Presse
Spaniens Grand Prix


 Catalunya overblik
 Sådan køres Barcelona-banen
 BAR - Barcelona preview
 Arrows - Barcelona preview
 Ferrari - Barcelona preview
 Williams - Barcelona preview
 Jordan - Barcelona preview
 Bridgestone anbefaler
 Jaguar - Barcelona preview
 Sauber - Barcelona preview
 TV-guide til Barcelona
 Benetton - Barcelona preview
 Barcelona - 1. fri træning
 Barcelona - 2. fri træning
 Benetton - Barcelona frie træninger
 Prost - Barcelona frie træninger
 McLaren - Barcelona frie træninger
 Arrows - Barcelona frie træninger
 Ferrari - Barcelona frie træninger
 Williams - Barcelona frie træninger
 Minardi - Barcelona frie træninger
 Barcelona - 3. fri træning
 Barcelona - 4. fri træning
 Lørdagens pressekonference
 Benetton - Barcelona kvalifikation
 Arrows - Barcelona kvalifikation
 Jaguar - Barcelona kvalifikation
 Barcelona - Warm-up
 Arrows - Barcelona race
 Prost - Barcelona race
 McLaren - Barcelona race
 BAR - Barcelona race
 Søndagens pressekonference
 Minardi - Barcelona race
 Jaguar - Barcelona race
 A1-Ring - Minardi fri træning
 

Catalunya overblik



Hent Shell-Ferraris kort over Catalunya som pdf (763kb).
MRR  


Sådan køres Barcelona-banen

Spaniens bedste bud på en placering i top-6, Arrows-køreren Pedro de la Rosa giver sit bud på hvordan Circuit de Catalunya skal skæres når der i næste uge skal køres grand prix på den teknisk krævende bane, der er et yndet sted at teste.

"Det første sving er med hård nedbremsning. Man bremser meget, meget set og det vigtigt at man forsøger at bruge indersiden af kerb'en som muligt, og forsøge at minimere den første del af svinget lidt, ellers kommer man for bredt og man kan ikke holde speederen på til det andet venstresving."

Når man så giver fuld gas forsøger man at lade være med at lette foden og forsøger at holde på gennem den anden del og få en god vinkel til 'Renault', som er i 4. gear. Det er ret bumlet lige nu - gennem de sidste år er det blevet mere og mere bumlet, så det er meget sværere at køre med fuld speeder. Man skal lige lette lidt over bumpene, og så have så meget fart på det næste lille stræk.

Der er meget hård nedbremsning til 'Repsol'. Det er et godt sving fordi man bremser i svinget, holder så meget fart som muligt, og kommer på speederen tidligt. Den har et blindt exit som er ret svært. Man holder mod højre til den næste hårnål, 'Seat', som er det langsomste sving på banen. Det tages i andet gear, eller i nogle racere med første. Jeg synes det er for langsomt. Det er meget vigtigt at bremse sent og accelerere tidligt. Man får god traction ned ad bakken.

Så er man på vej til 'Wurth' som er et godt 3. gears sving. Man forsøger at bremse sent og holde så meget moment som man kan gennem svinget, og bruger kerberne 100%, hvor man accelererer op ad bakke. 'Campsa' er et meget hurtigt sving - det er et godt sving til at sætte højfartsbalancen i raceren efter. Hvis man har for meget understyring ved man hvad man skal gøre gennem 'Campsa'. Det et meget fordi der er et ret langt stræk efter det, fordi man skal holde så meget fart som muligt og være på med fuld skrue gennem skæringen.

Efter det sidste stræk skal der bremses hård til 'La Caixa', hvor man ikke skal misse skæringen i det sving, hvor det vil være meget svært at få raceren igennem, fordi det er meget snavset på ydersiden og man mister tid.

Det er et meget godt sving hvor man kan se racerens traction - man accelererer hele vejen gennem til 'Banc Sabadell'. Det er virkelig et kedeligt sving. Man går så dybt ind og drejer bare raceren. Man behøver ikke at køre rent, man skal blot være aggressiv når den drejes hvorefter man accelererer ud.

De to sidste sving er de bedste på Barcelona-banen. De er virkelig hurtige. Den første er med fuld speeder, men det andet er ikke lige til, hvor man skal bruge den venstre fod på bremsen og få et god fart ud af svinget.

Når man har nye dæk får mange meget vejgreb, og der er masser af tid i det sidste sving. Jo hurtigere man kommer gennem det, des mere fart kan man få på det meget lange stræk."

BB  


BAR - Barcelona preview

Circuit de Catalunya, som der skal køres på, på søndag, er ikke helt så nem at finde det rigtige set-up til. Der er en skøn blanding af langsomme og hurtige, korte og lange sving. Det aerodynamiske set-up bliver et kompromis. Der bliver et ret stort pres på bilens venstre side, på grund af de hurtige højresving. Banen er kendt for at have et godt grib, så dækvalget bliver også en meget afgørende faktor. Og på grund af svingenes karakter er også kørernes fysik, specielt nakkemusklerne udsat for en hård belastning.

Sidste år tegnede det godt for BAR teamet. Villeneuve startede fra sjette pladsen og kom hurtigt op på tredje pladsen. Det så længe ud til, at teamet skulle hente deres første point i dette løb, men da totrediedele af løbet var kørt, fik Villeneuve problemer med gearkassen i bilen og måtte udgå. Mika Salo, som vikarierede for Ricardo Zonta, startede fra sekstende pladsen og sluttede løbet på ottende pladsen.

Begge kørere kan godt lide banen, fordi den har en del meget hurtige sving. De er også enige om, at den er fysisk meget krævende, men bl.a. på grund af flere tests på banen, er man godt forberedt på disse faktorer.

Noget som teamet er meget spændt på, er hvordan den nye evolution af Honda motoren vil klare sig. Den aktuelle evolution debuterede på Silverstone, hvor man allerede kunne se fremskridt i forhold til hurtigheden. Denne sidste uges test på Catalunya banen, har man bl.a. brugt til videreudvikling af motoren. Det forlyder fra Honda, at der allerede nu er nye forbedringer i motoren. Så man venter sig meget af den. Honda har faktisk gode erfaringer fra Spanien. Første gang man kørte i Spanien i 1968 var med John Surtees, det skete på Jarama banen. Der lå man på en anden plads, da man måtte udgå efter 74 omgange af 90. Siden er det blevet til en anden plads i 1986 på Jerez banen, hvor kører/ bil kombinationen var Mansell/Williams-Honda. Og senere, i 1988 og 1989 vandt henholdsvis Alain Prost og Ayrton Senna i McLaren-Honda.

Så hvis BAR teamet kan få løst nogle af deres problemer med bl.a. gearkassen, så kan holdet faktisk godt ende i pointene. Forhåbentlig får Jacques Villeneuve løst sine problemer med ryggen inden.

PDL  


Arrows - Barcelona preview

Efter et overstået britisk GP, tog Arrows til Barcelona banen, til en tredages test. Der er blevet arbejdet med set-up til det kommende GP på banen. Derudover er der arbejdet med flere af de ting, som forårsagede at bilerne udgik på Silverstone. De primære ting som er testet i Barcelona, er nye elektriske komponenter og software, aerodynamik og flere ting på chassiset. Onsdag kørte Jos Verstappen 111 omgange uden problemer med bilen. Man prøvede at køre løbsdistance, for at simulere hvordan det kan blive i selve GP'et. Torsdag kørte Pedro de la Rosa 118 omgange, for at teste stabilitet og holdbarhed. Der har i de første løb været problemer med hjulophængene. Det ser ud til, at disse problemer er løst nu.

For Pedro de la Rosa, bliver det et løb på en rigtig hjemmebane, idet han er bosat i Barcelona. " Jeg ser helt klart frem til mit hjemme Grand Prix. Jeg forventer også at kan køre i mål i dette løb. Vi har arbejdet godt under testen, og det ser lovende ud."

Jos Verstappen: "Bilen kørte godt på banen under vintertesten. Bilen kører godt i højfartssvingene på banen, så jeg regner med et godt løb"

PDL  


Ferrari - Barcelona preview

Hele F1 feltet skal i den kommende weekend, køre det næste GP på Circuit de Catalunya, som er beliggende i udkanten af Barcelona. Selvom banen er en af de nyeste baner, så er den siden sidste år ændret flere steder. Pittet er forlænget, og hospitalsfacaliteterne er forbedret.

Det er en udfordrende bane for kørerne, og næsten lige så vigtig, den er meget tilskuervenlig. Banen ligger faktisk i en gryde, så tilskuerne på bakkerne omkring banen, har et godt overblik over det meste af banen.

For Michael Schumacher gælder det om at vinde sin tredje sejr på banen. Han har tidligere vundet her i -95 for Benetton, og i -96 for Ferrari. Det var også hans første sejr for Ferrari. Sidste år blev det til en tredje plads.

"Vi er i år meget tættere på McLaren. Vi har opnået rigtig meget i den sidste test. I selve løbet er det sådan, at hvis det bliver tæt, skal man have plads til at øge et forspring til sin egen fordel. Det vil give én større fleksibilitet i forhold til pitstopsstrategi. Det vil give mulighed for at have et pitstop, enten før eller senere end beregnet. Måske endda en total ændring af strategien."

