles i øjeblikket. Jeg tror at der er mange folk der spiller med benzinmængden. Jeg vil tage Hakkinens tid (1:25,103) som det rigtige mål i forhold til min position i forhold til de andre. Hvis man antager at han er med samme benzinmængde, og det tror jeg han er, er jeg kun 3/10 efter hans tid."

Hvad var dit program i dag?

"Vi gennegik den normale fredags-rutine, et par få ryk her og der for at forbedre den aerodynamiske effektivitet og kørslen over kantstene. Den samlede balance i raceren er meget bedre end den var under sidste uges test. Jeg er sikker på der er mere at hente i morgen."

Johnny Herbert
Er du tilfreds med træningen?

"For at være ærlig tror jeg vi skal være længere fremme. Vi viste sidste uge i testen at raceren kan køre godt på Monza. Jeg var rimelig glad med morgenens træning, men jeg mistede balancen i raceren mod slutningen. Jeg kan ikke tillægge det nogen ændringer til set-up'et, det var mere på grund af forholdene på banen som var lidt mystiske.

Kan du forbedre raceren?

"Vi mister tid men lidt ustabilitet under nedbremsning, specielt ved indgangen til svingene, så det er et område vi kan arbejde på. At være i stand til at bremse dyberere på vejen ind, er vigtigt på Monza, men man skal ramme den rigtige bremsebalance."

Paul Stewart
"Vi så ikke ud af så meget i dag, som vi forventede. Meget af vores arbejde var centrerede om at forbedre grundarbejdet som vi lagde i sidste uge. Vi har haft en problemfri dag så med det perspektiv er det opmuntrende at begynde løbsweekenden. Det er klart at vi skal finde nogle forbedringer i racerens præstation før kvalifikationen."

Martin Whitaker
"Vi genneførte mange kilometer i dag og oplevede ingen problemer da vi arbejdede med at optimere pakken til løbet. Begge racere kører med serie-3 motorer og friske serie-4'ere vil blive sat i til i morgen."

BB  


Ferrari - fri træning

Jean Todt
"Som sædvanligt på en fredag er det svært at få en fornemmelse af racernes præstationsniveau. Uanset situationen tror jeg at dagens hurtigste tider er langt fra de tider vi vil se i morgen i kvalifikationen. Vi har arbejdet hårdt mod løbet. Alligevel må vi sige at vi ikke har fundet det punkt vi havde her i sidste uges test. I morgendagens træning vil vi fortsætte med at arbejde på løbs set-up'et og så vil vi også se på kvalifikations-opsætningen."

Eddie Irvine
"Vi koncentrerede os om løbsprogrammet i dag, og arbejdede med forskellige benzinmængder. Jeg forsøgte forskellige set-ups, men jeg har ikke fundet en der passer mig. Jeg tror at banen er mere glat en den var i sidste uge. Når først vi har studeret dagens data, bør vi få en bedre forståelse af situationen. I morgen tidlig vil vi også se på vores kvalifikations-præstation. Jeg mener at når raceren er lettere og på nye dæk, vil den være i bedre balance."

Mika Salo
"I dag forsøgte vi os med forskellige set-ups til dem vi kørte med i sidste uges test. Men raceren kørte ikke på samme måde. Hovedproblemet ser ud til at være for meget overstyring. Vi har forsøgt forskellige konfigurationer men vi har ikke fået noget ud af det. Så nu må vi sætte os ned og tænke over det og komme med nogle løsninger til i morgen."

BB  


Prost - fri træning

Jarno Trulli
"En meget god dag. Vi har arbejdet godt med udviklingen af raceren, ligesom vi gjorde ved de tre dages test her i sidste uge, med EV02-motoren som var mindre konkurrencedygtig i forhold til EV04'eren som vi brugte i dag. I morgen skulle vi forbedre vores tider med den 'høje udstødning' med EV05'eren. De ekstra 10 hestekræfter er velkomne, specielt på Monza. Det kunne være vores bedste kvalifikation i denne sæson. I dag ville jeg havde kunnet forbedre mig uden to problemer. Mit højre fordæk punkterede og jeg ødelagde en bremseskive hvilket gav ubalance i raceren."

Olivier Panis
"Testen som vi gennemførte her i sidste uge har båret frugt. Vi udførte en masse arbejde med set-up på racerne i forskellige konfigurationer og vi var i dag i stand til at vise resultatet af alt det arbejde. Jeg er flad for min første træning i weekenden, da vi har udviklet raceren godt og den er i god balance. Uheldigvis var jeg ikke i stand til at gennemføre træningen og til at forbedre min præstation på grund af et elektronisk problem. Jeg vil virkelig angribe og forsøge at kvalificere mig godt i morgen og score nogle point på søndag."

Alain Prost
"Jeg må sige at vi er tilfredse med vore raceres opførsel, både chassis og motor. De to sidste tests vi udførte her på Monza gav os chancen for at overveje forskellige ting som vi har brugt i praksis i dag. Vi er tilfredse med den nye udvikling der er gennemført på vores racere over de sidste par uger. Vi har forbedret os en del. Vi har været faktisk forventet denne type præstation i dag. Banen ligner Hockenheim hvor vi ofte er mere konkurrencedygtige. Vi må være forsigtige eftersom tiderne i dag var meget tætte og vi også vil være det under kvalifikationen. Det er endda muligt at kvalificere sig på 3. række eller på femte eller sjette - afstanden er så tæt. Vi vil fortsat være koncentrerede på morgendagens kørsel og det er helt sikkert en af vores bedste muligheder i sæsæonen for at kvalificere os godt."

BB  


Williams - fri træning

Ralf Schumacher
"Idag arbejdede begge på kvalifikationen og løbs set-up'et og jeg må sige at jeg er ret glad for raceren. Selvfølgelig er det kun fredag, og som alle ved, siger fredagens træning ikke noget om forholdet til de andre teams. Vi havde en meget god test her sidste uge så jeg er ikke overrasket over dagens resultat. Vi vidste fra begyndelsen af året at vores racere fungerede godt når det kommer til aerodynamik, selvom vi på langsiderne hvor man behøver power ikke var så hurtig. Alligevel vil jeg ikke sige at vi i morgen er i pole position, men vi kan rimeligvis være placeret godt oppe i top-10."

Alessandro Zanardi
"At se de to Williams-racere på første og trejde pladsen - det er da ikke så ringe! Det er klart at mit resultat i dag viser en meget bedre situation end det har været i sæsonen hidtil, men jeg kan ikke sige at jeg er helt tilfreds med min racer fordi jeg stadig kæmper med et problem som skal identificeres."

Patrick Head, teknisk leder
"Det er klart at det er et godt resultat, men det er fredag og vi har testet her i sidste uge, så vi er allerede hjemme når det drejer sig om set-up til løbet. Vi ved at tiderne generelt vil være hurtigere i morgen, men det er rart at have begge kørere på langt fremme, selvom det kun er fri træning. Jeg tror ikke vi kan forvente at bevare positionerne, men vi håber at vi vil være i den øvre del af top-10."

BB  


Pressekonference - søndag

Heinz-Harald Frentzen (Jordan), Ralf Schumacher (Williams) og Mika Salo (Ferrari)

Sp: Tillykke Heinz-Harald med din anden sejr i år. Det første spørgsmål må være: hvordanfølte du det da du vidste at Mika Hakkinen var ude af løbet?
HHF: Jeg ved ikke hvad der egentlig skete, men jeg så han spinde af i den første chikane ogjeg sagde til mig selv, 'jeg kan ikke tro det'. Han havde en føring på 7 sekunder foran mig, men på det tidspunkt var afstanden konstant og han kørte ikke hurtigere. Måske mistede han koncentrationen.

Sp: Dit løb så ud til at være under total kontrol og du så ikke ud til at have nogen problemer. Er det korrekt?
HHF: I begyndelsen forsøgte jeg at holde på Mika men jeg kunne ikke holde ham, selvom jeg gjorde mit bedste. Den eneste bekymring som jeg havde var at jeg planlagde et meget langt første stint og jeg vidste ikke hvordan dækkene ville være mod enden af det stint. Jeg forsøgte at spare dækkene en smule ved ikke at lave så meget hjulspin, men da jeg så Ralf komme begyndte jeg at presse mere på mod midten af løbet. Ralf havde overhalet Zanardi så derfor måtte jeg presse på for at være foran ham. Han så ud til at være meget konkurrencedygtig på det tidspunkt.

Sp: Ligesom stort set alle havde du kun et pitstop. Var det så simpelt efter det?
HHF: Ja. Jeg var længere ude end Ralf og han kørte et par hurtige omgange, men efter mit pitstop var jeg klart foran ham og de andre. Så jeg forsøgte at få raceren i mål uden at slide på motoren eller misbruge dækkene og bremserne for meget. Jeg forsøgte at køre raceren hjem.

Sp: Ralf tillykke med en flot 2. plads og din tredje podieplacering i år. Du kørte en aggresiv første omgang: kan du fortælle os om den?
RS: Ja, i de første sving var det lidt tæt. Jeg måtte skære igennem den første chikane for at undgå at køre sammen med David Coulthard. Så havde jeg en kamp med Mika Salo, men jeg var i stand til at holde min position. Jeg må sige tak til teamet og også til min holdkammerat, som gjorde det utrolig let for mig at komme forbi og lade mig køre mit løb. Uden hans hjælp ville jeg ikke havde været i stand til at slutte som toer i dag.

Sp: Så Alex blev ikke af teamet bedt om at lade dig komme forbi?
RS: Nej, nej. Vi har en aftale om at hvis den ene eller den anden er hurtigere vil vi ikke holde på hinanden, vi vil hjælpe den anden. Vi kører begge for teamet for at få det bedst mulige resultat. Jeg bliver nødt til at takke Alex igen fordi han tog det rette valg. Han fortjener en stor del i min andenplads.

Sp: Mika, hvem var det der besluttede at du skulle presse på for at holde 3. pladsen og ikke i stedet forsøge at hjælpe din holdkammerat Eddie Irvine til at vinde flere VM-point?
MS: Hvis der er to eller tre biler mellem os er det meget svært at gøre det! Det er faktisk umuligt...

Sp: Hvordan vil du beskrive den reaktion som tifosi'erne kom med da du fik trofæet for 3. pladsen på podiet?
MS: Ubeskriveligt! Det var godt efter sådan en dårlig weekend. Vi har være så langsomme hele weekenden og var heldige at være inden for top 10. Specielt det at være her i Italien er meget følelsesladet med folk der græder og skriger. Det er ubeskriveligt!

Sp: Efter alle de prøver du har haft med raceren, forventer I at der kommer nogle nye dele som kan hjælpe jer til at slå McLaren på banen i stedet for på deres fejl?
MS: Vi forsøger meget hårdt og deres noget nyt på vej i næste uge. Vi vil starte tests igen for at gøre raceren bedre.

Sp: Heinz-Harald du har nu passeret David Coulthard og er kommet på 3. pladsen i kørernes VM. Med 50 point er du også kun 10 point efter de to førere, Hakkinen og Irvine. Det sender dig jo ind i kampen om mesterskabet - hvordan har du det med denne udvikling?
HHF: Jeg kan ikke tro det og jeg forventede det heller ikke. Jeg ønskede at være så hurtig som det var muligt her og jeg fik det bedste resultat jeg kunne få. Men jeg kalkulerede ikke over det, men det er klart at disse ti point betyd

BB  


Prost - race

Olivier Panis
"Jeg kørte warm-up'en med masser af benzin i min racer og jeg besluttede med teamet at have to stop, når man tager i betragtning hvor svært det er at lave en god start med masser af benzin. Jeg troede det var en god strategi, selv hvis vores rivaler kun var på et stop, men jeg havde det svært med at passere racerne foran mig. Jeg fik ikke en dårlig start, men jeg var hindret af andre racere. Før mit første pitstop følte jeg at jeg mistede noget kraft fra motoren, som ikke tvang mig til at udgå førend den sidste omgang hvor den røg. Vi må fortsat være koncentrerede til de sidste løb i sæsonen og ikke miste humøret."

Jarno Trulli, udgået på 29. omgang
"Weekenden begyndte godt. Jeg startede løbet uden det nye høje udstødningssystem, men var stadig overbevist om at kunne gøre det godt. I starten mistede jeg et par pladser fordi Olivier lavede en dårlig start foran mig og nogle andre kom på tværs fra den højre side. Jeg kunne ikke overhale. Senere var raceren ikke så dårlig, og jeg var i stand til at overhale 4 gange efter mit første pitstop, men fik så problemer med min gearkassen på grund af overophedning, hvilket gjorde at jeg måtte udgå. Det var en skam eftersom vi med den nye motorudvikling og udstødning havde potentiale til at gøre det godt."

Alain Prost
"Vi klarede os kun indtil lørdag middag. Efter vores midterpositioner på grid'en i kvalifikationen besluttede vi at vælge en to stop-strategi for kørerne. Uheldigvis udeblev effekten af dette, da vi havde et så dårligt udgangspunkt og startede så dårligt. Jarno måtte udgå fordi raceren generelt blev meget varm. Vores mål er at forbedre vores præstation i kvalifikationen og i starterne, da det kun er muligt for os at score point der hvis vi kan gøre det."

Corrado Provera
"Det er klart at vi her mistede en oplagt chance for at score point. Banen og tiderne i løbet viser at det passede godt til vores racer. Denne dristige strategi med to stop som blev valgt af teamet, forudsatte en god start og holdbarhed hvis det skulle blive til succes. Uheldigvis er vi ikke ulastelige på begge disse punkter og det er en skam."

BB  


Ferrari - race

Jean Todt
"I dag drejede det sig om at begrænse nederlaget i forhold til vores nærmeste konkurrenter. Vi er naturligvis glade for at have fået 5 point i konstruktørernes VM og er også glade for at Eddies ene point har sat ham lige med Hakkinen på førstepladsen. Mika kørte et godt løb og fortjente at komme på podiet. Vi betalte en høj pris for vores startplaceringer, specielt på en bane hvor det er svært at overhale. Der er stadig tre løb tilbage og det bliver meget svært at nå vores mål. Som jeg altid har sagt vil vil naturligvis forsøge vorews bedste lige til enden. Startende på tirsdag vil vi være to en halv dag på Mugello som forberedelse til det næste løb - det europæiske grand prix.

Mika Salo
"Det er et ubegribeligt resultat efter to svære dage med træning. Det at komme fra bagerst til 3. pladsen i dag er fantastisk. Du skal blot kigge på mit pitstop for at se hvor godt teamet arbejder. I starten gjorde Ralf Schumacher sin racer meget bred og jeg kunne ikke komme forbi. Så var han i stand til at komme væk fra mig da hans holdkammerat lod ham komme forbi. Barrichello overhalede mig fordi jeg ikke kunne komme forbi Zanardi da jeg blev hindret på langsiderne. Men et utroligt pit-stop hjalp mig til dette resultat. Det er fantastisk at være på podiet igen og det var en speciel følelse her foran de mange italienske fans. Min racer var lidt bedre i dag end i starten af weekenden. Vi forsøger meget hårdt at forbedre raceren og vi har nye dele klar som bliver testet i næste uge."

Eddie Irvine
"Jeg var lidt forsigtig i starten da jeg vidste at det var vigtigt for mig at gennemføre løbet og det har måske kostet mig to pladser. Ændringer på min racer betød at jeg var hurtigere på toppen, men jeg var dårlig over kantstene. Til sidst fik jeg et point og min nærmeste rival ingen. Nu kommer vi til baner der passer vores racer bedre og vi vil være i en meget stærkere position til at kæmpe om sejre. Vi vidste at vi ville få problemer her. Jeg var ikke bekymret over Zanardi mod slutningen. Jeg måtte bakke lidt af for at være sikker på at få det værdifulde ene point. I det mindste er det en god følelse igen at føre VM. Nu skal vi arbejde, arbejde og arbejde.

Temperaturer: Luft 26 grader, banen 41 grader.

BB  


McLaren - race

Mika Hakkinen:
Naturligvis er jeg meget skuffet når jeg laver en så stor kørefejl, og det så også ødelægger mine chancer for at udbygge mit forspring i min jagt på at blive verdensmester igen i år. Efter en perfekt start, udbyggede jeg mit forspring og havde alt under kontrol, lige ind til 29. omgang. Jeg kom ind i første chikane, som jeg hele weekenden havde taget i andet gear, lavede en fejl ved at vælge første gear, baghjulene låste, bilen skred ud og motoren gik ud. Selvfølgelig er jeg sur på mig selv, og vil gøre alt for at det er min sidste kørefejl i år.

David Coulthard:
En meget problemfyldt weekend for mig, jeg kunne ikke finde den rette balance i bilen. Alle de gange hvor jeg spandt af i løbet at weekenden, viser at det har været et løb fyldt med problemer, og at jeg så bare skal være glad for at jeg fik 2 point på tavlen.

Ron Dennis:
Ikke en af de bedste dage på kontoret, en sjælden fejl af MH, mens DC i den første del af løbet havde kraftig understyring at slås med. Han kom op på 6. pladsen under pit stop, og advanceret 1 plads da MH udgik, ellers viste han ikke ret meget i dette løb, da han havde mange problemer med bilen hele weekenden. Resultatet kunne godt have været værre, og det er fortjent at Jordan vinder da de har kørt godt hele weekenden, og et stort tillykke til Frentzen.

Norbert Haug:Dagens resultat var ikke hvad vi havde regnet med i dette løb. Jeg føler med MH, at føre et løb og så udgå på en så dum fejl, det er synd for ham. Mange verdensmestre har lavet de samme fejl som MH. Det er svært at føre et løb og koncentrere sig igennem hele løbet, et øjebliks koncentrationsvigt og det går galt. Vi vil nu arbejde endnu hårdere for at vinde mesterskabet . Et stort tillykke til Frentzen og Jordan for den velfortjente sejer.

BKP  


Minardi - race

Gabriele Rumi:

Arrows, vores værste rivaler, er ikke længer i stand til at konkurrere med på normale vilkår, Så den eneste måde de kan slå os er ved at kører os af banen. Søndag morgen da jeg vågnede havde jeg bange anelser forud for løbet, og de viste sig at holde stik, Mark Gené blev ramt af De La Rosa og Luca Badoer blev ramt af Takagi.

BKP  


Sauber - race

Jean Alesi:
Det var virkelig en skam jeg ikke kunne køre som jeg havde lyst på grund af vognens aerodynamiske mangler. Det var et meget vanskeligt løb for mig, især på grund af mit følelsesmæssige engagement med Monza.

Pedro Diniz:
Jeg fik en rigtig god start og kom op på 11. pladsen efter at have overhalet Wurz på anden omgang, men desværre fik jeg urenheder i dækkene ved samme lejlighed. På vej ind i den første chikane mistede jeg vejgreb og spandt rundt. Det var en stor skam efter sådan en start, men det var et angreb jeg var nødt til at prøve.

Peter Sauber:
Jean kørte atter et fejlfrit løb og blev ved med at forfølge sine chancer indtil det ternede flag kom op. På denne bane er vor C18 ikke hurtig nok, men det lykkedes ham at avancere fra en 13. plads og slutte på 9. pladsen, selvom om Jean kun profitterede af Hakkinen's afkørsel. Det var en skam at Pedro i selve løbet var ude af stand til at drage nytte af sin formidable indsats på morgenens warm-up (4. hurtigst), men når man starter som nr 16, har du ret - ja nærmest pligt - til at tage en chance, og det var hvad Pedro gjorde.

GRN  


Williams - race

Ralf Schumacher leverede Winfield Williams F1-team dets tredie podieplads i sæsonen ved at opnå en imponerende 2. plads. Efter en meget god start fra femte position på gridden kørte Ralf et utroligt stabilt og dog aggressivt løb, som efter Hakkinen's afkørsel bragte ham tæt på sejrherren Heinz Harald Frentzen hen imod løbets afslutning. Undervejs satte Ralf løbets hurtigste omgang med 1:25:579. Alex Zanardi holdt længe 4. pladsen, men tabte terræn på grund af et problem med undervognen og sluttede derfor på 7. pladsen, hans bedste resultat i denne sæson.

Ralf Schumacher:
"Det er mit bedste resultat denne sæson, og jeg er glad for at jeg scorede det her på Monza. De første par omgange var ret dramatiske, fordi Mika Salo og David Coulthard prøvede at overhale, så jeg forsøgte at gøre min bil så bred som mulig. Jeg må takke team'et og min holdkammerat, jeg gjorde utrolig let at komme forbi, hvilket tillod mig at køre mit løb. Unden hans hjælp havde jeg ikke sluttet på andenpladsen idag. Alex og jeg har en aftale: hvis en af os er hurtigere hjælper vi hinanden, for til syvende og sidst kører vi for at opnå det bedste resultat for holdet. Desuden har teknikkerne forbedret vognen betydeligt, og den er helt anderledes nu end den var i Ungarn."

Alex Zanardi:
"Jeg kunne mærke noget ramme banen under vognen tidligt i løbet, det var nok på 3. omgang. Det blev så slemt under løbet at det virkede som om næsepartiet løftede sig. Uheldigvis ser det ud til at vognbunden havde løsnet sig. Jeg ønsker Ralf til lykke med det gode resultat."

Frank Williams:
"Det var et flot resultat, opnået efter en masse hårdt arbejde. Dette understreger yderligere Ralf's talent og hans bemærkelsesværdige evne til at opnå et godt resultat."

GRN  


Benetton - race

Alexander Wurz:
"Jeg fik en god start og bilens set-up var udmærket, så jeg var godt tilfreds med vognen. Men efter nogle få omgange begyndte jeg at få problemer med gearkassen. Vognens bagende blokerede under nedbremsning så jeg kørte lige igennem i nogle sving. Kort efter mistede jeg trækkraften helt på grund af en elektronisk fejl, så jeg var nødt til at trække mig ud."

Giancarlo Fisichella:
"Ved indgangen til den første chikane følte jeg bagvognen hæve sig, måske fordi nogen strejfede mig, men jeg ved det ikke. Sikkert er det at jeg mistede kontrollen med bilen og at vognen endte i gruset. Det er så meget mere ærgerligt, fordi vognen var kraftigt forbedret til morgenens warm-up."

Rocco Benetton:
"Den dårlige kvalifikation bestemte løbets strategi for os. Vi var nødt til at køre aggressivt og at forbedre vor position. Hvad der skete skyldtes for en stor del at vi var tvunget til at angribe. Vort negative performance her på Monza er ikke forårsaget at et enkelt problem, men derimod af en serie som vi må prøve at løse så hurtigt som muligt. Iblandt de tiltag vi gør er at ansætte 3 nye designere, som bliver en del af vort tekniske team fra den 15. september."

GRN  


Stewart - race

Rubens Barichello opnåede en 4. plads i det Italienske Grand Prix på Monza. Johnny Herbert udgik med en defekt kobling.

Rubens, et flot løb og en følelsesbetonet dag ?
"Jeg ønsker at dedikere denne dag til Gonzalo Rodriguez, som blev dræbt i går (lørdag) under kvalifikationen til CART racet på Laguna Seca. Han var en god ven og en rigtig fighter. Før dagens løb tænkte jeg meget på ham."

Kunne du have sluttet på podiet i dag ?
"Jeg er tilfreds med dagens resultat. Vognen føltes rigtig god hele løbet og tillod mig at køre meget aggressivt. Team'et har gjort et godt arbejde ved at give mig en vogn jeg kunne køre i front med. En podieplads var meget tæt på, på et tidspunkt, men vi mistede lidt tid under pitstoppet. En tredieplads ville have være en pæn belønning for Jackie og Paul, for hele Stewart-Ford team'et og for mine fremtidige fans her i Italien."

Herbert, havd skete der i starten ?
"Ved udgangen af den første chikane stoppede Panis foran mig, og jeg kørte ind i hans bagende. Heldigvis må jeg have ramt ham rent, for der var ingen skade på front-vingen, men uheldet betød at alle kom forbi mig og jeg faldt ned på 20. pladsen."

Du udgik med en koblingsfejl på 40. omgang - var der noget forvarsel ?
"Den forsvandt bare pludseligt, da jeg gik op i sjette gear ved udgangen af opløbsstrækningen. Det opsummerer stort min weekend som har været præget af op- og nedture. Jeg har ikke været i stand til at få vognen til at køre stabilt."

Paul Stewart:
"Jeg er fuldt tilfreds ! Jeg troede det ville blive svært at overhale og fastholde stillingen efter pit-stoppet, men vor strategi virkede, og Rubens kørte et fantastiskt løb. Det mest interessante aspekt er at vi nu er avanceret til 5. pladsen i konstruktørernes mesterskab. Desværre måtte Johnny trække sig med et koblingsproblem, men han klarede sig godt bortset fra det."

Neil Ressler, Ford:
"Et fantastiskt løb af Rubens. I løbets første fase udførte han et imponerende stykke arbejde, da han overhalede Coulthard, Salo og Zanardi, og i løbets sidste halvdel da det lykkedes ham at holde Coulthard bag sig. Dagens tre point fører os til 5. pladsen for konstruktører med de muligheder tre løb endnu giver os. Johnny klarede sig hæderligt, trods en vanskelig første omgang."

GRN  


Jordan Race

H.H. Frentzen:
Sejren idag var super god og jeg kan ikke udtrykke med ord, hvor meget det betyder.
Kampen om mesterskabet er nu meget tæt og hvis Mclaren fortsætter med ikke at udnytte deres fulde potentiale, så er der store chancer for, at enten Eddie Irvine eller jeg selv, kan snuppe mesterskabet.
Da jeg så Mika kører af, tænkte jeg, godt for mig og synd for Mika og efter jeg havde fået føringen, prøvede jeg at spare bilen, så jeg kunne køre i mål uden problemer.
Vi har i denne sæson udnyttet alle muligheder for point og det begynder nu at "betale sig."
Hvis Eddie Jordan havde fortalt mig i starten af sæsonen, at vi kom til at vinde løb som dette, så havde jeg kaldt ham skør. Også en stor tak til Honda-Mugen holdet som gjorde det fantastisk.

Demon Hill:
Naturligvis er jeg skuffet. Efter det dårlige pitstop gik det ned ad bakke for mig. Det startede ellers godt for mig med en startposition nr. 9. Men jeg er glad på holdets og på Heinz's vejene. Han havde fuldt ud fortjent at vinde idag. Han har vikelig arbejdet hårdt for det.

Mike Gascoyne (chefdesigner) og Ian Phillips (commerciel chef):
Sejren idag var meget speciel. Den betyder mere end sejren på spa sidste år.
Sejren var resultat af et meget koncentreret arbejde hele ugen. Holdet har arbejdet meget og Heinz har kørt godt.
Vi slog Ferrari igen og vi tog kampen op mod Mclaren og vandt.
Honda-Mugen er også meget glade for sejren og de har som sagt også lagt en del arbejde i det.
Vi er alle meget tilfredse med sejren idag.

JMS  


BAR - race

Bar-Teamet efter Monza:
BAR temaet's ene kører (Jacquues Villenueve), kom ind på en 8. plads hvilket var et meget positivt resultat.
Som forberedelse til næste grand prix, tester BAR to dage ,i næste uge, på Magny Cours.

Jacques Villeneuve:
Det var et fedt løb idag og bilen holdte hele løbet igennem. Jeg kunne enda more mig lidt med at angribe. Jeg var måske lidt nervøs i starten, men jeg var sikker på, at jeg kunne indhente det jeg måske tabte senere. Bilen kørte noget nær det optimale idag. Holdet gjorde det flot og fik mig foran Hill i pitten.

Ricardo Zonta:
Jeg startede ellers fint og rykkede frem i feltet, men så mærkede jeg en vibration i fronten og bremserne føltes slappe, så holdet besluttede at hive mig ind, til et tidligt pitstop. De kunne intet finde og sendte mig ud igen. Lige efter jeg var kommet ud, mærkede jeg det igen og var nødt til at stoppe på næste omgang.

Robert Synge (Team Manager BAR):
Efter vores forfærdelige tests i sidst uge, hvor Jacques kun gennemførte 22 omgange, var dette et flot resultat.
Specielt fordi, Jacques kunne køre konkurrancedygtige tider. Det meget hurtigt stop, 8.5 sek., fra holdet, som har øvet meget i den forløbne uge, fik Jacques en plads op.

Craig Pollock (formand og ceo BAR):
En fin slutning for hele holdet.
Jeg er meget ked af, at Zonta's bil svigtede. Han kunne være nået langt.
Zonta bevidste idag, at når hans bil at sat godt op, kan han udføre et godt stykke arbejde.

JMS  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk