Presse
Englands Grand Prix


 Silverstone overblik
 Arrows - optakt
 Honda - optakt
 BAR - optakt
 Williams - optakt
 Sauber - optakt
 Sådan køres Silverstone
 TV-guide til Silverstone
 Torsdagens pressekonference
 Weekendens vejr på Silverstone
 Benetton - Silverstone optakt
 Jordan - optakt
 McLaren - Silverstone optakt
 Silverstone - 1. fri træning
 Silverstone - 2. fri træning
 Arrows - fredag
 Silverstone - Fredagens to frie træninger
 Prost - Silverstone - torsdag
 Lørdagens pressekonference
 Arrows - kvalifikation
 McLaren - kvalifikation
 McLaren - løb
 En weekend i BAR´en
 Minardis weekend på Silverstone
 Williams-BMW Silverstone update
 Prost - Silverstone - update
 McLaren Silverstone update
 Ferrari kommentarer til løbet på Silverstone
 Silverstone ifølge Jaguar
 

Silverstone overblik



Hent Shell-Ferraris kort over Silverstone som pdf (515kb).
MRR  


Arrows - optakt

Pedro de la Rosa om det britiske grand prix:
"Det bliver helt sikkert regnvejr! Jeg håber bare at der ikke kommer sne og vi kan få vores første gode gennemførelse. Vi ved virkelig ikke hvordan raceren vil være hvis det er tørt, men hvis det er vådt, så vil raceren være meget god. Jeg håber at vi kan få noget kørsel i tørvejr. Jeg vil ikke være så skuffet hvis det er regnvejr. Raceren er god og teamet er godt, og vi har været i stand til at udføre mere test så vi skulle sluttede længere fremme. Det er hjemmebaneløb for Arrows så jeg håber at kunne give teamet noget at fejre."

Jos Verstappen om det britiske grand prix:
"Vi ved ikke hvad vi kan forvente på Silverstone. Jeg tror det bliver regnvejr og det er kedeligt for dette grand prix da jeg mener at det er en god bane. Det er altid svært at sætte raceren op så man ved ikke i hvilken retning man kommer. Jeg tror det bliver et godt løb og forhåbentlig kan vi gøre det godt. Jeg foretrækker dog tørvejrsløb, men vi ved ikke hvordan raceren skal sættes op til det, da vi ikke rigtig har kørt nogen tørvejrstest her."

Teamet tog direkte til Silverstone fra Imola til en 4-dages test fra den 11. til 14. april. Der var en A21 til Pedro om tirsdagen og Jos sluttede sig til i de sidste tre dage. Teamet koncentrerede sig op set-up til løbet, og drog fordel af enhver kørsel i tørvejr for at få informationer hvis det helt overraskende skulle blive en fin påske. FIA har indført nye software-restriktioner begyndende fra Silverstone, så Arrows - sammen med de andre teams - har arbejdet på dette. Om onsdagen, den 19. april vil teamet tage de tre racere der skal bruges i løbet, til Santa Pod for en shakedown.

Chassis til Silverstone:
Pedro de la Rosa - Chassis nr. 3
Jos Verstappen - Chassis nr. 4
Reserve - Chassis nr. 2

BB  


Honda - optakt

Efter de første tre løb i sæsonen, deler BAR-Honda sammen med de førende i VM, Ferrari den ære at være de mest holdbare Formel 1-teams. Fem ud af seks mulige gennemførelser og tre pointresultater giver et godt comeback for den helt nye Honda RA000E-motor efter at have været væk fra grand prix-racing i syv år.

Hondas primære mål for den tidlige del af sæsonen var at opnå holdbarhed i den nye motor og chassis. Efter at have vist succes på dette område, er Hondas ingeniører nu opsatte på at fortsætte udviklingen af motoren. En modificeret version af Honda RA00E'eren vil blive introduceret til næste weekends britiske grand prix og den nye motor havde en problemfri første-test på Silverstone i denne uge.

"Vi har opnået vores første mål," siger Takefumi Hosaka, leder af F1-projektet og administrerende direktør i Honda R&D i Tochigi, Japan, hvor udviklingsarbejdet har fundet sted. "Vi har vist motorens holdbarhed og kan nu gå videre med selvtillid. Vi har haft en opmuntrende start på sæsonen og scorede point ved et par lejligheder, men vi er opmærksomme på afstanden til McLaren og Ferrari og det er noget vi skal gøre noget ved."

"Den reviderede motor har mange nye muligheder," fortsætter Hosaka, "men jeg kan selvfølgelig ikke fortælle omverden om det i detaljer. Vi har lært mange ting under vinterens test, og i årets første løb er det blevet inkorporeret i den nye specifikation. Mere vigtigt end den umiddelbare forøgelse af kræfterne, føler vi at det ændrede format giver markant mere udviklingspotentiale i fremtiden og skulle sætte os i stand til at nå top-teams'enes niveau."

Denne uges testprogram på Silverstone var uheldigvis forkortet efter et uheld som involverede Ricardo Zonta om torsdagen. Brasilianeren var uskadt, men teamet valgte at vende tilbage til fabrikken for at finde frem til sammenbruddet på det forreste hjulophæng.

"Vi kørte med den seneste specifikation Honda-motor," forklarer Zonta. "Vi gjorde gode fremskridt onsdagen igennem og igen torsdag morgen og raceren føltes ret god. Vores regnvejrs set-up var meget godt og kan meget vel blive vigtigt næste weekend."

Det britiske grand prix er i år blevet flyttet fra dets traditionelle placering i midten af juli til påskesøndag. Efter varmen i Australien, Brasilien og San Marino, kan vejret næppe blive andet end koldt og sandsynligvis regnfyldt. Hvis regnen bliver til noget, kan banen blive hårdt ramt af vand på banen, som i 1998 hvor sikkerhedsbilen måtte sættes ind da racerne akvaplanede af banen.

Honda har gode resultater i Storbritannien, og har vundet i fire år i træk sidst i 1980'erne. Nigel Mansell førte hjemme foran Nelson Piquet til en 1-2 for Williams-Honda på Brands Hatch i 1986, men det mest spektakulære resultat kom et år senere på Silverstone. Mansell og Piquet var igen foran med hjælp af Hondas turbomotorer, men efter Williams-duoen var de to Lotus-Honda turboer, som blev kørt af Ayrton Senna og Satoru Nakajima da Honda stod bag de fire første der kørte over målstregen. I 1988 indtog Ayrton Senna det øverste trin på podiet med McLaren-Honda, men holdkammeraten Alain Prost fulgte efter ham som sejrherre i 1989.

BB  


BAR - optakt

Selvom det er blevet flyttet fra dets traditionelle placering i juli til påskeweekenden i år, vil det britiske grand prix på Silverstone fortsat være et af højdepunkterne i Formel 1-kalenderen. Den åbne plads fra den tidligere flyveplads fra anden verdenskrig giver forhold hvor Formel 1-racerne virkelig kan være frigjorte. Banen har et udfordrende mix af hurtige og langsomme sving, samt en jævn overflade hvor det er muligt at generere en masse vejgreb. Der er flere ret hurtige sektioner, specielt gennem Copse, det første sving efter pitstrækningen, og ned til det følgende stræk, Bridge Corner før der bremses til Priory. Det betyder at der skal vælges mellem racerens fart i svingene og hastigheden på langsiderne er meget nødvendig på Silverstone da det er vigtigt at få et godt exit ud på strækningerne uden at gå på kompromis med farten på langsiderne. Silverstone er også BAR-Hondas hjemmebane og foretrukne testbane - teamets Brackley-base ligger inden for få kilometer derfra.

Sidste år:
Der var masser af drama i sidste år britiske grand prix: Michael Schumachers benbrækkende crash på den første omgang, Mika Hakkinen der mistede et hjul, og David Coulthard der kom igennem og tog sejren. For BAR begyndte weekenden opmuntrende hvor Jacques Villeneuve kvalificerede sig som nummer 9 og Ricardo Zonta som nummer 16. Da det kom til løbet strandede Villeneuve på grid'en sammen med Alex Zanardi i Williams. Løbet blev stoppet efter Schumachers uheld på den første omgang og det tillod Villeneuve at være med i den udsatte omstart, men hans præstation gav uheldigvis ikke noget da han udgik på 29. omgang med gearkasse-sygdomme. Zonta kørte et nyt solidt løb og kørte 41 omgange inden et spin bragte hans første britiske grand prix til en tidlig slutning.

I år:
Ricardo Zonta:

"Jeg kan lide Silverstone fordi den er hurtig og man kan få en god rytme. Det eneste problem på denne tid af året er at vejret meget vel kan blive koldt og vådt til dette grand prix. Det er en skam at vi mistede tid under testen sidste uge efter at der var problemer med ophænget på min racer, eftersom vi havde fundet et rigtig godt set-up til regnvejret. Vi havde også den seneste specifikation Honda-motor på Silverstone, og den føltes helt sikker som en forbedring i forhold til den version vi har haft brugt."