Barrichello under løbet på Silverstone
Foto: Allsport

I de senere år har Ferrari, takket være Ross Brawn og Jean Todt, været de bedste til at "læse" løbene og har været i stand til under løbene at ændre strategien.

PDL  


Williams - Barcelona preview

BMWs holdbarhedsarbejde på motoren siden Imola og et velbalanceret chassis fra Williams var i kombination teamets mest overbevisende kørsel til dato ved det sidste grand prix på Silverstone hvor Ralf Schumacher og Jenson Button sluttede nummer 4 og 5 respektive. Siden da har teamet brugt tre dage med at teste på Circuit de Catalunya som forberedelse til det spanske grand prix - den femte afdeling af Formel 1-VM.

Statistikken siger at Ralf er den eneste kører der har scoret point tre gange på sæsonen, kun slået af hans broder Michael som har fået point ved fire lejligheder. Når det kommer til holdbarhed, er teamet listet som nummer fire når det kommer til opnåede kilometer.

Circuit de Catalunya er den mest tekniske bane i Formel 1-kalenderen. Den til formålet indrettede arena giver variation med mulighed for overhaling på grund af den s hurtige og langsomme sektion, med det overvældende højresving mod slutningen af det lange start/mål-stræk som favorit. Den blev åbnet i 1991 og banen har siden været en årlig test af evner og fart.

Gerhard Berger, (BMW Motorsport Direktør):
"Denne ekstrem gode start i Formel 1 med BMW-Williams der har fået point i tre løb ud af fire, giver et positivt respons hos BMW som yderligere styrker vores Formel 1-folk. Men vi bør ikke blive for euforiske. Vi er stolte over vores nuværende tredjeplads i konstruktørernes VM, men det ændrer ikke vores mål. Vores mål er at gentage 5. pladsen som Williams opnåede i 1999. Vi går mod hårdere tider. Teamsene som er lige bag os slapper ikke af, som det var tydeligt under den seneste test i Barcelona. Fra min tid som kører ved jeg hvor svært det for team konstant at have succes."

Ralf Schumacher:
"Efter vores succesfulde løb på Silverstone, er jeg ret optimistisk forud for det spanske grand prix. For at være godt forberedt gennemførte BMW-Williams et 3-dages testprogram i Barcelona. Jenson kørte onsdag og torsdag og jeg kom bag rattet torsdag og fredag. Circuit de Catalunya er et mix af hurtig og lav hastighed, lange og korte sving specielt i sving nummer tre, et 180 graders fjerde gears sving med en udgangsfart på godt 260 km./t. Man skal også finde den rigtige indgangsvinkel for at generere den højeste fart gennem svinget, men samtidig skal man passe på det venstre forhjul. Banen har en høj vejgrebsoverflade og er generelt hård for dækkene. Traction er også en vigtig faktor med ikke færre end seks sving der tages i andet gear. FW22'eren bliver bedre og bedre og vi ser optimistisk frem til Barcelona."

Jenson Button:
"Det har været lidt af en uge siden det britiske grand prix. Ikke kort tid efter at det ternede flag blev vist på Silverstone og det var tid til at tage til test i Barcelona. Jeg har testet på Circuit de Catalunya to dage som forberedelse til næste uges løb og det var meget værdifuldt for mig, fordi jeg behøver at få nogle kilometer på denne bane, som jeg ikke kender, da jeg aldrig har kørt her før. Sådan som FW22'eren føles, er jeg ret spændt på det spanske grand prix. De krævende hurtige sving og en lang, hurtig langside gør løbet til en rigtig test, men på samme tid kan jeg også godt lide atmosfære i Spanien og det vil hjælpe."

BB  


Jordan - Barcelona preview

Efter en blandet fornøjelse på Silverstone, hvor Jarno Trulli kom i mål på en sjette plads og scorede et enkelt point, og hvor Frentzen havde en forrygende god kvalifikation og længe lå til en topplacering, men desværre måtte udgå med en defekt sensor i gearkassen, så er teamet ved at være klar til det spanske GP.

Teamet deltog i tre dage i den nyligt overståede testrunde på Barcelona banen. Man prøvede som alle andre at finde et set-up, og man arbejde meget med stabilitet, der har været visse problemer i sæsonen indtil nu. Derudover har man testet Bridgestone dækkene. Efter at Jordan har underskrevet en flerårig aftale med Bridgestone, er man gået ind i et samarbejde om test og udvikling.

"Teamet har arbejdet meget hårdt for at løse problemerne med stabiliteten, og denne uges test har vist, at vi er nået et godt stykke fremad. Det er meget frustrerende at udgå i løbene, når vi er har kørt os frem til de pointgivene placeringer. Vi har et mål i år om at bevare vores tredje plads fra sidste år. Men det kan blive svært med det tempo Williams holder i øjeblikket. Banen er næsten en slags hjemmebane for mig. Vi har kørt her meget under diverse tests. Den er fysisk krævende og kan være meget hård ved dækkene. Det kan også være svært at finde det rigtige set-up, fordi baneforholdene ændrer sig undervejs i løbet." udtaler Heinz Harald Frentzen.

Frentzen føler det som sin anden hjemmebane, fordi han har en spansk moder, og taler sproget flydende. Den sidste testdag kørte HHF 92 omgange uden problemer.

Og Jarno Trulli er på linje med ham: "Efter det jeg præsterede sidste år, ved jeg, at det er vigtig at kvalificere sig langt fremme. Banen er en af de hurtigere baner på programmet. Både bil og kører skal være i absolut topform. Efter den sidste test her, føler jeg at vi har overvundet mange af de problemer, vi har kæmpet med hidtil i år."

Sidste år hvor Trulli kørte for Prost, startede han løbet på en niende plads, og sluttede løbet på en sjette plads.

PDL  


Bridgestone anbefaler

Ligesom alle teams forbereder sig til det næste løb, så skal den i øjeblikket eneste dækleverandør, også forberede sig til det næste løb. Under testen i sidste uge var Bridgestone selvfølgelig også tilstede i Spanien. Udover at analysere sig frem til hvilke dæk man vil anbefale til selve GP'et, så har man også i et samarbejde med nogle af top teamene testet nye udviklinger, som måske først kommer ud at rulle for alvor til næste år. Jordan teamet er et af de teams, som er med i Bridgestones testprogram.

Det forventes, at Bridgestone vil tilbyde Soft og Medium compound dæk til GP'et. Yoshihiko Ichikavwa fra Bridgestone: "Barcelona banen er en af de hårde baner for dækkene. De hurtige sving sammen med en høj gennemsnitshastighed, giver et stort slid på dækkene. Der skal bremses hårdt flere steder på banen, det giver alt i alt et stort dækslid. Vi forventer, at de kørere som har et godt set-up, vil vælge Soft compound dækkene. Banen er som sagt hurtig, men overfladen er slider hårdt på dækkene. Vi regner også med, at de fleste vil vælge en tostopsstrategi."

PDL  


Jaguar - Barcelona preview

Det er tidligere blevet annonceret, at Jaguar teamet vil foretage nogle ændringer i den organisatoriske ledelse. Og ifølge de seneste meldinger vil det foregå i morgen torsdag kl. 16,00. Det sker efter, at Jackie Stewart har valgt at neddrosle sin aktive indsats i teamet, og ikke mindst på grund af Paul Stewart, som er trådt tilbage på grund af sin kræftsygdom.

Men den største fokus er selvfølgelig på weekendens GP. Noget af det man har arbejdet meget på i sidste uges test, er de problemer man har haft med koblingen. Den har kostet placeringer i starten i løbene. Specielt på banen i Barcelona, er det vigtigt for teamet at "lave" starten. Det er en bane, som det er næsten umuligt at overhale på. Så alle teams forbereder sig på, at kvalificere sig så langt fremme i feltet som muligt. Og så "lave" starten.

Desuden kæmper man med et andet problem. Kørerne siger, at der er ikke fart nok i bilen. Men noget tyder på at man er på rette vej. Det forlyder dog fra teamet, at det er en langsigtet planlægning, der nu begynder at bære frugt. Nu skulle de værste stabilitetsproblemer være overstået, og så må de videre med de næste ting. Det må siges at være nødvendigt, hvis man kikker på teamets målsætning. Det har fra starten været meningen at man ville være lige efter McLaren og Ferrari. Men med den indsats som Williams har vist, skal der snart til at ske noget.

Det forlyder dog også fra teamet, at mange ting har været en væsentlig faktor på at man måske er kommet lidt bagud. De store problemer med holdbarheden, koblingsproblemer og senest de annoncerede ændringer internt i teamet. Man undskylder sig også med, at man stadigt er et nyt team, og man som følge af det, er inde i stadig opbygning og udvidelse, og at det derfor ikke altid går som forventet. Det skal dog også retfærdigvis siges, at man i forhold til nogle af de andre teams, er sat lidt tilbage, i og med at teamets nuværende opbygning gør, at der er for langt mellem de forskellige afdelinger af teamets aktiviteter. En del af motorudviklingen foregår stadig i USA, teamets adgang til vindtunnel finder ligeledes sted i USA. Det forsinker og besværliggør selvfølgelig udviklingen i forhold til andre. Men det skulle der være planer om at ændre.

Meget tyder dog på, at man har indset nødvendigheden af en målrettet indsats. Begge kørere er tilfredse efter testen, med de fremskridt der er gjort. Nu skal det så omsættes i point. Man forventer, at over en periode på tre løb, vil der være en stor fremgang at spore, også resultatmæssigt.

PDL  


Sauber - Barcelona preview

Sauber-Petronas teamet har brugt fire dage med test på Circuit de Catalunya i sidste uge som forberedelse til det spanske grand prix. Arbejdet var koncentreret om at vurdere dæk og generelt arbejde med opsætning.

Willy Rampf, (teknisk leder):
"Vi var heldige med vejret i det meste af testen, hvor kun den sidste dag var kort ramt af regn om morgenen og byger om eftermiddagen. Vi var i stand til at gennemføre vores planlagte program, og vi er tilfredse med C19'erens præstation som den er i både kvalifikation og løbsopsætning."

Peter Sauber, (teamchef):
"Vi havde en god test som gav meget værdifulde data, og vi har i sinde at få noget ud af det i vores kamp for yderligere point i VM i denne weekend."

Pedro Diniz:
"Det er en skam at motoren ikke holdt efter 83 omgange, da jeg havde et personligt mål med en 100-omgangs test sidste onsdag, men jeg fik stadig en masse kørsel og jeg er generelt glad for den måde raceren kørte. Jeg ser frem til en ny stærk præstation i det spanske grand prix."

Mika Salo:
"Jeg kan lide Circuit de Catalunya med dets mix af langsomme, medium og hurtige sving, og jeg er meget glad for min racers balance her i regnvejret i sidste uge. Den var også stærk i tørvejr, så jeg ser frem til en placering i top-6 i denne weekend."

BB  


TV-guide til Barcelona

Den står igen på Formel 1 og Formel 3000 i denne weekend, hvor der skal dystes om vigtige point på den teknisk krævende Barcelona-bane. Der er lagt op til et spændende løb, hvor vejret igen kan komme til at spille en rolle, sådan som det var tilfældet på Silverstone de første dage.

Husk også at følge Formel 3000s danske islæt, Kristian Kolby der skal forsøge at køre sig til en placering - helt i top-6, men måske mere realistisk i top-10.

Ved det forrige engelske grand prix kunne den anden fri træning følges på ARD, men dette ser ikke ud til at blive tilfældet i denne weekend - desværre. Så her er guiden til denne weekend. Rigtig god fornøjelse.

DagKl.KanalBeskrivelse
Fre.14:30 - 15:00EurosportF3000 - kvalifikation
Fre.15:30 - 16:00EurosportF3000 - kvalifikation
Lør.12:40 - 14:00RTLKvalifikation
Lør.14:30 - 16:30EurosportF3000 - løbet
Søn.09:15 - 10:15RTLWarm-up
Søn.11:00 - 12:30EurosportF3000 - genudsendelse
Søn.13:00 - 16:50RTLLøbet
Søn.
BB  


Benetton - Barcelona preview

I sidste uge var det testuge på Barcelona banen, og Benetton var selvfølgelig også tilstede.

Pat Symonds: "Tiden blev brugt delvis på at teste visse nyskabelser, deriblandt noget nyt på frontvingen. Noget af det nye på vingen blev allerede brugt på Silverstone. Derudover skulle vi finde et set-up til det kommende løb. Testen forløb rigtig godt, og vi fik heldigvis prøvet et regnvejrs set-up den ene dag, så vi er forberedt hvis det skulle regne til GP'et. Det største problem vi havde, var faktisk den evigt skiftende vind, som gjorde det vanskeligt at sætte bilen rigtigt op, og det store dækslid, som faktisk gjorde nogle af planlagte og stærkt kontrollerede test, meget vanskelige at gennemføre."

Banen har altid haft ry for at være vanskelig at sætte bilen rigtigt op til. Ikke bare på grund af de vidt forskellige vinde som er i området, men også banens karakteristik gør det vanskeligt.

"Barcelona er en meget teknisk krævende bane, både for kørene og ingeniørerne. Det er derfor vigtigt, at finde et kompromis i set-uppet, som tager hensyn til både de hurtige og langsomme sving, og ikke mindst den lange start/mål langside. Det kan være utroligt svært at finde et set-up, der tager hensyn til de lange sving på banen, hvor vi skal undgå understyring, og samtidig de langsomme sving hvor vi skal bevare traktion. Derudover er banen meget hård ved dækkene, og afhængig af hvilke dæk, som Bridgestone tager med, vil vi nok opleve meget forskellige strategier i løbet."

PDL  


Barcelona - 1. fri træning

Så er det atter tid til en Grand Prix weekend, og denne gang er det Spaniens Grand Prix der står for tur. Og vi lægger ud med den 1. fri træning, som ser ud til at blive afviklet i strålende sol og ca. 20 C. Næsten samtlige teams var på banen her i sidste uge for at teste, så deres racere er sat op til banen, og det skulle betyde at vi allerede her i den første fri træning skulle få nogle hurtige tider at se.

1. fri træning minut for minut:
Tid Hændelse
11:00 Første mand på banen er BAR køreren Ricardo Zonta.
11:01 Nu er næste hele feltet ude på en "installation-lap".
11:05 Ingen kørere på banen i øjeblikket, men stor aktivitet i pitten.
11:08 Marc Gene, Mina Salo og Mazzacane på banen.
11:10 1 - Mika Salo - 1:26,024
2 - Mazzacane - 1:26,887

Marc Gene er en tur i kattegruset, men er uskadt.

11:12 Jacques Villeneuve er på banen.
11:13 Jacques Villeneuve - 1:41,134, og han retunerer til pitten.
11:14 Nick Heidfeld - 1:25,216, dagens hidtil bedste tid.
11:17 Den kører der indtil nu har kørt flest omgange er Mika Salo med 7 omgange.
AN  


Barcelona - 2. fri træning

Efter en times pause så er kørene nu klar til at tage hul på den 2. fri træning, her forud for Spaniens Grand Prix 2000 på Circuit de Catalunya udenfor Barcelona. Og så må vi se om der er større interesse for at komme på banen end der var i den første fri træning, hvor der kun var rigtig gang i den i de sidste 10 minutter.

Temteraturen er steget et par grader, og det er nu 23 C.

2. fri træning minut for minut:
Tid Hændelse
13:00 Første mand på banen er BAR køreren Jacques Villeneuve.
13:01 Nu kommer også Mika Salo og Jean Alesi på banen.
13:02 Mika Hakkinen og Marc Gene kører ud på banen.
13:04 Jacques Villeneuve forbedre sin formiddagstid, og er nu på en samlet 15. plads - 1:25,166.

Mika Salo forbedre sin tid og er nu på 13. pladsen - 1:25,007.

Jean Alesi har en større udskridning, og retunerer til pitten.

13:05 Mika Hakkinen - 1:23,266, men han er stadig på 3. pladsen.

David Coulthard og Jos Verstappen på banen.

13:07 David Coulthard - 1:22,651, og dermed er han på 3. pladsen i øjeblikket.

Pedro de la Rosa køre ud i sandet, og der sidder han fast.

13:08 De gule flag er fremme på grund af Pedro da la Rosas Arrows racer stadig holder i sandgraven.
13:09
AN  


Benetton - Barcelona frie træninger

Benetton teamet havde en svær dag på Circuit de Catelunia i dag. Teamets to kørere placerede sig som henholdsvis nr. 12 og 14 ud af de 22 kørere der er med i Formel 1 feltet. Kørene havde specielt problemer med at tilpasse sig banens skiftende tilstand, et evigt problem på denne bane. Del ligger tæt ved kysten, og det bevirker at der er mange kraftige vinde, og nå de kommer ind fra netop kystsiden, så fører de meget sand med sig, og det nedsætte dækkenes greb i asfalten.

Giancarlo Fisichella - 12. pladsen:
"På grund af at banen heletiden skiftede karater, så prøvede vi flere forskellige setups" og han tilføjer "Midt i den anden fri træning mistede jeg kontrollen over raceren og spandt af banen, så jeg gik glip af halvdelen af denne træning".

Alexander Wurz - 14. pladsen:
"Banen var meget forskellig fra træningen i sidste uge, og samtidig var den både beskidt og glat. Vi har arbejdet med setup og hovedspørgsmålet i morgen bliver dækvalget"

Pat Symonds - Technical Director:
"Normalt så er fredagens tider ikke dem der bedst viser de enkelte teams præstationer hen over weekenden, men det er anderledes her på banen, da vi jo har testet på den i sidste uge. Det var en meget hård dag for teamet specielt fordi banen var meget hård ved dækkene" og han slutter "Vi har stadig meget arbejde at gøre".

AN  


Prost - Barcelona frie træninger

Jean Alesi:
"Vi har haft to gode træninger i dag og fik forsøgt os med et par vigtige opsætninger. Vi har fået meget holdbarhed i sidste uges test, men vi ved at vi går en meget svær weekend i møde. Her til aften må vi ikke lave nogle fejl når vi tager tekniske beslutninger til i morgen hvis vi ønsker at undgå en ringere præstation i kvalifikationen."

Nick Heidfeld:
"Jeg er ikke så glad i dag fordi vi havde problemer som hindrede mig at køre så mange omgange som jeg gerne ville, hvorfor jeg ikke kunne sætte en god omgangstid. Til at begynde med fik jeg en lækage i benzinen og vi måtte sætte hele systemet ud for at løse problemet. Pausen skar ned på mit arbejde til eftermiddag, og selvfølgelig var forholdene meget anderledes end fra sidste uge, så vi lavede nogle opsætningsændringer. Vi havde problemer med bunden så vi måtte se på kørerhøjden og set-up'et. Men jeg er selvsikker på trods af det, og vi skal ikke lave nogle større ændringer til i morgen."

Alain Prost:
"Baneforholdene som vi kørte under i dag var ændret og forskellige fra sidste uge. Banen er ikke til fordel for os, og racernes opførsel berøres meget af ændringer i temperaturen og støvet. Vi har ikke fundet det ideelle set-up. Vi mangler fart på toppen for virkelig at være konkurrencedygtige. I morgen vil vi presse mere på flere måder for at forbedre vores præstation før kvalifikationen."

BB  


McLaren - Barcelona frie træninger

McLaren-Mercedes teamet brugte dagens frie træninger til at finjustere opsætningen til weekendens spanske grand prix. Teamet brugte sidste uge med at teste på Circuit de Catalunya med David bag rattet onsdag og torsdag og Mika om fredagen. I dag var David 5. hurtigst med en tid på 1:22,651 og gennemførte 20 omgange.

Mika satte en tid på 1:23,266 som gav ham 7. pladsen. Han kørte 21 omgange.

Mika Hakkinen
"Forholdene i dag var meget anderledes end i sidste uges test. Der manglede vejgreb og som et resultat af det var det svært at finde den optimale balance i raceren. Jeg ved ikke præcist om det var på grund af en glat baneoverflade, men det kan være temperaturen. David og jeg testede forskellige opsætninger og vi vil vente og se hvad der sker i morgen."

David Coulthard
"Skaderne fra flyulykken var ikke skyld i nogle gener da jeg var i raceren og jeg har det godt. Jeg værdsætter meget at medierne har giver mig mulighed for at koncentrere mig om løbet. Under dagens to træninger arbejdede jeg gennem et par set-up variationer og havde ikke nogen problemer."

Ron Dennis
"En normal fredag i Barcelona, hvor benzinmængde, temperaturen og baneforholdene er svaret på forskellen mellem de bedste racere."

Norbert Haug
"Forskellig mængde benzin og bløde eller hårde compounds blev brugt i dag, så rækkefølgen vil sikkert ændre sig ved løbsdagen. Vi vil helt sikkert forbedre vores præstation."

BB  


Arrows - Barcelona frie træninger

Efter en utrolig god test som Orange Arrows teamet havde i sidste uge på Circuit de Catalunya, var dagens træning tilbage igen på den varme og tørre bane i Barcelona, lidt mere begivenhedsrig for Pedro de la Rosa og Jos Verstappen, hvor kørerne sluttede som nummer 22 og 16. Pedro gennemførte 9 omgange, før han spandt i gruset, mens Jos opnåede 28 omgange.

Pedro de la Rosa
"Jeg lavede en fejl før den sidste hårnål og bremsede en lille smule for sent. Bagenden forsvandt og jeg kunne ikke redde den tilbage og raceren stallede da jeg kørte af, så jeg kunne ikke komme tilbage. Det er ikke noget stort problem fordi det er fredag, så længe jeg ikke laver den samme fejl i morgen, og vi kender også banen meget godt, så mine manglende omgange er ikke et problem for mig eller teamet. Jeg skal blot glemme det og komme videre med arbejdet, men vi fik nyttige informationer i de få omgange jeg kørte, for eksempel hvilket dæk der vil være det bedste i morgen. Den vigtigste er kvalifikationen i morgen og ikke dagens tid."

Jos Verstappen
"Det var en meget svær situation i dag, da banen var totalt forskellig i forhold til sidste uge. Vi forsøgte os med nogle ændringer til raceren for at tilpasse os banen, men fik ikke så meget ud af det i dag, men raceren føles stadig meget god og vi ved hvad der skal gøre da vi har masser af erfaring på denne bane. Jeg havde et mindre problem med koblingen i min racer, men det vil blive løst til i morgen. Vi må vente og se hvordan banen er."

Tom Walkinshaw
"I dag forsøgte vi alle de ting vi ikke udførte i testen, eksempelvis at køre af banen. Forhåbentlig vil vi være tilbage på banen i morgen i ordets fulde betydning."

BB  


Ferrari - Barcelona frie træninger

Michael Schumacher.: nr.1. 1m 21.982, 18 omgange, chassis nr. 200
Rubens Barrichello.: nr. 3. 1m 22.549, 20 omgange, chassis nr. 199

Jean Todt.:
”Helt som forventet, testede vi kun ganske lidt i dag, ligesom alle de andre teams. Vi testede på banen i sidste uge, så vi ved hvad vi skal vide om bilen og banen. I dag afprøvede vi lige vores biler, og vi afprøvede nogle forskellige set-ups. F1-2000 bevidste igen at den er meget hurtig på denne bane. Jeg tror at vi kan være konkurrencedygtig hele weekenden, og vi vil kæmpe hårdt for at komme på de første pladser i morgen.”

Michael Schumacher.:
” Det var tydeligt at mange ikke havde travlt med at komme ud at køre i dag, men vi var jo også her i sidste uge for at teste. Med begrænset antal dæk, så er det vigtigt at gemme dem til det rigtige tidspunkt i kvalifikationen, og til selve løbet. Det er ikke særligt sjovt at komme til den første frie træning, når man lige har testet her. Der er ikke rigtigt noget at lave. Men i det hele taget, så er vi godt forberedt.”

Rubens Barrichello.:
”Banen i dag var anderledes end da vi var her for at teste i sidste uge. Det er varmere i dag, og luftfugtigheden er også højere. Det er grunden til at omgangstiderne er langsommere i dag, end i sidste uge. Vi fik i dag afprøvet nogle ting som vi ikke havde muligheder for at afprøve i sidste uge. Tiderne betyder ikke så meget, de bliver hurtigere når der kommer nye dæk på bilen. Det der er vigtigst er at få styr på bilens måde at køre og styre på, og jeg er glad for det vi har opnået i dag.”

BKP  


Williams - Barcelona frie træninger

BMW-Williams havde en god træningsdag da Ralf Schumacher og Jenson Button blev nummer to og seks.

Ralf Schumacher
"Indtil videre er jeg glad for raceren selvom vi har lidt for meget overstyring - specielt i de hurtige sving, men jeg tror det er på grund af dagens høje temperaturer. Vi skal arbejde på set-up'et for at få bagenden af raceren lidt mere stabil."

Jenson Button
"Det var godt at få en rimelig god tid, specielt i forhold til den tid jeg satte til morgen. Raceren føltes meget bedre i den anden træning og jeg fik også hjælp af de forbedrede baneforhold, som var meget støvet til morgen. Vi har forsøgt mange forskellige ting på opsætningen til i morgen, hvor vi håber at kunne få en god kørsel."

Patrick Head
"Vi har fortsat udviklingen fra sidste uges test. Dækvalget bliver meget svært og vi forsøger at samle informationerne for at finde hjælp til at tage beslutningen til kørslen i morgen. Jenson kom i en bedre position mod slutningen da han kørte ud på et nyt sæt dæk. Nu forsøger vi at gøre vores hjemmearbejde til kvalifikationen og løbet."

Gerhard Berger
"Det var en god træning for os i dag, en typisk fredag når det kommer til omgangstiderne. Det er svært at fortælle hvem der kørte med meget benzin og på hvilket dæk. Fra vores side er det vigtigt at det var en dag uden problemer. Det giver os mere stabilitet og på grund af det har kørerne og ingeniørerne mere tid til at arbejde på opsætningen af raceren. En stor del af dette arbejde blev alligevel udført i sidste uge under testen."

BB  


Minardi - Barcelona frie træninger

For et stykke tid siden meddelte Minardi teamet, at de til det spanske GP, ville få en ny evolution af deres Fondmetal motor (Ford Cosworth). Det har de også fået. Men derom mere lidt senere. Største nyhed er, at den titanium gearkasse, som teamet har arbejdet på i ca. 9 mdr., har fået sin debut i dag. Det skete til fredagens frie træninger. Den første egentlige debut fandt faktisk sted i sidste uge, under testrunden på Circuit de Catalunya. Men ved dette GP er det første gang, at den bliver anvendt rigtigt. Gearkassen er udviklet og bygget i et samarbejde med et af teamets tekniske sponsorer C.R.P. Technology. Man har meget store forventninger til denne nyskabelse i F1. Ferrari laver andre af deres (Ferraris) motordele delvist i titanium, men andre legeringer og metaller bliver også brugt. Bl.a. beryllium som bliver forbudt, fordi det er kræftfremkaldende. Det ventes at bl.a. Ferrari vil kikke nærmere på den nye gearkasse hos Minardi. Der foregår uofficielt et samarbejde mellem de to teams, så mon ikke Ferrari kaster et meget stort blik på gearkassen.

Gabriele Rumi, Minardi: "Teamet er stolt over at kunne præsentere et stykke højt avanceret stykke teknologi. Meget af den tekniske viden som vi har fået mulighed for at benytte os af, stammer fra arbejde med rumfartsindustrien. Allerede i 1999 kunne vi gøre brug af visse elementer som vores samarbejdspartnere har udviklet. Og nu er turen så kommet til den nye gearkasse. Det er et teknologisk skridt, som jeg tror alle de store teams vil prøve at kopiere. Vi tror, at vores øgede muligheder og kapacitet vil gøre, at vi får flere muligheder for at forbedre vores position."

Ved fredagens frie træninger var bilerne - med den nye gearkasse - i aktion. Og det var glædeligt for teamet. Selvom man nok ikke skal ligge for meget i det, så var det alligevel positivt. Det lykkedes Marc Gene at få elvte bedste tid ved dagens træninger. Mazzacane fik nittende bedste tid.

Marc Gene: "Jeg er overrasket over at blive klassificeret med elvte bedste tid. Vi har gjort et godt stykke arbejde i dag. Vi prøvede forskellige set-ups. Jeg ved godt at min placering sikkert ikke holder i morgen til kvalifikationen, men nu begynder de højere placeringer, at være inden for rækkevidde. Meget af det skyldes motoren som er en ny evolution. Cosworths teknikere (udlånt af Ford) har hevet 25 hk mere ud af motoren. Så nu har vi lukket lidt af hullet til mange af de andre."

Gaston Mazzacane: "I dag koncentrerede vi os om set-up og dækvalg til kvalifikationen. Jeg kørte 37 omgange med den nye gearkasse. Vi arbejder også med en ny affjedring, men det er endnu for tidligt at vurdere, hvor meget bedre den er. Vi skal lære at forstå den rigtigt."

PDL  


Barcelona - 3. fri træning

Lørdagens program starter med to frie træninger efterfulgt af kvalifikationen. Og her går vi nu igang med dagens første kørsel, den 3. fri træning. Vejret er solrigt og temperaturen er ca. 15 C.

3. fri træning minut for minut:
AN  


Barcelona - 4. fri træning

I dagens første frie træning så var det de to McLaren kørere der klarede sig bedst, David Coulthard foran Mika Hakkinen. På 3. pladsen kom så Ralf Schumacher efterfulgt af Michael Schumacher. Og her i den sidste af de frie træninger så er det sidste chance for kørene til at få checket setup på racerne samt banens beskaffenhed, specielt det sidste er et problem her på Circuit do Catalunia, da der er meget støv og sand i luften og mange kraftige vindstød til at bære dette ind over banen.

Luft temperaturen er i øjeblikket 19 C og bane temperaturen 16 C. 3. fri træning minut for minut:

Tid Hændelse
09:00 Næsten hele feltet er på vej ud på en "installation-lap", de eneste der holder tilbage i deres garager er Johnny Herbert, David Coulthard og Rubens Barrichello.
09:04 Så kører også Johnny Herber ud på banen.
09:06 Som de sidste så kører Rubens Barrichello og David Coulthard også ud på banen.
09:07 David Coulthard kører MEGET langsom rundt på banen.
09:10 Dagens første tid - Jean Alesi - 1:23,997.

Eddie Irvine - 1:24,561.

09:12 Begge Arrows racere sætter samme tid - 1:22,711 - En sjællenhed.
09:13 Ricardo Zonta og Jacques Villeneuve kører ud på banen.
09:14 Jenson Button og Michael Schumacher kører ud på banen.
09:15 Alexander Wurz - 1:25,060.
Tid Hændelse
10:15 Så er det grønne flag ude, og den 4. fri træning er igang.

De første kørere på banen er Jarno Trulli, Pedro de la Rosa, Ricardo Zonta, Jos Verstappen, Jean Alesi, Johnny Herbert og Jacques Villeneuve.

10:20 Michael Schumacher kører ud på banen.
10:22 Marc Gene har motor problemer, men kan humpe tilbage til pitten.
10:23 Michael Schumacher - 1:21,203 - så er han dagens hurtigste indtil nu.
10:25 Heinz-Harald Frentzen - 1:22,162 - 5. pladsen.

Johnny Herbert 1:22,847 - 14. pladsen, nok ikke det han havde håbet på som optakt til sit Grand Prix løb nummer 150.

10:27 Mika hakkinen er på banen nu.
10:28 Michael Schumacher kører ud på banen igen.

Jarno Trulli - 1:21,911 - 5. pladsen.

Pedro de la Rosa - 1:22,206 - 7. pladsen.

AN  

Lørdagens pressekonference

Tilstede: Michael Schumacher, Mika Hakkinen og Rubens Barrichello.

Spørgsmål: Tillykke, Michael, med din første poleposition i sæsonen og den firetyvende i din karriere. Giver det dig nogen speciel glæde at have opnået den her på en så krævende bane?
Michael Schumacher: Ja, naturligvis, men potentialet har hele tiden været der fra starten af sæsonen og hvis man ser tilbage, har vi bare ikke udnyttet os af den mulighed. Som man kan se, er tingene så tætte. Hvis man får det helt rigtigt, kan man gøre det. Hvis man begår bare en lille fejl, eller hvis man kommer ud for flag og ikke kan tage omgangen rent, så kan tydeligvis ikke gøre det. At være på pole er rart, men det er løbet der tæller. Det er derfor jeg gerne vil vente til i morgen.

Sp.:Du brugte ordet ’perfekt’ der. Var det så perfekt som du kan blive, mængden af test taget i betragtning?
MS:Under disse forhold, med blæsten, føler man desværre altid at man kunne have forbedret en lille smule her og der. Hvorvidt man rent faktisk kunne forbedre noget er en anden sag. Men min bedste omgang var sandsynligvis så god som den kunne være under de omstændigheder.

Sp.: Mika, selvom du ser ud til at have løst problemet ved at sætte 2.-bedste tid, har du kæmpet med bilen det meste af weekenden. Fortjener den at være på pole i stedet for Michaels Ferrari?
Mika Hakkinen: I bund og grund ja. Gennem hele tidtagningen fik jeg ikke 100 % fri bane før sidste omgang, så jeg fik ikke mulighed for at maximisere det.

Sp.: Rubens, på din sidste omgang så det ud til at være en chance for du kunne forbedre Mikas tid, i hvert fald indtil den sidste sektor. Hvad ødelagde din tid gennem den sektor?
Rubens Barrichello: Som Michael sagde, var det temmelig blæsende i dag, hvilket gjorde tingene uforudsigelige derude. På en måde troede jeg bilens set-up var bedre om morgenen – ikke at vi ændrede særlig meget, men jeg syntes ikke bilen føltes så god da jeg havde brug for den her i eftermiddags. På en måde er det godt at være i top 3, men jeg er skuffet over ikke at være i første startrække, for jeg mener det skulle have været bedre.

Sp.: Michael, du er kommet dårligt fra start ved de sidste to løb. Hvor vigtig er en god start i morgen?
MS: Man ved altid mere efter løbet. Generelt, hvis man laver en god start kan man lede løbet. At være i stand til at planlægge din taktik fra den ledende positioner altid en anelse lettere end at være udfordreren. Men vi har bevist at vi også kan vinde selv bagfra. Det er ikke så vigtigt – men det hjælper.

Sp.: Godt klaret, Michael. Tidlig i tidtagningen, mens næsten alle bare tog en hurtig omgang per tur, forsøgte du at tage to omgange efter hinanden. Hvad var tankegang bag det?
MS: Tja, vi forsøgte at se om det virkede eller ej, og det gjorde det i bund og grund ikke. Men der var ikke stor forskel og jeg er ikke sikker på hvorvidt den anden omgang var hurtigere end den første, for mit display viste nøjagtig den samme omgangstid for de to omgange, mens de officielle tider var lidt forskellige. Men jeg ville hvordan det gik med dækkene og efter at have oplevet det besluttede jeg at gå efter bare en hurtig omgang på de senere ture.

Sp.: Mod slutningen af tidtagningen kom solen frem til dine sidste omgange. Hvor stor forskel gjorde det på dine omgangstider?
MS: Banetemperaturen gik naturligvis op men samtidig blev blæsten også lidt stærkere. Det gjorde det lidt sværere. Vi foretog en lille justering, hvilket ikke rigtig førte os i den rigtige retning. Jeg fik bilen helt som jeg ville have den , hvilket sandsynligvis er grunden til at jeg var langsommere. Jeg havde dog heller ikke fri bane.

Sp.: Har du øvet starter siden Silverstone?
MS: Ja naturligvis har vi det, men jeg har kun haft dårlige starter i de sidste par løb, fordi der var så mange bil

CBA  


Benetton - Barcelona kvalifikation

Dækvalget bliver åbenbart det store spørgsmålstegn for Benetton teamet efter kvalifikationen.

I hvert fald havde Alexander Wurz nogle beklagelser efter kvalifikationen: "På grund af de mange forskellige løb i denne weekend er der mange traktorer og lastbiler på banen i mellem de forskellige løb. De skal fjerne biler fra sandkasserne rundt omkring banen. De er med til at fjerne noget af det gummilag, som bliver kørt i asfalten af bilerne. Det gør, at vi kommer til at mangle grip. Derudover kan det ikke undgås, at der kommer en masse sand og grus på banen. Der skal faktisk køres nyt gummi i asfalten igen, inden vi kan sætte nogle ordentlige tider igen. Der er næsten som at komme til en helt ny bane."

Giancarlo Fisichella: "Vi havde en rimelig god balance i bilen, men vi kunne ikke få grip nok. Det betød, at vi skulle bremse noget før, for ikke at ryge af banen i svingene. Det kan godt betyde, at vi får et meget vanskeligt løb."

Det var heller ikke de mest imponerende tider de to kører fik. De rakte til placeringer som henholdsvis nr. 14 og 18 i startfeltet.

Flavio Briatore er lidt gal på medierne. Det drejer sig om de verserende spekulationer om Alexander Wurz og hans fremtid i teamet. Bl.a. er den italienske F3 kører, Antonio Pizzonia sat i forbindelse med teamet: "Der er en masse professionelle i medierne. Men uheldigvis, er der nogle uheldige elementer indimellem, som finder på den slags historier. Jeg har aldrig lavet udtalelser om, at Wurz skulle erstattes af en anden."

PDL  


Arrows - Barcelona kvalifikation

Alt i alt blev det en god kvalifikation for Arrows teamet. Der var dog visse besværligheder der gjorde, at kvalifikationsplaceringerne blev byttet et par gange.

I selve kvalifikationen gjorde Pedro de la Rosa det bedst af de to kørere. På hjemmebanen kvalificerede han sig på en niende plads. Jos Verstappen kørte sig frem til en tolvte plads. Det ser ud til, at Arrows teamet har gjort væsentlige fremskridt over de seneste løb. De placerer sig længere og længere fremme i feltet, så det går i den rigtige retning.

Efter kvalifikationen var de la Rosa selvfølgelig overlykkelig: "Lige fra starten af kvalifikationen, føltes bilen rigtig god, vi kunne nøjes med nogle enkelte småjusteringer. Jeg håber, at løbet vil vise at vi er ved at være konkurrencedygtige."

Knap så glad var Jos Verstappen: "Vi har lidt problemer med at finde den for mig rigtige balance i bilen. Og det koster selvfølgelig tid."

Tom Walkinshaw: "Vi er ved at nærme os noget det rigtige nu. Det er flot, at Pedro er kommet i top-ti. Jeg kan godt forstå at Jos er lidt skuffet, men lad os håbe for dem begge, at de klarer sig fint i løbet."

Tom Walkinshaw er for øvrigt blev meget glad for Supertec motoren: "Hvis Supertec bestemmer sig for at levere til to teams næste år, har vi førsteret til at få leveret. Afgørelsen kommer i løbet af nogle få uger."

Tilbage til besværlighederne. Efter kvalifikationen fik de la Rosa en bøde for at have kørt for stærkt i pittet. $ 1500 at betale ved kasse et. Men dermed var det ikke slut. Ved en stikprøvekontrol foretaget af FIA, fandt man afvigelser i benzinen i forhold til den godkendte benzin. Det medførte, at de la Rosa blev placeret som sidste mand i feltet. Arrows teamet havde et møde med FIA efterfølgende, og det endte med at man indgav en protest. Det hele endte med, at de la Rosa igen blev placeret på sin oprindelige niende plads, og hele sagen skal nu behandles hos FIA i starten af næste uge.

PDL  


Jaguar - Barcelona kvalifikation

Fredagens frie træninger forløb uden de store problemer for Jaguar teamet. Ved den første session, kom man lidt sent ud - med vilje - fordi der ikke havde været kørt ret meget på banen. Man ventede med vilje for at få forhold, der lignede sidste uges test mest muligt.

Under lørdagens kvalifikation skete der flere uventede ting. Allerede på den første runde som Johnny Herbert kørte, faldt det lille kamera af, som var monteret på frontvingen af hans bil. Det ødelagde totalt hans første runde, som skal indikere, hvor man skal justere. Senere måtte han afbryde en omgang, da han oplevede en fejl med affjedringen i bagenden af bilen. Den brød lige pludselig sammen, heldigvis for Herbert skete det næsten samtidig med, at han fik besked på at afbryde for at komme i pit. "Det er noget man godt kan undvære. Heldigvis blev jeg kaldt ind, så jeg bremsede noget før for enden af langsiden. Da jeg begyndte at bremse, begyndte bilen at trække vildt til højre, men det lykkedes mig at fange den."

Gary Anderson: "Det kom som ud af det blå. Alt vi har kørt, har været med det design af affjedringen, så det er lidt underligt. Der er faktisk kørt omkring 20.000 km, så det må være denne enkelte komponent der har fejlen."

Bortset fra de mekaniske problemer, beklagede de to kørere sig også over vinden. "På nogle omgange hev og sled vinden i bilen, og på andre omgange var der slet ingen vind. Så er det altså svært at beregne, hvordan man skal køre en optimal omgang."

For Irvine var det én svær dag, men det er det nu tit. "Jeg måtte afbryde mine hurtige omgange flere gange. Der var lige pludselig for meget trafik, så jeg ikke kunne køre optimalt. En af gangene lavede Hakkinen, som lå foran mig, lige pludselig noget totalt underligt, det kostede også tid. Bilen har ikke føltes, som da vi testede her i sidste uge, så meget tid er gået med at sætte bilen op til de ændrede forhold. Vi prøvede flere ting, som aldrig kom til at virke som de skulle."

Helt skidt har det nu ikke været, for det lykkedes trods alle problemer for Irvine, at kvalificere sig i top ti, som han har gjort i de foregående løb også.

Der har også været en del rygter om, at Ross Brawn skulle være på vej til Jaguar. Men den nyudnævnte bestyrelsesformand for Jaguar, Neil Ressler, benægter: "Jeg ved ikke hvor disse rygter kommer fra. Jeg kender Ross fra da vi arbejde sammen. Han hos Benetton og jeg hos Ford. Vi er venner, men der har aldrig været snak om, at Ross skulle skifte til os."

PDL  


Barcelona - Warm-up

Modsat Silverstone, hvor warm-up'en måtte udsættes pga. af regn, så startede warm-up'en til tiden. Lettere overskyet og diset, hvor solen prøvede at titte igennem, og ganske typisk for banen, blæste det pænt. Temp. luft: 16 grader og banen: 18 grader ved starten af warm-up'en

Først ude var Ralf Schumacher og så kom de ellers alle sammen. Og ganske typisk kørte mange en omgang og byttede til reservebilen for at få denne prøve en sidste gang også.

Allerede ved udkørslen fra pittet gik det galt for Pedro de la Rosa. Øjensynligt pga. af en teknisk defekt, slingrede bilen ud fra pitudkørslen og landede i sandkassen. Han var hurtigt tilbage i pitten og kørte ud igen i reservebilen. En tur i sandkassen kom også Michael Schumacher, men reddede bilen. Han kunne køre hen over sandet og ramte sporet lige foran dækmuren og kunne trille tilbage i pittet. Årsag: oversatsning i et sving. Mazzacane kørte også af banen lige da sessionen startede. Han fik ikke bremset ordentlig ned for enden af start/mål langsiden.

Ca. halvvejs i sessionen fik solen mere og mere magt. Det var noget der kunne drille lidt. Temperaturændringerne drillede lidt, men det var noget der hurtigt blev korrigeret, bl.a. ved et ændret dæktryk. Temp. luft: 20 grader og banen: 22 grader

Nogle ting må ikke have stemt på specielt Hakkinens bil. Han var konstant inde i pittet for at få justeret og korrigeret adskillige ting på bilen. Et tegn på at set-up'et ikke stemte helt.

Mest bemærkelsesværdig var, at begge Sauber biler sluttede sidst i sessionen. Et tegn på at man har prøvet med fulde tanke. Måske en indikation på løbsstrategien.

Men alt i alt en ganske fredelig warm-up der ikke viste ret meget. Nu kan man så begynde på den evige diskussion om løbsstrategi, pitstop og hvilke dæk der vil blive brugt i løbet. Et andet interessant spørgsmål er: Vil Michael Schumacher være den første til at vinde fra pole i år?

PDL  


Arrows - Barcelona race

Det var en rigtig elevatortur for Arrows, og specielt for hjemmebanematadoren Pedro de la Rosa. Efter en flot kvalifikation, hvor de la Rosa placerede sig på niende pladsen, og Verstappen et par placeringer lavere, gik det lige pludselig den modsatte vej. FIA's analyse af benzinen viste uoverensstemmelser i forhold til den godkendte benzin. Derved blev de la Rosa deklasseret til sidste startplads. Efter et møde med FIA, indgav teamet protest. Så blev de la Rosa flyttet tilbage til sin oprindelige placering. Og afgørelsen skulle så findes i starten af ugen. Senere trak teamet protesten tilbage, og de la Rosa blev igen flyttet ned på sidstepladsen. Der skulle han så starte løbet fra.

Selve starten gik godt for de la Rosa. Han avancerede hurtigt 4 - 5 pladser, men så kom han til Jean Alesi. "Jeg skulle til at overhale Jean Alesi. Jeg havde det meste af bilen oppe på siden af ham, men han begyndte at blokere for mig. Det virkede som om, at han overhovedet ikke brugte sine sidespejle. Og så lukkede han endeligt helt af for mig, men sådan er det at køre motorsport." Resultatet var, at de la Rosa skubbede Jean Alesi af banen. Lidt senere måtte de la Rosa selv udgå med en beskadiget front.

For Verstappen gik det lidt bedre. Han kunne holde sin startplacering nogenlunde, men på 25 omgang var det slut. Ved det planlagte pitstop, skulle han skifte til første gear, men der skete ingenting. En elektrisk fejl i det højteknologiske ret var åbenbart årsagen. Et nyt rat blev prøvet, men lige lidt hjalp det, og så var løbet også slut for hans vedkommende.

En rigtig op og nedtur for Arrows, som ellers har vist gode takter på det seneste.

PDL  


Prost - Barcelona race

Det var lettere overskyet, da morgenens warm-up begyndte. Ingen kunne forudsige, at vejret udviklede sig i positiv retning, da løbet begyndte. De lovede regnbyger udeblev heldigvis.

Men så heldig var man ikke i Prost teamet. Allerede på første omgang, var uheldet ude. Pedro de la Rosa, som var blevet flyttet ned på bagerste startplads, efter deklassering pga. ulovlig benzinblanding, oversatsede i et af de første sving, og kørte ind i siden på Jean Alesi der nærmest blev skubbet ud i sandkassen. Løbet var slut for hans vedkommende.

Alain Prost: "Pedro de la Rosa prøvede at overhale på et sted, hvor det ikke er lykkedes for nogen af overhale endnu. Jeg var ikke med på hvad der skete. Jeg mærkede et kraftigt skub i siden af bilen, og pludselig befandt jeg mig ude i sandkassen, og så var det slut for mig."

Det positive for teamet var, at Nick Heidfeld kom i mål, dog nede på en sekstende plads. Lige fra løbets start var det faktisk galt med bilen. Men Heidfeld formåede trods alle besværligheder alligevel at komme i mål.

Nick Heidfeld: "For at starte med det gode; det er dejligt at komme i mål. Teamet har igen arbejdet utrolig hårdt i denne weekend. Det er vigtigt for os at se et resultat af anstrengelserne. På et tidspunkt i løbet var der en bil der rørte den ene af sidekasserne, men der skete heldigvis ikke noget ved det. Senere, på 43 omgang, satte motoren pludselig helt ud. Jeg røg ud i græsset, pludselig startede motoren igen, men undervejs på de sidste omgange satte motoren næsten konstant ud. Samtidig fik jeg et alt for højt benzinforbrug, og det kostede et ekstra pitstop."

For Prost teamet var det igen en sej kamp, som ser ud til at forsætte. I hvert fald forsætter teamet med at teste at teste. De starter på onsdag på Magny-Cour.

PDL  


McLaren - Barcelona race

For tredje år i træk fik McLaren-Mercedes en 1-2 sejr i det spanske grand prix da Mika Hakkinen sluttede løbet over 65 omgange 16,066 sekunder foran David. Mika tog føringen efter hans andet pitstop mens David tog andenpladsen ved at overhale Michael Schumacher på 47. omgang. Teamets andet 1-2 resultat minimerer afstanden i konstruktørernes mesterskab til syv point. Mika er nummer to i kørernes VM med 22 point og David er nummer tre med 20 point.

Mika Hakkinen
"Jeg kan ikke rigtig finde ord der kan forklare hvor glad og lettet jeg er over at have vundet min første sejr i denne sæson. Vi har været så tæt på før, men i dag var det dagen og teamet gjorde et fantastisk arbejde. Min start fra anden pladsen var ikke ideel, på trods af at jeg havde masser af traction fik jeg ikke koblingen til at fungere perfekt. Heldigvis fik Schumacher heller ikke så god en start, så vi var side ved side på vej mod det første sving. Mod slutningen måtte jeg give plads fordi jeg var på ydersiden. Schumacher var i stand til at trække fra på de første omgange, men da hans dæk begyndte at blive dårligere var jeg i stand til at hente ham og sætte ham under pres. Teamet gjorde et godt stykke arbejde ved det andet pitstop hvor jeg var i stand til at tage føringen."

David Coulthard
"Det er godt for teamet at få en ny 1-2 sejr. Under den første del af løbet var jeg bag Ralf Schumacher, men jeg lagde ham under pres. Jeg kom dog ikke nogen steder, så teamet besluttede at kalde mig tidligere i pit. Uheldigvis valgte jeg andet gear i stedet for første, så jeg kom tilbage i løbet på 5. pladsen. Jeg vandt en plads under mit andet stop og kunne komme udenom Ralf Schumacher da han kom ud af pitten. På 42. omgang overhalede jeg Michael Schumacher mod slutningen af langsiden og blev nummer to. Alt i alt er jeg tilfreds med at have scoret maksimum point i denne weekend."

Ron Dennis
"Den perfekte slutning på en svær weekend. Lige stor ros til Mika, som kørte et utroligt løb og David som klarede sig så godt under al det pres der har været i ugen og mest af alt til teamet, ikke kun her i Spanien men også til alle i England. En weekend som McLaren-Mercedes kan være stole af."

Norbert Haug
"Mika fortjente denne sejr i lang tid og igen kørte han et utroligt løb, og David udførte i hans svære situation et fantastisk stykke arbejde. Hele teamets præstation var flot og store komplimenter til ingeniørerne for deres geniale strategi. Det var et perfekt resultat når man tager i betragtning at vi ikke havde et stort overtag på vores omgangstider weekenden igennem. At score 16 point under disse forhold viser at vi kan få arbejdet gennemført."

BB  


BAR - Barcelona race

Optakten til BAR teamets deltagelse i det spanske GP, har været en blandet fornøjelse. Fredag fik man ikke kørt de omgange og kilometer man gerne, på grund af bl.a. hydrauliske problemer. Lørdag gik det noget bedre. Jacques Villeneuve kvalificerede sig på en sjette plads. Ricardo Zonta måtte dog nøjes med en syttende plads.

I warm-uppen i formiddags skulle Ricardo Zonta prøve en ændring i gearkassen. Nogle nye skiftenav i gearskiftet blev afprøvet. Det skete med så stor succes, at det blev besluttet, at det skulle prøves i løbet. Så der blev travlt i teamet. Gearkassen med den nye ændring, skulle installeres i JV's bil også, og hans gearkasse blev flyttet over i reservebilen.

Ved selve starten lavede JV som sædvanlig en god start og holdt sin sjette plads til første pitstop. Selve pitstoppet gik planmæssigt, men de som så løbet i fjernsynet kunne bemærke, at der var ild i motoren da han kørte ud fra pittet. Og det gik da heller ikke længe, så parkerede JV bilen.

Meget bedre gik det for Ricardo Zonta. Han startede ganske vist helt nede på syttende pladsen, men arbejdede sig forholdsvis hurtigt og nemt op igennem feltet. Hans tider blev hurtigere og hurtigere som løbet skred frem. Og hvis løbet havde været lidt længere, kunne han være sluttet i pointene. Nu måtte han nøjes med en ottende plads.

Efter løbet var man generelt tilfreds med indsatsen, man var selvfølgelig ked af at JV måtte udgå fra en pointgivende placering. Men hvad vil man gøre i fremtiden. Mange ting, kan det tyde på.

Man har i teamet tegnet en ny sponsoraftale med det japanske oliefirma, Nisseki Mitsubishi. Den sidste del af navnet lyder bekendt. Det er det også, for oliefirmaet er en del af Mitsubishi koncernen. Firmaets logo vil i nærmeste fremtid bliver placeret på motorskjoldet. En afvigelse vil ske i teksten, den er nemlig på japansk. Umiddelbart er Mitsubishi en konkurrent til Honda, men alligevel ikke. Honda og Mitsubishi har et fælles selskab kørende i den finansielle sektor i Japan. Længere op i ejerskabet ser det lidt anderledes ud. Mitsubishi er ejet af, ja ingen ringere end Daimler-Chrysler. Er der fare for at BAR teamet på en eller anden led bliver opslugt af denne store bilfabrikant?

Det vil der givetvis blive spekuleret meget over. Men upåagtet dette, så har BAR teamet påbegyndt et større samarbejde med Honda Motorsport. Det sker for at sikre først og fremmest en større stabilitet og holdbarhed. På sigt skal det give flere og større resultater. Man er i øjeblikket i gang med at udvikle karrosseridele, og andre mekaniske komponenter til bilen. Honda bliver altså mere og mere involveret i sporten. De før omtalte skiftenav til gearskiftet er udviklet og produceret af Honda. Spørgsmålet er, hvor langt man kan gå med dette, idet BAR har kontrakt om gearkasser med firmaet X-Trac. Så der bliver masser at arbejde med for både teamet og Honda og andre samarbejdspartnere.

PDL  


Søndagens pressekonference

Pressekonferance med de tre bedst placerede kørere i det Spanske Grand Prix 2000.

1. Mika Hakkinen
2. David Coulthard
3. Rubens Barrichello 

 

Spørgsmål: Tillykke med din tredje sejr i træk her i det spanske Grand Prix, du må være meget glad.
MH: Ja, jeg kan ikke beskrive hvor glad jeg er. Jeg er bare......oppe i skyerne.


Spørgsmål: Det så ud til at du kørte hurtige end Michael Schumacher under hele løbet, ventede du bare på pitstoppene?
MH: Ja, og jeg vil gerne sige noget om mine mekanikere. De gjorde et fantastisk stykke arbejde idag, pitstoppene var bare fantastiske. Som det kunne ses, arbejdede de genialt, da jeg var inde ved mit andet pitstop, samtidig som Michael Schumacher. De skiftede dækkene lige som de skal gøre det. Det var et fantastisk stykke arbejde og jeg vil gerne sige tillykke til dem for et flot stykke arbejde.

 

Spørgsmål: David, du er ved at være lidt af en ekspert i at overhale Michael Schumacher, havde du nogen anelse om at han var i problemer?
DC: Klart, med den fart jeg indhentede ham på, kunne jeg se at han ikke kørte ligeså hurtigt som han plejede, så jeg vidste at han havde et problem. Det var så et spørgsmål om at bruge mit moment da jeg hentede ham, i at komme forbi. Selv om nogen kører 2 sekunder langsommere kan det stadig være ret svært at overhale. Den første manøvre var ret tæt, da han trækkede til højre, blev jeg overrasket over hvor sent han lavede beslutningen, og vi var meget tæt på at støde sammen. Ved andet forsøg, da jeg tog yderbanen, var jeg overbevist om at jeg kunne overhale ham. Så udover at jeg lavede en fejl ved mit første pistop, hvilket var grunden til at jeg røg bag Barrichello og Ralf Schumacher - gjorde gutterne et stykke arbejde ved at kalde mig hurtigt ind til andet pitstop, så jeg kunne komme ud før de andre gik i pit igen.

 

Spørgsmål: Efter din ulykke tidligere på ugen, forstår vi at du har nogle trykkede ribben. Har det ovenpå ulykken været det rigtige at kravle ned i raceren igen?
DC:  Absolut. At komme ned i min racer, at køre og at gøre mit job og komme fra dette løb med mange point: var det bedste der kunne ske for mig og hele teamet.

 

Spørgsmål: Rubens, idag fik du fordel af en nærkamp mellem Michael og hans bror. Vil du sige at du skylder Michael sejren?
RB: På en måde, Ja. Jeg må indrømme at løbet ikke havde gået særligt godt (for mig) op til det tidspunkt, fordi der ikke er mulighed for at overhale her. Og det var faktisk mit løb. Jeg så frem til pistoppene, og jeg kom forbi Coulthard, og jeg håbede også at få Ralf Schumacher med. Men teamet havde et problem, hvor vores påfyldningsmand, Nigel Stephney var involveret, så mit andet pitstop blev ret langsomt. Så jeg tabte tid i forhold til mine nærmeste rivaler, så min eneste chance chance for at overhale (Ralf Scumacher) var da vi nærmede os Michael, heldigt nok overhalede jeg begge to.

 

Spørgsmål: Mika, forskellen mellem dig og Michael Schumacher, i verdensmesterskabet,  er nu 14 point. Da vi næste gang skal til NurburgRing, føler du så at VM stadig er åbent?
MH: Hvad angår VM, er der lang vej endnu. Alting kan ske - det var løbet i dag, et godt eksempel på - og nu ser jeg frem til næste test og næste Grand Prix. Vi har masser af arbejde at gøre, men vi lærte en masse om bilen i denne weekend. Jeg tror at vi kan blive meget hurtigere over resten af sæsonen.

 

Spørgsmål: Mika, du vil blive glad for at høre at Spaniens Grand Prix fortsætter her på Circuit De Catalunya. Hvad er det med dig og denne bane?
MH: Jeg ved det ikke. Ja, jeg har vundet nogle gange her, men jeg ved ikke om jeg kører bedre her end på andre baner. Kvalifikationen var normal, men det ser vidst bare ud so

PH  


Minardi - Barcelona race

Minardi kom helt godt i gennem søndagens GP. Begge biler kom i mål. Meget tyder på, at de ændringer man har lavet - ny gearkasse og motorevolution - har hjulpet. Man så under løbet, at de ikke havde de store problemer med at følge med bl.a. Benetton, Prost og Jaguar. Det også vist sig, at man under kvalifikationen i snit, har hentet ca. 1 sek. på pole i forhold til sidste år.

Måske kunne Marc Gene endda være sluttet et par placeringer højere oppe i feltet end han gjorde. Han kom ind på en 14 plads. Ved det første pitstop, havde teamet problemer med brændstofpåfyldningen, hvilket gjorde at man sendte Gene ud, uden ret meget benzin. Han måtte senere ind igen for at få mere benzin på bilen.

For Mazzacane gik det knap så godt. På grund af problemer med løbsbilen, måtte han starte i reservebilen, som var sat op til Gene. Man nåede at lave enkelte ændringer inden starten gik. Men det var slet ikke nok. Han følte sig ikke hjemme i bilen, og det har kostet tid på hver omgang. Oven i det hele fik han en 10 sekunders straf, for ikke at flytte sig for konkurrenterne, der skulle overhale ham med en omgang. Mazzacane kom i mål på 15 pladsen.

Alt i alt var der glæde i teamet. Man fik vist at man er kommet tættere på konkurrenterne. Og der er med til at øge motivationen. Teamet oplevede en del opmærksomhed. Mange var interesserede i hvordan det ville gå med den nye titaniumgearkasse. I det første løb havde man ingen problemer med den, så noget tyder på, at det kan gå hen og blive en succeshistorie for det lille italienske team.

PDL  


Jaguar - Barcelona race

Johnny Herbert fejrede ikke sit GP nr. 150 på allerbedste vis. Godt nok kom han i mål, men det var på skuffende 13 plads. Eddie Irvine gjorde det ikke meget bedre med sin 11 plads. Men det er en årsag til alting. Først og fremmest lider kørerne stadig under, at bilerne har koblingsproblemer. Begge kørere tabte nogle placeringer i starten.

For jubilaren var det et problemfyldt løb. Først var der problemer med set-uppet, ved pitstoppene var der problemer med brændstofpåfyldningen, som var skyld i, at han måtte i pit for 3 gang, 6 omgange før mål.

"Jeg prøvede at gå i en bestemt retning med set-uppet, fordi jeg vidste at banen er hård ved dækkene. Vi ændrede på vingerne under løbet, det hjalp lidt, men det fungerede alligevel ikke rigtigt. Af en eller anden grund fik jeg ikke benzin nok på ved det andet pitstop, men egentlig gjorde det ikke så meget, jeg lå så langt bagud, at jeg ikke havde en chance for at få point alligevel. Vi er nødt til at få mere fart i bilen. Vi skal have iværksat en hurtigere udvikling, hvis vi skal blande os i kampen lige foran os. Mange ting var bedre end på Silverstone, men så længe vi stadig bliver overhalet med en omgang eller mere, så er det ikke godt nok."

Eddie Irvine er helt på linje med Herbert.

"Vi er ikke så dårlige som vores placeringer viser. Ved kvalifikationerne har vi hele tiden været i top-ti med en bil. Men på grund af de dårlige starter, taber vi nogle placeringer, og nogle af de langsommere kørende er ikke nemme at komme forbi. Specielt ikke på en bane som denne. Det er nu der skal arbejdes hårdt, for at vi kan komme videre. Vi er bedre end det vi har vist indtil nu."

En positiv ting er der da. Det er det tredje løb hvor begge biler er kommet i mål, så forbedringer er der da. Men alle i teamet er klar over at det skal være endnu bedre.

Neil Ressler: "Den gode nyhed er, at begge biler kom i mål. Den dårlige nyhed er, at vi er simpelthen ikke hurtige nok. Det ser ud til at holdbarheden er ved at være i orden. De andre problemer skal vi hurtigst muligt i gang med. Udviklingen af bilen er langt bagefter det skema vi havde planlagt fra starten."

Men måske er der mulighed for en snarlig forbedring. I denne uge tager Jaguar til Jerez banen, for at forberede sig til det næste løb på Nürburgring. Og ifølge Neil Ressler er der nok at tage fat på. De skal have løst koblingsproblemerne helt, og så gælder det om at få mere fart i bilen. Måske håber Johnny Herbert på at gentage sejren fra sidste år på banen.

PDL  


A1-Ring - Minardi fri træning

Marc Gene.:
"Desværre fik vi ikke lavet alt det forarbejde som vi skulle, da jeg havde problemer med min motor, og jeg var nødt til at blive i pitten i næsten en halv time. Jeg syntes at min racer kørte godt i dag, og det var nemt at kontrollere raceren. Hvad angår i morgen, så er det svært at sige hvordan det vil gå. Jeg ved jo ikke hvor meget de andre teams er gået frem. Hvad angår Minardi, så har vi stadig meget arbejde der skal laves, men de forbedringer vi har, ved vi virker."

Gaston Mazzacane.:
"Når man tænker på at det er første gang jeg kører på denne bane, så syntes jeg at det gik meget godt. Jeg fik kørt mere end 50 omgange, ligesom vi planlagde. Jeg fik afprøvet flere forskellige set-ups, for at finde det rigtige til morgendagens kvalifikation. Jeg føler mig godt tilfreds med dagens arbejde, da jeg mener at vi alle i teamet har ydet det bedste vi kunne. Så jeg er fortrøstningsfuld hvad angår morgendagens kvalifikation."

BKP  

 

Hop til top Copyright ©1997-2007 f1.motorsport.dk og motorsporten.dk