Søn. | BB
I sidste uge var det testuge på Barcelona banen, og Benetton var selvfølgelig også tilstede.
Pat Symonds: "Tiden blev brugt delvis på at teste visse nyskabelser, deriblandt noget nyt på frontvingen. Noget af det nye på vingen blev allerede brugt på Silverstone. Derudover skulle vi finde et set-up til det kommende løb. Testen forløb rigtig godt, og vi fik heldigvis prøvet et regnvejrs set-up den ene dag, så vi er forberedt hvis det skulle regne til GP'et. Det største problem vi havde, var faktisk den evigt skiftende vind, som gjorde det vanskeligt at sætte bilen rigtigt op, og det store dækslid, som faktisk gjorde nogle af planlagte og stærkt kontrollerede test, meget vanskelige at gennemføre."
Banen har altid haft ry for at være vanskelig at sætte bilen rigtigt op til. Ikke bare på grund af de vidt forskellige vinde som er i området, men også banens karakteristik gør det vanskeligt.
"Barcelona er en meget teknisk krævende bane, både for kørene og ingeniørerne. Det er derfor vigtigt, at finde et kompromis i set-uppet, som tager hensyn til både de hurtige og langsomme sving, og ikke mindst den lange start/mål langside. Det kan være utroligt svært at finde et set-up, der tager hensyn til de lange sving på banen, hvor vi skal undgå understyring, og samtidig de langsomme sving hvor vi skal bevare traktion. Derudover er banen meget hård ved dækkene, og afhængig af hvilke dæk, som Bridgestone tager med, vil vi nok opleve meget forskellige strategier i løbet." PDL
Så er det atter tid til en Grand Prix weekend, og denne gang er det Spaniens Grand Prix der står for tur. Og vi lægger ud med den 1. fri træning, som ser ud til at blive afviklet i strålende sol og ca. 20 C. Næsten samtlige teams var på banen her i sidste uge for at teste, så deres racere er sat op til banen, og det skulle betyde at vi allerede her i den første fri træning skulle få nogle hurtige tider at se.
1. fri træning minut for minut:
|
Tid |
Hændelse |
|
11:00 |
Første mand på banen er BAR køreren Ricardo Zonta. |
|
11:01 |
Nu er næste hele feltet ude på en "installation-lap". |
|
11:05 |
Ingen kørere på banen i øjeblikket, men stor aktivitet i pitten. |
|
11:08 |
Marc Gene, Mina Salo og Mazzacane på banen. |
|
11:10 |
1 - Mika Salo - 1:26,024 2 - Mazzacane - 1:26,887
Marc Gene er en tur i kattegruset, men er uskadt. |
|
11:12 |
Jacques Villeneuve er på banen. |
|
11:13 |
Jacques Villeneuve - 1:41,134, og han retunerer til pitten. |
|
11:14 |
Nick Heidfeld - 1:25,216, dagens hidtil bedste tid. |
|
11:17 |
Den kører der indtil nu har kørt flest omgange er Mika Salo med 7 omgange. |
AN
Efter en times pause så er kørene nu klar til at tage hul på den 2. fri træning, her forud for Spaniens Grand Prix 2000 på Circuit de Catalunya udenfor Barcelona. Og så må vi se om der er større interesse for at komme på banen end der var i den første fri træning, hvor der kun var rigtig gang i den i de sidste 10 minutter.
Temteraturen er steget et par grader, og det er nu 23 C.
2. fri træning minut for minut:
|
Tid |
Hændelse |
|
13:00 |
Første mand på banen er BAR køreren Jacques Villeneuve. |
|
13:01 |
Nu kommer også Mika Salo og Jean Alesi på banen. |
|
13:02 |
Mika Hakkinen og Marc Gene kører ud på banen. |
|
13:04 |
Jacques Villeneuve forbedre sin formiddagstid, og er nu på en samlet 15. plads - 1:25,166.
Mika Salo forbedre sin tid og er nu på 13. pladsen - 1:25,007.
Jean Alesi har en større udskridning, og retunerer til pitten. |
|
13:05 |
Mika Hakkinen - 1:23,266, men han er stadig på 3. pladsen.
David Coulthard og Jos Verstappen på banen. |
|
13:07 |
David Coulthard - 1:22,651, og dermed er han på 3. pladsen i øjeblikket. Pedro de la Rosa køre ud i sandet, og der sidder han fast. |
|
13:08 |
De gule flag er fremme på grund af Pedro da la Rosas Arrows racer stadig holder i sandgraven. |
|
13:09 |
AN
Benetton teamet havde en svær dag på Circuit de Catelunia i dag. Teamets to kørere placerede sig som henholdsvis nr. 12 og 14 ud af de 22 kørere der er med i Formel 1 feltet. Kørene havde specielt problemer med at tilpasse sig banens skiftende tilstand, et evigt problem på denne bane. Del ligger tæt ved kysten, og det bevirker at der er mange kraftige vinde, og nå de kommer ind fra netop kystsiden, så fører de meget sand med sig, og det nedsætte dækkenes greb i asfalten.
Giancarlo Fisichella - 12. pladsen:
"På grund af at banen heletiden skiftede karater, så prøvede vi flere forskellige setups" og han tilføjer "Midt i den anden fri træning mistede jeg kontrollen over raceren og spandt af banen, så jeg gik glip af halvdelen af denne træning".
Alexander Wurz - 14. pladsen:
"Banen var meget forskellig fra træningen i sidste uge, og samtidig var den både beskidt og glat. Vi har arbejdet med setup og hovedspørgsmålet i morgen bliver dækvalget"
Pat Symonds - Technical Director:
"Normalt så er fredagens tider ikke dem der bedst viser de enkelte teams præstationer hen over weekenden, men det er anderledes her på banen, da vi jo har testet på den i sidste uge. Det var en meget hård dag for teamet specielt fordi banen var meget hård ved dækkene" og han slutter "Vi har stadig meget arbejde at gøre". AN
Jean Alesi:
"Vi har haft to gode træninger i dag og fik forsøgt os med et par vigtige opsætninger. Vi har fået meget holdbarhed i sidste uges test, men vi ved at vi går en meget svær weekend i møde. Her til aften må vi ikke lave nogle fejl når vi tager tekniske beslutninger til i morgen hvis vi ønsker at undgå en ringere præstation i kvalifikationen."
Nick Heidfeld:
"Jeg er ikke så glad i dag fordi vi havde problemer som hindrede mig at køre så mange omgange som jeg gerne ville, hvorfor jeg ikke kunne sætte en god omgangstid. Til at begynde med fik jeg en lækage i benzinen og vi måtte sætte hele systemet ud for at løse problemet. Pausen skar ned på mit arbejde til eftermiddag, og selvfølgelig var forholdene meget anderledes end fra sidste uge, så vi lavede nogle opsætningsændringer. Vi havde problemer med bunden så vi måtte se på kørerhøjden og set-up'et. Men jeg er selvsikker på trods af det, og vi skal ikke lave nogle større ændringer til i morgen."
Alain Prost:
"Baneforholdene som vi kørte under i dag var ændret og forskellige fra sidste uge. Banen er ikke til fordel for os, og racernes opførsel berøres meget af ændringer i temperaturen og støvet. Vi har ikke fundet det ideelle set-up. Vi mangler fart på toppen for virkelig at være konkurrencedygtige. I morgen vil vi presse mere på flere måder for at forbedre vores præstation før kvalifikationen."
BB
McLaren-Mercedes teamet brugte dagens frie træninger til at finjustere opsætningen til weekendens spanske grand prix. Teamet brugte sidste uge med at teste på Circuit de Catalunya med David bag rattet onsdag og torsdag og Mika om fredagen. I dag var David 5. hurtigst med en tid på 1:22,651 og gennemførte 20 omgange.
Mika satte en tid på 1:23,266 som gav ham 7. pladsen. Han kørte 21 omgange.
Mika Hakkinen
"Forholdene i dag var meget anderledes end i sidste uges test. Der manglede vejgreb og som et resultat af det var det svært at finde den optimale balance i raceren. Jeg ved ikke præcist om det var på grund af en glat baneoverflade, men det kan være temperaturen. David og jeg testede forskellige opsætninger og vi vil vente og se hvad der sker i morgen."
David Coulthard
"Skaderne fra flyulykken var ikke skyld i nogle gener da jeg var i raceren og jeg har det godt. Jeg værdsætter meget at medierne har giver mig mulighed for at koncentrere mig om løbet. Under dagens to træninger arbejdede jeg gennem et par set-up variationer og havde ikke nogen problemer."
Ron Dennis
"En normal fredag i Barcelona, hvor benzinmængde, temperaturen og baneforholdene er svaret på forskellen mellem de bedste racere."
Norbert Haug
"Forskellig mængde benzin og bløde eller hårde compounds blev brugt i dag, så rækkefølgen vil sikkert ændre sig ved løbsdagen. Vi vil helt sikkert forbedre vores præstation."
BB
Efter en utrolig god test som Orange Arrows teamet havde i sidste uge på Circuit de Catalunya, var dagens træning tilbage igen på den varme og tørre bane i Barcelona, lidt mere begivenhedsrig for Pedro de la Rosa og Jos Verstappen, hvor kørerne sluttede som nummer 22 og 16. Pedro gennemførte 9 omgange, før han spandt i gruset, mens Jos opnåede 28 omgange.
Pedro de la Rosa
"Jeg lavede en fejl før den sidste hårnål og bremsede en lille smule for sent. Bagenden forsvandt og jeg kunne ikke redde den tilbage og raceren stallede da jeg kørte af, så jeg kunne ikke komme tilbage. Det er ikke noget stort problem fordi det er fredag, så længe jeg ikke laver den samme fejl i morgen, og vi kender også banen meget godt, så mine manglende omgange er ikke et problem for mig eller teamet. Jeg skal blot glemme det og komme videre med arbejdet, men vi fik nyttige informationer i de få omgange jeg kørte, for eksempel hvilket dæk der vil være det bedste i morgen. Den vigtigste er kvalifikationen i morgen og ikke dagens tid."
Jos Verstappen
"Det var en meget svær situation i dag, da banen var totalt forskellig i forhold til sidste uge. Vi forsøgte os med nogle ændringer til raceren for at tilpasse os banen, men fik ikke så meget ud af det i dag, men raceren føles stadig meget god og vi ved hvad der skal gøre da vi har masser af erfaring på denne bane. Jeg havde et mindre problem med koblingen i min racer, men det vil blive løst til i morgen. Vi må vente og se hvordan banen er."
Tom Walkinshaw
"I dag forsøgte vi alle de ting vi ikke udførte i testen, eksempelvis at køre af banen. Forhåbentlig vil vi være tilbage på banen i morgen i ordets fulde betydning." BB
Michael Schumacher.: nr.1. 1m 21.982, 18 omgange, chassis nr. 200
Rubens Barrichello.: nr. 3. 1m 22.549, 20 omgange, chassis nr. 199
Jean Todt.: ”Helt som forventet, testede vi kun ganske lidt i dag, ligesom alle de andre teams. Vi testede på banen i sidste uge, så vi ved hvad vi skal vide om bilen og banen. I dag afprøvede vi lige vores biler, og vi afprøvede nogle forskellige set-ups. F1-2000 bevidste igen at den er meget hurtig på denne bane. Jeg tror at vi kan være konkurrencedygtig hele weekenden, og vi vil kæmpe hårdt for at komme på de første pladser i morgen.” Michael Schumacher.: ” Det var tydeligt at mange ikke havde travlt med at komme ud at køre i dag, men vi var jo også her i sidste uge for at teste. Med begrænset antal dæk, så er det vigtigt at gemme dem til det rigtige tidspunkt i kvalifikationen, og til selve løbet. Det er ikke særligt sjovt at komme til den første frie træning, når man lige har testet her. Der er ikke rigtigt noget at lave. Men i det hele taget, så er vi godt forberedt.” Rubens Barrichello.: ”Banen i dag var anderledes end da vi var her for at teste i sidste uge. Det er varmere i dag, og luftfugtigheden er også højere. Det er grunden til at omgangstiderne er langsommere i dag, end i sidste uge. Vi fik i dag afprøvet nogle ting som vi ikke havde muligheder for at afprøve i sidste uge. Tiderne betyder ikke så meget, de bliver hurtigere når der kommer nye dæk på bilen. Det der er vigtigst er at få styr på bilens måde at køre og styre på, og jeg er glad for det vi har opnået i dag.”
BKP
BMW-Williams havde en god træningsdag da Ralf Schumacher og Jenson Button blev nummer to og seks.
Ralf Schumacher
"Indtil videre er jeg glad for raceren selvom vi har lidt for meget overstyring - specielt i de hurtige sving, men jeg tror det er på grund af dagens høje temperaturer. Vi skal arbejde på set-up'et for at få bagenden af raceren lidt mere stabil."
Jenson Button
"Det var godt at få en rimelig god tid, specielt i forhold til den tid jeg satte til morgen. Raceren føltes meget bedre i den anden træning og jeg fik også hjælp af de forbedrede baneforhold, som var meget støvet til morgen. Vi har forsøgt mange forskellige ting på opsætningen til i morgen, hvor vi håber at kunne få en god kørsel."
Patrick Head
"Vi har fortsat udviklingen fra sidste uges test. Dækvalget bliver meget svært og vi forsøger at samle informationerne for at finde hjælp til at tage beslutningen til kørslen i morgen. Jenson kom i en bedre position mod slutningen da han kørte ud på et nyt sæt dæk. Nu forsøger vi at gøre vores hjemmearbejde til kvalifikationen og løbet."
Gerhard Berger
"Det var en god træning for os i dag, en typisk fredag når det kommer til omgangstiderne. Det er svært at fortælle hvem der kørte med meget benzin og på hvilket dæk. Fra vores side er det vigtigt at det var en dag uden problemer. Det giver os mere stabilitet og på grund af det har kørerne og ingeniørerne mere tid til at arbejde på opsætningen af raceren. En stor del af dette arbejde blev alligevel udført i sidste uge under testen."
BB
For et stykke tid siden meddelte Minardi teamet, at de til det spanske GP, ville få en ny evolution af deres Fondmetal motor (Ford Cosworth). Det har de også fået. Men derom mere lidt senere. Største nyhed er, at den titanium gearkasse, som teamet har arbejdet på i ca. 9 mdr., har fået sin debut i dag. Det skete til fredagens frie træninger. Den første egentlige debut fandt faktisk sted i sidste uge, under testrunden på Circuit de Catalunya. Men ved dette GP er det første gang, at den bliver anvendt rigtigt. Gearkassen er udviklet og bygget i et samarbejde med et af teamets tekniske sponsorer C.R.P. Technology. Man har meget store forventninger til denne nyskabelse i F1. Ferrari laver andre af deres (Ferraris) motordele delvist i titanium, men andre legeringer og metaller bliver også brugt. Bl.a. beryllium som bliver forbudt, fordi det er kræftfremkaldende. Det ventes at bl.a. Ferrari vil kikke nærmere på den nye gearkasse hos Minardi. Der foregår uofficielt et samarbejde mellem de to teams, så mon ikke Ferrari kaster et meget stort blik på gearkassen.
Gabriele Rumi, Minardi: "Teamet er stolt over at kunne præsentere et stykke højt avanceret stykke teknologi. Meget af den tekniske viden som vi har fået mulighed for at benytte os af, stammer fra arbejde med rumfartsindustrien. Allerede i 1999 kunne vi gøre brug af visse elementer som vores samarbejdspartnere har udviklet. Og nu er turen så kommet til den nye gearkasse. Det er et teknologisk skridt, som jeg tror alle de store teams vil prøve at kopiere. Vi tror, at vores øgede muligheder og kapacitet vil gøre, at vi får flere muligheder for at forbedre vores position."
Ved fredagens frie træninger var bilerne - med den nye gearkasse - i aktion. Og det var glædeligt for teamet. Selvom man nok ikke skal ligge for meget i det, så var det alligevel positivt. Det lykkedes Marc Gene at få elvte bedste tid ved dagens træninger. Mazzacane fik nittende bedste tid.
Marc Gene: "Jeg er overrasket over at blive klassificeret med elvte bedste tid. Vi har gjort et godt stykke arbejde i dag. Vi prøvede forskellige set-ups. Jeg ved godt at min placering sikkert ikke holder i morgen til kvalifikationen, men nu begynder de højere placeringer, at være inden for rækkevidde. Meget af det skyldes motoren som er en ny evolution. Cosworths teknikere (udlånt af Ford) har hevet 25 hk mere ud af motoren. Så nu har vi lukket lidt af hullet til mange af de andre."
Gaston Mazzacane: "I dag koncentrerede vi os om set-up og dækvalg til kvalifikationen. Jeg kørte 37 omgange med den nye gearkasse. Vi arbejder også med en ny affjedring, men det er endnu for tidligt at vurdere, hvor meget bedre den er. Vi skal lære at forstå den rigtigt." PDL
Lørdagens program starter med to frie træninger efterfulgt af kvalifikationen. Og her går vi nu igang med dagens første kørsel, den 3. fri træning. Vejret er solrigt og temperaturen er ca. 15 C.
3. fri træning minut for minut:
|
Tid |
Hændelse |
|
09:00 |
Næsten hele feltet er på vej ud på en "installation-lap", de eneste der holder tilbage i deres garager er Johnny Herbert, David Coulthard og Rubens Barrichello. |
|
09:04 |
Så kører også Johnny Herber ud på banen. |
|
09:06 |
Som de sidste så kører Rubens Barrichello og David Coulthard også ud på banen. |
|
09:07 |
David Coulthard kører MEGET langsom rundt på banen. |
|
09:10 |
Dagens første tid - Jean Alesi - 1:23,997. Eddie Irvine - 1:24,561. |
|
09:12 |
Begge Arrows racere sætter samme tid - 1:22,711 - En sjællenhed. |
|
09:13 |
Ricardo Zonta og Jacques Villeneuve kører ud på banen. |
|
09:14 |
Jenson Button og Michael Schumacher kører ud på banen. |
|
09:15 |
Alexander Wurz - 1:25,060. |
AN
I dagens første frie træning så var det de to McLaren kørere der klarede sig bedst, David Coulthard foran Mika Hakkinen. På 3. pladsen kom så Ralf Schumacher efterfulgt af Michael Schumacher. Og her i den sidste af de frie træninger så er det sidste chance for kørene til at få checket setup på racerne samt banens beskaffenhed, specielt det sidste er et problem her på Circuit do Catalunia, da der er meget støv og sand i luften og mange kraftige vindstød til at bære dette ind over banen.
Luft temperaturen er i øjeblikket 19 C og bane temperaturen 16 C.
3. fri træning minut for minut:
|
Tid |
Hændelse |
|
10:15 |
Så er det grønne flag ude, og den 4. fri træning er igang. De første kørere på banen er Jarno Trulli, Pedro de la Rosa, Ricardo Zonta, Jos Verstappen, Jean Alesi, Johnny Herbert og Jacques Villeneuve. |
|
10:20 |
Michael Schumacher kører ud på banen. |
|
10:22 |
Marc Gene har motor problemer, men kan humpe tilbage til pitten. |
|
10:23 |
Michael Schumacher - 1:21,203 - så er han dagens hurtigste indtil nu. |
|
10:25 |
Heinz-Harald Frentzen - 1:22,162 - 5. pladsen. Johnny Herbert 1:22,847 - 14. pladsen, nok ikke det han havde håbet på som optakt til sit Grand Prix løb nummer 150. |
|
10:27 |
Mika hakkinen er på banen nu. |
|
10:28 |
Michael Schumacher kører ud på banen igen. Jarno Trulli - 1:21,911 - 5. pladsen. Pedro de la Rosa - 1:22,206 - 7. pladsen. |
AN
Tilstede: Michael Schumacher, Mika Hakkinen og Rubens Barrichello.
Spørgsmål: Tillykke, Michael, med din første poleposition i sæsonen og den firetyvende i din karriere. Giver det dig nogen speciel glæde at have opnået den her på en så krævende bane? Michael Schumacher: Ja, naturligvis, men potentialet har hele tiden været der fra starten af sæsonen og hvis man ser tilbage, har vi bare ikke udnyttet os af den mulighed. Som man kan se, er tingene så tætte. Hvis man får det helt rigtigt, kan man gøre det. Hvis man begår bare en lille fejl, eller hvis man kommer ud for flag og ikke kan tage omgangen rent, så kan tydeligvis ikke gøre det. At være på pole er rart, men det er løbet der tæller. Det er derfor jeg gerne vil vente til i morgen.
Sp.:Du brugte ordet ’perfekt’ der. Var det så perfekt som du kan blive, mængden af test taget i betragtning?
MS:Under disse forhold, med blæsten, føler man desværre altid at man kunne have forbedret en lille smule her og der. Hvorvidt man rent faktisk kunne forbedre noget er en anden sag. Men min bedste omgang var sandsynligvis så god som den kunne være under de omstændigheder.
Sp.: Mika, selvom du ser ud til at have løst problemet ved at sætte 2.-bedste tid, har du kæmpet med bilen det meste af weekenden. Fortjener den at være på pole i stedet for Michaels Ferrari?
Mika Hakkinen: I bund og grund ja. Gennem hele tidtagningen fik jeg ikke 100 % fri bane før sidste omgang, så jeg fik ikke mulighed for at maximisere det.
Sp.: Rubens, på din sidste omgang så det ud til at være en chance for du kunne forbedre Mikas tid, i hvert fald indtil den sidste sektor. Hvad ødelagde din tid gennem den sektor?
Rubens Barrichello: Som Michael sagde, var det temmelig blæsende i dag, hvilket gjorde tingene uforudsigelige derude. På en måde troede jeg bilens set-up var bedre om morgenen – ikke at vi ændrede særlig meget, men jeg syntes ikke bilen føltes så god da jeg havde brug for den her i eftermiddags. På en måde er det godt at være i top 3, men jeg er skuffet over ikke at være i første startrække, for jeg mener det skulle have været bedre.
Sp.: Michael, du er kommet dårligt fra start ved de sidste to løb. Hvor vigtig er en god start i morgen?
MS: Man ved altid mere efter løbet. Generelt, hvis man laver en god start kan man lede løbet. At være i stand til at planlægge din taktik fra den ledende positioner altid en anelse lettere end at være udfordreren. Men vi har bevist at vi også kan vinde selv bagfra. Det er ikke så vigtigt – men det hjælper.
Sp.: Godt klaret, Michael. Tidlig i tidtagningen, mens næsten alle bare tog en hurtig omgang per tur, forsøgte du at tage to omgange efter hinanden. Hvad var tankegang bag det?
MS: Tja, vi forsøgte at se om det virkede eller ej, og det gjorde det i bund og grund ikke. Men der var ikke stor forskel og jeg er ikke sikker på hvorvidt den anden omgang var hurtigere end den første, for mit display viste nøjagtig den samme omgangstid for de to omgange, mens de officielle tider var lidt forskellige. Men jeg ville hvordan det gik med dækkene og efter at have oplevet det besluttede jeg at gå efter bare en hurtig omgang på de senere ture.
Sp.: Mod slutningen af tidtagningen kom solen frem til dine sidste omgange. Hvor stor forskel gjorde det på dine omgangstider?
MS: Banetemperaturen gik naturligvis op men samtidig blev blæsten også lidt stærkere. Det gjorde det lidt sværere. Vi foretog en lille justering, hvilket ikke rigtig førte os i den rigtige retning. Jeg fik bilen helt som jeg ville have den , hvilket sandsynligvis er grunden til at jeg var langsommere. Jeg havde dog heller ikke fri bane.
Sp.: Har du øvet starter siden Silverstone?
MS: Ja naturligvis har vi det, men jeg har kun haft dårlige starter i de sidste par løb, fordi der var så mange bil CBA
Dækvalget bliver åbenbart det store spørgsmålstegn for Benetton teamet efter kvalifikationen.
I hvert fald havde Alexander Wurz nogle beklagelser efter kvalifikationen: "På grund af de mange forskellige løb i denne weekend er der mange traktorer og lastbiler på banen i mellem de forskellige løb. De skal fjerne biler fra sandkasserne rundt omkring banen. De er med til at fjerne noget af det gummilag, som bliver kørt i asfalten af bilerne. Det gør, at vi kommer til at mangle grip. Derudover kan det ikke undgås, at der kommer en masse sand og grus på banen. Der skal faktisk køres nyt gummi i asfalten igen, inden vi kan sætte nogle ordentlige tider igen. Der er næsten som at komme til en helt ny bane."
Giancarlo Fisichella: "Vi havde en rimelig god balance i bilen, men vi kunne ikke få grip nok. Det betød, at vi skulle bremse noget før, for ikke at ryge af banen i svingene. Det kan godt betyde, at vi får et meget vanskeligt løb."
Det var heller ikke de mest imponerende tider de to kører fik. De rakte til placeringer som henholdsvis nr. 14 og 18 i startfeltet.
Flavio Briatore er lidt gal på medierne. Det drejer sig om de verserende spekulationer om Alexander Wurz og hans fremtid i teamet. Bl.a. er den italienske F3 kører, Antonio Pizzonia sat i forbindelse med teamet: "Der er en masse professionelle i medierne. Men uheldigvis, er der nogle uheldige elementer indimellem, som finder på den slags historier. Jeg har aldrig lavet udtalelser om, at Wurz skulle erstattes af en anden."
PDL
Alt i alt blev det en god kvalifikation for Arrows teamet. Der var dog visse besværligheder der gjorde, at kvalifikationsplaceringerne blev byttet et par gange.
I selve kvalifikationen gjorde Pedro de la Rosa det bedst af de to kørere. På hjemmebanen kvalificerede han sig på en niende plads. Jos Verstappen kørte sig frem til en tolvte plads. Det ser ud til, at Arrows teamet har gjort væsentlige fremskridt over de seneste løb. De placerer sig længere og længere fremme i feltet, så det går i den rigtige retning.
Efter kvalifikationen var de la Rosa selvfølgelig overlykkelig: "Lige fra starten af kvalifikationen, føltes bilen rigtig god, vi kunne nøjes med nogle enkelte småjusteringer. Jeg håber, at løbet vil vise at vi er ved at være konkurrencedygtige."
Knap så glad var Jos Verstappen: "Vi har lidt problemer med at finde den for mig rigtige balance i bilen. Og det koster selvfølgelig tid."
Tom Walkinshaw: "Vi er ved at nærme os noget det rigtige nu. Det er flot, at Pedro er kommet i top-ti. Jeg kan godt forstå at Jos er lidt skuffet, men lad os håbe for dem begge, at de klarer sig fint i løbet."
Tom Walkinshaw er for øvrigt blev meget glad for Supertec motoren: "Hvis Supertec bestemmer sig for at levere til to teams næste år, har vi førsteret til at få leveret. Afgørelsen kommer i løbet af nogle få uger."
Tilbage til besværlighederne. Efter kvalifikationen fik de la Rosa en bøde for at have kørt for stærkt i pittet. $ 1500 at betale ved kasse et. Men dermed var det ikke slut. Ved en stikprøvekontrol foretaget af FIA, fandt man afvigelser i benzinen i forhold til den godkendte benzin. Det medførte, at de la Rosa blev placeret som sidste mand i feltet. Arrows teamet havde et møde med FIA efterfølgende, og det endte med at man indgav en protest. Det hele endte med, at de la Rosa igen blev placeret på sin oprindelige niende plads, og hele sagen skal nu behandles hos FIA i starten af næste uge. PDL
Fredagens frie træninger forløb uden de store problemer for Jaguar teamet. Ved den første session, kom man lidt sent ud - med vilje - fordi der ikke havde været kørt ret meget på banen. Man ventede med vilje for at få forhold, der lignede sidste uges test mest muligt.
Under lørdagens kvalifikation skete der flere uventede ting. Allerede på den første runde som Johnny Herbert kørte, faldt det lille kamera af, som var monteret på frontvingen af hans bil. Det ødelagde totalt hans første runde, som skal indikere, hvor man skal justere.
Senere måtte han afbryde en omgang, da han oplevede en fejl med affjedringen i bagenden af bilen. Den brød lige pludselig sammen, heldigvis for Herbert skete det næsten samtidig med, at han fik besked på at afbryde for at komme i pit. "Det er noget man godt kan undvære. Heldigvis blev jeg kaldt ind, så jeg bremsede noget før for enden af langsiden. Da jeg begyndte at bremse, begyndte bilen at trække vildt til højre, men det lykkedes mig at fange den."
Gary Anderson: "Det kom som ud af det blå. Alt vi har kørt, har været med det design af affjedringen, så det er lidt underligt. Der er faktisk kørt omkring 20.000 km, så det må være denne enkelte komponent der har fejlen."
Bortset fra de mekaniske problemer, beklagede de to kørere sig også over vinden. "På nogle omgange hev og sled vinden i bilen, og på andre omgange var der slet ingen vind. Så er det altså svært at beregne, hvordan man skal køre en optimal omgang."
For Irvine var det én svær dag, men det er det nu tit. "Jeg måtte afbryde mine hurtige omgange flere gange. Der var lige pludselig for meget trafik, så jeg ikke kunne køre optimalt. En af gangene lavede Hakkinen, som lå foran mig, lige pludselig noget totalt underligt, det kostede også tid. Bilen har ikke føltes, som da vi testede her i sidste uge, så meget tid er gået med at sætte bilen op til de ændrede forhold. Vi prøvede flere ting, som aldrig kom til at virke som de skulle."
Helt skidt har det nu ikke været, for det lykkedes trods alle problemer for Irvine, at kvalificere sig i top ti, som han har gjort i de foregående løb også.
Der har også været en del rygter om, at Ross Brawn skulle være på vej til Jaguar. Men den nyudnævnte bestyrelsesformand for Jaguar, Neil Ressler, benægter: "Jeg ved ikke hvor disse rygter kommer fra. Jeg kender Ross fra da vi arbejde sammen. Han hos Benetton og jeg hos Ford. Vi er venner, men der har aldrig været snak om, at Ross skulle skifte til os." PDL
Modsat Silverstone, hvor warm-up'en måtte udsættes pga. af regn, så startede warm-up'en til tiden. Lettere overskyet og diset, hvor solen prøvede at titte igennem, og ganske typisk for banen, blæste det pænt. Temp. luft: 16 grader og banen: 18 grader ved starten af warm-up'en
Først ude var Ralf Schumacher og så kom de ellers alle sammen. Og ganske typisk kørte mange en omgang og byttede til reservebilen for at få denne prøve en sidste gang også.
Allerede ved udkørslen fra pittet gik det galt for Pedro de la Rosa. Øjensynligt pga. af en teknisk defekt, slingrede bilen ud fra pitudkørslen og landede i sandkassen. Han var hurtigt tilbage i pitten og kørte ud igen i reservebilen. En tur i sandkassen kom også Michael Schumacher, men reddede bilen. Han kunne køre hen over sandet og ramte sporet lige foran dækmuren og kunne trille tilbage i pittet. Årsag: oversatsning i et sving. Mazzacane kørte også af banen lige da sessionen startede. Han fik ikke bremset ordentlig ned for enden af start/mål langsiden.
Ca. halvvejs i sessionen fik solen mere og mere magt. Det var noget der kunne drille lidt. Temperaturændringerne drillede lidt, men det var noget der hurtigt blev korrigeret, bl.a. ved et ændret dæktryk. Temp. luft: 20 grader og banen: 22 grader
Nogle ting må ikke have stemt på specielt Hakkinens bil. Han var konstant inde i pittet for at få justeret og korrigeret adskillige ting på bilen. Et tegn på at set-up'et ikke stemte helt.
Mest bemærkelsesværdig var, at begge Sauber biler sluttede sidst i sessionen. Et tegn på at man har prøvet med fulde tanke. Måske en indikation på løbsstrategien.
Men alt i alt en ganske fredelig warm-up der ikke viste ret meget. Nu kan man så begynde på den evige diskussion om løbsstrategi, pitstop og hvilke dæk der vil blive brugt i løbet. Et andet interessant spørgsmål er: Vil Michael Schumacher være den første til at vinde fra pole i år? PDL
Det var en rigtig elevatortur for Arrows, og specielt for hjemmebanematadoren Pedro de la Rosa. Efter en flot kvalifikation, hvor de la Rosa placerede sig på niende pladsen, og Verstappen et par placeringer lavere, gik det lige pludselig den modsatte vej. FIA's analyse af benzinen viste uoverensstemmelser i forhold til den godkendte benzin. Derved blev de la Rosa deklasseret til sidste startplads. Efter et møde med FIA, indgav teamet protest. Så blev de la Rosa flyttet tilbage til sin oprindelige placering. Og afgørelsen skulle så findes i starten af ugen. Senere trak teamet protesten tilbage, og de la Rosa blev igen flyttet ned på sidstepladsen. Der skulle han så starte løbet fra.
Selve starten gik godt for de la Rosa. Han avancerede hurtigt 4 - 5 pladser, men så kom han til Jean Alesi. "Jeg skulle til at overhale Jean Alesi. Jeg havde det meste af bilen oppe på siden af ham, men han begyndte at blokere for mig. Det virkede som om, at han overhovedet ikke brugte sine sidespejle. Og så lukkede han endeligt helt af for mig, men sådan er det at køre motorsport." Resultatet var, at de la Rosa skubbede Jean Alesi af banen. Lidt senere måtte de la Rosa selv udgå med en beskadiget front.
For Verstappen gik det lidt bedre. Han kunne holde sin startplacering nogenlunde, men på 25 omgang var det slut. Ved det planlagte pitstop, skulle han skifte til første gear, men der skete ingenting. En elektrisk fejl i det højteknologiske ret var åbenbart årsagen. Et nyt rat blev prøvet, men lige lidt hjalp det, og så var løbet også slut for hans vedkommende.
En rigtig op og nedtur for Arrows, som ellers har vist gode takter på det seneste. PDL
Det var lettere overskyet, da morgenens warm-up begyndte. Ingen kunne forudsige, at vejret udviklede sig i positiv retning, da løbet begyndte. De lovede regnbyger udeblev heldigvis.
Men så heldig var man ikke i Prost teamet. Allerede på første omgang, var uheldet ude. Pedro de la Rosa, som var blevet flyttet ned på bagerste startplads, efter deklassering pga. ulovlig benzinblanding, oversatsede i et af de første sving, og kørte ind i siden på Jean Alesi der nærmest blev skubbet ud i sandkassen. Løbet var slut for hans vedkommende.
Alain Prost: "Pedro de la Rosa prøvede at overhale på et sted, hvor det ikke er lykkedes for nogen af overhale endnu. Jeg var ikke med på hvad der skete. Jeg mærkede et kraftigt skub i siden af bilen, og pludselig befandt jeg mig ude i sandkassen, og så var det slut for mig."
Det positive for teamet var, at Nick Heidfeld kom i mål, dog nede på en sekstende plads. Lige fra løbets start var det faktisk galt med bilen. Men Heidfeld formåede trods alle besværligheder alligevel at komme i mål.
Nick Heidfeld: "For at starte med det gode; det er dejligt at komme i mål. Teamet har igen arbejdet utrolig hårdt i denne weekend. Det er vigtigt for os at se et resultat af anstrengelserne. På et tidspunkt i løbet var der en bil der rørte den ene af sidekasserne, men der skete heldigvis ikke noget ved det. Senere, på 43 omgang, satte motoren pludselig helt ud. Jeg røg ud i græsset, pludselig startede motoren igen, men undervejs på de sidste omgange satte motoren næsten konstant ud. Samtidig fik jeg et alt for højt benzinforbrug, og det kostede et ekstra pitstop."
For Prost teamet var det igen en sej kamp, som ser ud til at forsætte. I hvert fald forsætter teamet med at teste at teste. De starter på onsdag på Magny-Cour. PDL
For tredje år i træk fik McLaren-Mercedes en 1-2 sejr i det spanske grand prix da Mika Hakkinen sluttede løbet over 65 omgange 16,066 sekunder foran David. Mika tog føringen efter hans andet pitstop mens David tog andenpladsen ved at overhale Michael Schumacher på 47. omgang. Teamets andet 1-2 resultat minimerer afstanden i konstruktørernes mesterskab til syv point. Mika er nummer to i kørernes VM med 22 point og David er nummer tre med 20 point.
Mika Hakkinen
"Jeg kan ikke rigtig finde ord der kan forklare hvor glad og lettet jeg er over at have vundet min første sejr i denne sæson. Vi har været så tæt på før, men i dag var det dagen og teamet gjorde et fantastisk arbejde. Min start fra anden pladsen var ikke ideel, på trods af at jeg havde masser af traction fik jeg ikke koblingen til at fungere perfekt. Heldigvis fik Schumacher heller ikke så god en start, så vi var side ved side på vej mod det første sving. Mod slutningen måtte jeg give plads fordi jeg var på ydersiden. Schumacher var i stand til at trække fra på de første omgange, men da hans dæk begyndte at blive dårligere var jeg i stand til at hente ham og sætte ham under pres. Teamet gjorde et godt stykke arbejde ved det andet pitstop hvor jeg var i stand til at tage føringen."
David Coulthard
"Det er godt for teamet at få en ny 1-2 sejr. Under den første del af løbet var jeg bag Ralf Schumacher, men jeg lagde ham under pres. Jeg kom dog ikke nogen steder, så teamet besluttede at kalde mig tidligere i pit. Uheldigvis valgte jeg andet gear i stedet for første, så jeg kom tilbage i løbet på 5. pladsen. Jeg vandt en plads under mit andet stop og kunne komme udenom Ralf Schumacher da han kom ud af pitten. På 42. omgang overhalede jeg Michael Schumacher mod slutningen af langsiden og blev nummer to. Alt i alt er jeg tilfreds med at have scoret maksimum point i denne weekend."
Ron Dennis
"Den perfekte slutning på en svær weekend. Lige stor ros til Mika, som kørte et utroligt løb og David som klarede sig så godt under al det pres der har været i ugen og mest af alt til teamet, ikke kun her i Spanien men også til alle i England. En weekend som McLaren-Mercedes kan være stole af."
Norbert Haug
"Mika fortjente denne sejr i lang tid og igen kørte han et utroligt løb, og David udførte i hans svære situation et fantastisk stykke arbejde. Hele teamets præstation var flot og store komplimenter til ingeniørerne for deres geniale strategi. Det var et perfekt resultat når man tager i betragtning at vi ikke havde et stort overtag på vores omgangstider weekenden igennem. At score 16 point under disse forhold viser at vi kan få arbejdet gennemført."
BB
Optakten til BAR teamets deltagelse i det spanske GP, har været en blandet fornøjelse.
Fredag fik man ikke kørt de omgange og kilometer man gerne, på grund af bl.a. hydrauliske problemer. Lørdag gik det noget bedre. Jacques Villeneuve kvalificerede sig på en sjette plads. Ricardo Zonta måtte dog nøjes med en syttende plads.
I warm-uppen i formiddags skulle Ricardo Zonta prøve en ændring i gearkassen. Nogle nye skiftenav i gearskiftet blev afprøvet. Det skete med så stor succes, at det blev besluttet, at det skulle prøves i løbet. Så der blev travlt i teamet. Gearkassen med den nye ændring, skulle installeres i JV's bil også, og hans gearkasse blev flyttet over i reservebilen.
Ved selve starten lavede JV som sædvanlig en god start og holdt sin sjette plads til første pitstop. Selve pitstoppet gik planmæssigt, men de som så løbet i fjernsynet kunne bemærke, at der var ild i motoren da han kørte ud fra pittet. Og det gik da heller ikke længe, så parkerede JV bilen.
Meget bedre gik det for Ricardo Zonta. Han startede ganske vist helt nede på syttende pladsen, men arbejdede sig forholdsvis hurtigt og nemt op igennem feltet. Hans tider blev hurtigere og hurtigere som løbet skred frem. Og hvis løbet havde været lidt længere, kunne han være sluttet i pointene. Nu måtte han nøjes med en ottende plads.
Efter løbet var man generelt tilfreds med indsatsen, man var selvfølgelig ked af at JV måtte udgå fra en pointgivende placering. Men hvad vil man gøre i fremtiden. Mange ting, kan det tyde på.
Man har i teamet tegnet en ny sponsoraftale med det japanske oliefirma, Nisseki Mitsubishi. Den sidste del af navnet lyder bekendt. Det er det også, for oliefirmaet er en del af Mitsubishi koncernen. Firmaets logo vil i nærmeste fremtid bliver placeret på motorskjoldet. En afvigelse vil ske i teksten, den er nemlig på japansk. Umiddelbart er Mitsubishi en konkurrent til Honda, men alligevel ikke. Honda og Mitsubishi har et fælles selskab kørende i den finansielle sektor i Japan. Længere op i ejerskabet ser det lidt anderledes ud. Mitsubishi er ejet af, ja ingen ringere end Daimler-Chrysler. Er der fare for at BAR teamet på en eller anden led bliver opslugt af denne store bilfabrikant?
Det vil der givetvis blive spekuleret meget over. Men upåagtet dette, så har BAR teamet påbegyndt et større samarbejde med Honda Motorsport. Det sker for at sikre først og fremmest en større stabilitet og holdbarhed. På sigt skal det give flere og større resultater.
Man er i øjeblikket i gang med at udvikle karrosseridele, og andre mekaniske komponenter til bilen. Honda bliver altså mere og mere involveret i sporten. De før omtalte skiftenav til gearskiftet er udviklet og produceret af Honda. Spørgsmålet er, hvor langt man kan gå med dette, idet BAR har kontrakt om gearkasser med firmaet X-Trac. Så der bliver masser at arbejde med for både teamet og Honda og andre samarbejdspartnere. PDL
Pressekonferance med de tre bedst placerede kørere i det Spanske Grand Prix 2000.
1. Mika Hakkinen
2. David Coulthard
3. Rubens Barrichello
Spørgsmål: Tillykke med din tredje sejr i træk her i det spanske
Grand Prix, du må være meget glad.
MH: Ja, jeg kan ikke beskrive hvor glad jeg er. Jeg er bare......oppe i
skyerne.
Spørgsmål: Det så ud til at du kørte hurtige end Michael Schumacher
under hele løbet, ventede du bare på pitstoppene?
MH: Ja, og jeg vil gerne sige noget om mine mekanikere. De gjorde et
fantastisk stykke arbejde idag, pitstoppene var bare fantastiske. Som det kunne
ses, arbejdede de genialt, da jeg var inde ved mit andet pitstop, samtidig som
Michael Schumacher. De skiftede dækkene lige som de skal gøre det. Det var et
fantastisk stykke arbejde og jeg vil gerne sige tillykke til dem for et flot
stykke arbejde.
Spørgsmål: David, du er ved at være lidt af en ekspert i at
overhale Michael Schumacher, havde du nogen anelse om at han var i problemer?
DC: Klart, med den fart jeg indhentede ham på, kunne jeg se at han ikke
kørte ligeså hurtigt som han plejede, så jeg vidste at han havde et problem.
Det var så et spørgsmål om at bruge mit moment da jeg hentede ham, i at komme
forbi. Selv om nogen kører 2 sekunder langsommere kan det stadig være ret
svært at overhale. Den første manøvre var ret tæt, da han
trækkede til højre, blev jeg overrasket over hvor sent han lavede
beslutningen, og vi var meget tæt på at støde sammen. Ved andet forsøg, da
jeg tog yderbanen, var jeg overbevist om at jeg kunne overhale ham. Så udover
at jeg lavede en fejl ved mit første pistop, hvilket var grunden til at jeg
røg bag Barrichello og Ralf Schumacher - gjorde gutterne et stykke arbejde ved
at kalde mig hurtigt ind til andet pitstop, så jeg kunne komme ud før de andre
gik i pit igen.
Spørgsmål: Efter din ulykke tidligere på ugen, forstår vi at du
har nogle trykkede ribben. Har det ovenpå ulykken været det rigtige at kravle
ned i raceren igen?
DC: Absolut. At komme ned i min racer, at køre og at gøre mit job
og komme fra dette løb med mange point: var det bedste der kunne ske for mig og
hele teamet.
Spørgsmål: Rubens, idag fik du fordel af en nærkamp mellem Michael
og hans bror. Vil du sige at du skylder Michael sejren?
RB: På en måde, Ja. Jeg må indrømme at løbet ikke havde gået
særligt godt (for mig) op til det tidspunkt, fordi der ikke er mulighed for at
overhale her. Og det var faktisk mit løb. Jeg så frem til pistoppene, og jeg
kom forbi Coulthard, og jeg håbede også at få Ralf Schumacher med. Men teamet
havde et problem, hvor vores påfyldningsmand, Nigel Stephney var involveret,
så mit andet pitstop blev ret langsomt. Så jeg tabte tid i forhold til mine
nærmeste rivaler, så min eneste chance chance for at overhale (Ralf Scumacher)
var da vi nærmede os Michael, heldigt nok overhalede jeg begge to.
Spørgsmål: Mika, forskellen mellem dig og Michael Schumacher, i
verdensmesterskabet, er nu 14 point. Da vi næste gang skal til
NurburgRing, føler du så at VM stadig er åbent?
MH: Hvad angår VM, er der lang vej endnu. Alting kan ske - det var
løbet i dag, et godt eksempel på - og nu ser jeg frem til næste test og næste
Grand Prix. Vi har masser af arbejde at gøre, men vi lærte en masse om bilen i
denne weekend. Jeg tror at vi kan blive meget hurtigere over resten af sæsonen.
Spørgsmål: Mika, du vil blive glad for at høre at Spaniens Grand
Prix fortsætter her på Circuit De Catalunya. Hvad er det med dig og denne
bane?
MH: Jeg ved det ikke. Ja, jeg har vundet nogle gange her, men jeg ved
ikke om jeg kører bedre her end på andre baner. Kvalifikationen var normal,
men det ser vidst bare ud so PH
Minardi kom helt godt i gennem søndagens GP. Begge biler kom i mål. Meget tyder på, at de ændringer man har lavet - ny gearkasse og motorevolution - har hjulpet. Man så under løbet, at de ikke havde de store problemer med at følge med bl.a. Benetton, Prost og Jaguar. Det også vist sig, at man under kvalifikationen i snit, har hentet ca. 1 sek. på pole i forhold til sidste år.
Måske kunne Marc Gene endda være sluttet et par placeringer højere oppe i feltet end han gjorde. Han kom ind på en 14 plads. Ved det første pitstop, havde teamet problemer med brændstofpåfyldningen, hvilket gjorde at man sendte Gene ud, uden ret meget benzin. Han måtte senere ind igen for at få mere benzin på bilen.
For Mazzacane gik det knap så godt. På grund af problemer med løbsbilen, måtte han starte i reservebilen, som var sat op til Gene. Man nåede at lave enkelte ændringer inden starten gik. Men det var slet ikke nok. Han følte sig ikke hjemme i bilen, og det har kostet tid på hver omgang. Oven i det hele fik han en 10 sekunders straf, for ikke at flytte sig for konkurrenterne, der skulle overhale ham med en omgang. Mazzacane kom i mål på 15 pladsen.
Alt i alt var der glæde i teamet. Man fik vist at man er kommet tættere på konkurrenterne. Og der er med til at øge motivationen. Teamet oplevede en del opmærksomhed. Mange var interesserede i hvordan det ville gå med den nye titaniumgearkasse. I det første løb havde man ingen problemer med den, så noget tyder på, at det kan gå hen og blive en succeshistorie for det lille italienske team.
PDL
Johnny Herbert fejrede ikke sit GP nr. 150 på allerbedste vis. Godt nok kom han i mål, men det var på skuffende 13 plads. Eddie Irvine gjorde det ikke meget bedre med sin 11 plads. Men det er en årsag til alting. Først og fremmest lider kørerne stadig under, at bilerne har koblingsproblemer. Begge kørere tabte nogle placeringer i starten.
For jubilaren var det et problemfyldt løb. Først var der problemer med set-uppet, ved pitstoppene var der problemer med brændstofpåfyldningen, som var skyld i, at han måtte i pit for 3 gang, 6 omgange før mål.
"Jeg prøvede at gå i en bestemt retning med set-uppet, fordi jeg vidste at banen er hård ved dækkene. Vi ændrede på vingerne under løbet, det hjalp lidt, men det fungerede alligevel ikke rigtigt. Af en eller anden grund fik jeg ikke benzin nok på ved det andet pitstop, men egentlig gjorde det ikke så meget, jeg lå så langt bagud, at jeg ikke havde en chance for at få point alligevel. Vi er nødt til at få mere fart i bilen. Vi skal have iværksat en hurtigere udvikling, hvis vi skal blande os i kampen lige foran os. Mange ting var bedre end på Silverstone, men så længe vi stadig bliver overhalet med en omgang eller mere, så er det ikke godt nok."
Eddie Irvine er helt på linje med Herbert.
"Vi er ikke så dårlige som vores placeringer viser. Ved kvalifikationerne har vi hele tiden været i top-ti med en bil. Men på grund af de dårlige starter, taber vi nogle placeringer, og nogle af de langsommere kørende er ikke nemme at komme forbi. Specielt ikke på en bane som denne. Det er nu der skal arbejdes hårdt, for at vi kan komme videre. Vi er bedre end det vi har vist indtil nu."
En positiv ting er der da. Det er det tredje løb hvor begge biler er kommet i mål, så forbedringer er der da. Men alle i teamet er klar over at det skal være endnu bedre.
Neil Ressler: "Den gode nyhed er, at begge biler kom i mål. Den dårlige nyhed er, at vi er simpelthen ikke hurtige nok. Det ser ud til at holdbarheden er ved at være i orden. De andre problemer skal vi hurtigst muligt i gang med. Udviklingen af bilen er langt bagefter det skema vi havde planlagt fra starten."
Men måske er der mulighed for en snarlig forbedring. I denne uge tager Jaguar til Jerez banen, for at forberede sig til det næste løb på Nürburgring. Og ifølge Neil Ressler er der nok at tage fat på. De skal have løst koblingsproblemerne helt, og så gælder det om at få mere fart i bilen. Måske håber Johnny Herbert på at gentage sejren fra sidste år på banen. PDL
Marc Gene.: "Desværre fik vi ikke lavet alt det forarbejde som vi skulle, da jeg havde problemer med min motor, og jeg var nødt til at blive i pitten i næsten en halv time. Jeg syntes at min racer kørte godt i dag, og det var nemt at kontrollere raceren. Hvad angår i morgen, så er det svært at sige hvordan det vil gå. Jeg ved jo ikke hvor meget de andre teams er gået frem. Hvad angår Minardi, så har vi stadig meget arbejde der skal laves, men de forbedringer vi har, ved vi virker."Gaston Mazzacane.: "Når man tænker på at det er første gang jeg kører på denne bane, så syntes jeg at det gik meget godt. Jeg fik kørt mere end 50 omgange, ligesom vi planlagde. Jeg fik afprøvet flere forskellige set-ups, for at finde det rigtige til morgendagens kvalifikation. Jeg føler mig godt tilfreds med dagens arbejde, da jeg mener at vi alle i teamet har ydet det bedste vi kunne. Så jeg er fortrøstningsfuld hvad angår morgendagens kvalifikation."
BKP
Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk
| | | |