Steve Farrell, chefingeniør:
"Underligt nok - på trods af at dette er vores hjemmebane grand prix, og at Silverstone er den bane der er tættest på hovedkvarteret i Brackley, tester vi ikke ret meget her, så det er ikke rigtig en fordel for os. Vores forberedelser til det britiske grand prix er det samme som til ethvert Formel 1-løb. De blev afkortet under sidste uges test på Silverstone som et resultat af Ricardos uheld, men vi føler fortsat at vi er i god form. Da vi kørte både i våde og tørre forhold, følte vi os konkurrencedygtige og begge kørere var glade for deres racere og var i stand til at teste og evaluere flere nye komponenter som vi vil køre med. Vi er også glade for den fremgang som Honda viser ved at leve op til FIAs seneste tekniske reglement. Ved hvert af de tre løb i år, har vi været konstante og konkurrencedygtige. Jeg ser ingen grund til at vi, som et realistisk mål, kan kvalificere begge racere i top-10 på Silverstone og få et stærkt løb. Vi føler at Silverstone lægger godt op til styrken i BAR-Honda 002."

BB  


Williams - optakt

Silverstone repræsenterer ikke alene hjemmebanen for britisk motorsport, men er også hjemmebaneløbet for BMW-Williams teamet. Dagene med halmballer, havefestatmosfæren og det at vinderen bruge omgangen efter løbet til at drikke en øl med marshals er fortid, men Silverstone er fortsat hjemmebanen til det britiske grand prix. Det er lagt ret meget arbejde i banen siden 1985 hvor Keke Rosberg satte den første rekord med 160 miles/timen (ca. 260 km./t.) med mere end 1000 hestekræfter i hans FW10'er. Helt essentielt er ånden på Silverstone intakt. Det er stadig et løb for purister.

Efter sæsonens første tre løb er BMW-Williams placeret på en delt 4. plads i konstruktørernes mesterskab, hvor Ralf Schumacher også deler 4. pladsen med Mika Hakkinen i kørernes mesterskab. Teamets seneste testprogram på Silverstone blev ramt af dårlige vejrforhold - en faktor der kan komme til at spille en rolle ved Silverstones nye placering i april.

Ralf Schumacher
"Som altid ser jeg frem til det britiske grand prix. Hvert år har Silverstone haft en god atmosfære på grund af de britiske fans entusiasme, specielt da der er så mange af dem. Jeg er ikke sikker på hvad der kommer til at ske i år på grund af april-datoen. Det er ikke den bedste måned i England på grund af vejret. Men lad os håbe det bedste. For BMW-Williams gør vejret ikke det store, fordi FW22'eren føles god både i regnvejr og tørvejr. For mig er Silverstone en af de mest spændende og udfordrende baner i Formel 1-kalenderen."

"Kombinationen af hurtige, medium og langsomme sving gør det udfordrende at finde et godt setup. Copse og Becketts er hurtige kombinationer hvor det kræver et godt balanceret aerodynamisk set-up. Hvert af disse sving kræver en præcis indgang og maksimale omdrejninger for at få farten med på det følgende stræk. På den anden side har Silverstone også flere langsomme sving som Prioy, Brooklands og Luffield, som alle kræver meget god mekaniske vejgreb."

"I mine tidligere år på Silverstone har det som regel endt med point. I 1998 i det våde løb, startede jeg bagerst og sluttede på 6. pladsen. Sidste år startede jeg som nummer 8 på grid'en og sluttede på podiet efter Coulthard og Irvine."

Jenson Button
"Vi brugte fire dage med at teste på Silverstone i sidste uge og jeg må sige at jeg virkelig ser frem til det løb. Udover et løb i Formel 3, har jeg aldrig kørt på grand prix-banen før. I de sidste par måneder har BMW-Williams dog testet på Silverstone og jeg har fået en rimelig god forståelse for banen og hvad den har at tilbyde. Silverstone har alt fra hurtige, medium og langsomme sving til den hurtige strækning Hangar Straight. FW22'eren føles god og godt balanceret både når det er vådt og tørt på banen, og jeg er ikke bekymret om vejret i denne weekend. Jeg tror at det britiske grand prix uanset hvad vil blive en god oplevelse både for fans og kørere."

Frank Williams
"Det britiske grand prix vil være det første løb hvor racerne kører under FIAs nye elektroniske regulativer. Der kan meget vel komme holdbarhedsproblemer for nogle teams når det har skullet gå så hurtigt med at inkorporere de nye regulativer. Det vil helt sikkert blive et interessant løb søndag eftermiddag - om det er vådt eller tørt."

Gerhard Berger
"For første gang i sæsonen kommer vi til et løb på en bane hvor teamet har testet forud for grand prix'et. Alle skulle derfor få det bedste ud af deres racere, hvilket gør spillet meget interessant. Efter at have kørt race i Formel 3 og testet Formel 1 på Silverstone, skulle Jenson også være bedre forberedt. Han har nu fået nogle værdifulde kilometer i FW22'eren og hans omgangstider kan meget vel være tættere på Ralfs. Vi har lavet nogle modifikationer på BMW V10'eren efter Imola og vi forventer at være bedre forbedret når det kommer til holdbarhed. Vores mål har ikke ændret sig - vi vil se det ternede flag med mindst en af vores racere."

BB  


Sauber - optakt

Sauber-teamet brugte fire dage med at teste på Silverstone i sidste uge, sammen med de to dage i ugen forud for det seneste San Marino grand prix, som forberedelse til det britiske grand prix. Udover evaluering af dækkene og opsætningsarbejde, har teamet forsøget at ændre ophænget og har ny aerodynamik bagerst i raceren.

Willy Rampf, teknisk leder:
"Meget af kørslen i sidste uge blev hindret af dårligt vejr. Men på den sidste halvanden dag kunne vi med succes gennemføre den planlagte løbsdistance og teste den ændrede aerodynamik, som vi nu planlægger at bruge i denne weekenden sammen med det ændrede front og bag aerodynamik som vi brugte på Imola."

Peter Sauber, teamchef:
"San Marinos grand prix viste hvad der er i Sauber C19'eren, og vi ser frem til at gøre endnu en god figur i denne weekend."

Pedro Diniz:
"Denne weekend er vigtig for mig, da jeg til dette løb kører med et nyt hjelmdesign. Det er til ære for 500 året for opdagelsen af Brasilien den 22. august 1500. Det betyder meget for mig, og det er min måde at vise hvordan jeg har det."

Mika Salo:
"De fleste kørere på søndagens grid kunne sikkert køre rundt på Silverstone med lukkede øjne, fordi så mange af os tester her så ofte! Alle er meget kendt med den. Jeg kan lide den mindre end andre. Måske er det fordi jeg ser ud til aldrig at have et godt løb her. Men det er mit hjemmebaneløb, så jeg håber at jeg kan vende trenden denne gang."

BB  


Sådan køres Silverstone

Alexander Wurz tager de mange Formel 1-fans med rundt på en guidet tur til hvordan man i en Formel 1 racer skærer Silverstone.

"Jeg begynder en omgang på Silverstone på den meget hurtige pitstrækning og går ind i det første sving med omkring 295 km./t. Der rører jeg bremsen og går ned i 5. gear til det hurtige Copse-sving som jeg tager med 245 km./t.

Så er der et kort stræk i 6. gear hvor jeg igen kommer lige under 300 km./t. Det fører til det svære Becketts som består af tre sving der tages med henholdsvis 260 km./t. i 6. gear, 210 km./t. i 4. gear og til sidst 175 km./t. i 3. gear - hvor hvert sving fører direkte til det næste.

Jeg skal have en god udgang fra den sidste del af denne sektion da det fører til Hangar Straight, hvor jeg kommer op omkring 310 km./t. før jeg bremser hårdt til 4. gears 170 km./t. ved Stowe-svinget.

Det er et kort stræk som fører ned til dobbeltsvinget i Club. Jeg tager venstresvinget med under 90 km./t. i andet gear før jeg accelererer gennem det lange højresving i tredje gear, hvor man altid må kæmpe lidt for at få traction og imod overstyring. Så er det op til 285 km./t. i 6. gear på det stræk der fører til Abbey-chikanen som jeg tager med omkring 120 km./t. i 3. gear.

Det næste sving, Bridge, er et af de mest udfordrende og det er en af mine favoritter - jeg tager det med 260 km./t. i racet, og med speederen i bund i kvalifikationen. Efter dette skal der bremses hårdt til den første del af en serie sving som slutter omgangen. Jeg tager det første venstresving med 180 km./t og i tredje gear, det andet med 85 km./t. i andet gear og til sidst er der Woodcote som jeg tager med lige lidt under 100 km./t. før jeg accelererer ned af pitstrækningen."

BB  


TV-guide til Silverstone

Så står endnu en weekend med motorsport på programmet – mens sommeren endelig har nået til Danmark. Hvis du skulle vælge at se race på TV'et er der her en guide. Bemærk at Kristian Kolby kan følges både fredag og lørdag.

DagKl.KanalBeskrivelse
Fre.16:15 - 17:00EurosportF3000 - kvalifikation
Fre.17:30 - 18:45EurosportF3000 - kvalifikation
Lør.13:45 - 15:20RTLKvalifikation
Lør.15:30 - 17:30EurosportF3000 - løbet
Lør.16:00 - 17:00DiscoveryBag kulissen i F1
Søn.09:15 - 10:15RTLWarm-up
Søn.11:00 - 12:00EurosportF3000 - løbet (g)
Søn.13:00 - 14:00RTLCountdown
Søn. 13:55 - 16:00BB  

Torsdagens pressekonference

Kørere: Eddie Irvine, Michael Schumacher og Mika Hakkinen. Teamchefer: Frank Williams og Eddie Jordan.

Sp: Frank - er det sjovt for dig at komme til dit hjemme grand prix?
Williams: Det britiske grand prix er ikke mere morsomt for teamet end ved andre løb, selvom det er et specielt løb for dem af os som har personale der får en mulighed for at overvære løbet. Når det kommer til datoændringen fra juli til april, er jeg sikker på at det ikke sker igen. Men det afhænger meget af hvordan politikken ændrer sig.

Sp: Eddie - på mandag når du vender tilbage til dit kontor på den anden side af vejen, vil markerne være blevet til våd muld. Hvordan har du det med datoændringen?
Jordan: Lad os sige det klart. Intet team ønsker at have gæster og sponsorer til et løb hvis vejret ikke er ledende for hvad det går ud på. Grunden til at vi tager til Australien og Brasilien i marts er for at få det mest gunstige vejr, så det er hasarderet at kommer til Silverstone sent i april. Men dem af os der har gjort karriere i denne del af verden ved at vejret kan variere meget selv i juli og august, så det at håbe på godt vejr her i april er at bede om et mirakel. Selvfølgelig kan der være fordele ved at have markerne kørt op. Irvine har foreslået at begynde et landbrug for at kunne sælge billige kartofler til de andre teams.

Sp: Eddie, er det sandt at du har arbejdet som en deejay i London?
Irvine: Jeg havde ret travlt i går. Det begyndte på Harrods, hvor jeg med succes fik solgt et par Eddie Irvine T-shirts. Så gik det videre til Capitol Radio hvor vi spillede et par plader med Van Morrison og Stiff Little Fingers. Så tog vil til Manchester for at se United spille mod Bayern München (på redaktionen stiller vi os noget undrende over for dette. Så vidt vi er informeret var det Real Madrid som Manchester United mødte, så mon Irvine var helt med i fodbold-snakken???) Ud fra deres præstation forventer jeg ikke at blive inviteret igen. Jeg anser ikke rigtig dette for mit hjemmebaneløb, faktisk vil der ikke være et for mig indtil vi får et grand prix i Conlig i Nordirland.

Sp: Mika - efter at have kørt så mange års race i England, føles Silverstone ikke som din hjemmebane?
Hakkinen: Når det kommer til vejret - jo. Eftersom jeg har en masse venner i England fordi jeg har altid har kørt for engelske team, føles det lidt som et hjemmebaneløb. Jeg ser ikke frem til regnvejr, men hvis det bliver regnvejr på søndag skal vi få det bedst mulige ud af situationen. Der er i det mindste en del vind, så sprøjtet vil være et mindre problem end på andre baner, fordi det bliver blæst væk.

Sp: Michael hvordan har du det med at køre race her i april?
Schumacher: Det er ikke det rigtige tidspunkt at være her. Jeg kørte et par runder her i regnen sidste uge, men det er virkelig for koldt til at køre race. Det føles som en vintertest i Italien, når vi gør vores forberedelser i januar og februar. Vi vil teknisk set være godt forberedt, men vi må altid stille spørgsmålstegn ved vores forberedelse hvis vejret bliver dårligt.

Sp: Efter Zonta uheld i sidste uge, har vi hørt at du telefonerede med Charlie Whiting for at diskutere nogle ændringer til Stowe. Hvad blev besluttet?
Schumacher: Vi har lavet detailændringer - ikke kun i Stowe men også på andre steder på banen efter sidste uges inspektion. Man skal altid have in mente at man aldrig opnår 100% sikkerhed, men vi så en ny form for uheld med Zontas BAR i sidste uge og der er et par ideer om hvordan det kan ændres.

Sp: Frank, vi forstår at du om kort tid skal vælge om Jenson Button skal beholdes. Hvad er dine følelser om hans præstation indtil videre og har du i sinde at forny hans option?
Williams: Det du siger er ikke helt rigtigt, og vi skal ikke træffe nogen beslutning i dag eller for tidligt. Han har overgået vores forventninger og han er til rådighed for os hvis vi vælger det. Der er et par andre faktorer involveret i valget, og vi skal se flere bev

BB  


Weekendens vejr på Silverstone

Der har været talt meget om weekendens vejr på Silverstone, og i.flg. den foreløbig vejrudsigt så se det ud til at det vil regne alle 3 dage på Silverstone.

Weekendens vejr.

Fredag.: Regn hele dage. Temperatur fra 8 til 15 C.
Lørdag.: Regn hele dage. Temperatur fra 7 til 17 C.
Søndag.: Igen regn hele dage. Temperatur fra 8 til 15 C.

BKP  


Benetton - Silverstone optakt

Selvom om Benetton teamet bor næsten nabo til Silverstone, så er det faktisk ikke så tit at teamet besøger Silverstone. Man var dog sammen med de andre teams til testrunden i sidste uge på banen. Og selvom vejret ikke var med teamene, så lykkedes det for Benetton at få afprøvet nogle nye aerodynamiske udviklinger, og det med et så godt og tilfredsstillende resultat, at de skal bruges til GP'et. Derudover blev den nye obligatoriske elektronik og motorstyring, påbudt af FIA, testet.

Pat Symonds, teknisk direktør: "Silverstone skaber ofte nogle meget spændende løb, i år bliver vejret én endnu større faktor, på grund af det tidspunkt på året som det er placeret på i år. Banen er udfordrende for både kørere og ingeniører, som skal finde en balance, som skal passe både til de hurtige og meget langsomme sving, som findes på banen. Baner er hård ved dækkene, og Bridgestone anbefaler både soft og medium compound dæk. Det kan blive en svær opgave at finde de rigtige dæk, det afhænger i utrolig høj grad af vejret."

PDL  


Jordan - optakt

Det britiske grand prix i denne weekend vil markere Jordans grand prix nummer 150 og ifølge Eddie Jordan er det passende at fejre denne milesten da teamet præsenterede deres team i en lille fabrik for ti år siden.

"Der har været flere highlights i de løb, men selvfølgelig også et par nedture," forklarer han. "Men der er så mange følelser involveret som gør dette helt specielt. Nogle gange går tingene perfekt og så vælter det ned omkring en. Andre gange går det lige omvendt - man kvalificerer sig langt tilbage og så kommer man gennem feltet og får et point, sådan som Ralf Schumacher gjorde det for Jordan på Silverstone i 1998. Det ultimative højdepunkt er at have overlevet. Da jeg begyndte var jeg så opsat på ikke at opnå en kortvarig succes for i stedet at sikre teamets fremtid og selvom der har været så mange fristelser, har vi holdt os til vores filosofi. Efter at have overlevet, var det næste skridt at etablere os og i de seneste år har vi gået videre og fået succes.
Når jeg tænker på succes tænker jeg med det samme på vores første pole (Spa 1994 med Barrichello) og vores første sejr (Spa 1998 med Hill) - ironisk nok på samme bane. Den første sejr er uden tvivl et højdepunkt, specielt fordi vi skrev historie ved at vinde vores første løb med en dobbeltsejr. Jordans gradvise vej mod toppen af sporten er det der giver mig den største glæde.
McLaren, Williams, Ferrari og Benettons dominans var ukrænkelige og havde stået på i over et årti indtil vi brød den i 1998, hvilket gav mig en fantastisk følelse. Så gik det lidt bedre sidste år hvor vi blev nummer tre i konstruktørernes mesterskab!
Der har også været hårde løb med på vejen. Vores 100. grand prix i Argentina i 1997 var en katastrofe da Ralf og Giancarlo Fisichella kørte hinanden af banen. Lad os håbe at vores 150. løb er mindeværdigt på den rigtige måde!
Det britiske grand prix er altid en god weekend for teamet da vi har så mange fans som kommer fra lokalområdet og også fra Irland. Eftersom det er i påskeweekenden kan vi forvente flere fans fra Irland som vi kunne tage ture, så 'the craic' som vi kalder det, skulle blive godt."

Med Jordan-fabrikken stort set lige på den anden side af vejen ved Silverstone-banen, er støtten til hjemmebane teamet helt sikkert blive stort sådan som Eddie forudser. Heinz-Harald Frentzen oplevede atmosfære hos Jordan sidste år og ved at det er som en familiesammenkomst.

"Der er en masse af Jordan-familien som kommer til løbet," siger han. "Det er som en stor familie med en god atmosfære hvor alle hepper på os. Vores konkurrenter er stærke på Silverstone, men vi har alle udført lige meget test på banen og vores erfaring med banen og især vejrforholdene vil hjælpe os ret meget. Jeg kan lide at race på Silverstone og jeg vil sige at det er en af de mest spændende baner vi kører på. Der er nogle hurtige og udfordrende sving som man kan tage med omkring 260 km./t. Jeg vil faktisk se frem til et løb i regnvejr da jeg tror vi vil kunne være mere med hvis det regner. Det vil også blive et spændende løb. Historien viser at der kan blive nogle helt fantastiske løb når det er regnvejr på Silverstone."

Jarno Trulli indrømmer at teamet ser ud til at passe bedre til regnvejr og han ved at den lovede regn vil spille en stor rolle i resultatet af denne weekend.

"Vi ser bedre ud i regnvejr i øjeblikket," bemærker Trulli. "Det vil blive svært og vejret vil helt sikkert spille en stor rolle, men jeg tror at vi kan klare os godt og få nogle point. Jeg ser virkelig frem til løbsweekenden; atmosfæren ved testen i sidste uge var helt utrolig med så mange Jordan-fans, så løbet skulle blive bedre! For første gang i mit liv har jeg en masse fans og forhåbentlig vil de gøre mig og Heinz endnu stærkere til løbet."

BB  


McLaren - Silverstone optakt

McLaren ser frem til sejr, eller i det mindste points i søndagens GP på Silverstone. Ifølge statistikken, så har McLaren siden teamet debuterede i F1 i 1966, altid fået points i de 33 gange man har deltaget i det britiske GP. Det i sig selv må siges at være flot, endnu mere imponerende er det, at man er sluttet på podiet 21 gange ud af de 33. Men om man kan forsætte den flotte statistik, ja det må vi se søndag.

I hvert fald er kørerne ved at være opsatte:

David Coulthard: "Jeg vandt her sidste år, og det at vinde foran sit hjemmepublikum er en fantastisk følelse. Jeg vil gerne gentage det i år, og jeg ved at teamet er opsat på at vinde. Jeg kan virkelig godt lide banen. Specielt Copse Corner for enden af start/mål langsiden er et fantastisk sving. Det er et af de hurtigste sving på F1 kalenderen, som man tager i femte gear."

Mika Hakkinen: "Jeg kan virkelig godt lide at køre på Silverstone, den er meget udfordrende og samtidig sjov at køre på. Vi ønsker at vinde her, og teamet har gjort et stort stykke arbejde, for at vi kan opnå dette."

Men så er spørgsmålet; hvordan vil McLaren kørerne og teamet tackle de faktiske forhold? De er bagefter i pointene i begge mesterskaber, og der skal snart nogle flere på bordet, for ikke at komme alt for langt bagefter. På Silverstone er vejret også en vigtig faktor. Det britiske forårsvejr er meget omskifteligt, som alle teams fandt ud af i den netop overståede test. McLaren har et lille minus dér, idet kørerne ikke er kendt for at være specielt gode i regnvejr, hvorimod kollegaerne i Ferrari er supergode i regnvejr eller på våde baner. Under testen i sidste uge satte Michael Schumacher flere gange de bedste tider.

Om dette pres siger Hakkinen: "Jeg bekymrer mig ikke så meget om de tider, vi ved ikke under hvilke omstændigheder de blev sat. (Hvilke dæk, benzinmængde osv.) For at vinde VM skal vi slå Ferrari, om vi slår dem netop her er ikke så vigtigt. Silverstone har aldrig været en lykkebane for mig, men ved starten af hvert løb, tænker jeg tilbage på det foregående, og husker alle de gode momenter fra det, og så bruger jeg de erfaringer i det videre forløb. Vi skal køre fra alle andre, men jeg er ikke kommet i mål i to løb, og det er frustrerende, men vi kæmper videre."

PDL  


Silverstone - 1. fri træning

Så begynder det Engelske Grand Prix på Silverstone banen for alvor. Weekendens første kørsel, 1. fri træning, går igang nu. Og der er selvfølgelig store forventninger til Ferrari teamet, der har vundet de tre foregående løb, men også til de teams og kørere der her "hjemmebane" her i England. Størst har medie hysteriet dog været i forbindelse med den unge britiske kører Jenson Button, men også Mclaren har været kraftigt i medierne på grund af deres manglende resultater i år, sammen med Jordan teamet der kører deres løb nummer 150 i denne weekend. Ellers så er det specielt Johnny Herbert og hans fremtid hos Jaguar teamet der har domineret den sidste uges Engelske nyhedsmedier.

Og selv om der har været talt meget om regn hele weekenden på Silverstone banen, så er det tørvejr i øjeblikket , men overskyet.
Banen er også helt tør her til den første fri træning.

1. fri træning minut for minut:
Tid Hændelse
12:00 Så er det grønne flag ude, første mand på banen er Jean Alesi og kort efter er næsten samtlige kørere på vej ud af pitten, de eneste der ikke rør på sig i øjeblikket er Ferrari og Mclaren.
12:02 Den første kører der sætter en tid er Jos Verstappen i Arrows - 1:31,128 - 203,095 km/t.

Mika Hakkinen kører ud på banen.

12:05 Mika Hakkinen - 1:31,931 - 1,150 sek. langsommere en Jos Verstappen.
12:07 Michael Schumacher kører ud på banen.
12:08 Jos Verstappen - 1:30,753
Mika hakkinen - 1:29,792
12:09 Pedro de la Rosa - 1:33,238
Mika Hakkinen - 1:29,116 - 207,680 km/t.
12:10 Begge Ferrari'er er på banen.

Rubens Barrichello tilbage i pitten.

AN  


Silverstone - 2. fri træning

Dagens første frie træning blev afviklet halvt i tørvejr og halvt i regnvejr, det er nu holdt op med at regne, men banen er stadig våd. To kørere nåede ikke at sætte en tid i dagens første tidskørsel, Johnny Herbert og Ralf Schumacher, så mon ikke der er ivrige efter at komme ud og få lidt "bane tid". Så vi håber på lidt bedre vejr til denne dagens 2. fri træning. Denne kørsel er ligesom den 1. frie træning på 60 minutter.

2. fri træning minut for minut:
TidHændelse
14:00 Pitudkørslen åbner, og første mand på banen er Michael Schumacher.

Han efterfølges hurtigt af Mika Salo, Jean Alesi, David Coulthard og Ralf Schumacher.

14:04 Michael Schumacher - 1:46,517.

Jean Alesi spinder rundt, men kan fortsætte.

14:05 Jenson Button - 1:38,082.
14:06 Alexander Wurz - 1:37,823.

Der begynder at kommer et tørt spor på banen.

14:07 Jos Verstappen - 1:39,048.

Pedro Diniz - 1:38,969

14:08 Johnny Herbert får sat sin første tid i dag - 1:39,690
14:11 Ralf Schumacher - 1:30,595 - det giver ham 15. pladsen og det til trods for den fugtige bane.
14:12 Mika Hakkinen - 1:44,039
14:13 Nic
AN  


Arrows - fredag

I forskellige forhold gennemførte de to Arrows-kørere dagens første træning til det britiske grand prix med Pedro de la Rosa på 13. pladsen og Jos Verstappen som nummer 14. Pedros bedste omgangstid var 1:30,279 på hans 16. omgang hvor Jos var en lille smule langsommere med 1:30,313 men kørte 28 omgange.

Pedro de la Rosa: "Det meget omskiftelige vejr betød at det ikke var en meget god dag og fik ikke så meget tid på banen som jeg kunne have håbet på. Jeg ville gerne have kørt flere omgange for at prøve raceren under alle forhold som er en vigtig ting. Vi skal stadig have balancen rigtig i raceren og skal arbejde på det i morgen. Men dage som denne lærer man ikke ret meget så det er svært at gøre markante fremskridt. Jeg håber at vi i morgen kan have flere omgange og eksperimentere mere med racerens opsætning til de skiftende forhold."

Jos Verstappen: "Det var svære forhold - man kan ikke lære noget som helst i de forhold. Da trlningen sluttede var der meget vand på strækningerne så der ikke noget ved at køre hurtig som man ønsker, da det ikke er værd at tage chancen i den frie træning. På den anden side, føles raceren god i regnen så der var ikke nogen problemer. Banen var dårlig så vejgrebet var ikke god i svingene og på vej ud af dem. Det er godt at det regnede meget da det kan have renset banen lidt. Banen er også meget anderledes end ved sidste uges test når det kommer til forholdene og vinden. Forhåbentlig bliver det tørrere i morgen så vi kan få rettet op på opsætningen til tørvejr, men regn til løbet vil ikke være et problem for os."

Tom Walkinshaw: "Der er ikke meget at sige om træningen som den seneste var. Vi ved at Silverstone er sådan i regnvejr, så det må give os et godt grundlag til løbet!"

BB  


Silverstone - Fredagens to frie træninger

Der har været snakket meget om vejret op til det britiske GP. Det fik da også en meget stor indflydelse på dagens to frie træninger.

1. Fri træning:
Det var koldt, men solen skinnede, da de første biler kørte ud til dagens første fri træning. Jean Alesi var første mand på banen, ivrig efter at komme i gang. Derefter var det Jos Verstappen, han var den første til at sætte en tid som lød på 1:30.781. Men den tid blev snart forbedret da bl.a. McLaren bilerne gjorde deres indtog. De var næsten et sekund hurtigere. Ca. 10 min. inde i sessionen kom Ferrarierne, og Barrichello var hurtigst. Jordan kørerne mente, at det skulle der laves om på, og Frentzen satte hurtigste tid, 1.27.683 lød tiden på. Det skulle senere vise sig, at det blev dagens hurtigste tid.

Da der var gået ca. 20 - 25 min. af sessionen, kunne skyerne ikke holde tæt mere. Det begyndte at regne, og dermed kom alle problemerne. Ralf Schumacher holdt pludselig stille ude på banen, med et total elektrisk sammenbrud. Johnny Herbert er åbenbart inde i en dårlig stime. 3 omgange blev det til, så var det ovre for ham. Det pneumatiske tryk, som styrer ventilerne i motoren forsvandt. Prost kørerne fik elektriske problemer, og Marc Gene i Minardi havde et problem lignende Herberts problem. Jacques Villeneuve fik heller ikke det vilde ud af det, han kæmpede med en ret stor overstyring på bilen, men fik alligevel formiddagens 6 hurtigste tid.

2. Fri træning:
Regnen var der stadig da dagens anden frie træning startede. I glimt kom solen, men banen var i mere eller mindre grad bedre egnet til vandpantomime. Adskillige kører spandt af banen. Det var næsten en fornøjelse midt i regnen, at se hvor hurtig reflekser en kører som Alesi reagerer, når bilen er ved at "forsvinde" under ham, men det gik også galt til sidst for ham. En tur i sandkassen og så var det slut. Den flotteste vanddans stod Mazzacane i Minardi for. En snurretur 2 gange rundt om sig. På grund af den megen regn var der ikke nogen forbedringer af tiderne, eneste kører der forbedrede sig, var Ralf Schumacher, som havde fået en håbløs tid i første session inden strømmen forsvandt fra bilen.

Den anden frie træning blev afbrudt efter ca. 20 min. da Coulthards bil pludselig døde midt på banen. Men den egentlige årsag til afbrydelsen var faktisk, at en af banens kranbiler kørte fast i græsset, da den skulle trække Coulthards bil væk. Jorden var blevet superblød på grund af den megen regn, og selv med firhjulstræk sad den fast. Sessionen blev stoppet, og en ny kranbil blev tilkaldt for at trække den første kranbil fri, og derefter fjerne Coulthards bil. Flere kommentatorer gav udtryk for, hvad teamchefer og andre tidligere har sagt også, nemlig at det er fuldstændig vanvittigt at flytte det britiske GP til et tidspunkt på året, hvor man ved at vejret er meget ustabilt. Frentzen sagde i et tv interview lige efter træningen, at der er tosset at lægge dette GP lige efter de to oversøiske GP'er. De bliver netop kørt på dette tidspunkt, fordi der er sommerperiode de to steder, og dermed et mere stabilt vejrlig. Undertegnede er meget tilbøjelig til at give Frentzen ret efter at have set dagens regndans.

Se i øvrigt dagen træningstider her på siten under "resultater"

PDL  


Prost - Silverstone - torsdag

Begge Prost-kørerne havde store problemer under torsdagens to frie træninger. Vejret spillede én vigtig faktor, men derudover kæmpede teamet videre med mange af de problemer, som man har haft hidtil i sæsonen.

Jean Alesi: "Jeg er meget skuffet over motorens ydelse. Jeg troede ikke de nye regulativer havde nogen indflydelse på ydelsen, men det har den åbenbart. Det er ingen fart, ingen acceleration. Lige nu virker bilen ikke konkurrencedygtig. Bilens balance skal gøres bedre. Min afkørsel skyldtes aquaplaning, desværre var jeg ikke i stand til at komme tilbage igen. Jeg kunne ikke få bilen i første gear igen."

Nick Heidfeld var på linje med Jean Alesi: "Der var næsten ingen motorkraft, specielt i den første session. Vi fik dog korrigeret nogle ting til den anden session, men slet ikke nok."

Noget tyder på, at de nye regulativer fra FIA har en vis indflydelse på motorydelsen, andre teams har også bemærket, at deres motorer arbejder anderledes.

Prost teamet prøvede et nyt indsugningssystem på motoren, som skulle give mere moment ved høje omdrejninger, det har hjulpet, men den endelige effekt af ændringen, vil man først vurdere efter lørdagens kvalifikation, hvor man vil bruge en evolution af Peugeot motoren - Evo 3.

PDL  


Lørdagens pressekonference

Deltagere: Rubens Barrichello, Heinz-Harald Frentzen og Mika Hakkinen.

Sp: Rubens - det var en hel exceptionel kvalifikation med 11 forskellige skift på pole position. Hvordan har du det?
Barrichello: Jeg har det meget godt. For at være ærlig nyder jeg forhold som disse. Jeg er især stolt da jeg i sidste uge kun testede to dage her i regnen, så udover de to omgange jeg kørte i går havde jeg ingen erfaring med raceren her i tørvejr. I dag gjorde teamet et godt stykke arbejde ved at give mig en god racer. Jeg kender også banen godt fra tidligere, og jeg havde ingen trafik til sidst, hvilket var godt nok.

Sp: Du tog pole meget tidligt. Hvorfor så tidligt?
Barrichello: Jeg gik tidligt ud til mit første forsøg, hvilket betød at jeg var lidt anderledes end andre. Jeg forsøgte at sætte en tid hvis der kom regn, men banen var stadig ret våd. Jeg havde dog ingen undskyldninger da alle forbedrede sig og jeg faldt tilbage, men satte den hurtigste tid på mit andet forsøgt. Jeg vidste at raceren var god, og jeg vidste at jeg kunne klare det godt, så jeg gik ud til det sidste forsøg med hovedgruppen og håbede på ikke at komme ind i trafik.

Sp: Heinz-Harald, du var hurtigst i går og du har været med fremme hele weekenden. Forventede du at blive nummer 2 her i dag?
Frentzen: Det ville have været lidt for optimistisk at sige at jeg forventede at være i den første række. I går gik vi ud med de rigtige dæk og med den rigtige opsætning, med den rigtige strategi og på det rigtige tidspunkt. Vejrforholdene var så omskiftelige i går at vi havde fire årstider på en dag, så det var op og ned for alle. Det er godt at være i overskrifterne. Teamet har givet mig en god racer og vi har lavet forbedringer i weekenden, men der var ting som vi ikke havde forsøgt i test. Vi ønskede at få det klart til løbet og det ser ud til at de arbejder godt, så vi kan være stolte over os selv af at være på den forreste række.

Sp: Nøglen er at undgå trafik, men da du gik ud til sidst måtte du have forventet at alle 22 ville være på banen. Hvad gjorde du og teamet for at sikre at du fik en fri omgang?
Frentzen: Vi talte virkelig om det, men til sidst var det ligesom at slå plat eller krone og så håbe på ikke at ramme trafik. Heldigvis ramte jeg det så ikke.

Sp: Mika - uden trafik føler du så at du kunne have taget pole?
Hakkinen: Trafikken gav mig problemer. Teamet gjorde et meget godt stykke arbejde da de var fantastiske til at sende mig ud på det rigtige øjeblik. Det var selvfølgelig lidt svært fordi jeg så Rubens bag mig. På det tidspunkt vidste jeg ikke om det var Rubens eller Michael. Men jeg kørte langsommere. Det var selvfølgelig meget svært: man ønsker ikke at ødelægge andres forsøg for selv at se godt ud. Nogen gange skal man også tænke på de andre kørere. Jeg var i stand til at presse, men trafikken var skyld i mine problemer.

Sp: Når du starter fra pole, Rubens og din holdkammerat er tilbage på 5. pladsen, forventer du så et rent løb til sejren i morgen?
Barrichello: Løbet varer 300 kilometer og det ved man aldrig. Som Heinz-Harald siger var der fire årstider på en dag i går, og i dag havde vi en tør bane som blev mere og mere tør. Jeg har ikke set vejrudsigten til i morgen, men hvis det regner vil sigtbarheden være ret bedre for mig. Hvis det ikke regner, så må jeg køre hurtigt i tørvejr for at vinde mit første løb. Startende fra pole giver det mig selvfølgelig de bedste chancer for det.

Sp: Mika er du skuffet over 3. pladsen?
Hakkinen: Ja, skuffet. Vi skal blot vide hvorfor jeg ikke var i stand til at køre hurtigere.

Sp: Hvilket set-up kørte du med?
Hakkinen: Det var mere eller mindre et kompromis. Lad os ikke gå i detaljer. Hvis det er regnvejr i morgen er jeg sikker på at vi vil være stærke og meget konkurrencedygtige. Efter de tests vi havde i sidste uge ved vi også alt om raceren i tørvejr, så det skulle ikke være så dårligt. Jeg er klar til løbet, uanset om det er i tør- eller

BB  


Arrows - kvalifikation

I mere tørre forhold end vi har set de seneste par dage, sluttede Arrows-teamet dagens kvalifikation til det britiske grand prix med Jos Verstappen på 8. pladsen og Pedro de la Rosa som nummer 19.

Pedro de la Rosa
"Jeg lavede en stor fejl på min hurtige omgang, men til sidst var det tørt og jeg mistede næsten raceren, sammen med at miste al farten så det var ikke en meget god omgang. Raceren var i orden - det gjaldt blot om at få en fri omgang mod slutningen, men det var jeg ikke i stand til. Jeg er ikke særlig stolt af min kvalifikations-position og jeg er vred og skuffet, da alt gik godt indtil den sidste omgang hvor det virkelig gjaldt. I morgen bliver det et svært løb når jeg starter så langt tilbage, men jeg skal se hvad jeg kan gøre."

Jos Verstappen
"Det var en svær situation men til sidst var det tørt og jeg forsøgte alt for at få det bedste ud af raceren, selvom der var lidt overstyring til tider. Raceren var meget god på begge omgange og selvom jeg forsøgte hårdere på den anden omgang kom jeg gennem kurven og spandt, men før det synes jeg at det for teamet gik meget godt og gik ud på det rigtige tidspunkt med gode dæk og godt set-up. Jeg er meget tilfreds med min position og mekanikerne har arbejdet meget hårdt så forhåbentlig vil det give bonus i morgen. Jeg er ikke sikker på taktikken til morgendagens løb, men jeg håber på at slutte i top-6. Regn eller tørvejr vil være fint."

Tom Walkinshaw
"Selvfølgelig er jeg glad for Jos' præstation - det viser også hvilken forskel en tiendedele kan gøre. Det er en skam at han gik af til sidst, men i det mindste forsøgte han. Pedro fik ikke passet alt sammen, så løbet bliver svært for ham. Han vil være mere skuffet end alle andre, specielt da det gik så godt for ham i sidste uges test."

BB  


McLaren - kvalifikation

McLaren-teamet vil starte søndagens britiske grand prix fra den anden række. Mika kvalificerede sig på tredjepladsen med en tid på 1:25,741 mens David vil line op på 4. pladsen efter at have sat en tid på 1:26,088.

Mika Hakkinen
"Jeg var ikke helt glad med racerens opførsel under dagens kvalifikation da den havde en tendens til understyring. Teamet fandt i den forbindelse en opsætningsfejl som var skyld i problemet. Det at begynde løbet fra den anden række vil gøre tingene endnu sværere. Uden de gule flag på grund af Trullis spin kunne jeg uden tvivl have taget pole. I morgen vil vejret spille en rolle i resultatet men vi har haft meget kørsel i både våde og tørre forhold på Silverstone og jeg tror at vi har et godt set-up uanset hvad."

David Coulthard
"Med en bane der blev mere og mere tør, vil det altid være afgørende hvor man er på banen på den sidste omgang. Det er umuligt at forudse hvordan trafikken vil være. Når man tænker på at mit sidste forsøg blev sinket af en Jordan og så bag en Williams, er 4. pladsen ikke så dårlig."

Ron Dennis
"Begge kørere blev tydeligvis ramt af de evige problem med at resultatet af en kvalifikation på en bane der tørrer op, hvor David blev hindret af trafik og Mika måtte af gassen på grund af gule flag efter Bridge. Under de forhold er anden række ikke så dårlig, men vi er også blevet vant til pole position. Som altid bliver løbet noget mere interessant som et resultat af den anderledes grid."

Norbert Haug
"Kvalifikationen var lidt af et lotteri og resultatet var ikke så godt som det kunne have blevet. Alligevel er det at begge racere er på anden række et godt udgangspunkt for morgendagens løb."

BB  


McLaren - løb

McLaren-teamet fik en 1-2 sejr i dagens britiske grand prix på Silverstone. David Coulthard vandt hans andet britiske grand prix i træk da han passerede mållinien 1,477 sekund foran holdkammeraten Mika Hakkinen. David tog føringen på 31. omgang da han overhalede Rubens Barrichello med en flot overhalingsmanøvre. David er nu nummer to i kørernes VM med 14 point og Mika er nummer tre med tolv point.

Mika Hakkinen
"Starten gjorde udslaget af løbet og det var uheldigt at jeg mistede vejgreb da jeg accelererede. Jeg havde et problem med min racer i morgenens warm-up som betød at jeg ikke fik så meget tid på banen og vi var ikke i stand til at lave de sidste justeringer til vores løbsopsætning. Som et resultat af det var jeg ikke glad for racerens balance. Vi lavede en mindre ændring ved mit pitstop og jeg var i stand til at køre hurtigere, men vi behøvede mere end det. Raceren forbedrede sig mod slutningen hvor der var mere greb i banen og jeg var fri af trafikken så jeg var i stand til at hente ind på David."

David Coulthard
"Det er en fantastisk følelse at vinde foran mit hjemmebanepublikum for anden gang i træk. Mine ingeniører og mekanikere gjorde et fantastisk stykke arbejde og jeg vil virkelig takke dem for al deres arbejde og støtte. Jeg var i stand til at overhale Rubens lige før mit første og eneste pitstop. Det gav mig noget tid til at tænke over hvordan jeg ville føle det at vinde. Jeg havde et problem med gearkassen cirka 15 omgange før mål, som betød at jeg ikke var i stand til at tage det roligt. Raceren føltes god og jeg er glad for at min udfordring til mesterskabet er kommer i gang."

Ron Dennis
"En perfekt slutning på en langt fra perfekt weekend. Vi havde, sammen med alle de andre teams, mange problemer som et resultat af de hårde vejrforhold fredag og lørdag. Tågen der udsatte warm-up'en til morgen ramte vores præstation yderligere til at optimere racerne til løbet. Da dagen var omme havde teamet arbejdet godt for at løse problemerne så hurtigt som de opstod. Jeg er glad for teamet og også for Silverstone som holdt ud weekenden igennem og til sidst gav publikum chancen for at se et godt løb."

Norbert Haug
"Hvilken fantastisk hjemmebane sejr til vores partner McLaren. Tillykke til David og Mika og hele McLaren-Mercedes teamet. Vi skal fortsætte med at presse på, men i dag er der sandelig grund til at fejre noget."

BB  


En weekend i BAR´en

I BAR teamet så man frem til weekenden. Men mange af de planlagte forberedelser, blev ødelagt af det omskiftelige engelske forårsvejr. Det betød, at man bl.a. ikke kunne få testet en ny evolution af Honda motoren optimalt. Men på trods af de skiftende baneforhold, var man i teamet tilfreds med det man fik ud af fredagen. Det eneste umiddelbare negative var, at man stadig slås med et tilbagevendende problem, nemlig gearkassen.

Jacques Villeneuve: "Jeg tror ikke, at der var nogen der fik noget rigtigt konstruktivt ud af dagen. Vi prøvede den nye motor, og den føltes umiddelbart rigtig god, men det er ikke til at vurdere rigtigt under disse forhold."

Lørdag var det så kvalifikation. Igen var vejret en faktor. Banen var kun tør meget få steder. Mange kørte enkelte prøveomgange for at få "føling" med banen, men med 10 - 15 min. tilbage, begyndte der at ske noget. Med ca. 10 min. tilbage kørte JV ud på banen og satte én - indtil da - bedste tid. Så kom stort set alle andre på banen, og så gik det som det plejer. Alle de bedste tider bliver sat i de sidste minutter af kvalifikationen.

Jacques Villeneuve: "Kvalifikationen forløb ganske udmærket. Vi var lidt nervøse for gearkassen, men den lavede ingen problemer i dag. Jeg kunne måske have fået en bedre tid, men jeg lavede et par små fejl i den sidste sektor, samt at der var gule flag. Det ville have været sjovere at starte i pole, men alt i alt er kvalifikationen forløbet godt."

Ricardo Zonta: "Jeg er egentlig skuffet. Vi havde ingen chance for at teste i tørvejr i sidste uge, på grund af ulykken. Det gjorde, at vi ikke kunne forbedre bilen ret meget. Jeg håber at jeg kan gøre det bedre i løbet."

Adrian Reynard: "Det er tydeligt, at vi er ved at have en hurtig bil. Vi er kommet til en løsning på mange af problemerne. Det var en skam, at JV ikke kunne forbedre hans tid yderligere. For Ricardo gælder det, at han skal være fortrolig med bilen igen, efter hans ulykke i sidste uge."

Søndag var det så løbsdag, og alle var opsatte på et godt resultat. Man satsede på en et-stopsstrategi. Og langt hen i løbet, så det ud til at det skulle lykkes.

Jacques Villeneuve: "Bilen hoppede ud af gear i adskillige omgange inden jeg kom ind, og der låste transmissionen helt. Jeg lavede en god start, og det lykkedes at holde Michael Schumacher bag mig længe. Vi har vist, at vi kan være konkurrencedygtige. Honda motoren er virkelig god, det vi mangler er, at gearkassen bliver mere pålidelig, og så skal chassiset forbedres. Der mangler noget fart, og jeg tror at aerodynamikken kan forbedres."

Ricardo Zonta: "Bilen kørte rigtig godt. Jeg skulle prøve at indhente Irvine, men desværre kom jeg ud af sporet, og havnede i ude i sandet. "

Craig Pollock: "Vi vidste, at JV havde problemer med gearkassen nogle omgange inden han måtte udgå, men vi håbede på, at han kunne holde i mål. Zonta kørte bare hurtigere og hurtigere løbet igennem. Jeg tror han blev "fanget" lidt af hans egen fart. Det var godt at se ham reagere positivt oven på den voldsomme ulykke i sidste uge."

Det var faktisk første gang i år, at ingen af BAR bilerne, ikke kom i mål. Placeringerne i weekenden har vist, at teamet har fået en god fremgang, men der er stadig mange ting der skal forbedres. Alting tager tid, men endelig begynder det at lysne for teamet efter den katastrofale debut sidste år. Hvis man kan forsætte fremgangen, kan konkurrencen lige efter de to store blive rigtig hård - og sjov for os andre at følge.

PDL  


Minardis weekend på Silverstone

Det var med en vis spænding, at Minardi teamet tog til England. Modsat mange andre teams, har Minardi ikke testet ret meget på Silverstone. Man var selvfølgelig aktiv under den frie træning, men under kvalifikationen ventede man næsten så længe som muligt, med at sætte tider for alvor. Man kørte selvfølgelig nogle enkelte omgange, men satte først tiderne i den allersidste del af kvalifikationen. Men med samme resultatet som sædvanlig. I den allerbagerste del af feltet.

Men det var man egentlig rimelig tilfreds med. Afstanden til pole var ikke så stor, som man havde regnet med. Silverstone er en hurtig bane med høj gennemsnitshastighed, og at man "kun" havde en margen på 2,5 sek., var bedre end man havde regnet med.

De to kørere var enige om udfaldet af kvalifikationen: "Det har været en vanskelig kvalifikation for alle, på grund af det meget foranderlige vejrlig. Vi ventede til allersidst med at sætte vores tider. Ser man på den lille forskel i tiden, kan vi kun være tilfredse. Men det er ikke rart altid at skulle være blandt de allerbagerste."

Søndag var løbsdag, og hvordan skulle det så gå? Teamet havde valgt én tostopsstrategi, og det virkede udmærket. Begge biler blev faktisk lige så stille hurtigere og hurtigere. Og da løbet var slut, var begge biler kommet i mål på henholdsvis en 14 og en 15 plads. Godtnok som de sidste af dem der fuldførte, men med kun ca. 3 sek. op til de to Jaguar biler.

Marc Gene: "Jeg er rimelig tilfreds med løbet. Vi kørte med en tostopsstrategi. Men der var en stor forskel på de tre sæt dæk. Det første og det tredje sæt var ikke så gode, men jeg fik at vide, at jeg holdt den samme rytme i løbet som de umiddelbart foran kørende. Bilen føltes god, det var nemt at finde en konstant rytme at køre i. Vi gjorde det faktisk lige så godt, som de teams der er vant til at teste på banen."

Gaston Mazzacane: "Det er tredje løb i træk hvor jeg kommer i mål. Selvom vi mangler hestekræfter, kunne vi følge helt godt med. Jeg kunne desværre ikke køre helt optimalt, fordi jeg har været plaget af noget influenza, og nogle rygsmerter. Men jeg synes at vi får forbedret bilen hele tiden."

PDL  


Williams-BMW Silverstone update

De to Williams kørere, Jenson Button og Ralf Schumacher, fik en fornem kvalifikation lørdag, med henholdsvis én sjette og én syvende plads på gridden. For Jenson Button var det en flot, flot præstation. På trods af de meget foranderlige baneforhold, fik han en sjette plads i kvalifikationen lige ved siden af sit store idol, nemlig Michael Schumacher. I teamet var man selvfølgelig glade for de to køreres placeringer. Men én ting er kvalifikation, noget andet er løb.

Så søndag var der stor spænding i teamet. Hvordan ville det gå specielt for Jenson Button, som "kun" er kommet i mål to gange i denne sæson? Kunne bilerne holde? Til alt held for de fleste var det blevet tørvejr og høj solskin til selve GP'et. Allerede ved starten gik det godt JB. Han fik overhalet Michael Schumacher, og senere i løbet lå han længe efter Mika Hakkinen. Han blev dog overhalet af Ralf Schumacher i forbindelse med et pitstop. Men så begyndte der at komme nogle problemer. JB blev gradvist langsommere. Noget var knækket ved udstødningssystemet. Ved det andet pitstop faldt det helt af, men det viste sig at ingen skade var sket, og han kunne holde sin placering i mål. RS og JB sluttede løbet på henholdsvis én fjerde og én femte plads. Og dermed scorede JB sine første rigtige point i F1.

Ralf Schumacher: "Vi viste en rigtig god præstation i dag, og beviste at vi er på rette vej. Både Williams og BMW har gjort et rigtigt stort stykke arbejde, og det blev belønnet i dag. Efter starten fandt jeg et "hul" hvor jeg kunne overhale Michael og senere Villeneuve. Det var vigtig, for vi var på én tostopsstrategi, så jeg skulle bruge så stort et forspring som muligt. Bilen kørte rigtig godt, så det var forholdsvis nemt at komme ind som nr. 4."

Jenson Button: "Det er som at opleve en drøm. Jeg fik en rigtig god start, hvor jeg kom forbi Michael Schumacher. Derefter gik det rigtig godt. Jeg lå længe efter Mika, og kunne læse hans kørelinjer. Det kan jeg lære noget af. Efter det andet pitstop, mistede motoren noget af kraften, jeg tror det var et eller andet med udstødningen. Det er et rigtig godt resultat, både for Ralf og mig, men også for teamet."

Jenson Button kom fornemt igennem det britiske grand prix
Foto: Allsport

Samstemmende lyder det fra teamet, at man nu begynder se resultaterne af det hårde arbejde man har lavet i vinter, specielt er man meget glade for, at BMW motoren har vist sig at være mere konkurrencedygtig end forventet.

Men hvad med Jenson Button. Gerhard Berger næsten helt op i skyerne over hans præstationer indtil nu, men ved også, at der kan komme nedture. Snakken går også om JB kan bevare hans plads i teamet. Montoya lurer stadig i baggrunden. Sir Frank Williams vil ikke sige noget konkret endnu, men udtaler, at det er alt for tidligt at begynde at tale om kontrakter og pladser i teamet endnu. Man kan i hvert fald konstatere, at allerede nu har JB gjort det bedre end Zanardi gjorde i sidste sæson.

PDL  


Prost - Silverstone - update

Er der fremgang i Prost teamet? En lille forhåbning er der at spore. Men det har holdt hårdt. Fredagens fri træning var selvfølgelig plaget af vejret, men for begge kørere var det ikke optimalt, selv om Jean Alesi fik demonstreret sine evner til at køre på en regnvåd bane.

Lørdagen startede ikke ret meget bedre. Nick Heidfeld kunne ikke finde et ordentlig set-up, og den første tid han satte, var i reservebilen, og det var bare for at få en rimelig tid noteret. Man arbejde så videre med løbsbilen, og efterhånden som banen tørrede op, gik det faktisk bedre. For Jean Alesi startede lørdagen med, at han måtte efterlade bilen ude på banen og gå tilbage - i regnvejr. Om eftermiddagen gik det bedre og bedre. Men man var alt andet end tilfreds. Man har efterhånden mange undskyldninger for de manglende tider og resultater. Nogle er berettiget, andre kan virke lidt søgte.

Men om søndagen skulle det vise sig, at anstrengelserne er ved at give resultat. Man havde til brug ved kvalifikationen og selve GP'et, fået én ny evolution af Peugeot motoren. Og specielt fra Peugeots side fulgte man løbet med stor interesse, fordi det var første gang, at den nye evo-motor kom rigtig i aktion. Jean Alesi startede løbet fra én femtende plads, og kom for første gang i år i mål, og det på én tiende plads. Nick Heidfeld udgik med en fejl i motoren. Olietrykket forsvandt, hvad der så har været skyld i det vides endnu ikke.

Jean Alesi: " Det at komme i mål, er for os et godt resultat. Nu kan vi tage både noget negativt og noget positivt, at arbejde videre med. Jeg kørte i en bil der absolut ikke var perfekt, specielt bagenden virkede meget løs. Alt i alt havde vi som sædvanlig mange problemer, men det virker som om, at der bliver færre og færre. Nu har vi noget at arbejde videre med."

Nick Heidfeld: "Jeg fik en rimelig god start, men det var svært at komme rundt i "trafikken". Men senere gik det bedre og bedre. Desværre måtte jeg udgå kun 10 omgange før mål med en motorfejl."

Corrado Provera, Peugeot: "Taget i betragtning, at vi ikke har fået kørt de testkilometer vi gerne ville, er vi glade for at én bil kom i mål. Ja, næsten to biler, desværre for Heidfeld udgik han nogle få omgange før mål. Men vi har fået samlet en masse data, som vi nu skal have analyseret og bearbejdet, så vi kan komme videre."

PDL  


McLaren Silverstone update

Efter Silverstone GP'et har man evalueret lidt i og omkring McLaren. Flere ting virkede ikke som de plejer at gøre hos McLaren. Coulthard vandt GP'et for andet år i træk. Det er godt nok, men bag ved sejren lurede flere ting. Hakkinen virkede ikke tilfreds med ret meget. Er han ved at blive frustreret over ikke at vundet i år endnu? Flere journalister havde fat i ham desangående, og han blev endnu engang stillet spørgsmål om teamordre hos McLaren. Svaret var: "Måske, men lad det nu ligge." Har McLaren ikke på tidspunkt udtalt sig om, at man kører for den i løbet hurtigste mand?

Det så også ud til, at DC havde den bedste og hurtigste bil af de to. Efter løbet klagede Hakkinen over, at de ikke kunne finde det rigtige set-up, men at man i forbindelse med pitstoppet havde foretaget nogle få ændringer, og at bilen efter det kørte bedre, men ikke godt nok.

Der var også bud efter DC, fordi rygterne om at Villeneuve måske skal køre for McLaren fra næste år igen svirrer. Dertil svarede DC, at han ved at han er i en vanskelig situation, fordi Hakkinen er så god en kører, men sagde også at Hakkinens svage punkt er kvalifikationen. Kan man holde sig foran ham i kvalifikationen og når løbet starter, er han til at slå. DC har altså ikke opgivet noget, men virker derimod mere motiveret end nogensinde. Og han bliver til dels bakket op af Norbert Haug som siger, at DC ikke har gjort noget galt i denne sæson, og ville have haft flere point, hvis ikke særlige omstændigheder havde forhindret ham deri, og man lige efter en sejr slet ikke diskuterer sådanne ting.

Hakkinen havde en besværlig weekend. Problemerne med at finde et set-up, på trods af megen testtid, var en ting. Søndagen startede også skidt idet han normalt flyver til banen, men på grund af den megen tåge om formiddagen, måtte han selv køre. De trafikale forhold omkring banen var mildest talt katastrofale. Han måtte efterlade bilen i vejsiden, og prøve at komme op at køre med nogen. Til sidst var der en motorcyklist der forbarmede sig og tog ham med.

Og efter løbet måtte han evaluere over resultatet. Selvom det blev til en glædelig 1 - 2 sejr til teamet var han ikke helt tilfreds, idet resultatet for ham ikke var optimalt. En sejr i det næste løb i Spanien, er efterhånden blevet et absolut must for ham. Det var en meget frustreret Hakkinen man så efter løbet.

PDL  


Ferrari kommentarer til løbet på Silverstone

Nogle havde måske forventet, at Ferrari kunne vinde igen på Silverstone, specielt efter at Rubinho havde taget pole, men det er længe imellem, at et team kan vinde 4 GP'er i træk.

Michael Schumacher: "Jeg fik en god start, men det var umuligt at komme frem, der var biler alle vegne. Jeg havde en hel god kamp med Ralf de første par sving. Jeg kom op på siden af ham, men besluttede at holde lidt igen; der var ingen grund til at vi begge skulle køre galt. Jeg regnede med, at min chance ville komme senere, men det gjorde den ikke. Jeg lå længe på ottende pladsen og tænkte på, om jeg kæmpede forgæves. Men hvis man giver op, opnår man ingenting. Jeg lå længe bag Villeneuve som også kørte med meget benzin i bilen. Han kørte hurtigere end længe, og det var umuligt at overhale. Men takket være en god bil, lykkedes det at indhente de andre. Så alt i alt, er jeg glad for at slutte på tredje pladsen."

Rubens Barrichello: "Jeg er selvfølgelig ked det, fordi jeg havde her muligheden for at vinde mit første GP. Allerede én fem - seks omgange før jeg udgik, kunne jeg mærke at der var noget galt med bilen. Så begyndte jeg at få problemer med både koblingen og med at kunne give gas. Det var derfor Coulthard kunne overhale mig. Da jeg spandt af, var det på grund af en meget underlig reaktion i motoren, som næsten døde ved indgangen til svinget, for pludselig at reagere igen. Jeg besluttede at køre i pit, men der var ikke noget at gøre. Det var et problem med det hydrauliske tryk, ligesom i Brasilien, men denne gang af en anden årsag."

Jean Todt: "Først og fremmest er jeg ked på Rubens vegne, han kørte aldeles udmærket. Udfaldet af løbet blev afgjort fra starten af løbet, specielt for Michael. Han fik en god start, men blev bremset meget af de andre biler omkring ham. Vi havde planlagt en etstopsstrategi, og det viste sig at være det rigtige valg. Efter en god start, hvor Rubens kunne holde sin placering, måtte han desværre udgå. Michael klarede at slutte på en tredje plads, efter at have ligget længe bag langsommere kørere. Pointene er gode at have til verdensmesterskabet. Det gælder om at få samlet så point som muligt, i forhold til konkurrenterne. Nu skal vi have fundet ud af, hvad årsagen til Rubens defekt var."

PDL  


Silverstone ifølge Jaguar

Det engelske Jaguar team mangler stadig at få deres første point i F1, men på hjemmebanen sidste weekend fik de for første gang placeringer i løbet, om end det var på 12 og 13 pladsen - men som det siges "To finish first - you must first finish".

Men i det store hele havde Jaguar ikke nogen fremragende weekend. I regnvejret om fredagen, følte de to kørere at de fik absolut ingenting ud af det. Irvine fortalte at der var for meget vand på banen til at man kunne bruge træningskørslen til noget som helst. Og for at gøre det hele værre, kom vinden fra en anden retning, end sidst man testede på Imola, så selv hvis det havde været tørt, ville teamet have været på bar bund.

I tidkørslen om lørdagen sluttede Johnny Herbert på 14. pladsen, men Irvine blev nr. 9. Det var Irvines dårligste præstation i år. Selv mente han at det både kunne have været værre og bedre. Bedre kunne det være blevet, hvis han havde fulgt sin indskydelse. "Vi kom benzin i bilen til tre omgange, fordi vi havde tre omgange tilbage. Men jeg kiggede på dækkene og syntes de så ud til, kun at have en omgang tilbage i sig. Jeg overvejede et kort øjeblik om vi skulle tage noget af benzinen ud og satse på én hurtig omgang - men hvis man så kikser den? Jeg valgte det sikre og det kostede mig omkring 0,2 sekunder - to placeringer", fortalte Irvine.

Irvines konstante bedre præstationer i forhold til Herbert, har fået spekulationerne i gang om hvorvidt Jaguar i det hele taget er i stand til at tage sig af to biler. Vi kan jo også huske hvordan det gik Jan Magnussen da teamet hed Stewart, og det gik godt for Barrichello.

Samtidig har der været rygter fremme om, at Herbert er på vej ud af teamet, og det skulle være inden ret længe. Herbert selv skulle være interesseret i at komme til USA og køre CART.

I løbet om søndagen gik det som det er gået hidtil. Begge Jaguarer blev ramt af problemer i forbindelse med pitstoppene.

"Problemet er, at alle vores tests er blevet ødelagt af vejr eller uhelt. Vi har simpelthen ikke fået testet ordentligt endnu. Når vi får gjort det, skal vi nok få rettet nogle af fejlene", forklarer Eddie Irvine.

Så må vi jo håbe for Jaguar at de får testet ordentligt inden næste løb.

Af Martin Møller Thomsen

AN  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk